vostalpetr píše:Ty už jsi ten prázdnej dům našel?
Omlouvám se, že jsem neodpověděl, ale musel jsem na procházku s přítelkyní....
Už jsem ti na to odpovděl.
ale když chceš, tak ti odpovím podrobněji
Moje zkušenost, byt nebyla 100% prostě odpovídá tomu, co popisuje dzogčhen...tedy nehovořím o praxi dzogčhenu, ale o výsledku,
což je vlastně jedno a to samý
Pokud jsem se díval v knihách, co kdo o tom říká,
tak v tom panovala schoda od různých mistrů,
protože samozřejmě o tom se normálně mluví,
a vcelku mně to sedí i v tom co Budha říká o čtyřech vnorech
Samozřejmě hovořím o stavu realizace s vědomím světa, i když to je v úzké spojitosti s realizací bez vědomí světa
K realizaci se dá samozřejmě dojít různými způsoby,
řekněme, že můžeš cvičit jakýkoliv druh samadhi (je jich asi osum, nebo kolik)
což by asi po budhisticku šlo říci, že lze začít jakýmkoliv vnorem
Já jsem ke své zkušenosti také nedošel praktikováním dzogčhenu
To proč tvrdím, že je dzogčhen nejlepší (podobně jako ty to tvrdíš o zenu)
je proto,
protože dle mého názoru je to nejpřirozenější posup jak k tomu dojít,
a protože je to přímo popis (či návod jak realizovat) trvalou realizaci s vědomím světa
což tedy znamená, že tento postup SÁM O SOBĚ BEZ TVÉ VŮLE ROZPOUŠTÍ VASÁNY
Taky tvrdím, že všechny jiné postupy prostě musí projít či realizovat to o čem je v dzogčhenu řeč,
tedy jinak řečeno říkám, že musíš realizovat všechny Budhovy vnory (řekněme tedy alespon poslední dva protože ty popisují realizaci s vědomím světa a bez vědomí světa (to věčné a nezrozené)
Zen se zdá velmi přímočarý,
což samozřejmě lze říci i o jiných způsobech,
ale pracuje jen s pozorností (bdělostí) a pomocí ní objevuje to další
Dzogšhen vypadá složitě, protože se zde hovoří o více aspektech skutečnosti,
ale není složitej,
v podstatě je mnohem jednodušší než zen
(je mi jasný že nesouhlasíš, ale já jsem ke své zkušenosti došel také pomocí pozornosti - džnány takže mohu srovnávat)
Možná to není jasný co jsou to ty aspekty,
tak třeba prázdnota, věčnost, nezrozenost, soucit (víc mě nenapadá jak to po budhisticku říct)