Které slovo je to správné?

Moderátor: ryunin

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod vostal petr » pát 12. dub 2019 0:58:19

A co myslíš, má možnost dojít k realizaci ten, kdo vytrvale prohlašuje všímavost/vipassanu za naprosto zbytečnou, protože všichni už jsme buddhové, a proto podle něj úplně stačí na tomhle osobním přesvědčení trvat?


Takový člověk nemá naději,

právě protože trvá na svém přesvědčení a přesvědčení je něco, co zabrání realizaci...

Je tedy na tom stejně jako ten, kdo trvá na přesvědčení že je třeba praktikovat vipassanu...

Oba jsou postižení, každý ovšem jiným způsobem...
vostal petr
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Jana » pát 12. dub 2019 6:48:20

armin píše:
Slepý "vede" slepé (snaží se je vést - být v roli toho, kdo druhé vede) a tím se sám před sebou i před druhými snaží potvrdit ve svém "buddhovství".
To je celá jeho motivace.
:(


Stojí za to se nad tím zamyslet, jak to opravdu je, když v těch druhých takovou motivaci vidíme.

Ale jestli nás to trkne, jak to je, tak je tady možnost se podívat na to celé znovu a trochu pozorněji.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11074
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod armin » pát 12. dub 2019 7:14:46

Jana píše:
armin píše:
Slepý "vede" slepé (snaží se je vést - být v roli toho, kdo druhé vede) a tím se sám před sebou i před druhými snaží potvrdit ve svém "buddhovství".
To je celá jeho motivace.
:(


Stojí za to se nad tím zamyslet, jak to opravdu je, když v těch druhých takovou motivaci vidíme.

Ale jestli nás to trkne, jak to je, tak je tady možnost se podívat na to celé znovu a trochu pozorněji.

:)

Do té doby, dokud nás ovládají naše vlastní nevyřešené problémy strachy a naděje (z nevědomí), vidíme všude naše projekce a nejsme schopni vidět věci a lidi tak jak jsou. Když v nevědomí už nic takového není, poznáváme i druhé lidi tak jak jsou. Tj. jejich motivace, příčiny takových motivací atd.
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 650
Registrován: pát 16. srp 2013 23:49:42

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod armin » pát 12. dub 2019 7:20:25

ryunin píše: Ale co se týká slepice, tak samozřejmě, každá bytost je probuzená, když je právě sama sebou.

Čím jiným může být bytost než sama sebou?
A co je to ta bytost. Že by třeba na rozdíl od kamene mohla být něčím jiným než sama sebou?
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 650
Registrován: pát 16. srp 2013 23:49:42

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Ryu.nin » pát 12. dub 2019 7:53:58

Návštěvník píše:
Cvičit vipassanu celou svou bytostí je totéž co realizovat stav probuzení.

Ano, tady to tak vnímám.

A co myslíš, má možnost dojít k realizaci ten, kdo vytrvale prohlašuje všímavost/vipassanu za naprosto zbytečnou, protože všichni už jsme buddhové, a proto podle něj úplně stačí na tomhle osobním přesvědčení trvat?
Záleží na tom, proč to říká. Krishnamurti to taky říkal. Ale proč? Musíme si vybrat jednu cestu, na konci které je poznání, že cesty nejsou třeba. Já například cvičím zazen asi 27 let. Den co den. Ale celou tu dobu jsem studoval smysl toho zazenu. Co to vlastně je. Proč to není snaha něčeho dosáhnout. Proč je to prostě vyjádření naší podstaty. Zazen je zcela zbytečný. Stejně jako fialky, čmeláci a zpěv kosa.
Ryu.nin
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 12. dub 2019 8:22:23

armin píše:
Jana píše:
armin píše:
Slepý "vede" slepé (snaží se je vést - být v roli toho, kdo druhé vede) a tím se sám před sebou i před druhými snaží potvrdit ve svém "buddhovství".
To je celá jeho motivace.
:(


Stojí za to se nad tím zamyslet, jak to opravdu je, když v těch druhých takovou motivaci vidíme.

Ale jestli nás to trkne, jak to je, tak je tady možnost se podívat na to celé znovu a trochu pozorněji.

:)

Do té doby, dokud nás ovládají naše vlastní nevyřešené problémy strachy a naděje (z nevědomí), vidíme všude naše projekce a nejsme schopni vidět věci a lidi tak jak jsou. Když v nevědomí už nic takového není, poznáváme i druhé lidi tak jak jsou. Tj. jejich motivace, příčiny takových motivací atd.


:yes:
Návštěvník
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod armin » pát 12. dub 2019 8:40:34

ryunin píše: Když sedí žába na kameni, může nám to připadat triviální. Ale z hlediska buddhismu je to velmi důležité. Když fouká vítr, je to velmi důležité. Když dítě pláče, je to důležité.



Ryu.nin píše:Zazen je zcela zbytečný. Stejně jako fialky, čmeláci a zpěv kosa.


:confused:

P.S.
Buddhismus má nějaké hledisko? A jak to vidíš ty? Jaké je tvoje hledisko?

Píšeš "je to velmi důležité" - pro koho nebo pro co je to důležité?

Píšeš "je zcela zbytečný stejně jako.." - pro koho nebo pro co je to vše zbytečné?
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 650
Registrován: pát 16. srp 2013 23:49:42

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 12. dub 2019 9:37:31

ryu.nin píše:Buddha není proti křesťanům nebo lidem, kteří nevěří v boha nebo proti józe. Buddha je jako malé dítě, které v trávě objevilo kobylku.

Tyhle a podobné romantické představy jsou velmi vzdálené realitě. Něco jako pohádky. Nic proti dobrým pohádkám, ty mohou obsahovat hodnotná poučení a moudrost, pokud se však chápou právě jako pohádky, nikoli jako realita. Je šílené hledat někde v lese perníkovou chaloupku.

Buddha proti křesťanům nic mít nemohl, protože prostě v jeho době neexistovali. Ale vyjadřoval se zcela jasně a konkrétně, proč např. někteří Brahmani či asketi s konkrétními názory (ti totiž v jeho okolí a době byli) nemohou dosáhnout osvobození od znovuzrození.

Mnich Sarana zde nedávno dával pěkný příklad, kdy Buddha jednoho svého pokročilého následovníka/mnicha nazval "pojídačem plivanců" (a ten se ho pak za to snažil zabít). Buddha zkrátka nebyl "jako malé dítě, které v trávě objevilo kobylku". To je jedna z vašich mnoha fikcí, které si vzájemně opakujete, protože je to takové líbivé, novodobě zenové. Je to ale nesmysl.
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod vostal petr » pát 12. dub 2019 9:40:07

Buddhismus má nějaké hledisko?


Jasně že má,

prej že život je utrpení,

podle mne je utrpením leda budhismus,

život je naopak docela v pořádku,

ale když chce někdo trpět, tak at trpí, jeho volba...

A které slovo je správné ???

Nejspíš žádný, ale mohu si vybrat co se mně zamlouvá, to je ta krása projevu

kdy si mohu blbnout až do zblbnutí...
vostal petr
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 12. dub 2019 9:41:41

ryunin píše:Ale co se týká slepice, tak samozřejmě, každá bytost je probuzená, když je právě sama sebou. Když buddha dosáhl probuzení, nestal se někým jiným. Stal se tím, kým vždycky byl , ale nevěděl to, že tím je. Probuzení můžeme chápat jako dvě různé věci. Stav buddha, což má každý a každá věc, když je sama sebou. A pak jako poznání, že ten stav buddha, je náš původní stav a že ho nelze dosahovat. Japonsky satori. Pochopení. OK? Lidi se nedělí na probuzené a neprobuzené, ale na ty, kteří jsou právě teď buddha a na ty, kteří právě teď nejsou buddha.

A mohl bys dát nějaký odkaz, že toto učil Buddha? Zřejmě nemohl, byť původní Buddhovy rozpravy se zachovaly v poměrně hojném počtu.

Tedy ne že bych byl apriori proti, ale tohle prostě není nauka, kterou historický Buddha učil. Tak proč se za něj schováváš?
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Jana » pát 12. dub 2019 9:42:00

armin píše:Do té doby, dokud nás ovládají naše vlastní nevyřešené problémy strachy a naděje (z nevědomí), vidíme všude naše projekce a nejsme schopni vidět věci a lidi tak jak jsou. Když v nevědomí už nic takového není, poznáváme i druhé lidi tak jak jsou. Tj. jejich motivace, příčiny takových motivací atd.


Jasně, v opojení, že víme, jsme chytří až na půdu, a v souladu se svou zaslepeností známe i všechny možné motivace těch druhých, jen tu svou vlastní neznáme.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11074
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod vostal petr » pát 12. dub 2019 9:54:40

Mnich Sarana zde nedávno dával pěkný příklad, kdy Buddha jednoho svého pokročilého následovníka/mnicha nazval "pojídačem plivanců" (a ten se ho pak za to snažil zabít). Buddha zkrátka nebyl "jako malé dítě, které v trávě objevilo kobylku". To je jedna z vašich mnoha fikcí, které si vzájemně opakujete, protože je to takové líbivé, novodobě zenové. Je to ale nesmysl.


No to to chápeš nějako divně,

Budha byl jako malé dítě a objevoval,

ovšem ti co jej kopírují jsou již "pojídači plivanců"

Ticho je univerzální věc,

ale cesty k tichu jsou záležitostí individuální,

nikoliv kolektivistickým blbnutím dle nějakého vzoru či návodu

Ale to už není ani budhismus a ani zen, nýbrž taoismus....
vostal petr
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod vostal petr » pát 12. dub 2019 10:10:15

Jana píše:
armin píše:Do té doby, dokud nás ovládají naše vlastní nevyřešené problémy strachy a naděje (z nevědomí), vidíme všude naše projekce a nejsme schopni vidět věci a lidi tak jak jsou. Když v nevědomí už nic takového není, poznáváme i druhé lidi tak jak jsou. Tj. jejich motivace, příčiny takových motivací atd.


Jasně, v opojení, že víme, jsme chytří až na půdu, a v souladu se svou zaslepeností známe i všechny možné motivace těch druhých, jen tu svou vlastní neznáme.


Tak to není zas až tak těžké rozpoznat vlastní motivace,

jen si to chce přečíst tu psychologii vod začátku

a nezačínat někde uprostřed se stínem a projekcemi,

kdy neznáme začátek jak se vytváří stín a čím se pak vytvářejí projekce...


Proto taky Lída a Miroslav jen plácají nesmyslnosti....
vostal petr
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 12. dub 2019 10:40:58

vostal petr píše:Tak to není zas až tak těžké rozpoznat vlastní motivace



:D
Návštěvník
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 12. dub 2019 10:42:16

armin píše:Do té doby, dokud nás ovládají naše vlastní nevyřešené problémy strachy a naděje (z nevědomí), vidíme všude naše projekce a nejsme schopni vidět věci a lidi tak jak jsou.



:yes:
Návštěvník
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod Zdeněk » pát 12. dub 2019 10:46:35

vostal petr píše:Budha byl jako malé dítě a objevoval,

ovšem ti co jej kopírují jsou již "pojídači plivanců"

Ticho je univerzální věc,

ale cesty k tichu jsou záležitostí individuální,

nikoliv kolektivistickým blbnutím dle nějakého vzoru či návodu

Kdybys znal théravádovou kulturu věděl bys, že přirovnávat Buddhu k malému dítěti (které v trávě objevilo kobylku), jest nehodné, mimo jiné už jenom proto, že v přítomnosti dítěte lidé osvobození nedosahují, kdežto v přítomnosti Vznešeného prokazatelně ano.

Ale chce-li kdo následovat dítě fascinované kobylkou či slepici, příp. anarchisticky odmítat Cestu/řád (neboli myslet patou a chodit hlavou) - nešť. Nekonečná suma znovuzrození je vám k dispozici :).
Zdeněk
 
Příspěvky: 363
Registrován: ned 20. led 2019 19:12:05

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod ryu.nin » pát 12. dub 2019 11:09:01

Zdeněk píše:
ryunin píše:Ale co se týká slepice, tak samozřejmě, každá bytost je probuzená, když je právě sama sebou. Když buddha dosáhl probuzení, nestal se někým jiným. Stal se tím, kým vždycky byl , ale nevěděl to, že tím je. Probuzení můžeme chápat jako dvě různé věci. Stav buddha, což má každý a každá věc, když je sama sebou. A pak jako poznání, že ten stav buddha, je náš původní stav a že ho nelze dosahovat. Japonsky satori. Pochopení. OK? Lidi se nedělí na probuzené a neprobuzené, ale na ty, kteří jsou právě teď buddha a na ty, kteří právě teď nejsou buddha.

A mohl bys dát nějaký odkaz, že toto učil Buddha? Zřejmě nemohl, byť původní Buddhovy rozpravy se zachovaly v poměrně hojném počtu.

Tedy ne že bych byl apriori proti, ale tohle prostě není nauka, kterou historický Buddha učil. Tak proč se za něj schováváš?


Historický Buddha? Kdo byl historický Buddha? Věděl Dogen, kdo byl historický Buddha? O jakém to Buddhovi vlastně mistr Dogen mluví? O historickém, nebo o něčem jiném? Když historický Buddha dosáhl probuzení, stal se historickým? Stal se objektivním? Můžeme poznat objektivního Buddhu? Nebo můžeme poznat jen subjektivnío Buddhu? To, co historický Buddha poznal, je to důležité, nebo je důležitější, co o historickém Buddhovi tvrdí sútry? Co je vlastně učení omoho historického Buddhy? A dá se studovat jako dějepis nebo chemie? Nebo je učení Buddhy něco, co je třeba poznat překonáním intelektu a studiem slov? Dokud věříš tomu, co je psáno, jako by to bylo něco definitivního, nemáš šanci poznat, co poznal historický Buddha. to, co je psáno v sútrách, je třeba studovat v kontextu praxe těla a mysli, ne izolovaně od praxe těla a mysli. A aby to došlo k užitku, toto studiu ma tato praxe, potřebuješ vedení někoho, kdo poznal Buddhovo učení jako to, co přesahuje intelektu, ne ajko to, co se někde píše. Když Buddha dosáhl probuzení, poznal, že bude těžké učit to, co vycházelo ze zkušenosti těla a mysli. Musel přijít na nějaký způsob, jak slovy a současně praxí předávat dharmu, Pravdu. Dharma není něco, co lze zachytit v textu nebo sútře, ale jak jinak, než pomocí slov, naznačit lidem, kde je Pravda? Každý učitel buddhismu, theravádový, tibetský, zenový, který pochopil učení BUddhy, není závislý na učení Buddhy, protože učení Buddhy je pouze prostředek. Učení buddhy není objektivní, a proto ho nezle studovat jako fakta. Jsou to jen návody k vlastní zkušenosti Pravdy. JSem si jist, že jsou učitelé vipassany, kteří poznali to, co poznal Buddha a mají nějakou metodu, jak učit to, co poznal Buddha. Buddha znamená probudit se. To je možné v rámci jakékoliv buddhistické tradice. O tom není pochyb, ale musí tě někdo vést.
ryu.nin
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod vostal petr » pát 12. dub 2019 11:17:17

Kdybys znal théravádovou kulturu věděl bys, že přirovnávat Buddhu k malému dítěti (které v trávě objevilo kobylku), jest nehodné, mimo jiné už jenom proto, že v přítomnosti dítěte lidé osvobození nedosahují, kdežto v přítomnosti Vznešeného prokazatelně ano.


Tak to máš ale smůlu,

Budha už zde jaksi není, tak k čemu ti tedy je ???

Mě ale nákej budhismus nezajímá,

mě zajímá přirozená koncentrace, ta totiž obsahuje některé kvality, které převzaté koncentrace prostě nemají...
vostal petr
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod ryu.nin » pát 12. dub 2019 11:21:19

Návštěvník píše:
Návštěvník píše:Pochopit ovšem ještě neznamená žít to. Můžu něco jasně chápat, přesto ale dál ze setrvačnosti reaguju podle svých dosavadních návyků.

Zajímalo by mě, ryunine, jestli i Ty stejně jako Jana považuješ všímavost - vipassanu - za zbytečnou?
Můj učitel mi léta říkal: Chápeš to správně.Ale žiješ to? Co se týká vipassany, nic co děláme cele, není zbytečné. Cvičit vipassanu celou svou bytostí je totéž co realizovat stav probuzení. Vše co děláme cele, je buddha. Nevidím důvod, proč říkat že nějaká cesta je lepší. Pokud je to pravdivé, vede to k pravdě. O to mě přesvědčilo setkání s jednou karmelitánkou. Od té doby si hluboce vážím křesťanství.



Nezadal jsem správně jméno, ten návštěvník jsem byl já, ryunin.
ryu.nin
 

Re: Které slovo je to správné?

Nový příspěvekod ryu.nin » pát 12. dub 2019 11:30:12

Milý Zdeňku, teď už je jasné, že jsi fundamentalista. Myslíš, si, že velcí učitelé therávády byli fundamentalisté, kteří jsou rigidně závislí na tom, co je psáno v sútrách? Učil snad historický Buddha, že jeho slova jsou definitivně platná? Že by to byl nakonec intelektuál, a ne někdo, kdo měl autentickou zkušenost Pravdy?

Jsou lidé, kteří rigidně trvají na tom, co je psáno v bibli, aniž by to, co je tam psáno, chápali do hloubky. To jsou fundamentalisté. Jsou lidé, kteří rigidně trvají na tom, co je psáno v nějaké sútře, aniž by obsah té sútry chápali do hloubky.

Ale fundamentalismus je okleštění skutečné hloubky a čistoty jakéhokoliv náboženství nebo nauky.

Nicméně s fundamentalisty není žádná řeč, protože věří tomu, že slova jsou víc než skutečnost.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Fundamentalismus
ryu.nin
 

PředchozíDalší

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků