Lidé touží po klidu. Někdy až moc,touží po klidu tak moc, až jsou z toho dost neklidní.
Místo neklidu můžeme použít slovo pohyb. Můžeme mluvit o neklidné mysli, to je subjektivní neklid. Pohyb mysli, rychlý pohyb myšlenek. Zazen nebo nějaký soustředěná činnost tenhle neklid, tento pohyb mysli zpomaluje. Ale jen pokud o to vědomě neusilujeme. Protože lidé, kteří se soustředí na golf nebo na vyšívání, nehledají klid mysli, ale prostě něco soustředěně dělají, dosahují klidu mysli - ovšem pokud je něco nenaštve - že se nestrefili do míčku nebo že pokazili výšivku... Zazen člověka taky může naštvat, když se mu ani po hodině zazenu nepodaří se uklidnit. To jsem ale, upřímně řečeno, nikdy nezažil. Jestli mě něco při zazenu rozčilovalo, tak jedině mé vlastní myšlenky, ale jak říkám, tak normálně mi zazen mysl zpomaluje a uklidňuje, mám pak od věcí odstup a můžu pozorovat tak nějak nezávisle, co se děje.
Objektivně řečeno, vesmír je neustálý pohyb. Mohli bychom tomu říkat neustálý neklid. Vesmír není v klidu - všechno pořád vzniká a zaniká, bytosti se navzájem neustále nějak požírají, rozmnožují, rodí, polykají, umírají, rostliny rostou, kvetou, vadnou, hnijou... sopky vybuchují, planety vznikají, zanikají, je to prostě neustálý rej a pohyb a naprostý neklid. A současně, vše je v naprostém klidu. Tento naprostý klid za vším, tomu se někdy říká prázdnota, ale nechci lidem vnucovat nějaký koncept prázdnoty nebo jim naznačovat, že by měli mít nějakou vizi prázdnoty. Stačí připustit, že veškerý chaos vzniká na základě řádu a veškerý pohyb vzniká na základě klidu. Když cvičíme zazen, je to vlastně návrat k původu věcí - když se přestaneme hýbat a pořád něco intelektuálně vysvětlovat a rozebírat, když utichnou emoce, touhy a zlost, když sedíme ve stejné pozici jako Buddha, neznamená to, že teprve teď jsme navázali spojení s klidem a tichem vesmíru. Ale znamená to, že konečně máme možnost se s klidem a tichem vesmíru, z kterého vše vzniká a vyrůstá, konečně máme možnost srůst s touto podstatou, nebo lépe řečeno, konečně do našeho těla a mysli může plným proudem téct světlo Dharmy.
To ale vůbec neznamená, že jsme ztuhli, že popítáme neklid, pohyb věcí, že jsme přestali myslet, že si nejsme schopni uvědomovat sami sebe, nicméně na rozdíl od minulosti už chápeme naprostou integraci sebe a vesmíru a naprostou integraci neklidu a klidu, integraci pořádku a chaosu. Můžeme v klidu, z pozice neutrálního pozorovatele si všímat, co se děje. A máme starost, přirozenou starost o svět kolem nás a sama sebe můžeme považovat za jakousi stanici, jakousi stanici, kde se já a druzí mohou dovolávat jakéhosi zastání. Tady je možnost zhodnotit svět neutrálně a podat ruku tomu, kdo potřebuje pomoct, a můžu to být já sám nebo někdo jiný, kdo za mnou příjde. To Buddha ve mně, moje podstata, je schopná pomoct mému malému já, a pomoct komukoli, kdo si řekne, ale nakonec nejen těm, kdo si o to řeknou, ale pomáháme vlastním nesobeckým jednáním v kontaktu s ostatními - v práci, na ulici, v autě, když čekáme na semaforu. Nemásíme cítit nenávist k mafiánům a zlatokopkám. Dnes jsem viděl, jak na Staromáku zaparkoval luxusní černý merdedes. Vystoupil z něho nabušený muž v tričku, s velkými bicepsy a tetováním, jeho partnerka s hlubokým výstřihem měla nejspíš silikonová prsa. Je možné, že tihle lidé okrádají poctivé občany této země, ale já jsem k němu necítil žádnou nenávist. Byl jsem po hodině zazenu, takže jsem celou věc pozoroval se zájmem naivního ufona. Za chvíli se tam objevila policie a dávala vzkaz o přestupku parkování autu, které parkovalo kousek dál. Samozřejmě černý mercedes žádnou pokutu nedostal. Za nějakou dobu jsem šel kolem, tak jsem se podíval, jaké povolení má ten námořník k parkování na Staroměstském náměstí. AUto mělo za sklem velkou ceduli Corps Diplomatique. Ano, myslím, že diplomaté mají většinou potetované bicepsy a dívky se silikonovými prsy ve velkém výstřihu. Věc mě pobavila. Chápu, že to může spoustu lidí rozzuřit, taková neomalenost a nespravedlnost, lži, podvody, tetování, silikonová prsa... ale chápejme, že tihle lidé nemají ponětí, co to je Dharma. Jejich svět je uzounký, jejich mysl jepičí. Není jim co závidět. Oni musí krást, protože neuvěřitelně trpí svou malostí. Tak pokud nejsme soudci nebo policisté, nechme to být, soustřeďme se na vlastní uvolnění mysli a chápání věcí v širokých souvislostech.
Vesmír je plný neklidu a děje se v něm spousta dramatických věcí. Tím dramatem vesmíru bychom se nemuseli nakazit. Drama být musí, ale úkolem člověka je proniknout pod povrch toho dramatu a najít kořeny věcí. I kdyby ten člověk měl najít kořeny věcí v obyčejném vyšívání, v nalezení tichého štěstí a smyslu v každodenním životě, pak svůj úkol splnil.