Proč si nesedám na zadek před nirvikalpa samadhi?

Moderátor: ryunin

Proč si nesedám na zadek před nirvikalpa samadhi?

Nový příspěvekod ryunin » čtv 21. črc 2016 20:49:13

V poslední době jsem přemýšlel, odkud se berou názory a pocity lidí na tomto foru. Když jsem tu před lety začal psát, vůbec jsem se neorientoval v tom mišmaši různých duchovních zkušeností a názorů. Nechápal jsem pojmy jako vědomí, nechápal jsem koncept bhakti, lásky, milosti, nechápal jsem koncept ego a ne ego, jak ho tu prezentují různí lidé. A jak jsem v posledních dnech studoval různé duchovní styly, abych si udělal obrázek, jak se od sebe různé školy liší a jaké vyznávají hodnoty, tak se začaly pomalu vynořovat ta jednotlivá učení a cesty... např. odkud se vzal koncept Vědomí - a to je z jogačáry, odnože mahájány. Různé školy buddhismu, a to zatím pomíjím nebuddhistické školy, kladou důraz na různé části skutečnosti, a občas tvrdí, že je to prostě tak a ne jinak, např v jogačáře se tvrdí, že vše je Vědomí a vše je produktem Vědomí.

Když tedy někdo argumentuje vědomím, už chápu, že vychází z nějaké filozofické školy... bohužel v zenu se s pojmem Vědomí nepracuje. Je to stejné, jako by někdo argumentoval pomocí konceptu třídní boj. Z hlediska buddhismu je třídní boj hloupost. Ale chápu, že marxista může oponovat buddhistovi a říct - jaképak probuzení, to je idealismus a náboženství, lidé se musí probudit do reality třídního boje a nastolit konečně spravedlivý řád na celém světě.

Ale chci se pozastavit nad lákadlem zvaným - nebo já to tak nazvu - nejvyšší samadhi. Proč nás v zenu nezajímá nižší nebo vyšší stupeň samadhi? V zenu je samadhi zazenu důležité, ale je to univerzální samadhi. Nirvikalpa samadhi je stav mozku, ve kterém ustalo myšlení, ustaly jakékoli představy, a dokonce se tvrdí , že člověk, který dosáhl tohoto údajně nejvyššího samadhi, nemusí být schopen se vrátit do normálního stavu. Je jasné, že mozek je po dostatečném čase tréninku, možná mnoho let, schopen se takto vypnout. A je možné, že už se ten mozek není schopen restartovat. Každopádně tady je velký rozdíl mezi zenem a ideály takových stavů mysli. Samadhi v zazenu je nezávislé na stavu mysli praktikujícícho. Je to samadhi celého vesmíru. Lidé často říkají, že je zazen neuspokojuje, ale je to stejné, jako by říkali, že je neuspokojuje samadhi vesmíru. Co jiného už by nás mělo uspokojit, když ne samadhi vesmíru, nekonečný a dokonalý klid všeho? Nějaký guru může dosáhnout nirvikalpa samadhi a my k němu budeme padat a zahrneme ho obdivem a květinami.... svatý, svatý, osvícený člověk, kterého budeme chtít aspoň trošku napodobit. Ale zatímco on je ve stavu dokonalosti, už pár metrů od něho sedí někdo, kdo je naprosto zmatený a nešťastný. Naproti tomu samadhi zazenu je samadhi celého vesmíru, všechny bytosti jsou ve stavu probuzení a jsou nevýslovně šťastné. Nikomu to nevnucuju, ale tady je rozdíl k zamyšlení.

Buddha není někdo, kdo dosáhl osobního osvícení, Buddha je osvícený stav celého vesmíru. Ať je naše karma jakákoliv, ať děláme co děláme, pořád jsme produktem, výplodem vesmíru, který je dokonalý a neposkvrněný a nelze se z tohoto neposkvrněného stavu vesmíru vymanit. To, že vidíme problémy a chyby, je pouze funkce naší mysli, ne realita samotná.
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Proč si nesedám na zadek před nirvikalpa samadhi?

Nový příspěvekod arikiran » pát 22. črc 2016 5:27:19

Ahoj
No to je podnetny clanek
Problem...je funkce me mysli..ok
A co klid a pohoda?...jsou take funkci me mysli?

Guru je v samadhi a vedle sedici je nestastny...ok
Kazdy ma svou mysl naladenou do jine funkce
A zazenovy mistr co?
Sedi v kosmickem samadhi...tedy funkce jeho mysli prijme funkci mysli kosmu?...kteryz je furt a nonstop v klidu a/stasten...
A to se...jako vlna...rozsiri po cele mistnosti...do celeho mesta...a vesmiru...?

Kez bys to tak umel, bo ja zadny lavinovy efekt zatim nepozoruju

Vubec ten kosmos vypada jako trochu schizofrenni, bo ackoli on sam je furt v pohode klidneho universalniho samadhi...jeho prvky...atomy...bytosti v nem...co chvili kvili a narikaji...

Zdarec a hodne stesti
... . . ...
...děkuji.em...
Uživatelský avatar
arikiran
 
Příspěvky: 714
Registrován: pát 22. led 2016 11:05:50

Re: Proč si nesedám na zadek před nirvikalpa samadhi?

Nový příspěvekod ryu.nin » pát 22. črc 2016 20:25:20

Dík za reakci. Ne nejde o to ze clovek sedici v zazenu siri klid do celeho vesmiru. Obracene - klid vesmiru vstupuje do tebe. Pasivne to prijmes, nemusis se o to snazit.

No a kdyz rikam ze vsechny bytosti sou stastne. V tom smyslu ze jim nic podstatneho neschazi. To bylo probuzeni Buddhy - zjistil ze nikde nic neschazi.

Samadhi zazenu je samadhi vesmiru. Takze cely vesmir cvici zazen neustale. I kdyz vybuchne sopka a lava zabije tisic lidi, je to jako kdyz se Buddha v zazenu nepatrne zavrti.
ryu.nin
 

Re: Proč si nesedám na zadek před nirvikalpa samadhi?

Nový příspěvekod vostálník » sob 23. črc 2016 6:43:52

Samadhi zazenu je samadhi vesmiru. Takze cely vesmir cvici zazen neustale.


To je moc hezká představa jak vesmír cvičí zazen... :D

Ale jinak, v hinduismus se tomu samadhi vesmíru říká

sahadža nirvikalpa samadhi,

což je něco poněkud jiného, nežli vnitřní nirvikalpa samadhi,

kterou zde popisuješ...


Nižšší úrovní sahadža nirvikalpa samdhi je savikalpa samadhi,

což znamená, že je zde nějaká osoba, jenž si uvědomuje ono samadhi vesmíru...


Víceméně si stačí zapamatovat alespon tyto tři položky,

což je asi tak složité jako si zapamatovat

že celý vesmír cvičí zazen...
vostálník
 


Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků