Není buddhismus jako buddhismus

Moderátor: ryunin

Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod ryunin » čtv 21. črc 2016 19:10:00

Dnes jsem překládal Sútru srdce z angličtiny do češtiny a občas jsem nahlédl i do sanskrtského slovníku, abych si ověřil, jestli autoři anglického textu nepřekroutili originál. Poté, co jsem dokončil překlad, jsem se začal - no měl jsem to udělat před tím překládáním - pídit po tom, kde se ta Sutra srdce vzala. A tak jsem se dozvěděl, že jejím autorem je možná jakýsi čínský mnich a učenec, který cestoval po Indii, kde hledal staré, autentické buddhistické texty. Ale je možné, že tento čínský mnich opravdu našel text v Indii, a že tedy není jeho výmyslem. Ale i kdyby byl jeho výmyslem, je to výmysl naprosto respektující základní učení Mahajány, tedy jednoho z hlavních proudů buddhismu. A jsme u toho, chci tady trošku naznačit, že říkat o sobě, že jsme buddhisté, je dost matoucí, skoro pro všechny, dokonce i pro lidi, kteří dlouhá léta buddhismus cvičí a studují. Řekl bych, že křesťanství není zdaleka tak rozporuplné, jako buddhismus, co se týká jeho nejrůznějších proudů. A aby to nebylo příliš jednoduché, je jasné, že zen stojí tak trochu mimo mahajánu a theravádu, a půjčuje si z obou některé prvky. Filozoficky vychází z mahajány, ale nezajímá se v podstatě o náboženskou stránku majány, v tom je podobný theravádě. Zdůrazňuje praxi - jako theraváda - ale současně i obyčejný život, neboli pomáhat všem bytostem - jako mahajána. Takže zen je takový svérázný proud.

Samozřejmě spousta lidí řekne - všichni překrucují původní Buddhovo učení. A jiný člověk řekne -pozor, původní Buddhovo učení je zaznamenáno v Pálíjském Kánonu, a z toho vychází Theraváda a odmítá jakkoliv toto původní učení poskvrnit. Na to řekne zenový mistr - a co je původní Buddhovo učení? Buddha by dnes klidně mohl říct - to co jste zaznamenali v Kánonu jako mé učení, není mé učení. Podobně jako Shunryu Suzuki řekl, když uviděl knihu sestavenou z přepisů jeho přednášek, že to není, to co měl na mysli... Tedy pokud by i Kánon obsahoval to, co Buddha skutečně řekl, není jisté, zda by Buddha trval na tom, co učil. Z hlediska mahájány, pokud by Buddha trval na tom, co učil, nepochopil své vlastní učení.

Každopádně jsem chtěl především říct, že pokud dnes řeknete, že jste buddhista, většina lidí si představí ideály theravádového buddhismu. Tedy nirvánu. A nirvána znamená konec tužeb, konec nenávisti, konec nevědomosti a konec netrpělivosti. Takový ideální buddhista z hlediska theravády je člověk nekonečně klidný, trpělivý, proti ničemu a nikomu nic nemá a nemá žádné omezené názory. Je to člověk bez jakékoli slabiny nebo nedostatku. A tak když řeknu, že jsem buddhista, většina lidí mě bude soudit podle toho, jak moc jsem klidný, moudrý, trpělivý, laskavý, soucitný, šlechetný, nenáročný, skromný.... no a kdo mě zná, tak řekne, že nejsem o nic lepší buddhista, než kdejaký člověk tamhle na ulici. No a to je trochu nespravedlivé,

protože takové pojetí buddhismu je prostě pojetí theravády. Jak si myslíte, že jsou nadšení lidé, kteří mě poznají v Lotosovém centru, jako učitele buddhismu? Jsem přece na první pohled normální, nezajímavý člověk, tedy jaký učitel buddhismu? Každý si může nastudovat něco té filozofie a dřepět proti zdi jako hlupák, k tomu ještě není kvalifikován být nazýván skutečným buddhistou, natož učitelem buddhismu. Ale já takové pocity chápu. Z hledisky theravády jsem něco jako věčný a neposlušný a nezdařilý začátečník na cestě k nirváně.

No ale je tu úplně jiné pojetí buddhismu a to je pojetí zvané Střední cesta, které učí něco zásadně - nebo aspoň mě připadá, že zásadně - jiného. Vše je v podstatě prázdné, není čeho dosahovat, nirvána je totéž co samsára a samsára je totéž co nirvána. Náš každodenní život je nejvyšším a nejvznešenějším cílem a návrat do každodenního života se všemi jeho nástrahami a návrat k vlastní nedokonalosti, k vlastním nedostatkům, je totéž co nirvána, vyhasnutí. Mohli bychom říct, že osvícení z hlediska filozofie Střední cesty je vyhasnutí touhy po nirváně, je to dokonalé vyhasnutí touhy po nirváně a dokonalý návrat do reality každodenního života. Je tu občasný neklid, občasná zlost, občasná nevědomost, osvícení je tu vlastně náš přirozený stav těla a mysli. Dlít přirozeně tady a teď, aniž bychom trvali na jakémkoliv učení včetně důrazu na tady a teď, je totéž co buddha, nejvyšší osvícení.

Vidíte tedy, že je to naprosto odlišné chápání buddhismu. Učil něco takového Buddha? Věřím, že ano, nevěřím, že by Nagardžuna a další filozofové buddhismu jednoho dne přišli s myšlenkou, že celou Buddhovu filozofii postaví na hlavu, ale dál budou tvrdit, že jde o Buddhovo učení. Proč by to dělali? Mohli snadno říct, že překonali Buddhu a mají novou, dokonalejší filozofii a jistě by si našli stoupence. Nagardžuna ale zjevně vycházel z učení Buddhy a své učení nepovažoval za pozměnění Buddhova učení, ale další filozofickou analýzu toho, co Buddha objevil, totiž skutečnost.

Každopádně pokud chápeme buddhismus takto, lidově řečeno zenově, těžko na nás někdo pozná, že jsme buddhisté, pokud nás nepotká někde na ústraní, kde si oblékáme Buddhovo oblečení, klaníme se a pálíme tyčinky. Pro nás stoupence buddhismu tak, jak ho pojal Nagardžuna, z jehož učení vlastně vychází Zen, jde o návrat do reality, do skutečnosti, nikoliv o cestu k nirváně, vyhasnutí všech nedokonalostí člověka.

A pokud namítnete, že se nejedná o žádný úkol, vězte, že se s tímto úkolem peru už přes dvacet let a cítím, jak to občas skřípe, jak si občas něco namlouvám, nebo jsem k sobě a druhým mírně nepoctivý. Občas si maluju obrázky a zapomínám, že to není realita, ale en něco, co si maluju ve vlastní mysli. Občas se probudím, občas sním. Ale takový hotový učitel buddhismu - je on lepší než já? I on nebo ona občas sní, i on nebo ona občas nevidí, co je reálné. Jaký je rozdíl mezi mnou a ostříleným, autentickým učitelem buddhismu? Řekl bych, že zralý učitel, autentický učitel buddhismu už zná všechny své slabosti a nenechá se unést nějakým svým snem. Já k takovému unesení přece jen občas inklinuju. Ale můj učitel souhlasí s tím, abych učil druhé, co je buddhismu a cvičil s nimi zazen. Nelze říct, že by i nezralý člověk nemohl nic naučit druhé.
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod ryunin » čtv 21. črc 2016 20:28:19

Tak jsem ještě dál pátral a ono to je tak, že filozofie Mahájány samozřejmě nevznikla jen tak sama od sebe, ale vychází z onoho Pálijského kánonu, kterého se tak důsledně drží stoupenci théravády. Tento kánon totiž obsahuje jakési pokročilé učení Buddhy, které údajně nebylo vhodné pro každého , a právě toto pokročilé učení rozvíjí Mahájána. Mahájána se tedy může bránit v tom smyslu, že stejně jako Theraváda vychází z Pálijského kánonu, ale soustředí se na jeho poslední, filozoficky pokročilé části, které Buddha učil.

Kromě théravády a mahájány tu je ještě třetí hlavní větev buddhismu a to je vadžrajána. Opět jde zřejmě o filozofii, která vychází z něčeho, co Buddha skutečně učil. Zen jen nad tato tři dělení vlastně povznesen, když osvícení Buddhy vyjádří jedním výkřikem nebo jedním zazvoněním. Zen tedy zdůrazňuje to, co Buddha poznal, ne to, co říkal a co bylo zapsáno. Co Buddha poznal je skutečnost samotná.
ryunin
 
Příspěvky: 706
Registrován: čtv 22. zář 2011 13:19:10

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod lklknml » pát 22. črc 2016 5:46:53

ryunin píše:Nelze říct, že by i nezralý člověk nemohl nic naučit druhé.

Potíž je, že stejná informace může být pro připravenou mysl užitečná, ale naopak pro nepřipravenou škodlivá, což nezralý učitel nejen že nedokáže posoudit, ale svou nezralostí pozitivní účinek eliminuje. Autentická, přítomná živá zkušenost je totiž něco zcela jiného, než její vykreslení v knize či filosofická dogmata v hlavách nepřipravených lidí.

Příkladem je tvé hlásání, že samsára je nirvána. V hebrejské analogii jde o jedovaté ovoce ze Stromu poznání. Je nirvána čekání na smrt před osvětimskou pecí, či vysílení šikanou, hladem a mrazem v sibiřském gulagu? Je nirvána být spoután před uříznutím hlavy lidskou bestií z ISIS?

Poznání ekvivalence nirvány a samsáry může být indikací osvícené mysli. Indikátor je důležitý, neboť umožňuje indikovat stav, který v roztoku nastal. Není to však roztok sám.

Nejlépe by bylo ryunine, kdybys své filosofické dřysty na mnoho let vypustil z hlavy. Uděláš to? Neuděláš. Jsi příliš zamilovaný do své role učitele, která konstituuje tvé já. A tak co mělo být kamenem úhelným, stalo se kamenem úrazu.
lklknml
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod arikiran » pát 22. črc 2016 6:21:19

Ahoj vespolek
Jo, rozumim co chtel Zdenek rict
Ale proc bych nemoh byt zamilovany do toho, co chci delat?
Jo..muze to byt skodlive...potiz je...a jo, potize jsou furt...
Ale muze to byt take prospesne!
Jak?
Zrovna ted jsem dopsal...co je hlavni a nejdulezitejsi pro Ucetele?
Vzbudit Vasen, Nadseni a Entuziasmus pro predmet u zaka...a jak jinak, nez vlastnim prikladem
A ze sem tu kterou oucku vylozil blbe?
Manana, zak mi to odpusti
... . . ...
...děkuji.em...
Uživatelský avatar
arikiran
 
Příspěvky: 714
Registrován: pát 22. led 2016 11:05:50

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod arikiran » pát 22. črc 2016 6:34:04

Jeste ke Zdenkove doporuceni...vypustit sve drysty na mnoho let...udelas? Neudelas!

Je to vynikajici rada akorat blbe podana, takze udelas-neudelas je asi fakt vic posunute k neudelam

A taky doba....mnoho let...je drasticka...stacil by mesic...tyden..pro zacatek

No a Zdenek...co by iniciator...by mel jit prikladem...aby nam dal potrebne vzpartie, ako hovoria polaci

Jak ale zabezpecit technickou stranku....kdyz se podivam na/sebe...nic jineho....pardon, sem tam jeste i myslim na cosi jineho...ale filosoficke drysty tvori 90% meho 24 hod dumani...

Chtelo by to tedy, Zdenku, trochu blize rozpracovat techniku vyhozeni...

Hodne stesti

Jednou-kamen urazu- za chvili- kamen uhelny...a pak zas- kamen urazu...a tak furt zonglovat s kameny...abych obcas..i kamene mudrcu dosahl....
... . . ...
...děkuji.em...
Uživatelský avatar
arikiran
 
Příspěvky: 714
Registrován: pát 22. led 2016 11:05:50

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod Jana » pát 22. črc 2016 6:37:27

Zdeněk píše: kdybys své filosofické dřysty na mnoho let vypustil z hlavy....


Nijak to nevadí, pokud se ta produkce mysli v hlavě poznává srdcem.

Zdeněk píše: Je nirvána čekání na smrt před osvětimskou pecí, či vysílení šikanou, hladem a mrazem v sibiřském gulagu? Je nirvána být spoután před uříznutím hlavy lidskou bestií z ISIS?


A proč ne? Je možné se učit v každém okamžiku jít pod tu slupku fyzické i mentální bolesti do prázdnoty ticha, kde není panika, kde není ztotožnění s tělem, myslí, kde není připoutanost k představě osoby, individuality, kde je jen vědomá existence.

Tohle všechno, co popisuješ, v nějaké podobě každé tělo potká. Když to, co jsi, bude své tělo opouštět, tělo bude ve zmasakrovaném stavu, ať už z důvodů nemoci, stáří, úrazu nebo čehokoliv jiného.

A je možné i procesem umírání projít s láskou, vyrovnaně, bez připoutanosti k představě tragedie, že jsi to tělo, které právě opouštíš.

Je možné poznávat i v těch nejšílenějších okamžicích, jaké si mysl dokáže představit, že to, co je skutečné, nirvánu nikdy neopouští.

Mahariši říká, že připoutanosti k tělu se nejlépe zbavíme představováním si vlastní smrti. Osvobozením je poznávání iluzornsti své vlastní smrti.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6882
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod arikiran » pát 22. črc 2016 6:47:49

Ahoj Jani
Hehe...ty si koledujes o gulag....abys pak...pekne na mraze...si mohla osvezit svou poucku, ze to je jedno...hehe...
Stejne tak cvicenec skoly Ramany, ktery si leta predstavoval smrt, muze byt prekvapen..

Ale jinak predstava, ze vysoka uroven Poznani utisuje problemy moje ci se svetem...ok..take si to myslim...a prakticky procvicuju...
S Poznanim prichazi Smutek a Bolest...aby proskolily toto Poznani a proverily Ho...
... . . ...
...děkuji.em...
Uživatelský avatar
arikiran
 
Příspěvky: 714
Registrován: pát 22. led 2016 11:05:50

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod Jana » pát 22. črc 2016 7:40:26

arikiran píše:Ahoj Jani
Hehe...ty si koledujes o gulag....abys pak...pekne na mraze...si mohla osvezit svou poucku, ze to je jedno...hehe...
Stejne tak cvicenec skoly Ramany, ktery si leta predstavoval smrt, muze byt prekvapen..

Tohle, co píšu, vychází právě z poznání toho, čím je to "nejhorší". Tak jak jsi tady popisoval své rozšířené vědomí, tak něco podobného se také vynořilo z Paměti, projekce minulých inkarnací, ve kterých jsem zároveň byla tím, komu se to všechno dělo a zároveň tím, kdo to jenom pozoruje a to, co se dělo, se objevilo, zmizelo a s tím "JSEM, KTERÝ JSEM" se nikdy nic nedělo, nikdy nic se nedělo s tím, co tu zůstávalo stejné a neměnné. Odpovídá to tomu, co Ryunin píše o Buddhovi. Role se v těch inkarnacích měnily, osudy těch postav byly různé, ale to, co z nich zůstalo ve mně stejné, se nikdy neměnilo, nic se s tím nedělo. Ty inkarnace jsou snem a skutečnost, jak říká Ryunin: " je dokonalá a neposkvrněná a nelze se z tohoto neposkvrněného stavu vesmíru vymanit. To, že vidíme problémy a chyby, je pouze funkce naší mysli, ne realita samotná."

Dalo by se říct, že poslední inkarnace je už jen něžným polibkem, kdy je jasné, co je a co není realita.

Ale jinak predstava, ze vysoka uroven Poznani utisuje problemy moje ci se svetem...ok..take si to myslim...a prakticky procvicuju...
S Poznanim prichazi Smutek a Bolest...aby proskolily toto Poznani a proverily Ho...
... . . ...

Ano, je tady vděk za poznání všeho, čeho jsem se kdy bála a za zjištění, že se není čeho bát.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6882
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod Ryu-nin » pát 22. črc 2016 20:44:54

Obavam se ze Zdenkovo chapani buddhismu je velmi povrchni. Zabyvam se problematikou uz pres dvacet let a vim co mi souputnici a muj ucitel resi za problemy v realnem zivote. Muj text prave vysvetluje velkou odlisnost filozofie zenu od jinych druhu buddhismu. Jde tu o neco jineho. Ale Jana me pochilopila. Kazdopadne aby nekdo mohl posuzovat kdo muze a nemuze ucit buddhismus, musinejdriv sam projit studiem a cvicenim s autettentickym mistrem. Podle vseho Zdenek k takove zkusenosti ma velice daleko.
Ryu-nin
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod lklknml » pát 22. črc 2016 22:03:11

Jana píše:
Zdeněk píše: Je nirvána čekání na smrt před osvětimskou pecí, či vysílení šikanou, hladem a mrazem v sibiřském gulagu? Je nirvána být spoután před uříznutím hlavy lidskou bestií z ISIS?


A proč ne?

Protože ráj není peklo a dobro není zlo.

Že je možné se učit v každém okamžiku, proti tomu nic nenamítám.
lklknml
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod lklknml » pát 22. črc 2016 22:05:55

Ryu-nin píše:Obavam se ze Zdenkovo chapani buddhismu je velmi povrchni. Zabyvam se problematikou uz pres dvacet let a vim co mi souputnici a muj ucitel resi za problemy v realnem zivote. Muj text prave vysvetluje velkou odlisnost filozofie zenu od jinych druhu buddhismu. Jde tu o neco jineho. Ale Jana me pochilopila. Kazdopadne aby nekdo mohl posuzovat kdo muze a nemuze ucit buddhismus, musinejdriv sam projit studiem a cvicenim s autettentickym mistrem. Podle vseho Zdenek k takove zkusenosti ma velice daleko.

To je klasický argument ad hominem, Ryunine.
K tomu by se neměl snížit žádný učitel, natož buddhizmu.
lklknml
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod Tara » pát 22. črc 2016 22:21:34

Zdeněk píše:
ryunin píše:Nelze říct, že by i nezralý člověk nemohl nic naučit druhé.

Potíž je, že stejná informace může být pro připravenou mysl užitečná, ale naopak pro nepřipravenou škodlivá, což nezralý učitel nejen že nedokáže posoudit, ale svou nezralostí pozitivní účinek eliminuje. Autentická, přítomná živá zkušenost je totiž něco zcela jiného, než její vykreslení v knize či filosofická dogmata v hlavách nepřipravených lidí.

Příkladem je tvé hlásání, že samsára je nirvána. V hebrejské analogii jde o jedovaté ovoce ze Stromu poznání. Je nirvána čekání na smrt před osvětimskou pecí, či vysílení šikanou, hladem a mrazem v sibiřském gulagu? Je nirvána být spoután před uříznutím hlavy lidskou bestií z ISIS?

Poznání ekvivalence nirvány a samsáry může být indikací osvícené mysli. Indikátor je důležitý, neboť umožňuje indikovat stav, který v roztoku nastal. Není to však roztok sám.

Nejlépe by bylo ryunine, kdybys své filosofické dřysty na mnoho let vypustil z hlavy. Uděláš to? Neuděláš. Jsi příliš zamilovaný do své role učitele, která konstituuje tvé já. A tak co mělo být kamenem úhelným, stalo se kamenem úrazu.

Asi tak.
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 2683
Registrován: stř 20. lis 2013 8:44:22

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod arikiran » sob 23. črc 2016 1:54:05

Tak vidim, ze misto pokusu, ktery navrhoval Zdenek,'se slovutni mistri rozhadali
Vskutku pekny prikla pro ostatni ctenare...jsou-li tu jeste vubec jaci

Ne vase drysty, ale to, ze se nedovedete na nicem shodnout, furt melete svoje a dehonestujete druheho, at uz je to Ole nebo Zdenek...co to probohaje...

Je treba ucinit nejake zavery a ja cinim...
At me pepka klepne, jesli se jeste nekde podivam jinam, krom meho vlakna!
Leda byste me pozvali na/Oslavu Usmireni!
Asi tak
......
...děkuji.em...
Uživatelský avatar
arikiran
 
Příspěvky: 714
Registrován: pát 22. led 2016 11:05:50

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod Jana » sob 23. črc 2016 5:23:30

Zdeněk píše:
Jana píše:
Zdeněk píše: Je nirvána čekání na smrt před osvětimskou pecí, či vysílení šikanou, hladem a mrazem v sibiřském gulagu? Je nirvána být spoután před uříznutím hlavy lidskou bestií z ISIS?


A proč ne?

Protože ráj není peklo a dobro není zlo.

Že je možné se učit v každém okamžiku, proti tomu nic nenamítám.


Ano, ráj není peklo, ale miluj i peklo a poznáš ráj.

Ty temné stíny zla vrhá naše ego, naše ztotožnění s tělem, ztotožnění s osobou, je zdrojem pádu do temnot. Světlo nezná stín, nezná tmu, proto osvícená mysl může tvrdit: "Všechno je v pořádku. "

Zlo nalézá mysl, která žije v dualitě dobra a zla a "ví" co je zlé.

Aby to nebylo o samotném teoretizování. Prakticky: Tvá přirozenost zná jen dobré. Ať se objeví ve Tvém životě cokoliv, Tvá přirozenost vždycky směřuje k tomu nejlepšímu možnému řešení. To jen v nevědomosti člověk páchá zlé, jde proti své přirozenosti, jde proti lásce, jde proti životu, jde proti sobě. Nicméně to dobro a zlo poznávané v iluzi pomíjivosti není ničím ve Vědomí věčnosti.

Důvod, proč probuzený nenalézá ve svém životě nic zlého, je ten, že on není tím, kdo se narodil a zemře, není tím, co by se mohlo setkat se svým zánikem, není tím, komu by se mohlo dít někdy něco zlého a stejně tak poznává i každou bytost. Dívá se na ni z pohledu věčnosti, která je ničím nedotknutelná.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6882
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod vostálník » sob 23. črc 2016 6:53:55

Nelze říct, že by i nezralý člověk nemohl nic naučit druhé.



To nepochybně nelze říci,

ale co lze nepochybně říci, že je naučí prostě jen nezralé věci.

no ale nakonec, abychom byli optimističtí,

vždyt i stokráte vopakovaná lež se stane pravdou,

nebot naše záměry a touhy fungují,

bez ohledu na to, zda-li jde o pitomost či věc rozumnou...


Chce -li si někdo např. hodit cihlu na hlavu,

stačí ji jen vzít do ruky a hodit nad hlavu,

z toho je vidět, že funguje kde co a tudíž lze učit

kde co...
vostálník
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod vostálník » sob 23. črc 2016 7:42:09

Zdeněk píše:
ryunin píše:Nelze říct, že by i nezralý člověk nemohl nic naučit druhé.

Potíž je, že stejná informace může být pro připravenou mysl užitečná, ale naopak pro nepřipravenou škodlivá, což nezralý učitel nejen že nedokáže posoudit, ale svou nezralostí pozitivní účinek eliminuje. Autentická, přítomná živá zkušenost je totiž něco zcela jiného, než její vykreslení v knize či filosofická dogmata v hlavách nepřipravených lidí.

Příkladem je tvé hlásání, že samsára je nirvána. V hebrejské analogii jde o jedovaté ovoce ze Stromu poznání. Je nirvána čekání na smrt před osvětimskou pecí, či vysílení šikanou, hladem a mrazem v sibiřském gulagu? Je nirvána být spoután před uříznutím hlavy lidskou bestií z ISIS?

Poznání ekvivalence nirvány a samsáry může být indikací osvícené mysli. Indikátor je důležitý, neboť umožňuje indikovat stav, který v roztoku nastal. Není to však roztok sám.

Nejlépe by bylo ryunine, kdybys své filosofické dřysty na mnoho let vypustil z hlavy. Uděláš to? Neuděláš. Jsi příliš zamilovaný do své role učitele, která konstituuje tvé já. A tak co mělo být kamenem úhelným, stalo se kamenem úrazu.


Ano,furt i toto je nirvána a samsára..



Ta poslední věta je užitečná nejen v případě zenu, je užitečná naprosto univerzálně,

proto jsou veškéré informace dobré jen k zapomenutí ,

a to pro jakoukoliv připravenou či nepřipravenou mysl,

vlastně je to sama o sobě duchovní cesta,

pokud tedy hovoříme o nějaké cestě o níž jedine neví...


Ryu-nin píše:
Obavam se ze Zdenkovo chapani buddhismu je velmi povrchni. Zabyvam se problematikou uz pres dvacet let a vim co mi souputnici a muj ucitel resi za problemy v realnem zivote. Muj text prave vysvetluje velkou odlisnost filozofie zenu od jinych druhu buddhismu. Jde tu o neco jineho. Ale Jana me pochilopila. Kazdopadne aby nekdo mohl posuzovat kdo muze a nemuze ucit buddhismus, musinejdriv sam projit studiem a cvicenim s autettentickym mistrem. Podle vseho Zdenek k takove zkusenosti ma velice daleko.


To je klasický argument ad hominem, Ryunine.
K tomu by se neměl snížit žádný učitel, natož buddhizmu.


No právě naopak,

k tomu se musí snížit každý učitel budhismu,

vždyt co by byl budhismus bez budhismus,

zen bez zenu apd.

Je to vždy jen následování nějakýho svatýho konceptu...

Je to prostě jak štafeta na stodeset metrů přkážek,

štafetovej kolík se musí předávat dál a dál a dál...
vostálník
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod vostálník » sob 23. črc 2016 7:48:43

Ale Jana me pochilopila.


No jasně že jo,

nejlépe si vždycky pokecaj invalidé postižení stejnou invaliditou....

Se mnou si ovšem nepokecáš, mě tvoje nemoc nezajímá...
vostálník
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod lklknml » sob 23. črc 2016 7:53:17

arikiran píše:...co to probohaje...
Je to praktická ukázka, že není buddhizmus jako buddhizmus. Mnohem lepší, než plané teoretizování.

arikiran píše:At me pepka klepne, jesli se jeste nekde podivam jinam, krom meho vlakna!
Nápodobně, cenzore 8-).
lklknml
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod lklknml » sob 23. črc 2016 8:04:38

Jana píše:Ano, ráj není peklo, ale miluj i peklo a poznáš ráj.

Čili miluj i hřích, vždyť bez hříchu by nebylo peklo?

Před mnoha lety jsem zažil zkušenost, podobnou té Roberta Adamse. Netrvala však dlouho a pominula. Přesto v paměti zůstala vzpomínka, takže o té zkušenosti mohu mluvit. A ta vzpomínka říká: kdybych tu zkušenost prožíval aktuálně, nemohl bych o ní mluvit. Kdybych o ní mluvil, musela by ji mysl uchopit a ztratila by se, neboť je mimo-mysl-jdoucí. Ten zážitek přišel po asi týdnu intenzívního trápení se nad smrtí mého otce (jasně si vybavuji okamžik, kdy nastal – po určitém vnitřním rozumování a následném prohlášení "já se na tenhle svět můžu vysrat" :D ). Ani při pozdějším několikaměsíčním pobytu v barmském meditačním klášteře (kde je předepsaných 14 hod. vipassana meditace) jsem se k takovému vhledu již nedostal (nicméně ten pobyt tam měl naprosto zásadní - pozitivní - vliv na můj další život).

A proč o tom píšu? Protože mysl je to jediné, co na cestě máme. Pokud by přijmula závěry z osvícení, zničila by se, nebo by "zničila" osvícení. Jde o ono jedovaté ovoce ze Stromu poznání. Jde o hada, který ponouká k jeho požití. Jde o žvásty typu samsáry je nirvána, miluj peklo/hřích atpod.

Mysl je jako loďka v širém moři – bez ní se bezpochyby utopíme, ale je chybou ji považovat za pevninu.
lklknml
 

Re: Není buddhismus jako buddhismus

Nový příspěvekod ryu.nin » sob 23. črc 2016 9:11:35

Ano, Zdeňku, je to argument ad homine, směrem k člověku. K tomu se můj učitel snižuje často. Jde totiž o to, že aniž bys zcela poznal buddhismus pod vedením učitele, nemáš ponětí kdo může buddhismus učit.
ryu.nin
 

Další

Zpět na Zen

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník