PŘEDMLUVA KE KNIZE
UZDRAVENÍ RODOVÝCH KOŘENŮDnes je poměrně moderní mluvit o kořenech naší kultury a civilizace. Možná ještě lákavější je pídit
se po našich předcích, vyhledávat v archivech, jak a kde žili, odkud pocházeli, co dělali. A není to
nic špatného, vždyť i to nám může pomoci více porozumět sami sobě a hlouběji si uvědomit svou
sounáležitost v lidském pokolení, skutečnost, že „žádný člověk není ostrov sám pro sebe”.
Pokud jde o naše předky, je však zřejmé, že některé věci bychom raději nedědili, případně je raději
ve svém rodu vůbec neměli. K tomu patří různá negativní postižení našich rodin. Existují skutečnosti,
které mohou duchovně zatížit i několik generací a tak přinést zlo do života lidí, kteří se mu vědomě
nijak neotevřeli. V tomto smyslu mluvíme o duchovně zatížených rodech.
K duchovnímu postižení dalších generací může dojít různým způsobem. Nejčastějším zdrojem zla, které
se přenáší z generace na generaci, je prokletí a jeho následky.
Jindy zatíží následné generace účast někoho z rodiny na praktikování spiritismu, magie, okultismu,
atd. Stejně tak negativně duchovně zatíží další generace závislosti na alkoholu, drogách či
sexuálních zvrácenostech.
Taková zatížení působí v dalších generacích duchovní svázanost, která se projevuje například těžkou
duchovní otupělostí, nezvykle četnými nebo nevysvětlitelnými onemocněními v rodině, psychickými
obtížemi nejrůznějšího druhu, podivnými úmrtími, neplodností nebo četnými samovolnými potraty. Jindy
je rodina po několik generací provázena nezvyklými obtížemi v životě, rostoucím smutkem a beznadějí,
vyúsťujícími u některých jedinců až do pokusů o sebevraždu.
Duchovní svázanost nebo prokletí, které je opakem požehnání, se může projevovat i dlouhodobým
narušením rodinných vztahů, chorobnou zuřivostí, nutkavým jednáním či sebetrýzněním, chorobným
strachem a dokonce i projevy tzv. „strašení”, o nichž svědčí jinak vyrovnaní jedinci. Sami lidé,
kterých se to týká, mívají pocit, jako by se jim zlo lepilo na paty, jako by se jejich rodem vinula
černá nit.
Některé z těchto velkých zátěží, postihující i další generace, popisuje ve své knize i anglický
psychiatr Dr. Kenneth McAll. Při své praxi zjistil, že u některých jeho pacientů neúčinkovala
žádná klasická terapie, a přitom se v jejich životě objevovaly zvláštní jevy. Časem zjistil, že by
mohlo jít o následky způsobené tzv. „nevyřešeným úmrtím” někoho z předků, např. úmrtím za
nevyjasněných okolností, sebevraždou či úmyslným potratem. Jeho zkušenost je pro nás cenná právě
proto, že je to lékař, psychiatr, který byl Bohem doveden ke konkrétnímu způsobu, jak pomoci těmto
lidem sužovaným zlem a jak pomoci i zemřelým předkům duchovními prostředky, především modlitbou za
zemřelé s odpuštěním v rámci slavení eucharistie.
Autor je laik a svým náboženským vyznáním je anglikán, proto mohou některé jeho teologické úvahy
našim čtenářům připadat zvláštní. V anglikánské církvi není například takovou samozřejmostí sloužení
zádušní mše za zemřelé, proto se autor snaží tuto skutečnost vysvětlit a obhájit. Je třeba si také
uvědomit, že kniha byla napsána před mnoha lety a i když se v anglicky mluvících zemích dočkala mnoha
vydání, její obsah odráží tehdejší psychiatrickou praxi a náboženské ovzduší dané doby, hodně
poznamenané racionalismem. Dnes se v křesťanských kruzích již daleko více mluví o nutnosti uzdravení
minulosti, o modlitbách za vnitřní uzdravení neboli uzdravení vzpomínek, o modlitbě za rozvázání či
osvobození od rodových či démonických pout. Snad je dobře ale připomenout, že modlitbu za rozvázání z
moci zla a zlomení rodových pout v katolické církvi obvykle vykonávají kněží, ve vážnějších případech
pouze biskupové nebo jimi pověření exorcisté. Samozřejmě dát sloužit mši svatou za někoho z předků a
účastnit se jí s vírou v moc Vzkříšeného může každý křesťan.
Je třeba také upozornit na to, že autor byl pro svoji službu zjevně obdarován i různými charismaty,
která každému dána nejsou (a pokud jsou, jejich autentičnost podléhá rozlišování církve). K. McAll
byl obdařen zvláštním darem duchovního poznání a vidění duchovních skutečností, přičemž tato
charismata mu v mnohém pomohla při rozlišování a také při vedení modliteb za uzdravení a osvobození.
To podstatné v jeho sdělení ale nejsou výjimečná charismata, která jsou sice užitečná, nikoli však
nezbytná pro modlitbu za osvobození rodu; podstatné je jeho svědectví o neuvěřitelné moci
eucharistie, která je nejúčinnějším prostředkem k osvobození od zla, způsobeného v našich rodinách
smrtí našich předků, kteří nezemřeli smířeni s Bohem nebo nebyli s modlitbou pohřbeni.
Zde bych rád upozornil, že se u nás poslední dobou rozmáhá rádoby psychoterapeutická metoda okultního
charakteru, která se jmenuje „rodinné konstelace”. Lidé ve skupině se propůjčují coby média k tomu,
aby se identifikovali s duchem zemřelého předka a přinesli tak živému potomku informace o tom, co se
v minulosti stalo a čím je psychicky zatížen.
Bylo by velice zavádějící, kdyby někdo vnímal knihu Kenneth McAlla jako oporu pro tuto pseudo-
psychoterapeutickou metodu spiritistického pozadí. Stejný je zde pouze předmět zájmu – rodová
zatížení, zdroj pomoci je úplně jiný, troufám si říci opačný.
Na závěr můžeme připomenout, že nějaký čas s naším autorem spolupracoval u nás známý
exercitátor a exorcista P. Elias Vella z Malty, který se o jeho knize a zkušenostech zmiňuje ve
svých přednáškách a také v knize "Ježíš – lékař těla i duše.”
P. Vella prohlašuje, že závěry našeho autora může ze své praxe potvrdit. Totéž mohu říci na základě
své pastorační zkušenosti já a vícero našich kněží, kteří se pokusili takto postiženým lidem pomoci.
Jsem přesvědčen, že větší vhled do popisovaných souvislostí a odvaha více důvěřovat v Boží uzdravující
moc může velice zefektivnit pastorační službu mnoha kněží i laiků.
P. Vojtěch Kodet, O.Carm
===
Slovo redaktora k bulletinu Brána, vydávaného Společenstvím Pro Ježíše v Kroměříži (
http://www.Jezis.cz ):
Už nějakou dobu mi v knihovně ležela nepřečtená kniha tohoto názvu od Kennetha McAlla, misionáře,
chirurga, psychiatra a především Božího služebníka v jedné osobě. Až o letošní dovolené na ni přišla
konečně řada.
Kniha s desítkami konkrétních osobních svědectví uzdravení rodokmenů skrze slavení eucharistické
oběti je velmi silným povzbuzením víry v milostnou účinnost této životodárné svátosti... Ludvík
Šojdr. č. 186, září 2014.
Video o Kodetovi -
https://www.youtube.com/watch?v=rgkUiTrm7jA