Chtěl bych se v tomto vlákně podrobněji zabývat mistrem Nágárdžunou a jeho učením, především jeho učením o prázdnotě, protože to je termín, který je velmi často špatně chápán.
Abychom měli ponětí, kdo byl mistr Nágárdžuna, kopíruju krátkou informaci z wikipedie:
"Nágárdžuna (నాగార్జునా) (asi mezi lety 150 n. l. – 250 n. l., některými autory je uváděno 100 n. l. - 165 n. l., ale to je zřejmě nepravdivé) byl indický filozof, zakladatel školy Madhjamaka mahájánového buddhismu a pravděpodobně nejvlivnější buddhistický myslitel po samotném Buddhovi Gautamovi.
Jeho spisy byly základem pro vytvoření školy Madhjamaka (Střední cesta), která byla přenesena do Číny pod názvem škola Tří pojednání (San-lun, TZ: 三論 ZZ: 三论). Je mu přisuzováno prohloubení filozofického systému pradžňápáramitových súter. Vyvinul dialektickou metodu, která je založenána na dovedení antiteze ad absurdum."
Tak tolik základní info o mistru Nágárdžunovi.
Co se týká jeho dialektické metody, je to to, co sám ve zkratce používám a co je základem filozofie celého Zenu.
Totiž že nelze tvrdit, že A je B, ani že A není B, ani to, že (!!!) nelze tvrdit, že A je B a že A není B.
To znamená, že můžeme tvrdit co chceme, ale nikdy tím nevyslovíme pravdu. Na druhou stranu tu je velmi přesná filozofická metoda, jak ukázat směrem k pravdě pomocí slov. Z toho by se trochu mohlo zdát, že můžeme plácat páté přes deváté a bude to ukazovat směrem k pravdě. Ale jak se ukázalo v historii buddhismu, některá, šikovně volená slova, skvělá filozofie jako je třeba filozofie mistra Nágárdžuny, pomohla mnohým mistrům dosáhnout pravdy za slovy. Takže má smysl zabývat se přesně a důsledně učením nějaké filozofie, pokud ta sama má schopnost k pravdě ukázat. Pokud nemá, nemá smysl se o to samozřejmě snažit. Jsem přesvědčen, že filozofie mistra Nágárdžuny může někomu pomoct dosáhnout pravdy a nemusí to být přímo filozofie Nágárdžuny, ale zprostředkovaně v učení jakéhokoliv autentického učitele buddhismu. Např. to, co učí mistr Dogen, je jeho vlastní forma nebo práce filozofická, která ovšem přesně vychází z filozofie Nágárdžuny. Filozofie mistra Nágárdžuny byla přijata a předávána pouze ve školách mahájány, nikoliv ve školách theravády. Když to zjednoduším, tak tvrzení že samsára a nirvána je totéž nemá ve škole theravády místo. Je to typické učení mistra Nágárdžuny.
Jinými slovy, všechny filozofická tvrzení jsou jen relativní nástroje, které se snaží někam ukázat, ale nikdy nejsou pravdou samotnou. To je až ta rána holí nebo doušek čaje.
--------omlouvám se, ale komentáře, které s tímto tématem naprosto nesouvisí, budu mazat, děkuju za pochopení------------