Stránka 1 z 2

Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 16:45:37
od Návštěvník
Pavel píše:Podle mě máme sklon bránit všechno s čím se ztotožňujeme.


Proč?

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 16:48:04
od Návštěvník
Návštěvník píše:
Pavel píše:Podle mě máme sklon bránit všechno s čím se ztotožňujeme.


Proč?


protože s čím se ztotožňujeme, to pokládáme za sebe a chceme se tak ochránit - přežít

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 17:01:20
od Návštěvník
aby tady mohlo být nějaké ztotožnění, musí chybět uvědomění, že jsme tím věčným a neměnným

To ano. A dál?

Máme se rozhodnout, že ho získáme? To by přece byl jenom další pokus ega, jak získat trvalé uspokojení :(

Tedy to vzdát?

To asi taky ne :(

Tak co má dělat člověk, který je už moc dlouho přesvědčený, že jsme tím věčným a neměnným, ale nevnímá to?

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 17:07:11
od Návštěvník
Návštěvník píše:Tak co má dělat člověk, který je už moc dlouho přesvědčený, že jsme tím věčným a neměnným, ale nevnímá to?


zaměř se pozorností na vjem toho, že jsi a zůstávej u toho jak to nejvíce půjde

povede tě to samo a přirozeně tak, jak potřebuješ :)

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 17:22:27
od Návštěvník
To dělám. Spíš mi nebylo jasné, jakým způsobem k tomu pomůže informace, že aby tady mohlo být nějaké ztotožnění, musí chybět uvědomění, že jsme tím věčným a neměnným. To bylo řečeno už tolikrát, že to přece každý tady ví.

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 17:23:02
od Návštěvník

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 17:29:28
od Návštěvník
Návštěvník píše:To dělám. Spíš mi nebylo jasné, jakým způsobem k tomu pomůže informace, že aby tady mohlo být nějaké ztotožnění, musí chybět uvědomění, že jsme tím věčným a neměnným. To bylo řečeno už tolikrát, že to přece každý tady ví.


myslím, že pomůže i intelektuální souhlas s tím, že tím věčným a neměnným, protože tam už není takový ten odpor - to přece není možný :) otevře se prostor, aby tato informace mohla být poznána přímo tedy neverbálně :) a soustředění na vjem existence bez přemýšlení o něm ti to umožní :)

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 18:26:14
od Návštěvník
Tomu, co je pomíjivé, je třeba dovolit pominout, zemřít, odevzdat na pospas Bohu, nelpět na tom.

Jistě. Je třeba... je třeba.. je třeba...

To přece víme. Jak to můžeš nechat pominout, když si neuvědomuješ, na čem lpíš?

Není pak větší pomocí mluvit o tom, jak rozpoznat svoje lpění?

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:04:56
od Návštěvník
Boje vznikají z emoce strachu a hněvu (známé schéma "útěk nebo útok") a obsahují odpor proti tomu, co se snaží zničit, a taky lpění na tom, aby se podařilo soupeře odrovnat. Dokud je CELÁ pozornost strhovaná jen snahou vyhnout se bolestným pocitům tím, že utečeme, nebo zaútočíme, pokračuje to dál a dál a dál... To je problém každého sebeztotožnění - míra pozornosti, kterou ta věc pohltí. Jak to bude dál, závisí

a) na síle, s jakou ten stav vtrhnul do vědomí
b) na míře bdělosti... a ochota být bdělý závisí podle vašich zkušeností na čem ?


PS. Vidím tu určitou souvislost mezi mírou přijetí své zranitelnosti (tedy i menší potřebou vyrazit do útoku) a bdělostí.

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:08:15
od Návštěvník
reseek píše:Pocit zraněnosti vznikne, když se zaktivuje naše painbody - tělo bolesti (nebo emoční tělo), jak tomu říká ve svých knihách Tolle.
Dokud je tu zraněnost, objevuje se i obrana proti ní

Tyhle boje vznikají z emoce strachu a hněvu (známé schéma "útěk nebo útok") a obsahují odpor proti tomu, co se snaží zničit, a taky lpění na tom, aby se podařilo soupeře odrovnat. Dokud je CELÁ pozornost strhovaná jen snahou vyhnout se bolestným pocitům tím, že utečeme, nebo zaútočíme, pokračuje to dál a dál a dál...

Možná že mají ostatní jinou zkušenost, mně se osvědčuje plně si uvědomit a přijmout každou bolest nebo pocit zraněnosti, když se objeví. Věnovat tomu stavu plnou pozornost. Odmítnutím zraněnosti ani žádnou formou sebeobrany se to nikdy nezlepšilo. Asi že potřeba sebeobrany obvykle vyvolá v okolí jen další protiútoky a zraněnost se tím ještě víc prohloubí. Vlastní mysl pak na to zareaguje tím, že se ještě víc posílí pásmo sebeobrany.

Hodně mi v pochopení těch mechanismů pomohla Trobeho kniha o Probouzení zranitelnosti - tady jsem našla ukázku z ní viewtopic.php?f=102&t=2015&p=29727&hilit=probouzen%C3%AD+zranitelnosti#p29727

A tady je vysvětlení, co je painbody http://www.detoxifynow.com/et_pain_body.html

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:11:57
od irulan
A kdyz branime někoho proti někomu, to je o čem?

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:15:58
od Honzam
irulan píše:A kdyz branime někoho proti někomu, to je o čem?


O tom, že je to živá bytost a já taky. Kdyby byl tím "věčným neměnným" nebo bych tím byl já, nebylo by potřeba cokoliv pomíjivého bránit.

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:18:03
od malpan
irulan píše:A kdyz branime někoho proti někomu, to je o čem?

je to taky hra ega - egoismus, i když takový jemnější - soucítíme se slabším a tím stavíme sebe proti tomu silnějšímu egu - taky snaha, aby vyhrálo to naše přesvědčení, aby bylo zachováno, co my považujeme za dobré

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:22:37
od Honzam
malpan píše:
irulan píše:A kdyz branime někoho proti někomu, to je o čem?

je to taky hra ega - egoismus, i když takový jemnější - soucítíme se slabším a tím stavíme sebe proti tomu silnějšímu egu - taky snaha, aby vyhrálo to naše přesvědčení, aby bylo zachováno, co my považujeme za dobré


Je soucit hra?

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:31:12
od malpan
Honzam píše:
malpan píše:
irulan píše:A kdyz branime někoho proti někomu, to je o čem?

je to taky hra ega - egoismus, i když takový jemnější - soucítíme se slabším a tím stavíme sebe proti tomu silnějšímu egu - taky snaha, aby vyhrálo to naše přesvědčení, aby bylo zachováno, co my považujeme za dobré


Je soucit hra?

bránit někoho nemusí být soucit, ale třeba jen přesvědčení, touha po spravedlnosti
soucit: v podstatě se ztotožnujeme s bolestí druhého a chceme jej od ní ochránit. To je lidství, nazval bych to spíš formou lásky, přirozeností

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:33:55
od nop
Návštěvník píše:
["reseek" píše]Pocit zraněnosti vznikne, když se zaktivuje naše painbody - tělo bolesti (nebo emoční tělo), ...
---. Dokud je CELÁ pozornost strhovaná jen snahou vyhnout se bolestným pocitům tím, že utečeme, nebo zaútočíme, pokračuje to dál a dál a dál...

Možná že mají ostatní jinou zkušenost, mně se osvědčuje plně si uvědomit a přijmout každou bolest nebo pocit zraněnosti, když se objeví. Věnovat tomu stavu plnou pozornost. Odmítnutím zraněnosti ani žádnou formou sebeobrany se to nikdy nezlepšilo. Asi že potřeba sebeobrany obvykle vyvolá v okolí jen další protiútoky a zraněnost se tím ještě víc prohloubí. Vlastní mysl pak na to zareaguje tím, že se ještě víc posílí pásmo sebeobrany.....

Když se vychvaluje pěstování zranitelnosti, myslí se nejspíše něco netělesného. Při úrazech a při vrtání zubu asi nestojíme o to, abychom svou citlivost znásobili.
A tak zde rozlišuji:
a) zbytečné tělesné trápení není žádoucí,
b) patlat se duševně nebo citově v tom co překáží také není úžasná síla nebo sláva,
c) hodně lidí rádo teoretizuje a pak hrabe jako kuře zběsile, aby našlo bolest v sobě a tu si pak pěstuje, aby ji mohlo zvětšit na dobrou viditelnost a vyléčit, i když jinak mohla vyšumět. To je teorie typu: "usiluj se abys našel něco, co pak budeš hýčkat a léčit".

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:39:40
od malpan
no, pro návštěvu toho zubaře je zase dobrý trénink odosobnění.. jeden známý dokonce při vrtání usnul - ale to už je zase druhá strana mince, kdy klesající hlavě může zubař ublížit roztočenou vrtačkou :D

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:55:46
od Honzam
malpan píše:
Honzam píše:
malpan píše:je to taky hra ega - egoismus, i když takový jemnější - soucítíme se slabším a tím stavíme sebe proti tomu silnějšímu egu - taky snaha, aby vyhrálo to naše přesvědčení, aby bylo zachováno, co my považujeme za dobré


Je soucit hra?

bránit někoho nemusí být soucit, ale třeba jen přesvědčení, touha po spravedlnosti
soucit: v podstatě se ztotožnujeme s bolestí druhého a chceme jej od ní ochránit. To je lidství, nazval bych to spíš formou lásky, přirozeností


Mně přijde, že to je naopak. Když se ztotožňujeme s bolestí, fandíme přece tomu silnějšímu. Naopak, když slabšího bráníme, ztotožňujeme se s ním. Přirozeností je sám netrpět a v tom ztotožnění ho bráníme.
Je spravedlivé, že když netrpím já, nebude trpět ani ten slabší.

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 19:56:35
od Návštěvník
nop píše:Když se vychvaluje pěstování zranitelnosti...

Zranitelnost v sobě pěstujeme, když ji v sobě nechceme vidět, odvrátíme od ní pokaždé pohled k nějakému příjemnějšímu stavu. Taky se pořád snažíme být k druhým za každou cenu vstřícní a laskaví, aby nás nikdo už dál nezraňoval. Ale jako na potvoru právě tímhle odmítáním zranitelnosti a touhou, aby s námi už nikdo nejednal bezcitně, se naše zraněnost dál a dál zvětšuje.

Když ale jsme ochotní pozorovat svůj bolestný pocit vnitřní zraněnosti, kdykoliv se objeví, a plně ho vnímat, on se najednou sám od sebe ztratí. Tím neosobním pozorováním a přijetím prostě zmizel. Zranitelnost se tak postupně zmenšuje. Dřív jsem byla hrozně zranitelná, teprve tohle mi pomohlo.

Re: Potřeba se bránit

Nový příspěvekNapsal: stř 05. úno 2014 20:02:54
od malpan
Honzame, píšeš:
"Když se ztotožňujeme s bolestí, fandíme přece tomu silnějšímu."
- no, já to vnímám tak, že když bych byl na straně silnějšího, ztotožňoval bych se s jeho pocitem nadvlády, manipulace, ubližování. Na straně slabšího vnímám pocit bolesti...