QDKAZ INDICKÉHO MUDRCE

QDKAZ INDICKÉHO MUDRCE

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 05. led 2015 17:34:12

195. Nebýt klamu, nemohlo by zde existovat spojení Já (jež je nepřipoutané, beztvaré a za všemi činnostmi) s objektivním světem.

196. Individuální duše, jež není skutečná, byla překryta klamnou představou rozumu. Ve skutečnosti se jedná o Átman, svědka, který je za kvalitami a činností a který je realizovaný uvnitř Sebe sama jako poznání a blaženost – Absolutno. A protože je tato individuální duše svou povahou neskutečná, přestane existovat v okamžiku, kdy zmizí klamná představa.

197. Individuální duše existuje pouze tak dlouho, jak dlouho přetrvává klamná představa, která je způsobena nerozlišením vyvolaným iluzí. Provaz je považován za hada pouze tak dlouho, jak dlouho trvá tento omyl. Jakmile zmizí luze, není tu ani had. Stejně tak to platí pro tento případ.

198. – 199. Avidja čili nevědomost a její účinky jsou rovněž tak považovány za bezpočátečné. Ale s nástupem vidja neboli realizace jsou veškeré účinky nevědomosti i přesto, že jsou bezpočátečné, rázem zničeny spolu s jejich kořenem, podobně jako přestanou existovat sny po probuzení ze spánku. Je jasné, že projevený vesmír i přesto, že je bez počátku, není věčný – podobně jako jeho předchozí neprojevenost.

200. – 201. Předchozí neprojevenost je i přesto, že je bez počátku, pozorována jako něco, co má konce. Taktéž individuální duše je neskutečná i přesto, že se jeví, jako by existovala v Já, prostřednictvím její spojitosti s navršenými atributy, jako je intelekt. Kdežto ve skutečnosti je to tak, že Já je v podstatě od tohoto spojení oddělené. Spojení mezi Já a rozumem tu existuje jen díky falešnému poznání.

202. Odpadnutí tohoto navršení nastane prostřednictvím dokonalého poznání, a ne jinak. Dokonalé poznání podle písem spočívá ve ztotožnění individuální duše a věčného Já.

203. Tato realizace je dosažena díky dokonalému rozlišení mezi Já a ne-Já. Proto se musí adept ze všech sil snažit o rozlišení mezi individuální duší a Já.

204. Stejně jako zakalená voda se po pročištění, kdy je z vody odstraněno bláto, stane průzračnou, tak i Já projeví Svůj nezkalený a jasný třpyt ve chvíli, kdy byla odstraněna nečistota.

205. Když neskutečné přestane existovat, je individuální duše konečně realizována jako věčné Já. Proto adept musí zcela jasně odstranit navršené věci jako egoismus z věčného Já.

206. Tento obal poznání (vidžnánamaja kóša), o němž jsme mluvili, nemůže být Nejvyšší Já z těchto důvodů – jednak to je něco, co se mění, dále je necítící omezenou věcí, objektem smyslů a není neustále přítomná. Proto tato neskutečná věc nemůže být vskutku považována za skutečné Já.

207. Obal blaženosti (ánandamaja kóša) je přizpůsobení nevědomosti, jež se projevuje tím, že zachytává odraz Já, které je však absolutní Blažeností. Znaky tohoto obalu jsou potěšení a odpočinek. Tento obal se objeví tehdy, když se v zorném poli objeví nějaký, pro danou osobu potěšitelný, objekt. Tento obal se spontánně pocítí v případě šťastlivců, kteří sklízejí plody svých ctnostných činů, z nichž každá živá bytost čerpá velkou radost bez nejmenšího úsilí.

208. Obal blaženosti se projeví v plné míře pouze během hlubokého spánku, zatímco ve snovém a bdělém stavu se projeví jen částečně. V těchto stavech je to způsobeno spatřením příjemných objektů a podobně.

209. Ani obal blaženosti však není Nejvyšší Já, neboť je obdařen proměnlivými znaky, a je tudíž obměnou objektivního vesmíru. Je to následek minulých dobrých činů a je pevně usazen mezi další obaly, které jsou také obměnami.

210. Jakmile se na základě popření všeho, co není Já, odstraní všech pět obalů, to, co zůstává jako vrcholný bod procesu, je svědek, Absolutní poznání, věčné Já.

211. Toto samozářné Já je jiné než pět obalů. Je to svědek třech stavů – spánku, snění a bdění, je Skutečné, Neměnné, Neposkvrněné nevědomostí a je ustavičnou Blažeností – a právě To musí realizovat moudrý člověk jako své vlastní Já.
http://santal.hyperlink.cz/ukazky%20z%2 ... MUDRCE.htm
Návštěvník
 

Zpět na Šankara

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků