Seriózní debata o sexu

Moderátor: ryunin

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » stř 08. kvě 2019 23:18:11

No tak jsme prakticky zpátky u křesˇˇtanství...

sexuální nekázeň u laiků je toto:

"...one has intercourse with those under the protection of father, mother, brother, sister, relatives or clan, or of their religious community; or with those promised to someone else, protected by law, and even with those betrothed with a garland" [9]

Jenže já mám pocit, že Zdeňka vůbec nezajímá, jaké rady dával Buddha ohledně sexuálního chování mnichům a manželům, ale co učil o touhách. A to je trochu jiné téma, řekl bych. člověk může mít zcela "morální sex" se svou vlastní manželkou a je to v souladu s učením Buddhy, ale ten sex ho vůbec nebaví. Na druhou stranu mnich může žít v celibátu v klášteře, ale od rána do večera myslí na sex. Jinými slovy, to že máme sex desetkrát denně neznamená, že po něm toužíme, a naopak, to že žijeme v celibátu, neznamená, že po sexu strašně moc netoužíme. Takže debata se stáčí k otázce tužeb. Zničit nebo nechat být? A tady se podle mě zen a theraváda rozchází. Theraváda podle mě učí, že touhy mají postupně vyhasnout, o to se máme snažit, kdežto zen učí, že s touhami máme pracovat prostřednictvím zazenu, čili v zazenu se naše touhy zjevují jako sny a už nás neovládají, což je ovšem nutné praktikovat každý den, protože ty potvory se pořád vracej... a to i u starých ostřílených zenových starců.

Co mi vrtá hlavou, je, jak má mít poctivý theravádový manžel nebo manželka sex bez toho, aby po něm toužili? Mají si ho schválně nějak znepříjemňovat? Ale nakonec o tom je spoustsa videí na youtube, kde nějaký bhante vykládá laikům, jak mají nakládat se sexem, jenže tady jsme na zenovém foru a mě zajímá, co o tom říkají zenoví učitelé, ale to už jsem vám říkal.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » stř 08. kvě 2019 23:46:54

Ha,tak jsem objevil zajímavý text od nějakého učitele, nevím, jestli v tradici theraváda, nebo jiné, ale upozorňuje na velmi důležitý omyl v chápání buddhismu.

Totiž tento omyl už se vyskytuje u první vznešené pravdy, která se tradičně překládá jako LIfe is suffering, Život je utrpení. Ale dukkha ve skutečnosti neznamená utrpení, spíše nedostatečnost, nebo nespokojenost. Takže první vznešená pravda buddhismu, naprostá většina lidí si myslí, že Buddha učil, že život je utrpení. Není divu, že mnoho lidí to odmítá, včetně mě, protože evidentně život má určitý aspekt utrpení, ale rozhodně nelze udělat rovnítko mezi životem a utrpením.

No a u slova touha, pokud Buddha učil, že nemáme mít touhy, kde se vzalo ono "craving" . Zřejmě došlo ke "ztraceno v překladu", protože opět původní slovo v jazyce pálí je tanha, a to bychom mohli taky překládat jako žádostivost, nenasytnost, nikoliv touha, která se objevuje a zase mizí. Tanha je podle všeho neustálá nespokojenost s tím, co máme a pořád chceme víc a víc. I když má člověk nejkrásnější partnerku na světě, nestačí mu to, chce víc. A tak má tři krásné ženy, pak dvanáct, pak tryskové letadlo, ale pořád tu je dukkha, nespokojenost.

A tak bychom mohli říct, že Buddha učil, že život je plný nespokojenosti. Buddha trochu zevšeobecnil, ale budiž. Je pravda, že naprostá většina lidí cítí neustále jakousi podivnou nespokojenost, a ti, co hledají, cítí velmi často pocit nedostatečné duchovní hloubky nebo nedostatek osvícenosti. To je dukkha, jakási vlezlá, těžko odstranitelná, permanentní nespokojenost. Takže to je první vznešená pravda. Druhá vznešená pravda je, že zdrojem této dukkha, nespokojenosti, je naše nenasytnost. Tanha. To znamená, že i když už mám své vysněné ferrari z roku 64, najednou mi vadí, že je červené, lepší by bylo stříbrné. I když už jsem dosáhl osvícení stokrát, tak bych chtěl mít nějaké ještě lepší osvícení. To je taky tanha. A i když mám křídla a umím létat, vadí mi, že nejsem delfín, to je taky tanha.

Takže bychom mohli říct, že tanha je permanentní pocit, že něco není OK a mělo by to být lepší. To může být i neustálý duchovní hlad a nespokojenost.

Naproti tomu zazen je cvičení, kdy odhazujeme takovou nespokojenost a žádostivost a snažíme se spokojit s tím, že prostě sedíme na zadku a nehejbeme se a nedosahujeme ani osvícení, ani neosvícení. Tam teprve zaniká ten zdroj dukkha, což je tanha, protože v zazenu už nemáme pocit, že je něco špatně, takže se vracíme k tomu, čemu se taky říká nirvána, vyhasnutí naší nespokojenosti a žádostivosti. Prostě se přestaneme vrtět a naříkat, že chceme ven a pít pivo a bavit se s holkama, místo toho prostě sedíme na zadku a nečekáme od toho nic, žádné dukkha tu není a žádná tanha tu není. A proto měl Dogen tu drzost tvrdit, že zazen sám je probuzení. Protože nespokojenost se vytratila, žádostivost, nenasytnost se vytratila... a je tu jen čistota tohoto okamžiku.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » stř 08. kvě 2019 23:56:14

Zde je text, z kterého jsem čerpal, a který opravdu zní věrohodně. Pokud by to tak nebylo, tak by opravdu celá zenová tradice byla klub nadržených strejců, kteří svou touhu po klínu ženy maskují výkřiky a ranami holí... no v podstatě takhle zen asi vidí Zdeněk. S tím, že Brad Warner a já už se ani nenamáháme naši touhu po dívkách skrývat a rovnou to přiznáváme...

Jinak kdo by to chtěl přeložit, můžu s tím pomoct.

I'm an authorised Buddhist teacher and I don't know of anywhere in the texts where it is said or implied that sex or wanting sex is bad, that fornication is wrong, that homosexuality or being transexual are wrong, or that prostitution is wrong - in fact the quote mentioned above suggests that it is seen as being like any other business- or that anal or oral sex are wrong. The Dalai Lama himself has said he is not able to discover any such thing in the texts. The above answers are cultural myths only, and if you ask Theravada teachers to point out the relevant passages in the texts, they cannot.

Neither will normal desire, which is natural to humans, lead to a bad rebirth. Only very serious acts like killing your father or mother automatically lead to a bad rebirth. The word 'tanha', which is translated as craving, actually means a very unhealthy, obsessive desire, a real stalker mentality. The Victorian translators understood 'craving' as the nearest equivalent to a quite horrible word.

During the Buddha's life, many laypeople both married and unmarried became Enlightened, some of whom it seems implied in the texts, led an active sexual life.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 09. kvě 2019 8:37:53

ryunin píše:Naproti tomu zazen je cvičení, kdy odhazujeme takovou nespokojenost a žádostivost a snažíme se spokojit s tím, že prostě sedíme na zadku a nehejbeme se a nedosahujeme ani osvícení, ani neosvícení. Tam teprve zaniká ten zdroj dukkha, což je tanha, protože v zazenu už nemáme pocit, že je něco špatně, takže se vracíme k tomu, čemu se taky říká nirvána, vyhasnutí naší nespokojenosti a žádostivosti. Prostě se přestaneme vrtět a naříkat, že chceme ven a pít pivo a bavit se s holkama, místo toho prostě sedíme na zadku a nečekáme od toho nic, žádné dukkha tu není a žádná tanha tu není. A proto měl Dogen tu drzost tvrdit, že zazen sám je probuzení. Protože nespokojenost se vytratila, žádostivost, nenasytnost se vytratila... a je tu jen čistota tohoto okamžiku.

Tu čistotu okamžiku, čistotu mysli, jsem měl kdysi v barmském klášteře a uvědomil jsem si jí při pohledu na ty pářící se kočky. Což bylo za rozbřesku ve frontě na jídlo, tedy mimo formální cvičení, byl to setrvalý stav mysli. Ten stav nebyl výsledkem nějaké zenové úvahy, uvažovat lze až o tom stavu.
Potíž je, pokud onen stav jako zenový mistr neznáš z vlastní zkušenosti. Nelze jej získat přemýšlením skrze slova. A že jej neznáte, naznačují i vaše zoufalé výsledky - v zenových klášterech se normálně onanuje a zenoví mniši píší básně o cestách do nevěstince a objetí krásné ženy. Nebo rovnou o jejích kalhotkách. Žádná nespokojenost, žádostivost, nenasytnost se nevytratila, je latentně ve vás (nebo je úspěch, že neonanujete rovnou při zazenu?). Jenom si něco nalháváš Ryunine.
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod vostal petr » čtv 09. kvě 2019 9:38:12

Zdeněk píše:
ryunin píše:Naproti tomu zazen je cvičení, kdy odhazujeme takovou nespokojenost a žádostivost a snažíme se spokojit s tím, že prostě sedíme na zadku a nehejbeme se a nedosahujeme ani osvícení, ani neosvícení. Tam teprve zaniká ten zdroj dukkha, což je tanha, protože v zazenu už nemáme pocit, že je něco špatně, takže se vracíme k tomu, čemu se taky říká nirvána, vyhasnutí naší nespokojenosti a žádostivosti. Prostě se přestaneme vrtět a naříkat, že chceme ven a pít pivo a bavit se s holkama, místo toho prostě sedíme na zadku a nečekáme od toho nic, žádné dukkha tu není a žádná tanha tu není. A proto měl Dogen tu drzost tvrdit, že zazen sám je probuzení. Protože nespokojenost se vytratila, žádostivost, nenasytnost se vytratila... a je tu jen čistota tohoto okamžiku.

Tu čistotu okamžiku, čistotu mysli, jsem měl kdysi v barmském klášteře a uvědomil jsem si jí při pohledu na ty pářící se kočky. Což bylo za rozbřesku ve frontě na jídlo, tedy mimo formální cvičení, byl to setrvalý stav mysli. Ten stav nebyl výsledkem nějaké zenové úvahy, uvažovat lze až o tom stavu.
Potíž je, pokud onen stav jako zenový mistr neznáš z vlastní zkušenosti. Nelze jej získat přemýšlením skrze slova. A že jej neznáte, naznačují i vaše zoufalé výsledky - v zenových klášterech se normálně onanuje a zenoví mniši píší básně o cestách do nevěstince a objetí krásné ženy. Nebo rovnou o jejích kalhotkách. Žádná nespokojenost, žádostivost, nenasytnost se nevytratila, je latentně ve vás (nebo je úspěch, že neonanujete rovnou při zazenu?). Jenom si něco nalháváš Ryunine.


To je ale v pořádku, že to je stále latentně skryté,

rozpouštění připoutaností a tedy tužeb je dlouhodobou záležitostí,

která je zcela mimo nákou tu kontrolu ega,

jediný co opravdu můžeš udělat je zůstávat v klidu, prostě to vodevzdat,

vodevzdat VŮLI A TOUHU,

a já říkám, že když přijde nějaká touha,

tak je lepší se s ní ztotožnit, nežli se vod ní distancovat,

protože když se vod ní distancuji, tak je v tom opět záměr a touha a cíl,

a tak činím vopak svého "záměru"


prostě to vím, že jsem se ztotožnil,

no a co,

budto mám touhu se distancovat vod touhy, nebo prostě s tou touhou jdu,

jedna touha je duchovní a druhá světská,

ale řekl bych že ta duchovní touha je pak více jeblá nebot vytváří rozdvojení vůle, nebot jde vůle proti vůli...
vostal petr
 

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 09. kvě 2019 10:15:58

vostal petr píše:To je ale v pořádku, že to je stále latentně skryté,

rozpouštění připoutaností a tedy tužeb je dlouhodobou záležitostí

To ano. Potíž je, když už to trvá příliš dlouho a kdy nastupuje nová generace mistrů, která už je rozpuštěné nikterak nemá a ustanoví to jako normu.
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod vostal petr » čtv 09. kvě 2019 10:20:39

Zdeněk píše:
vostal petr píše:To je ale v pořádku, že to je stále latentně skryté,

rozpouštění připoutaností a tedy tužeb je dlouhodobou záležitostí

To ano. Potíž je, když už to trvá příliš dlouho a kdy nastupuje nová generace mistrů, která už je rozpuštěné nikterak nemá a ustanoví to jako normu.


To není potíž nových mistrů,

to je potíž jakékoliv duchovní snahy kterou ego produkuje,

páč jednak tím vytváří karmu

a druhako tím obcházejí ty připoutanosti,

v horším případě je ještě navíc zatláčejí do podvědomí...

Dokonce i snaha o rozpouštění připoutaností je konraproduktivní a vytváří další připoutanost...
vostal petr
 

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » čtv 09. kvě 2019 11:52:53

Zdeněk píše:
ryunin píše:Naproti tomu zazen je cvičení, kdy odhazujeme takovou nespokojenost a žádostivost a snažíme se spokojit s tím, že prostě sedíme na zadku a nehejbeme se a nedosahujeme ani osvícení, ani neosvícení. Tam teprve zaniká ten zdroj dukkha, což je tanha, protože v zazenu už nemáme pocit, že je něco špatně, takže se vracíme k tomu, čemu se taky říká nirvána, vyhasnutí naší nespokojenosti a žádostivosti. Prostě se přestaneme vrtět a naříkat, že chceme ven a pít pivo a bavit se s holkama, místo toho prostě sedíme na zadku a nečekáme od toho nic, žádné dukkha tu není a žádná tanha tu není. A proto měl Dogen tu drzost tvrdit, že zazen sám je probuzení. Protože nespokojenost se vytratila, žádostivost, nenasytnost se vytratila... a je tu jen čistota tohoto okamžiku.

Tu čistotu okamžiku, čistotu mysli, jsem měl kdysi v barmském klášteře a uvědomil jsem si jí při pohledu na ty pářící se kočky. Což bylo za rozbřesku ve frontě na jídlo, tedy mimo formální cvičení, byl to setrvalý stav mysli. Ten stav nebyl výsledkem nějaké zenové úvahy, uvažovat lze až o tom stavu.
Potíž je, pokud onen stav jako zenový mistr neznáš z vlastní zkušenosti. Nelze jej získat přemýšlením skrze slova. A že jej neznáte, naznačují i vaše zoufalé výsledky - v zenových klášterech se normálně onanuje a zenoví mniši píší básně o cestách do nevěstince a objetí krásné ženy. Nebo rovnou o jejích kalhotkách. Žádná nespokojenost, žádostivost, nenasytnost se nevytratila, je latentně ve vás (nebo je úspěch, že neonanujete rovnou při zazenu?). Jenom si něco nalháváš Ryunine.


My tady, Zdeňku, nakousáváme strašně moc otázek. Zkusím nejdřív reagovat na pár tvých poznámek.

Ty říkáš, že jsi v klášteře zažil stav čistoty mysli, kdy ses díval na pářící se kočky ve frontě na jídlo. Já tento stav zažívám docela často každý den. A nezdá se mi, že by to bylo něco, čím by se člověk mohl vytahovat. Je to stav, kdy nesoudím, po ničem netoužím, na nikoho se nezlobím, nic nehodnotím, pouze jsem. A při zazenu je to docela pro mě běžný stav. Ano, byly doby, kdy jsem se neustále něčím trápil, neustále byl s něčím nespokojen, hledal jsem něco mimo sebe, i při zazenu, a netušil jsem, že to, co hledám, je prostě tady. Takže to je moje reakce na to, jestli jsem někdy zažil čistotu mysli. Jestli mi ale nevěříš, pak nemá smysl pokračovat v další debatě. Protože si neumím představit, jak by člověk, který nikdy nezažil klid a jas mysli, mohl vysvětlovat cokoliv o buddhismu.

Co se týká - v zenových klášterech se normálně onanuje - kde jsi to vzal? Já jsem pouze napsal, že v zenových klášterech nikdo nezakazuje nikomu onanovat. Jestli někdo onanuje nebo ne, to netuším, rozhodně jsem nikoho nikdy neviděl. A i kdyby někdo onanoval v klášteře, třeba ve sprše, neznamená to vůbec, že ten člověk nezažívá pravidelně stav čisté mysli, to s tím nemá co dělat.

A teď bych ti položil pár otázek, abychom si ujasnili, v čem se nemůžeme shodnout. Obávám se, že pokud na některé otázky odpovíš záporně, nemá pak další debata smysl, protože pokud má mít naše debata smysl, musíme se shodnout aspoň na základních věcech.

Opravu zkus upřímně a pravdivě odpovědět na tyhle otázky, přede všemi a nikdo tě za to nebude odsuzovat, soudit, nebo urážet. Já taky rád odpovím na přímo položené otázky.

1. chtěl bys, aby zanikla tvoje touha po sexu, aby už jsi nikdy nezatoužil po vzrušujícím těle ženy?

2. V Zenu je spousta příběhů o tom, jak mniši v dávné Číně dosáhli tzv. satori, neboli probuzení. Věříš tomu, že tito zenoví mniši nebo laici dosáhli probuzení?

3. Bylo to probuzení buddhy, tedy totéž probuzení, které dosáhl Gautama, nebo to je nějaké specifické zenové probuzení, které se od Buddhova probuzení liší?

4. věříš tomu, že tito zenoví mniši nebo laici po svém probuzení přestali toužit po sexu? jako jednou provždy?

5. pokud připustíš, že někdo, kdo dosáhl probuzení, dál touží po sexu, nemyslím neustále, ale občas, třeba jako já, považuješ to za nějakou nedokonalost, která by se měla odstranit a tím pádem je v učení Buddhy důležitější odstranit touhu po sexu než probudit se do skutečnosti?

a poslední otázka 6.

je podle tebe dukkha utrpení, tedy věříš tomu, že Buddha učil, že život je utrpení, nebo je dukkha spíš trvalý stav nespokojenosti, typický pro běžného člověka? Tedy je vznešená pravda to, že s životem člověka je spojena nespokojenost? A je tanha náhlá pomíjivá touha, která vzniká a zaniká, nebo je to trvalá žádostivost a nenasytnost, kterou člověk není schopen ovládat?

Zkus prosím, odpovědět, na tyto otázky upřímně a pravdivě, a bude jasné, jaký dál má smysl tyto věci s tebou diskutovat, samozřejmě rád budu diskutovat s kýmkoliv, kdo má upřímné otázky na toto téma nebo upřímné odpovědi. autentickou, vlastní zkušenost.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 09. kvě 2019 15:04:19

ryunin píše:A i kdyby někdo onanoval v klášteře, třeba ve sprše, neznamená to vůbec, že ten člověk nezažívá pravidelně stav čisté mysli, to s tím nemá co dělat.
Tak tahle věta myslím dobře ilustruje celý problém. Kdybys měl zkušenost s jasným vhledem, nemohl bys tohle napsat. Protože mysl při onanii opravdu nemá jasný vhled, chce se co nejvíce ponořit do svých představ, chce cítit blaho z ukojení tělesného pudu. Proč bys chtěl při jasném vhledu takto oslepnout? To prostě nedává smysl (Armin tu naznačoval "nirvánu v pohybu", teoreticky to asi možné je, ale určitě klášter není místo, kde by se to mělo zkoušet).
Buddha jednoznačně onanii u mnichů zakazoval. V tom barmském klášteře, než jsem tam nastoupil, jsem si musel přečíst pravidla. V rychlosti jsem je přehlédl (protože jsem je vcelku znal, prostě morální věci a blablabla), ale zaujala mě pasáž - cituji po paměti - kdo by chtěl úmyslně vypustit semeno (nebo tak nějak) bude vyloučen z kláštera navždy. Což je asi nejtěžší trest, který mohou udělit.

ryunin píše:1. chtěl bys, aby zanikla tvoje touha po sexu, aby už jsi nikdy nezatoužil po vzrušujícím těle ženy?
Ryunine, tohle je Tvá otázka a Tvoje starost, nikoli moje.

ryunin píše:2. V Zenu je spousta příběhů o tom, jak mniši v dávné Číně dosáhli tzv. satori, neboli probuzení. Věříš tomu, že tito zenoví mniši nebo laici dosáhli probuzení?

4. věříš tomu, že tito zenoví mniši nebo laici po svém probuzení přestali toužit po sexu? jako jednou provždy?
Věřím, že jsou a byli laici, kteří i v rodinném životě dosáhli osvícení. A to je velká věc, takoví lidé jsou onou biblickou solí země. Ale je to prostě cesta pro většinu usilujících daleko méně schůdná či nemožná, než jakou ustanovil Buddha.
Nejde o to, zda sex ano či ne, to je otázka druhořadá, jde o svobodu mysli, o osvícení.

ryunin píše:3. Bylo to probuzení buddhy, tedy totéž probuzení, které dosáhl Gautama, nebo to je nějaké specifické zenové probuzení, které se od Buddhova probuzení liší?
Já nejsem osvícený tak nechci o těchto otázkách spekulovat.

ryunin píše:je podle tebe dukkha utrpení, tedy věříš tomu, že Buddha učil, že život je utrpení, nebo je dukkha spíš trvalý stav nespokojenosti, typický pro běžného člověka? Tedy je vznešená pravda to, že s životem člověka je spojena nespokojenost?
Dukkha je nevyhnutelný důsledek našeho biblického Pádu :). Člověk ji pociťuje tím více, čím méně profánně žije. V orgasmických křečích či hulákání góól pochopitelně vidět není, neb jest zakryta, ale je. Mě kdysi málem přivedla k sebevraždě. Kdyby však dukkha nebyla, nikdy bychom nenašli cestu zpět k Otci, je to naše spása :).
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » čtv 09. kvě 2019 17:28:30

Zdeněk píše:
ryunin píše:A i kdyby někdo onanoval v klášteře, třeba ve sprše, neznamená to vůbec, že ten člověk nezažívá pravidelně stav čisté mysli, to s tím nemá co dělat.
Tak tahle věta myslím dobře ilustruje celý problém. Kdybys měl zkušenost s jasným vhledem, nemohl bys tohle napsat. Protože mysl při onanii opravdu nemá jasný vhled, chce se co nejvíce ponořit do svých představ, chce cítit blaho z ukojení tělesného pudu. Proč bys chtěl při jasném vhledu takto oslepnout? To prostě nedává smysl (Armin tu naznačoval "nirvánu v pohybu", teoreticky to asi možné je, ale určitě klášter není místo, kde by se to mělo zkoušet).
Buddha jednoznačně onanii u mnichů zakazoval. V tom barmském klášteře, než jsem tam nastoupil, jsem si musel přečíst pravidla. V rychlosti jsem je přehlédl (protože jsem je vcelku znal, prostě morální věci a blablabla), ale zaujala mě pasáž - cituji po paměti - kdo by chtěl úmyslně vypustit semeno (nebo tak nějak) bude vyloučen z kláštera navždy. Což je asi nejtěžší trest, který mohou udělit.

ryunin píše:1. chtěl bys, aby zanikla tvoje touha po sexu, aby už jsi nikdy nezatoužil po vzrušujícím těle ženy?
Ryunine, tohle je Tvá otázka a Tvoje starost, nikoli moje.

ryunin píše:2. V Zenu je spousta příběhů o tom, jak mniši v dávné Číně dosáhli tzv. satori, neboli probuzení. Věříš tomu, že tito zenoví mniši nebo laici dosáhli probuzení?

4. věříš tomu, že tito zenoví mniši nebo laici po svém probuzení přestali toužit po sexu? jako jednou provždy?
Věřím, že jsou a byli laici, kteří i v rodinném životě dosáhli osvícení. A to je velká věc, takoví lidé jsou onou biblickou solí země. Ale je to prostě cesta pro většinu usilujících daleko méně schůdná či nemožná, než jakou ustanovil Buddha.
Nejde o to, zda sex ano či ne, to je otázka druhořadá, jde o svobodu mysli, o osvícení.

ryunin píše:3. Bylo to probuzení buddhy, tedy totéž probuzení, které dosáhl Gautama, nebo to je nějaké specifické zenové probuzení, které se od Buddhova probuzení liší?
Já nejsem osvícený tak nechci o těchto otázkách spekulovat.

ryunin píše:je podle tebe dukkha utrpení, tedy věříš tomu, že Buddha učil, že život je utrpení, nebo je dukkha spíš trvalý stav nespokojenosti, typický pro běžného člověka? Tedy je vznešená pravda to, že s životem člověka je spojena nespokojenost?
Dukkha je nevyhnutelný důsledek našeho biblického Pádu :). Člověk ji pociťuje tím více, čím méně profánně žije. V orgasmických křečích či hulákání góól pochopitelně vidět není, neb jest zakryta, ale je. Mě kdysi málem přivedla k sebevraždě. Kdyby však dukkha nebyla, nikdy bychom nenašli cestu zpět k Otci, je to naše spása :).


Proč sem pořád pleteš barmské kláštery? Snažím se tady s tebou debatovat o autentickém zenu. Nevadí mi, že neuznáváš, že nejsem autentický zenový učitel, ale zajímá mě, jestli stejně tak neuznáváš ani učení zenu v historii.

Co se týká jasné mysli a onanie, nepsal jsem, že při onanii člověk nutně zažívá jasnou mysl, psal jsem, že člověk, který v jednu chvíli zažívá jasnou mysl, může druhý den onanovat a třetí den zažívat jasnou mysl. Podle tebe onanie vylučuje zkušenost jasné mysli? Tohle nikdy žádný zenový mistr neučil, ani v devátém století, ani v devatenáctém, ani v jednadvacátém. To je stejné jako říkat, že když se dnes opiju do němoty, nemohl jsem minulý týden mít čistou mysl a nebudu mít čistou mysl ani příští týden.

Co se týká otázky - chtěl bys přestat toužit po krásných ženách, řeknu ti upřímně, já nechtěl , doufám, že můj sexuální pud bude trvat do mé smrti, opět,. ale tys na tu otázku neodpověděl. Pokud toužíš po tom, aby tvůj sexuální pud skončil, neberu ti to, jen se podivuju nad tím, že by tohle zrovna nějaký starý zenový mistr učil. Vskutku, nikdy v zenu nebylo učení o vyhasnutí vášní a pudů, ale bylo tu vždycky, v zenu, učení o regulaci a transformaci vášní a pudů s tím, že se tyto klamy a sny vrací znovu a znovu, nezávisle na zkušenosti osvícení.

Píšeš, že laici dosáhli osvícení a že nejde o sex, já se ptal na zenové mistry dávné Číny. Pokud na to odmítáš odpovědět, pak se nemůžeme bavit o smyslu a autenticitě zenu.

Píšeš, že nejsi osvícený, tak nechceš o těchto otázkách spekulovat, ale spekuluješ o tom, jestli osvícený zenový mistr dávné Číny měl sexuální potřeby. Podle tebe asi neměl, když dnešní zenoví učitelé podle tebe svědčí o úpadku zenu jen proto, že mají tytéž sexuální potřeby. Když tedy si nejsi jist, co to je probuzení buddhy a jak souvisí s touhami po sexu, proč máš tak sebevědomé odsuzující závěry ohledně současných zenových učitelů? Když dosáhneš probuzení, dozvíš se i to, co se stalo s tvým sexuálním pudem.

Ano, co říkáš o dukkha, to je pěkné a upřímné. Souhlasím s tebou v tomto bodě. Ale neřekl jsi, jak chápeš tanha, žádostivost, v tom se totiž stále neshodujeme, protože já vidím rozdíl v nahodilých touhách tu a tam, které člověk rozumně ovládá a nezatěžuje jimi svůj život ani život druhých, tedy neutápí se v nich, a neustálém myslení na peníze, sex a slávu, jak to prezentují bulvární časopisy a média. Tady se asi neshodneme, protože ty vidíš problém už u toho, že se člověk chce s někým pomilovat, aniž by někomu ublížil, kdežto já vidím problém až tam, kde ubližujeme sobě a druhým tím, že odmítáme vidět původ našich tužeb a snů, anaše mysl se utápí ve snech o sexu a moci- tedy pokud se v tom neutápíme, pokud nás sex neovládá, pak to neznamená, že se vzdáme sexu, masturbace nebo vtipů na téma kalhotky Lucy Liu. Tady se zřejmě neshodneme, ale to je jedno, kdybychom se shodli, asi by nikdy nevznikly rozdíly mezi zenem a theravádou. Základní rozdíl je v tom, že theraváda jako ideál vidí vyhasnutí tužeb a iluzí, kdežto Zen jako ideál vidí jasně vidět své touhy a iluze, což je velký rozdíl, vidět je, ale ne je likvidovat jednou provždy. Tohle Zen učil odpradávna, učil to můj učitel, učí to Brad, učil to Sawaki, Shunryu Suzuki, mistr Dogen a snažím se to učit i já. Je to prostě naprosto jiný přístup k iluzím a touhám než jak to představuje theraváda. Ale to neznamená, že člověk vyznávající theravádu nedojde k probuzení a nezjistí, jak to vlstně všechno funguje. Podobně jako katolík může dosáhnout Boha, i když do posledního písmene věří Bibli, stejně jako mystik může dosáhnout Boha, když chápe slova Bible jako pouhé symboly.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Zdeněk » čtv 09. kvě 2019 19:10:10

ryunin píše:Proč sem pořád pleteš barmské kláštery? Snažím se tady s tebou debatovat o autentickém zenu. Nevadí mi, že neuznáváš, že nejsem autentický zenový učitel, ale zajímá mě, jestli stejně tak neuznáváš ani učení zenu v historii.
Barmský klášter sem pletu, protože z něj mám zkušenost, která podstatně ovlivnila celý můj další duchovní život. Mám zkušenost i se zenem Kwan Um, ale to mě vcelku nijak neovlivnilo. O historii se moc nezajímám.

ryunin píše:Podle tebe onanie vylučuje zkušenost jasné mysli?
Pokud jsi přítomný, tak ano. Pokud jsi obětí svých vzpomínek či jejich budoucích projekcí (co bude za den, za dva, za týden..), které přítomnost zastírají, pak nemůžeš vědět, co to jasná mysl je. Tohle musí učit každý zenový mistr.

ryunin píše:Vskutku, nikdy v zenu nebylo učení o vyhasnutí vášní a pudů, ale bylo tu vždycky, v zenu, učení o regulaci a transformaci vášní a pudů s tím, že se tyto klamy a sny vrací znovu a znovu, nezávisle na zkušenosti osvícení.
I u Dógena?

ryunin píše:ALe neřekl jsi, jak chápeš tanha
No protože tenhle termín vůbec neznám.
Věřím, že nežádoucí myšlenky se budou objevovat i po osvícení. Ale nebudou mít už žádnou moc ovládat tělo či mysl, osvícený bude ovládat je. Tudíž to neznamená, "že se vzdáme sexu, masturbace", kde není boj, není důvodu se vzdávat.
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » čtv 09. kvě 2019 22:22:55

Zdeněk píše:
ryunin píše:Proč sem pořád pleteš barmské kláštery? Snažím se tady s tebou debatovat o autentickém zenu. Nevadí mi, že neuznáváš, že nejsem autentický zenový učitel, ale zajímá mě, jestli stejně tak neuznáváš ani učení zenu v historii.
Barmský klášter sem pletu, protože z něj mám zkušenost, která podstatně ovlivnila celý můj další duchovní život. Mám zkušenost i se zenem Kwan Um, ale to mě vcelku nijak neovlivnilo. O historii se moc nezajímám.

ryunin píše:Podle tebe onanie vylučuje zkušenost jasné mysli?
Pokud jsi přítomný, tak ano. Pokud jsi obětí svých vzpomínek či jejich budoucích projekcí (co bude za den, za dva, za týden..), které přítomnost zastírají, pak nemůžeš vědět, co to jasná mysl je. Tohle musí učit každý zenový mistr.

ryunin píše:Vskutku, nikdy v zenu nebylo učení o vyhasnutí vášní a pudů, ale bylo tu vždycky, v zenu, učení o regulaci a transformaci vášní a pudů s tím, že se tyto klamy a sny vrací znovu a znovu, nezávisle na zkušenosti osvícení.
I u Dógena?

ryunin píše:ALe neřekl jsi, jak chápeš tanha
No protože tenhle termín vůbec neznám.
Věřím, že nežádoucí myšlenky se budou objevovat i po osvícení. Ale nebudou mít už žádnou moc ovládat tělo či mysl, osvícený bude ovládat je. Tudíž to neznamená, "že se vzdáme sexu, masturbace", kde není boj, není důvodu se vzdávat.


OK, máš zkušenost s barmskými kláštery, ale barmské kláštery nejsou zenové kláštery a ty mi tu od začátku předhazuješ, že degraduju zen. Jen ti říkám, že v zenových klášterech nikdo masturbaci neřeší, není to nikde v žádných pravidlech. Sex ano.

Být obětí vzpomínek? Co to znamená - to že mě například opustila ( v roce 2000 ) přítelkyně a já na to myslel rok denně a nemohl se toho zbavit. Ale i když člověk skoro - opakuju skoro - pořád myslí na nějakou ženu, která ho opustila, když ho zničehonic přepadne lupič, tak je vzpomínka pryč. Když si dáš ledovou sprchu, vzpomínka je pryč. Proto mistr Seung Sahn, ten žil spíš ve dvacátém století a založil školu Kwan Um, která ne tebe neudělala doje, napsal o čisté mysli toto:

Clear mind is like the full moon in the sky. Sometimes clouds come and cover it, but the moon is always behind them. Clouds go away, then the moon shines brightly. So don’t worry about clear mind: it is always there. When thinking comes, behind it is clear mind. When thinking goes, there is only clear mind. Thinking comes and goes, comes and goes. You must not be attached to the coming or the going.

Mistr Seung Sahn říká totéž, co pořád opakuju, tedy že čistá mysl je tu stále, buddha je tu stále. Když přichází myšlení, za ním je čistá mysl. Když myšlení odchází, je jen čistá mysl. A já k tomu: A tohle se děje, i když máme v životě touhy nebo problémy nebo starosti, nebo tíživé vzpomínky. Jenže většina i zenově orientovaných lidí má problém tuhle skutečnost připustit. Což je logické, naší mysli naučené ve všem vidět problém, se to prostě nelíbí. Ani já jsem dlouho nemohl přijmout tu jednoduchost zenu. Je extrémně, extrémně, extrémně obtížné odhodit představy o zenu a probuzení a dovolit čisté mysli, aby zazářila. I když si dáme studenou sprchu, tak vzápětí je tu myšlenka - ne, to nemůže být probuzení, k tomu je určitě potřeba ještě něco navíc...

Tak bych řekl, že v zenu jsou tato stadia vývoje adepta. První stadium, nezná zen, jeho čistá mysl se objevuje spontánně, nemá schopnost odstupu od sebe a světa, je zcela pohlcen v tomto světě, ale přesto jeho čistá mysl tu je a objevuje se, jen on nebo ona netuší, jak je to nádherné.

Druhé stádium je - hledání čisté mysli. Adept čte o zenu, touží po probuzení, ale zatím netuší, jak by to mohlo fungovat.

Třetí stádium. Je tu praxe a vedení učitelem. Učitel mu říká, co je probuzení, co buddha, atd. Ale adept je zmaten, nicméně praktikuje a přemýšlí...

Čtvrté stadium. Dochází k probuzení, adept objevuje svou buddhovskou podstatu a buddhovskou podstatu všech bytostí. Ale jeho touhy a představy a názory se znovu a znovu objevují. Učí se tedy s nimi žít, praktikovat, pracovat, začíná stadium zrání. Samozřejmě tu je zazen, ale konečně adept chápe, že zazen není prostředek, ale cíl, probuzení v zazenu tu bylo ještě před tím, než u adepta došlo k osobnímu zážitku probuzení.

Páté stádium. Adept konečně přijímá svůj život v jeho složitosti i jednoduchosti, přijímá jas i temnotu, ale kdy může, vrací se k podstatě věcí, to je především cvičení zazenu, ale také každodenní úkony, které se prostě vykonávají a nehodnotí. Jsou tu chyby, je tu radost, je tu smutek, je to obdoba toho stádia v krocení bůvola, kdy zenový človíček jde na trh koupit víno.

Co se týká Dogena a učení theravády, znovu jsem narazil na pasáže v knihách, kdy Dogen chválí cestu theravády, ale taky upozorňuje na rozdíly mezi tradicí Zenu a theravádou. Dógen neučí vyhasnutí, ale odhození těla a mysli v tomto okamžiku, když něco děláme. To znamená - pouze vař rýži, pouze vař čaj, pouze pij čaj, pouze seď v zazenu. Zazen není prostředkem dosažení čistoty, ale čistota sama. Přesně jak to vysvětluje mistr Seung Sahn. Když sedíš v zazenu, čistá mysl už tu je, protože na celém světě , v celém vesmíru není ani zrnko nečistoty. Ale naše mysl produkuje ony mraky, které tu čistotu překrývají. V zazenu je necháme rozpustit, znovu a znovu. Vášně a touhy přicházejí a odcházejí, ale v každém okamžiku, kdy něco plně vykonáváme, není kam by se touhy a sny usídlily, takže pro ně není místo. Dogen učí osvobození v tomto okamžiku, ne v budoucnu. Na druhou stranu vyzývá adepty, aby neváhali a pustili se s vervou do cesty k pravdě. Je to paradoxní, protože tu je cesta k pravdě, a současně pravda pouze v tomto okamžiku a nikde jinde.

Napsal jsi, kde není boj, není důvod se vzdávat. No tak to je přesně učení zenu. Není třeba bojovat s touhami, stačí vidět, odkud se k nám dostávají a kam odcházejí. Místo boje s touhami tu je každodenní život. Každý den je nový úkol.

Tanha je prostě termín v pálí pro žádostivost, příčinu nespokojenosti, neboli dukkha. Takže příčinou dukkha je tanha. Ale není to žádostivost ve smyslu "mám chuť na zmrzlinu nebo na sex", ale neukojitelná, neustálá potřeba mít něco, co nemám.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Tara » čtv 09. kvě 2019 22:47:47

Jo, chlapi a sex....
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 1021
Registrován: stř 20. lis 2013 9:44:22

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod vostal petr » čtv 09. kvě 2019 23:01:47

Tara píše:Jo, chlapi a sex....


Voni se styděj přiznat,

že by taky chtěli bejt tou myškou co zahyne po čtrnáctidenním nonstop sexu,

furt chtěj do náký nirvány,

kde není ani nuda jak je to tam blbý a člověk se už ani nemůže znovu narodit,

takže už jenom bude a bude

a ani si nevrzne...
vostal petr
 

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod vostal petr » pát 10. kvě 2019 0:28:09

Sex samozřejmě je hodně,

ale není všechno,

chcte-li mít v životě všechno

musíte životem :

vostal petr
 

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod armin » pát 10. kvě 2019 9:02:33

vostal petr píše:jediný co opravdu můžeš udělat je zůstávat v klidu, prostě to vodevzdat,

vodevzdat VŮLI A TOUHU,

a já říkám, že když přijde nějaká touha,

tak je lepší se s ní ztotožnit, nežli se vod ní distancovat,

protože když se vod ní distancuji, tak je v tom opět záměr a touha a cíl,

a tak činím vopak svého "záměru"




Slyšel jsi někdy o interferenci (ve fyzikálním slova smyslu) ?
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 650
Registrován: pát 16. srp 2013 23:49:42

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 10. kvě 2019 9:12:35

ryunin píše:OK, máš zkušenost s barmskými kláštery, ale barmské kláštery nejsou zenové kláštery a ty mi tu od začátku předhazuješ, že degraduju zen. Jen ti říkám, že v zenových klášterech nikdo masturbaci neřeší, není to nikde v žádných pravidlech. Sex ano.

Být obětí vzpomínek? Co to znamená - to že mě například opustila ( v roce 2000 ) přítelkyně a já na to myslel rok denně a nemohl se toho zbavit. Ale i když člověk skoro - opakuju skoro - pořád myslí na nějakou ženu, která ho opustila, když ho zničehonic přepadne lupič, tak je vzpomínka pryč. Když si dáš ledovou sprchu, vzpomínka je pryč. Proto mistr Seung Sahn, ten žil spíš ve dvacátém století a založil školu Kwan Um, která ne tebe neudělala doje, napsal o čisté mysli toto:

Clear mind is like the full moon in the sky. Sometimes clouds come and cover it, but the moon is always behind them. Clouds go away, then the moon shines brightly. So don’t worry about clear mind: it is always there. When thinking comes, behind it is clear mind. When thinking goes, there is only clear mind. Thinking comes and goes, comes and goes. You must not be attached to the coming or the going.

Mistr Seung Sahn říká totéž, co pořád opakuju, tedy že čistá mysl je tu stále, buddha je tu stále. Když přichází myšlení, za ním je čistá mysl. Když myšlení odchází, je jen čistá mysl. A já k tomu: A tohle se děje, i když máme v životě touhy nebo problémy nebo starosti, nebo tíživé vzpomínky. Jenže většina i zenově orientovaných lidí má problém tuhle skutečnost připustit. Což je logické, naší mysli naučené ve všem vidět problém, se to prostě nelíbí. Ani já jsem dlouho nemohl přijmout tu jednoduchost zenu. Je extrémně, extrémně, extrémně obtížné odhodit představy o zenu a probuzení a dovolit čisté mysli, aby zazářila. I když si dáme studenou sprchu, tak vzápětí je tu myšlenka - ne, to nemůže být probuzení, k tomu je určitě potřeba ještě něco navíc...

Tak bych řekl, že v zenu jsou tato stadia vývoje adepta. První stadium, nezná zen, jeho čistá mysl se objevuje spontánně, nemá schopnost odstupu od sebe a světa, je zcela pohlcen v tomto světě, ale přesto jeho čistá mysl tu je a objevuje se, jen on nebo ona netuší, jak je to nádherné.

Druhé stádium je - hledání čisté mysli. Adept čte o zenu, touží po probuzení, ale zatím netuší, jak by to mohlo fungovat.

Třetí stádium. Je tu praxe a vedení učitelem. Učitel mu říká, co je probuzení, co buddha, atd. Ale adept je zmaten, nicméně praktikuje a přemýšlí...

Čtvrté stadium. Dochází k probuzení, adept objevuje svou buddhovskou podstatu a buddhovskou podstatu všech bytostí. Ale jeho touhy a představy a názory se znovu a znovu objevují. Učí se tedy s nimi žít, praktikovat, pracovat, začíná stadium zrání. Samozřejmě tu je zazen, ale konečně adept chápe, že zazen není prostředek, ale cíl, probuzení v zazenu tu bylo ještě před tím, než u adepta došlo k osobnímu zážitku probuzení.

Páté stádium. Adept konečně přijímá svůj život v jeho složitosti i jednoduchosti, přijímá jas i temnotu, ale kdy může, vrací se k podstatě věcí, to je především cvičení zazenu, ale také každodenní úkony, které se prostě vykonávají a nehodnotí. Jsou tu chyby, je tu radost, je tu smutek, je to obdoba toho stádia v krocení bůvola, kdy zenový človíček jde na trh koupit víno.

Co se týká Dogena a učení theravády, znovu jsem narazil na pasáže v knihách, kdy Dogen chválí cestu theravády, ale taky upozorňuje na rozdíly mezi tradicí Zenu a theravádou. Dógen neučí vyhasnutí, ale odhození těla a mysli v tomto okamžiku, když něco děláme. To znamená - pouze vař rýži, pouze vař čaj, pouze pij čaj, pouze seď v zazenu. Zazen není prostředkem dosažení čistoty, ale čistota sama. Přesně jak to vysvětluje mistr Seung Sahn. Když sedíš v zazenu, čistá mysl už tu je, protože na celém světě , v celém vesmíru není ani zrnko nečistoty. Ale naše mysl produkuje ony mraky, které tu čistotu překrývají. V zazenu je necháme rozpustit, znovu a znovu. Vášně a touhy přicházejí a odcházejí, ale v každém okamžiku, kdy něco plně vykonáváme, není kam by se touhy a sny usídlily, takže pro ně není místo. Dogen učí osvobození v tomto okamžiku, ne v budoucnu. Na druhou stranu vyzývá adepty, aby neváhali a pustili se s vervou do cesty k pravdě. Je to paradoxní, protože tu je cesta k pravdě, a současně pravda pouze v tomto okamžiku a nikde jinde.

Napsal jsi, kde není boj, není důvod se vzdávat. No tak to je přesně učení zenu. Není třeba bojovat s touhami, stačí vidět, odkud se k nám dostávají a kam odcházejí. Místo boje s touhami tu je každodenní život. Každý den je nový úkol.

Tanha je prostě termín v pálí pro žádostivost, příčinu nespokojenosti, neboli dukkha. Takže příčinou dukkha je tanha. Ale není to žádostivost ve smyslu "mám chuť na zmrzlinu nebo na sex", ale neukojitelná, neustálá potřeba mít něco, co nemám.

Tak s tou obětí vzpomínek to byla ode mne taková zenová udička, aby sis/se uvědomil a poznal nesmyslnost svých představ o onanii a jasné mysli. Ale nezabrala, tak tu situaci zkusím opsat v podobenství: jako lékař v protialkoholní léčebně říkáš svým pacientům, že se klidně mohou napít, ale ať je nikdo s flaškou nevidí. Nu inu onen lékař je totiž sám takový notorik, že svou opilost považuje ze střízlivý stav. Koho chce ten blázen léčit?
Onanie a soulož se samozřejmě liší podstatně vnějškově, ale z hlediska vnitřního prožívání sebeukájení už zas tak podstatného rozdílu není. V reálu se taky nemusí všechno zrovna vydařit, oproti tomu si mysl ve své obrazotvornosti může vytvořit tu nejkrásnější dívku s těmi nejpikantnějšími vlastnostmi.

Vipassana (která se praktikuje v Barmě) a zen, zejm. v podání Dógena, mi přišly v podstatě totožné. Tak jak je možné, že jsou naše názory/zkušenosti tak diametrálně odlišné? V tháravádě se ale daleko míň mluví a o to víc dělá, já jsem si tam tenkrát během těch dvou měsíců sáhnul na dno svých možností (kdybych tam byl déle, asi bych se fyzicky zmrzačil). Tak to asi byla u mě příčina změny. Kdežto ty to jen tak šolícháš, po desetiletí, a z chytlavých zenových myšlenek jsi si nevědomě utkal svou snovou realitu, své vězení. Jen hypoteticky nadhazuju, nevím.

O těch touhách po osvícení jsem spíš myslel, nezažehne-li jiskra oheň, není co hasit :).
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod vostal petr » pát 10. kvě 2019 10:17:08

armin píše:
vostal petr píše:jediný co opravdu můžeš udělat je zůstávat v klidu, prostě to vodevzdat,

vodevzdat VŮLI A TOUHU,

a já říkám, že když přijde nějaká touha,

tak je lepší se s ní ztotožnit, nežli se vod ní distancovat,

protože když se vod ní distancuji, tak je v tom opět záměr a touha a cíl,

a tak činím vopak svého "záměru"





Slyšel jsi někdy o interferenci (ve fyzikálním slova smyslu) ?


Ne neslyšel, ale koukám na wiki že

Jestliže se nějakým prostředím šíří současně více vlnění z různých zdrojů,

https://cs.wikipedia.org/wiki/Interference



Hele

já nemám nic proti egu,

takže mě ztotožnění s myšlenkou nevadí,

takže, jestliže klid mysli (uvolnění) je narušeno ztotožněním s myšlenkou,

tak prostě s tou myšlenkou jdeš opět uvolněně...

Tedy při jakékoliv činnosti prostě netlačíš na pilu...



Není to stejně vo ničem jiném než o POZOROVATELI (POZORNOST NA POZORNOST)

čím více jsi uvolněný, tím více jsi pozorovatelem,

aniž by zde byl záměr jako v duchovnu být pozorovatelem,

uvolnění prostě znamená být pozorovatelem

a dokonale uvolnění (wu wei) je prostě jen stav pozorovatele


A todle učí Abraham na hloupých světských touhách,

uvolni se od své touhy a ono to bude fungovat, až se nakonec postupně uvolníš vod jakýoliv touhy,

páč zjistíš že bez touhy, záměru a cíle to funguje zcela spontánně...
vostal petr
 

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod ryunin » pát 10. kvě 2019 10:24:43

Tak když ti to s tou čistou myslí nevysvětlil ani Seung Sahn s jeho jasným příměrem o mracích tak já ti to nevysvětlím. A zen není jen pobyt v klášteře. Každopádně Seung Sahn měl asi taky snové představy o zenu, když takhle definuje jasnou mysl a šolíchal to léta. Každopádně když jsem kouknul na forum mnicha sarany, tak je jeho filozofie zenu vzdálenější než filozofie mých katolických přátel. Není divu, že se děsíš masturbace a kalhotek Lucy Liu, když tě oslovuje pojetí buddhismu a la mnich sarana. To se pak opravdu nikdy nedomluvíme.
ryunin
 
Příspěvky: 717
Registrován: čtv 22. zář 2011 14:19:10

Re: Seriózní debata o sexu

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 10. kvě 2019 10:43:02

:D ale já se neděsím masturbace ani kalhotek Lucy Liu a to přirovnání s měsícem a mraky je pěkné. Ale tak jako prst ukazující na měsíc není měsíc, tak i slova nenahradí zkušenost. Slova jsou jako mapa, ale ta mapa naprosto není ta krajina, kterou mapuje. Ty jsi se prostě zbláznil a sedě na mapě domníváš se, že žiješ v té krajině.
Já jsem měl ty samé předsudky co máš ty ala mnich Sarana. Do Barmy jsem jel jenom abych měl čisté svědomí, že jsem vyzkoušel všechno, než se zasebevraždím. A protože jsem se zabýval zenem a znám zenové myšlení, tak ti tu svou zkušenost do něj překládám.
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

PředchozíDalší

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník