Zazen není meditace

Moderátor: ryunin

Zazen není meditace

Nový příspěvekod ryu.nin » sob 25. bře 2017 20:57:10

Dříve jsem tu často psal o zazenu. Opravdu si nepamatuju moc, co jsem o zazenu psal. Ale dnes bych chtěl napsat, že zazen není meditace. Vždycky jsem cítil, že zazen se nějak liší od ostatních meditačních aktivit, že se liší i od meditace prováděné s některých zenových školách. Zazen, jak ho chápal, učil a cvičil mistr Dogen, ale není meditace. Takže zazen se zásadně liší od meditace. Je to stejné, jako kdybyste mnoho let pili prazdroj, cítili, že to je nějaké jiné pivo, že prostě jiná piva s ním nelze srovnávat, a jednoho dne byste zjistili, že prazdroj totiž není pivo. Samozřejmě, spousta lidí vám řekne, že to je nesmysl. Ale zazen prostě není meditace. Zkusím vysvětlit proč.

Meditace je něco, co cvičíme s tělem a myslí, abychom dosáhli nějakého stavu vědomí, že? Je tu tedy nějaký záměr, nebo účel. Můžete taky posuzovat, jak se vám meditace daří. Můžete jít na kurz meditace, můžete zažívat různé stavy a podle toho, jaký cíl jste si stanovili, váš učitel vám řekne, jestli jste daleko nebo blízko takového cíle. Ale účelem zazenu je pouze zazen sám. Když cvičíte zazen, když správně sedíte a nehledáte žádný cíl, nesnažíte se ničeho dosáhnout, pak cvičíte zazen správně a tudíž cíl byl splněn. Prostě sedíte v pozici lotusu, plného nebo polovičního, což jsou tradiční pozice, ale můžete sedět v nějaké pozici, kterou vám vaše nebohé tělo dovolí. Jsou lidé, kteří nedokážou sedět v lotosové pozici, tak můžou sedět třeba i na stoličce. Jde ale o to, aby seděli rovně, aby měli stabilní podklad, tvořený pokud možno třemi opěrnými body, v lotosové pozici to je zadek a kolena, a aby se nesnažili ničeho dosáhnout, žádné hluboké nebo hlubší vědomí, nic takového. S vaším mozkem se může dít mnoho různých věcí ,ale v zazenu jde o to prostě jednoduše sedět ve správné pozici v přítomnosti. Vaše mysl není tak důležitá. Důležité je, že vaše mysl je ochotna se uvolnit pro sezení bez cíle. Mistr Dogen říkal, že zazen sám o sobě je probuzení, nebo buddha. Když tedy sedíme v pozici zazenu, realizujeme probuzení, jsme buddha. Když se snažíme stát buddhou, pak nejsme buddha. Mysl tedy musí být uvolněná. Ale cílem není uvolnit mysl, uvolníte mysl, když prostě sedíte správně. Když vezmete do ruky vařečku a zkusíte zamíchat v hrnci polívku, tak taky nemáte ztuhlou mysl, uvolní se automaticky, protože prostě něco děláte. A tak když prostě sedíme v lotosové pozici, aniž bychom meditovali, naše mysl je přirozeně uvolněná. Není to tedy meditace, protože se nesnažíme ani dosáhnout jiného vědomí, ani stavu probuzení ani ničeho jiného. Mohli bychom to připodobnit k situaci, kdy na louce kvete nějaký kvítek. Zkuste se na ten kvítek podívat - medituje? nemedituje. Je naprosto sám sebou? Ano. Ale ten kvítek tam prostě nějak existuje. A tak když cvičíme zazen, prostě nějak existujeme, nějak jsme, a jsme buddha, protože kvítek je taky buddha, hora je taky buddha, cokoliv co se nesnaží stát něčím, čím právě není, je buddha. A tak zazen není meditace. Prostě jen sedíme a o nic se nesnažíme, jen sedět správně.

Mistr Dogen taky učil, že zazen znamená odhodit tělo a mysl. To ale neznamená, že se snažíme odhodit tělo a mysl, to už by byla meditace, už by tu byl cíl. Mistr Dogen říkal, odhoďte tělo a mysl okamžitě. To znamená okamžitě seďte jako buddha, nikam se nesnažte dostat, okamžitě vyjádřete sami sebe, to je totéž, co zapomenout na tělo, zapomenout na mysl, zapomenout na sebe, a prostě jen jednat, v tomto případě sedět v lotosové pozici.

Občas se stane, že mi někdo řekne, že je velmi velmi těžké sedět takto bez cíle. Samozřejmě, je to celý smysl buddhismu, prostě celý den něco děláme nějak žijeme, nemáme žádný vyšší cíl. Realita, pravda je naše každodenní zkušenost, jen my o tom možná zatím nevíme, a tak hledáme něco jiného, hlubšího, vyššího, tajemného. Takže na jednu stranu bychom mohli říct, že cvičit zazen a být buddhou je extrémně jednoduché. Ale když o tom začneme přemýšlet, je to velmi těžké, ne li nemožné. Když o buddhismu přemýšlíme, je prakticky nemožné ho realizovat, stát se buddhou. Ale když prostě sedíme v zazenu, jsme jako ten kvítek, už jsme buddha. Když prostě nějak žijeme, okamžik za okamžikem, jsme v jádru pravdy. Není možné se jí vyhnout. Jakmile ale o tom začneme přemýšlet, celé to nedává smysl, nebo něco jakoby chybí. A tak buddhismus není prostě sednout si do zazenu, uvěřit, že jsme buddha a že náš život je buddhismus. Je to něco ,co je třeba realizovat, uskutečnit, každý den, den za dnem... protože zazen nejde dokončit, ani náš život nejde dokončit, ani buddhismus nejde dokončit, každý den je nový úkol. nová výzva. Každý okamžik zazenu je nová výzva - tak co, budeš přemýšlet, meditovat, nebo se prostě okamžitě probudíš tady a teď? A za okamžik je tu tahle výzva znovu. Kvítek na louce musí čelit větru, dešti, zvířatům, která ho okusují, nemůže prostě říct - už jsem vyřešil svůj život, jsem buddha. To je nesmysl. A tak kvítek znovu a znovu čelí výzvám života, dokud neumře. A tak v buddhismu jde o to pořád znovu a znovu čelit výzvám života a nemeditovat, hlavně nemeditovat - naopak pouze sedět a probouzet se do reality, která tu už je, ne kterou my chceme objevit nebo vytvořit.
ryu.nin
 

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod Jana » sob 25. bře 2017 21:31:27

Zazen není meditace?

Zen není japonský výraz pro bezpředmětnou meditaci ?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 9141
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod Zdeněk » ned 26. bře 2017 7:29:37

Ano, termínem bezpředmětová meditace byl zřejmě maniakální učitel, groteskní mlátič prázdné slámy a slovní alkoholik ryunin zřejmě dosud nepolíben :D.
Jak ze sémantického spojení plyne, a nelze úplně vyloučit, že by to mohl pochopit i ryunin, není li předmět, nemůže být pochopitelně ani cíl. O kvítkách, zvířátkách či deštíku nemluvě.
Zdeněk
 

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod Jana » ned 26. bře 2017 8:54:00

Zdeněk píše:... maniakální učitel, groteskní mlátič prázdné slámy a slovní alkoholik ryunin ...


Mentální zaklínání do formy nikdy nemůže vést k poznání, kým skutečně Ryunin je, kým jsi, kým jsme. Nikdy nás to nemůže přivést k osvobozující pravdě.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 9141
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod nop » ned 26. bře 2017 9:13:58

Zdeněk píše:.... není li předmět, nemůže být pochopitelně ani cíl.....

Někdy je možná možné, aby bylo tušení - cíle i předmětu.
Co by jinak dělal mystik, který vydrží TND, kdyby netušil, že tam někde je před ním netušená budoucnost ?

Jinou situaci vyjádřil Gustav Meyrink: heslo anarchistů je: nejdřív všechno rozbijeme a potom se uvidí.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2336
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod Jana » ned 26. bře 2017 9:58:05

nop píše:Co by jinak dělal mystik, který vydrží TND, kdyby netušil, že tam někde je před ním netušená budoucnost ?


Záleží na tom, co si pod tím pojmem "mystik" představuješ. Občas je tady tendence toho, kdo nalézá Cíl, nějak nazývat, Maharadž mu říkal džňánin, ale sám sebe, pokud někdy o sobě mluvil, takhle nikdy nenazýval.

Ten, který poznává pravdu v Boží přítomnosti, nemá žádnou minulost a ani budoucnost a nemůže ho definovat ani žádné jméno, snad jen to:

"JSEM, KTERÝ JSEM"
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 9141
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod Jana » ned 26. bře 2017 11:02:16

ryu.nin píše:
Mistr Dogen taky učil, že zazen znamená odhodit tělo a mysl. To ale neznamená, že se snažíme odhodit tělo a mysl, to už by byla meditace, už by tu byl cíl. Mistr Dogen říkal, odhoďte tělo a mysl okamžitě. To znamená okamžitě seďte jako buddha, nikam se nesnažte dostat, okamžitě vyjádřete sami sebe, to je totéž, co zapomenout na tělo, zapomenout na mysl, zapomenout na sebe, a prostě jen jednat, v tomto případě sedět v lotosové pozici. .


Tohle se mi moc líbí.

Řekne: "Udělejte to", ale ne v čase.

:D

To tvrzení, že zazen není meditace je tak trochu podobné poznání, že Probuzený nemá jméno, ani to jméno "Probuzený" není jeho jméno, dokonce ani to "JSEM, KTERÝ JSEM" není jeho jméno.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 9141
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod ryunin » ned 26. bře 2017 14:55:06

Účelem jazyka je komunikace, sdělení, nikoliv jazyk sám. Můžeme se přít o to co je meditace, ale to mi nepřijde zajímavé. Spíš mě zajímá ta myšlenka, ze zazen není meditace.
ryunin
 
Příspěvky: 673
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod Jana » ned 26. bře 2017 16:35:00

ryunin píše:Účelem jazyka je komunikace, sdělení, nikoliv jazyk sám. Můžeme se přít o to co je meditace, ale to mi nepřijde zajímavé. Spíš mě zajímá ta myšlenka, ze zazen není meditace.


Díky. Zkusím to.

Nejdřív to, proč Probuzený není Probuzený.

S probuzením, s poznáním skutečnosti, je jasné, že jakákoliv oddělenost je iluze. Tedy není možné něčím být a něčím jiným, co existuje, nebýt. Pokud by byl Probuzený Probuzeným, pak by musel existovat ještě nějaký neprobuzený, kterým onen Probuzený není. Což je nesmysl.

Skutečnou meditací je toto probuzení. Tedy nemůže existovat něco skutečného, co by bylo něčím jiným. Nějaká ne-meditace. Proto je nesmysl mluvit o meditaci.

Se zenem je to stejné. Ze Tvého vyprávění plyne, že zenem je sezení v zenu, pití čaje v zenu, chození, mluvení a všechno ostatní. Zen je skutečností. A ta skutečnost je jediná. Tudíž zen je ve skutečnosti také všim skutečným.

Nic neskutečného doopravdy neexistuje. neexistuje nic, co není zen, neexistuje žádný ne-zen. Tudíž je nesmysl mluvit i o zenu.

Nicméně mluvení je také zen. Tudíž vůbec nevadí, když se mluví a nazývá se to. co je skutečné, klidně zenem, meditací, Probuzeným.

A z tohoto důvodu také není ani vůbec špatně, když poznáváš v tom, kdo nalezl zen, buddhu.

Nemůže být ničím jiným. Neexistuje nikdo, kdo by mohl být něčím jiným.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 9141
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Zazen není meditace

Nový příspěvekod ryu.nin » ned 26. bře 2017 19:30:21

Jano, ty mluvíš o absolutnu. V absolutním smyslu není nikde žádný rozdíl. Ale můj článek pojednává o sení, ktera se liší od meditace. To je relativní úroveň.

Jak absolutní ,tak relativní je důležité. Když cvičíme zazen, vracíme se k absolutnímu -- naše relativní hlediska, pojmy, představy, to vše pouštíme a necháme absolutno, aby nás pohltilo. Ale jak sedíme, jakou formu sezení zaujmeme, jestli sedíme na židli, jestli stojíme, jestli máme páteř rovně, to jsou relativní, nicméně důležité věci.

Takže učení buddhismu je dualistické v tom smyslu, že rozlišuje mezi pravdou a lží, jasností a iluzí, životem a smrtí, cvičením a necvičením, meditací a zazenem, atd. Tato dualita nám pomáhá, abychom pochopili, co jsme, což už je na úrovni neduality. Takže článek o tom, že zazen není meditace, pomáhá člověku správně sedět v zazenu a zaujmout správný postoj. Když tedy někdo přijde na zazen, řeknu mu, nemedituj, jen seď. To zní dualisticky, co je správné a co špatné? Ale když správně cvičíme, můžeme překonat dualitu já
a oni, iluze a probuzení, tělo a mysl, tady a tam... Jednu dobu jsem během zazenu opravdu meditoval, postpuně jsem se dostával do stavu tichosti a klidu, postupně jsem mizel, mizelo mé já a mé starosti, pak jsem tedy záměrně pracoval na tomto stavu, po hodině zazenu to fungovalo. ALe to právě byla meditace, ne zazen. Teď pouze sedím a nemedituju. Pokud tomu někdo říká bezpředmětná meditace, je mi to fuk. Ale když jsem s přítelkyní, taky jí neříkám, Cítím k tobě silnou náklonost. Misté toho řeknu Miluju tě. Má to na ní lepší efekt, je to direktní. Tak když řeknu že zazen není meditace, je to pro mě jasnější zpráva než když řeknu bezpředmětná meditace. To je příliš suchý, vědecký termín. Nemedituj, jen seď.
ryu.nin
 

Další

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník