Další věc je naše ochota tu nefixní podstatu věcí aplikovat. Je to vlastně to nejdůležitější v buddhismu - začínat každý den od nuly. To je možná pro většinu buddhistů něco, co nejsou schopni aplikovat celou řadu let, desítky let a možná nikdy v životě. Myslím, že v buddhismu je snadnější dosáhnout osvícení než být schopen začínat každý den od nuly. Takže ne žíkat si - dosáhl jsem té a té úrovně poznání. Nebo chybí mi ještě asi tak pět let k tomu, než dostanu transmisi dharmy. Nejtěžší je toho se zříct, přestat se chápat jako někdo, kdo leze po žebříku na horu, a nahoře uplně na vrcholu toho žebříku se stane dokonalým mistrem a všichni ho budou obdivovat. Skutečný mistr nikam neleze. Ale který mistr je tak autentický, že si tohle uvědomil? Buddhismus znamená někam zdánlivě jít, být v pohybu, to ano, být v pohybu, ale současně nikam vlastně nejít, nikam nemířit. I když máme plán postavit dům, nakonec je důležitější ten dům stavět než ho dostavět. I když máme odhodlání poznat pravdu, nakonec v úžasu zjištujeme, že bylo samotným vyjádřením buddhy tu pravdu upřímně hledat. Je velký rozdíl mezi někým, kdo hledá brýle, které má na nose a někým, kdo má na nose brýle a tvrdí, žře je má v šuplíku. V prvním případě jde o buddhu a v druhém je to hlupák. Buddha se upřímně zajímá o skutečnost, chce ji zažít, ale hlupák si myslí, že všemu rozumí a nemusí se nic učit. Buddha se opravdu nefixuje v pozici buddhy, ale znovu a znovu poznává svět a znovu a znovu žasne a nechá se poučit buddhou.
Tak když někdo dostane transmisi dharmy, což je určitý druh potvrzení učitele žákovi, že se světu dává oficiálně na vědomí, že můj žák XY může učit buddhismus, takže i když někdo takové potvrzení dostane, je to pro něho šance se dál učit, dál učit, dál neustrnout, je to výzva, zkouška, je to experiment, zda se bude dažit neustrnout , a toto neustrnutí předávat dál. A tak můj učitel toto poslání nezneužil a stal se učitelem a žákem současně, skutečný učitel buddhismu je učitelem a žákem současně. Učí to, co se naučil od svého učitela a co zažil v e svém životě, a učí se dál v každém okamžiku od všech vuddhů, s kterými přijde do styku. A když Buddha Gautama dosáhl pravdy, znamenalo to, že se otevřel, nikoliv zastavil, že se otevřel pravdě, takže se nechal poučit znovu a znovu horami, řekami, rostlinami, hmyzem, vším, co vyjadřuje pravdu.
Co se týká ustrnutí na formě, připoutání k formě, například někdo říká, když musíte cvičit zazen, tak jste připoutái k formě. A to není buddhismus, lpíte na formě, lpíte na zazenu. Ale cvičit zazen je taky výzva a není to poučka, není to tělesná výchova. Není to tedy tady sed na zadku a bud zticha, to není zazen. TO by bylo opravdu lpění na formě. Není to teda povinnost a fixní forma, předepsaná forma, ale je to něco jiného. TOtiž skuteeně cvičit zazen znamená opustit jak formu, tak obsah, čili nelpět a ni na těle a ni na mysli. To neznamená, že můžeme skákat nebo ležet. To by znamenalo lpět na formě, totiž na formě skákání nebo ležení. Nelpíme na vulgární svobodě, což je dělejte si co chcete, vše je buddhismus, to není taková vulgární svoboda. Osvobození od fixního já je v buddhismu vyjádřeno v zazenu, kdy tu nesedím já nebo ty, ale sedí tu celý vesmír. TO nelze vyjádřit slovy, nelze to zachytit intelektuálně, lze to pouze zažít. Mistr Dogen to zažil, když řekl, moje tělo a mysl odpadly. Jinými slovy, on přestal chápat a vnímat tělo amysl jako jeho osobní záležitosti, ale nechal je, odevzdal je tam, kam patří, do starého odpadu, do útrob vesmíru. Naše tělo a mysl, když je chápeme jako oddělené věci, bychom měli recyklovat, neměli bychom si je uchovávat doma, protože jsou k nepoužigí, jsou prošlá, datum použití, to už je dávno pryč, tak bychom měli odevzdat tělo a mysli zpátky vesmíru. Takže když si myslíte, že někdo cvičí zazen, a že ten člověk cvičí , tak to možná nevidíte, co se fakt děje a sice, že vesmír si bere svoje věci zpátky. A když si bere vesmír svoje věci zpátky, tak vy jste nádoba vesmíru. Takže vyjadřujete sebe, ale skrze vesmír. TO je buddha. Když vyjadřujete sebe ksrze sebe, tak se oddělujete od svého původu a to vás vrhá jednou do povrchícho pocitu úspěchu a podruhé do povrcchního pocitu selhání. Ale když se vyjadřujete skze vesmír, můžete nechat na vesmíru, aby rozhodoval, co má smysl. Takže když se klaníte v dojo, můžete to udělat skrze vesmír, anebo to můžete dělat sami za sebe, ale pak nevyjadřujete to, co Buddha objevil, totiž univerzální pravdu. Náš život se může stát vlastnictvím vesmíru, což neznamená, že ztrácíme zodpovědnost, ale na této zodpovědnosti pracujeme společně s vesmírem.
Co se týká buddhistické pravdy, tak samozřejmě Buddha neobjevil buddhismus, neobjevil nějakou buddhistickou pravdu. Objevil pravdu, která je všem bytostem vlastní, v které všechny bytosti žijí. Ale když žijeme všichni v pravdě, neznamená to, že víme, co to je a že to dokážeme plně vyjádřit. Jak je vidět ze společnosti, co vidíme kolem sebe, je často všechno jen ne moudrost Buddhy, takže je to tak, že lidé žijí uprostřed něčeho nesmírně vzácného a hodnostného, ale nevšímnou si toho, nebo to špatně chápou. Nevědí co to je , nebo si myslí , že to je něco jiného, než co to je. Tomu se říká hledání pravdy, když to někdo chce najít. Ale Už jsem říkal, že knihy to spíš potvrzují , než že by byly zdrojem toho, té pravdy. Buddhismus nás zajímá nikoliv proto, že jediný poznla nebo zná pravdu, ale protože v tom zmatku hodnot, filozofií a učení chceme jít cestou někoho, o kom intuitivně tušíme, věříme, že nás k pravdě dovede. Pro někoh to je Kristus, pro jiného buddha a pro mě to je můj učitel, ajko někdo, kdo poznal tutéž pravdu, co Buddha Gautama. Takže je přirozené, že si vybíráme směr toho, kdo nás oslovil. TO neznamená, že se nemůžu ve své volbě učitele nebo filozofie splést. Jak už jsem říkal mnohokrát, i když je pravda univerzální anepatří výhardně buddhismu, je jasné, že mnoho samozvaných mesiášů a guruů tu pravdu nepoznali, a je jasné, že některá učení vedou spíš k utrpení než poznání, c ož je případ třeba nacismu, ale pořád většina z nás věří, že někdo pravdu poznal a tak jen naše intucie a potom naše testování v životě nás můžou vést - vybrat si učitele , kterému věříme intuitivně , a pak jeho učení otestovat v životě, jestli funguje nebo ne.