Po čase bych si sem chtěl napsat pár poznámek k buddhismu, jde o něco, co mě v poslední době napadlo a možná jsem to tu ještě takhle nikdy nepsal.
Nechci o tom vyloženě diskutovat, ale kdyby se někdo opravdu chtěl na něco zeptat, co by ho fakt zajímalo, tak mu snad odpovím.
Ohledně toho, jestli lze pochopit buddhismus zcela, nebo co to je "dokončit cestu" nebo co to je úplné pochopení buddhismu. Možná že úplné pochopení buddhissmu je , když pochopíme, že tu není žádné fixní pochopení, že tu nelze něco uchopit a držet to v ruce - hele, mám buddhismus v ruce, já to držím, jsem to uchopil. TO rozhodně není dharma, učení Buddhy. A přesto že tu není žádné fixní chápání, je tu pravda, všude. To ale nikdo nemůže zafixovat. Chtěl jsem vždycky pokud možno věci fixovat - mít pravidelnou praxi zazenu, pravidelný život, dobrého učitele, který mi řekne, co dělám dobže a co špatně. Všechno bude jako v samoobsluze - tady jsou džemy, tady mouka a tamhle čokoláda. Kdykoliv příjdete do supermarketu, pořád sjou věci na stejným místě. Buddhismus ale není o tom něco fixovat. I když můžete získat pocit zázemí, nebo máte pocit, že jste se nějak usadili v životě, není to strnutí, ustrnutí někde v něčem a nějak, bez pohybu.
Protože buddhismus nelze chápat fixně, ani učitel od žáka nečeká, nechce, aby si vytvořil nějaký rigidní pohled na buddhismus, aby měl pocit, že buddhismus je něco fixního, něco jako socha, která se nehýbe.
Ale současně buddhismus není prostě "cokoliv". Není to tak, že jednomu se líbí to a druhému ono. Není to tak, že každý má svůj způsob. Protože něco nás všechny spojuje ato je skutečnost, nebo dharma nebo pravda, jakkoli to nazvete, nebo Bůh. A pokud nás opravdu zajímá cesta k Pravdě, nemůžeme na jednu stranu říkat, že Pravd aje jedna, bez ohledu na nábořenství nebo filozofie, a na druhou stranu nejít za tou jednou jedinou PRavdou. Prostě někdo říká, že se mu líbí jít touhle cestou, ale je to možná jen jeho výmysl. Taky bych mohl říkat, že se mi líbí takový a makový buddhismus - mohl bych si vymyslet nějaký druh buddhismu a tvrdit, že to je prostě moje cesta, ale tak bych k PRavdě nidky nedošel. Lenin si taky myslel, že jde po správné cestě. Takže prostě jít někudy, není cesta k Pravdě. Jsou lidé, kteří - jak se domníváme, nebo pevně věříme -došli k pravdě. A od těch bychom měli zístak náznaky takové cesty. I když jejich učení je někdy nesrozumitelné nebo těžko nebo je nejasné nebo si nejsme jistí, co vlastně chtějí říct, tak bychom je měli poslouchat. Oni nám nemůžou říct celou pravdü, protože celou pravdu prostě říc nelze. Lze ji vyjádřit cele, chováním, ale nelze ji uchopit cele slovy, intelektem. A my přesto můžeme udělat tu velkou chybu, že to jejich učení zafixujeme intelektuálně a zapomeneme ho vyzkoušet v životě. Léta jsem psal eseje o buddhismu, věděl jsem, že teoreticky to je dobře, ale něco tam nehrálo. I když jsem uměl docela dobře vysvětlit různé teorie buddhismu, neměl jsem pocit, že to je to, cco zatívám v životě. Někdy trochu ano, ale někdy ne. Je teda důležité si uvědomit, že intelektuálně chápat není to též co realizovat. A realizovat není něco fixního. A dostáváme se k tomu vyjádření pravdy a obdržení pravdy.
Obdržet pravdu, mistr Dogen říkal, že hory a příroda obecně nás chtějí povzbudit, abychom poznali pravdu, nebo jinými slovy příroda, hory, skály, kopce, stromy, to všechno na nás křičí pravdu. Ale my to nechceme moc vidět. Nebo to nedává smysl. Každopádně ta pravda, kterou vyjadřuje hora, není něco fixního. A když se klaníme nebo když cvičíme zazen nebo naléváme čaj, i když tak vyjadřujeme pravdu, nikdy to není fixní situace, vždycky to děláme trošku jinak. Takže pravdu, kterou přijímáme, ji přijímáme pokaždé jinou a tak to je přirozené, ale je tu něco, co ji pořád podrtrhuje, nebo je tu společný jmenovatel. A když něco děláme, tak vyjadřujeme pravdu, ale nikdy to není totéž, proto to nemůžeme napodobovat.
Další věc je problém studia různých buddhistických knih a spisů a súter. Začátečníci většinou buddhistickou literaturu chápou jako něco zajímavého, krásného nebo fascinujícího, aniž by měli ponětíé, co se v těch knihách chce říct. Tak jsem léta četl jednu zenovou knížku a léta jsem nad tím kroutil hlavou - co tím sakra ten mistr chce říct? Znám už tolik buddhistické teorie, ale o čem to tady mluví? Takže je to neuvěřitelné, ale teprve po dvaceti !!!! letech praxe začínám chápat, co ten mistr chce říct. Protože to můžu vidět ve vlastním životě, o čem mluví. Protože dřív jsem to ve vlastním životě neviděl. Měl jsem na jednu stranu teorii a na druhou stranu vlastní život. Samozřejmě, není tak těžké uplatnit v praxi moudrost typu - když něco děláš a nepřemýšlí š o tom, můžeš to dělat plně a tak plně projevuješ své pravé já. Tažke například když teorie o spojení těla a mysli uplně funguje v praxi- vy jasně vidíte, že když jedete na kole, nejlepší to je, když moc nepřemýšlíte, můžete pak zažít plné spojení s vesmírem. Totéž při zazenu. Ale v buddhismu je něco, takový háček. A je zajímavý, jak ten háček , jak dlouho může trvat ten háček vyháknout. Kdyby tu ten háček nebyl, tak by každý třetí člověk, který zkusil cvičit zazen a přečetl jednu knížku o buddhismu, mohl hned žít a vysvětlovat buddhismus. Ale je tu háček a to je dobře. Je to takový otazník, který tu visí, když se pustíme do diskuzí ohledně toho, co poznal Buddha. A křesťanství má podobný háček. Můžete se naučit Bibli nazpaměť a pozpátku, ale je tu pořád otazník, a kdo si to nepřipustí, nepochpié jádro křesťanství, a kdo si to nepřipustí v Buddhismu, nikdy nepochopí BUddhu. Jmenovat stovky kategorií, vyjmenovat seznam vznešených pravda a ctností a znaků buddhy, to je uplně k ničemu, když jsme nevyřešili ten háček. A ten háček je něco ,co náš obvyklý způsob chápání světa vůbec nechce slyšet. Ale BUddha Gautama by nikdy nedosáhl takového vlivu a věhlasu, kdyby to byl někdo, kdo našel jednoduchý, každému rozumnému člověku srozumitelný pohled na svět. On nenašel nesrozumitelný pohled na svět, ale našel něco, co se zatraceně nelíbí našemu obvyklému chápání věcí. tažke my bychom nejradši se buddhsimus naučili jako ve škole. Vyjmenovaná slvoa, vzorce, rovnice, definice. Tak mnoho lidí chápe buddhismus. Vyjmenují různé poučky a moudrosti, dokáží s nimi šikovně manipulovat a šavlovat, ale to není vyřešení rovnice zvané buddha. A dosánhout osvícení kupovidu tento problém taky zcela neřeší. Pravda je prostě něco, co se vymyká tomu, jak bychom rádi viděli a chápali věci. Fixně, v poučkách, v citátech, v tom , co řekl nějaký mistr. Ale tam pravda není. Mistr jen naznačuje, ale my musíme něco zažít, něco aplikovat v životě, jinak to není pravda, kterou hledáme, ale literatura.