poradnazdraví

Moderátor: Pelvan

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Honzam » ned 05. črc 2015 10:23:41

Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 21:39:51

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod nop » ned 05. črc 2015 10:26:58

Jana píše:
Honzam píše:[*] Pro mě jako pro matku je problémem lidské tělo a...

.....A i když většina učení včetně Bible učí nemilovat tělo, tak si troufám říct, že si to tělo zaslouží alespoň tolik lásky, aby se pro něj udělalo všechno pro to, aby bylo zdravé a pokud možno bez bolesti.

Myslím, že většina náboženství bere tělo samozřejmě, ale naše pohledy na duchovno jsou nasáklé dvěma kyselostmi jako jsou okurky nasáklé lákem, místo toho, co by byly nasáklé příjemnějšími fluidy jako jsou radost, soucítění, láska.


1/ Mani Kubrik z Perzie byl dualista a svět je bojištěm mezi světlem, duchovnem a Bohem na jedné straně a mezi tmou, hmotou a démonem "špatného smýšlení" Ahrimanem na druhé straně. Zvítězí Bůh, ale my to tu musíme snášet. Mani měl být vtělením Ducha svatého.
Podle něho je člověk dvojaký : má ducha od Boha a tělo ze hmoty, tedy světlo a tma v boji. A tak jako plave dřevo na hladině, žijeme současně jednou částí ve světle a druhou tělesnou částí ve tmě, zlu, hmotě, krátce žijeme duchem ve světě božím a tělem v říši ďábla, hned od narození. Věřící má žít čistý život na straně Boží. Svatým životem vyrve hmotě část, to je své tělo a posvětí ji jako jiskru.

Jeho stoupenci byli manichejší a po uznání křesťanství byli od křesťanů pronásledováni.
Naposledy se vzmohli v Jižní Francii od XI. do XIII. století pod jménem Albigenští (podle města Albi), nebo kataři podle řeckého katar = čistý. Zůstalo po nich slovo "kacíř".
Pocit, že tělo není čisté pěstovali právě tito.

2/ poustevníci se začali v římské říši vyskytovat od III. století, usazovali se daleko od hlučného světa nejprve u egyptských vodopádů u Assuánu i v jiných pustinách, odříkali se bohatství a rodiny. Jejich asketický život u skromných políček vypadal jako boj proti sklonům těla. Někdy šlo jen o odmítání vzpomínek na pohodlný život předtím a na ženy dříve milované.
A tak vznikl dojem, že proti sklonům těla je třeba bojovat vždy a všichni, ačkoliv šlo o soukromé bitvy jednotlivců.

A rozšířilo se povědomí o "sklonech těla" jako svůdných, jako bylo ve filmu pečené kuřátko u otce Scholastika místo zeleniny.

Tedy úsilí malého množství askétů se promítlo do celé společnosti jako vzor, často nedostižný, jako "maxima pouštních Otců".
Až do nedávna.

Příkladně sv. Petr z Alcantary pěstoval v XVI. století bdělost a odpíral si spánek tak, že spal vsedě obkročmo na kládě donesené do cely a aby moc neusínal, natloukl si na kládu hřeby, aby ho probudily, kdyby mu tvář klesala až na kládu.

Sv. Benedikt v V. století strávil pár let v jeskyni (jiný mnich mu tam nosil jídlo), ale vzpomínka na ženu, kterou obdivoval předtím v Římě mu vnukala myšlenku, aby opustil samotu a oženil se.
Náhle si všiml nedaleko rostoucího trnitého keře. Svlékl roucho, vrhl se do keře a vyválel se v něm. Zocelený potom už nikdy nepocítil potřebu oženit se.
Naopak založil dva nové kláštery (druhý pro svou sestru Scholastiku) a jako bývalý právník napsal Pravidla (reguli = řeholi), která má 80 kapitol a pamatuje na všechno.

Takže odpor k tělu a zanedbávání těla či pohrdání tělem pochází od Maniho a křesťanských poustevníků. I sv. František nic proti tělu neměl a nazýval ho "bratr tělo".
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Pelvan » ned 05. črc 2015 21:45:00

"Ačkoliv dotaz byl pro Honzu, ale neodolám napsat.
Sice nerozumím, Pelvane, pro co se ohrazuješ, ale všeobecně:
Je lidské všimnout si a dokonce někomu něco přát. U matek je to časté.

Je to lepší než netečnost.

Uživatelský avatar
nop

Příspěvky: 1983
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28"

Ahoj Nope
Ohrazuji se tu, protože tohle téma je těmi přehnanými přáními pro druhé od Honzy zcela znepřehledněné.
Honza sem prý píše kvůli tomu, že to chce Jana a on si přeje, aby byla spokojená. Asi jeho bolest bolí více Janu než jeho samého. To je mi dost divné.
Mně Honza přeje, abych byl prospěšný svými radami mnoha přispěvatelům, jenom si nepřeje nic měnit na svém pocitu těhotné matky. Přitom se mi nezdá, že by byl v pohodě, ale měnit na sobě nic nechce. Ať se snaží o nějakou změnu jiní. Jenže žádní jiní tady nejsou. Tady nejsou žádní žáci, jsou tu jenom mistři, co už sami všechno vědí nejlépe ze všech...
Mně nejde o netečnost, mně jde o věcnost a také o to, aby se tu všechno nelakovalo na růžovo a mluvilo se tu jasně: Chci - nechci, potřebuji - nepotřebuji.
Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 1708
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod nop » pon 06. črc 2015 0:15:47

Ahoj Pelvane,
...Honza sem prý píše kvůli tomu, že to chce Jana a on si přeje, aby byla spokojená. Asi jeho bolest bolí více Janu než jeho samého..."
.
Nabízím dva úhly pohledu:

1/ v životě Honzy je něco, čemu věřím, ale zas až na 100 % jsem nerozuměl. Ženy mají rády všechno upravené, zabezpečené, kulatě bez rohů, milé a něžné a tak ze srdce přejí každému ten nejmilejší život.
Nakolik rozumí Jana tomu pocitu mateřství nevím.
Ale Honza přeje Janě, aby byla spokojená, což je opravdu mateřský postoj.

To Ty máš reflexy spíše otcovské, přeješ každému, ať si ve své síle zařídí sám to své, silně jako muži.

2/ jednou ve věku 12 let jsem byl na prázdninách u jedné rodiny a spouštěl jsem se s kopečka na kole, až jsem si odřel koleno. Tam byl ve městě jen dentista a tak matka rodiny mne vzala k němu.¨Seděl jsem v zubařském křesle, jsa ošetřovaný, a štípalo to.

Žena seděla na nízké stoličce, trpěla více než já.
To ale nebylo dovolené. Klukovská hrdost se ve mně ohradila a zatvrdil jsem se.

Nepřipouštěl jsem, aby ona trpěla více než já s jejími hladkými koleny, které nebyly ani škrábnuté,
Sice jsme si to slovem nevyjasnili, ale já jsem se zatvářil urputně a sveřepě, že to nelze dopustit.

Už se nedivíš, že žena dokáže trpět za bolest někoho dalšího?
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Honzam » pon 06. črc 2015 9:19:03

Pelvan píše:Mně nejde o netečnost, mně jde o věcnost a také o to, aby se tu všechno nelakovalo na růžovo a mluvilo se tu jasně: Chci - nechci, potřebuji - nepotřebuji.

Chci být tohle krásné hadí tělo s křídly.
Chci dělat s takovými těly děti.
Chci být hadí matka.
Potřebuji, aby mě v tom lidské tělo a lidský život neomezoval.
Nepotřebuji mít ošklivé tělo křížence opice a prasete.
Nepotřebuji dělat s takovými těly děti.
Nepotřebuji mít děti, které vypadají jako kříženec opice a prasete.

Přál bych hadím dětem, aby mohly být jako kříženci opic a prasat spokojené a bavilo je to.

Mně Honza přeje, abych byl prospěšný svými radami mnoha přispěvatelům, jenom si nepřeje nic měnit na svém pocitu těhotné matky. Přitom se mi nezdá, že by byl v pohodě, ale měnit na sobě nic nechce.



Co bys na tom doporučoval změnit? :)
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 21:39:51

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Honzam » pon 06. črc 2015 11:12:02

Jana píše:Fakt se Ti takhle nelíbíme ? :'-(

Není to tak hrozný, ale jsou hezčí životní formy. :)

the-uraeus-and-winged-serpents-guarding-the-entrance-to-the-burial-B10NP3.jpg

Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 21:39:51

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Pelvan » úte 07. črc 2015 1:13:11

Je to tak, jak to je.

Život je plný utrpení, pokud to chceme mít a žít jinak než tak, jak to je.

Toto chtění, tato touha po něčem jiném, než je, je pramenem všeho utrpení. Je to závislost a lpění na žádoucích a příjemných smyslových požitcích a zároveň odmítání těch vjemů nežádoucích a nepříjemných, kterých bývá bohužel v životě pravidelně mnohem více. Toto odmítání a nespokojenost s neustálým přicházením odmítaných jevů se vyvíjí v neustálou nespokojenost a strast. Je to nepokoj mysli a to je peklo, které si sami sobě dobrovolně způsobujeme. Známkujeme si život, který je jedinečný a dokonalý v každém okamžiku, a tím si jej przníme.

Touhu lze zkrotit, je to jenom projev naší nezkrocené mysli. Jsou způsoby jak tuto touhu po čemsi lepším, než právě je, vykořenit. Pokud se ovšem člověk chce téhle touhy zbavit. Ona je přece tak zdánlivě ušlechtilá a zvláštní a neobyčejná a vzrušující, ale také je otravná a omezující...To je každého věc, co si pro sebe vybere a za čím půjde.

Pokud se někdo rozhodne s touto touhou pracovat, bude se chtít alespoň pokusit ji zmírnit a učinit ji snesitelnější. Pokud někdo zatouží se zbavit svojí touhy; slyšíte v té větě ten protimluv? Pes se zakousne do vlastního ocasu a nepustí. Nestačí jenom toužit po zániku touhy, to je jenom další rozdírání bolavé rány. Je třeba mít, uvědomit si, dovolit si zaujmout, klidný záměr zkrotit svoji touhu. Tento klidný a pokojný záměr leží mnohem výše a spíše mimo všechny ostatní touhy. Jsou způsoby, jak se touhy zbavit. Stačí ji třeba jenom klidně pozorovat. Tak jako se pozoruje vlastní dech lze i pozorovat svoje vlastní touhy. A škrabošky spadnou a pýcha, lenost, poživačnost a další úžasné vlastnosti, které máme všichni na světě (i ti hadi), vylézají z úkrytů. Stačí se nezaleknout jejich ošklivého maňáskového divadla a projít skz ten hnus. I to jsme my, jinak už bychom tady na světě nebyli.
Pelvan
 
Příspěvky: 1708
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod nop » úte 07. črc 2015 10:22:25

Jana píše:Já bych tu touhu neničila, nezabíjela, jen bych jí dovolila, ať se nasytí láskou, která pramení v tom místě v nás, kde je vědomé spojení.

Je možné pít plnými doušky ten život, který tady právě je. Je možné si to, co právě je, nezošklivovat soudy mysli, kdy kde jak kdo co je špatně.
A tomu co je, dát úplně všechno. Dát tomu do služby tělo i mysl. A pokud je třeba, tak to, co je zrovna třeba, dělat s největší láskou a pozorností.

Některé touhy jsou vrozené (dýchat), některé dobré, nebo užitečné (zdokonalovat se), některé dokonce chvalitebné (pracovat, tvořit).

A jsou některé, o kterých bych nediskutoval. Jak když žena touží po dítěti.
Nerozpouštěl bych to. Spíše dopomohl ke splnění. Mužů sice není přebytek, a nejlepší je dostat dítě se stálým mužem, ale život je více naplněný třeba u svobodné matky než promarnit šanci vůbec.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Honzam » úte 07. črc 2015 19:00:09

Pelvan píše:Je to tak, jak to je.

Život je plný utrpení, pokud to chceme mít a žít jinak než tak, jak to je.

Toto chtění, tato touha po něčem jiném, než je, je pramenem všeho utrpení. Je to závislost a lpění na žádoucích a příjemných smyslových požitcích a zároveň odmítání těch vjemů nežádoucích a nepříjemných, kterých bývá bohužel v životě pravidelně mnohem více. Toto odmítání a nespokojenost s neustálým přicházením odmítaných jevů se vyvíjí v neustálou nespokojenost a strast. Je to nepokoj mysli a to je peklo, které si sami sobě dobrovolně způsobujeme. Známkujeme si život, který je jedinečný a dokonalý v každém okamžiku, a tím si jej przníme.

Touhu lze zkrotit, je to jenom projev naší nezkrocené mysli. Jsou způsoby jak tuto touhu po čemsi lepším, než právě je, vykořenit. Pokud se ovšem člověk chce téhle touhy zbavit. Ona je přece tak zdánlivě ušlechtilá a zvláštní a neobyčejná a vzrušující, ale také je otravná a omezující...To je každého věc, co si pro sebe vybere a za čím půjde.

Pokud se někdo rozhodne s touto touhou pracovat, bude se chtít alespoň pokusit ji zmírnit a učinit ji snesitelnější. Pokud někdo zatouží se zbavit svojí touhy; slyšíte v té větě ten protimluv? Pes se zakousne do vlastního ocasu a nepustí. Nestačí jenom toužit po zániku touhy, to je jenom další rozdírání bolavé rány. Je třeba mít, uvědomit si, dovolit si zaujmout, klidný záměr zkrotit svoji touhu. Tento klidný a pokojný záměr leží mnohem výše a spíše mimo všechny ostatní touhy. Jsou způsoby, jak se touhy zbavit. Stačí ji třeba jenom klidně pozorovat. Tak jako se pozoruje vlastní dech lze i pozorovat svoje vlastní touhy. A škrabošky spadnou a pýcha, lenost, poživačnost a další úžasné vlastnosti, které máme všichni na světě (i ti hadi), vylézají z úkrytů. Stačí se nezaleknout jejich ošklivého maňáskového divadla a projít skz ten hnus. I to jsme my, jinak už bychom tady na světě nebyli.

Toužím jednou létat a lidské tělo mi v tom překáží. Je to otravné a omezující. Chci zažít tu volnost pohybu v prostoru všemi směry, kdy si vystačím jen přímo s tělem. Je vzrušují nechat se překvapit, jestli je něčeho takového na možné duchovní cestě dosáhnout. Záměr zbavit se jakékoliv touhy je podle mě v rozporu s koncepcí Buddhova učení jako cesty, protože cesta představuje změnu.

http://www.buddhismus.cz/12-principu-buddhismu.html

Buddha učil Čtyři vznešené pravdy., které je možné vyslovit i takto: Utrpení je všudypřítomné, jeho příčinou je touha zaměřená špatným směrem, nápravou je odstranění příčiny a k tomu se používá Ušlechtilá osmidílná stezka sebezdokonalování vedoucí k ukončení utrpení.

Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 713
Registrován: pon 19. zář 2011 21:39:51

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod nop » úte 07. črc 2015 20:52:55

Honzam píše
Buddha učil Čtyři vznešené pravdy., které je možné vyslovit i takto: Utrpení je všudypřítomné, jeho příčinou je touha zaměřená špatným směrem, nápravou je odstranění příčiny a k tomu se používá Ušlechtilá osmidílná stezka sebezdokonalování vedoucí k ukončení utrpení.
.
Další citáty:
=
Je láska zaměřená správným směrem (amore ordinato) a láska zaměřená nesprávným směrem (amore disordinato).
Někdo má na př. rád peníze. A když je užije správným způsobem, je to v pořádku. Ale nadměrná láska k penězům může vést až k tomu, že zloděj loupí, a lakomec shromažďuje bez použití.
(zpaměti podle sv. Kateřiny Sienské z XV. století).
=
Vášně nemusejí být zlé. Někdo je na př. horlivě zbožný a s vášnivostí koná skutky milosrdenství a ošetřuje nemocné.
Lidská přirozenost má být krocena, ale ne zničena. Budeme ji potřebovat.
(zpaměti od sv. Jana z Kříže).
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: poradnazdraví

Nový příspěvekod Pelvan » čtv 16. črc 2015 7:14:27

Ahoj

Buddha objevil či poznal před několika tisícíletími Dharmu (nauku, zákon) o utrpení a tuto Dharmu šířil dál mezi lidmi. Dharma tu je a funguje na světě mezi živými bytostmi od nepaměti po milióny let. Uctívači Dharmy se seskupují v mnoha školách či skupinách či Sankhách. Tyto různé Sankhy se liší ve vztahu svých členů k Buddhovi. Některé jej uctívají jako Boha, jiné jej uctívají jako Probuzeného člověka a jiné o něm nehovoří. Sám jsem několik let patřil do Sankhy korejského zen buddhismu Kwan Um Zen ve kterém se používají koany - paradoxní otázky Mistra k žákům. Jedna z těchto otázek zní přibližně takto: "Když uvidíš Buddhu (ve svých představách), zabij Buddhu! Co to znamená?" Pro mne to znamená neposlouchání jiných autorit mimo svojí vlastní poučené zkušenosti. Dharma není založená na víře, je to učení o vlastním zážitku a vlastním poznání pod vedením Mistra. Sankhy nejsou většinou o náboženství a o víře, jsou to školy. Škola nemusí být jenom instituce na vyrábění specializovaných idiotů s encyklopedickými znalostmi a se zmatkem v hlavách a hlavně s cenným potvrzením v kapse, tak jak je známe my.

Zdravím
Pelvan
 
Příspěvky: 1708
Registrován: úte 27. srp 2013 16:54:14

Předchozí

Zpět na Pelvan

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků