uvědomovat si sebe

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 22. kvě 2015 11:48:49

irulan píše:
Dekuju zulu za odpoved :) . To s tim plátnem znam (od brahmama), asi se dost používá toho příměru. Ze atmavicara rozšiřuje vnímáni filmu i na vnímáni procesu promítání, s tim bych zkusenost zrejme mela. Ale neni mi jasné, kdo jsem ja - promitajici ci plátno?
Pokud ma atmavicara rozšířit omezené vnímáni (jen filmu), pak dá se říct tak nejak funguje, ale slo tomu "vynálezci" o toto? Mluvi se o poznani sama sebe :what: .....platna ci promitace?
(Plátno muze shnit, světlo v promitace zhasnout a promitac jít spát....), co kdyz jsem opravdu jen tim promitanim, ničím víc? Zádné "pevne" Ja?






to s tím plátnem je natolik výstižný příměr, že se skutečně velmi často používá, aby se přiblížilo oč jde
já ho použila záměrně, protože vím, že ho používá i Brahmám a že s největší pravděpodobností ti tenhle příměr bude nejsrozumitelnější. takže u toho zůstaneme.

jde o to, aby došlo k povšimnutí I TOHO PLÁTNA (pole - prostoru vědomí) jako takového, páč většina lidí vnímá jen ty obrázky a má za to, že je to ONO, potom nějaká menší skupina už vnímá to, že beze světla, by žádné obrázky nebyly a má za to, že ne ty obrázky, ale až tohle je to ONO a další ještě menší část prošla až k uvědomění prázdna a jásá, tak teď už je to konečně ONO, to je to pravý ořechový - žádný obrázky, žádné světlo, ale jen tohle huráááá :)

a to jen proto, že jim nedošlo, že toto všechno jsou jen různé stavy toho plátna se kterými se oni momentálně identifikují a pro tuto identifikaci nevnímají, že to plátno je pro všechny tyto různé stavy podkladem, základnou, že plátno žádný stav není, ono umožňuje všechny tyto stavy, protože bez něho by nebylo nic - v tom ta jeho neměnnost ...

jenže pokud my nechápeme, že toto je pouze použitý příměr a bereme to doslova, tak začneme argumentovat, no dobře, plátno, světlo, ale to světlo na plátně je z reflektoru mimo to plátno, pak jsou tu také diváci, které to vnímají a jsou mimo plátno, a ještě tu musí být herci, které hrají v těch obrázcích a taky tu musí být kameraman a produkční a režisér a scénárista co to vymyslel a to všechno je mimo plátno ... plátno je prostě jen promítací plackou a bla bla bla :crazy:

jenže v tomhle příměru je plátno nejen podkladem, ale také potenciálem toho všeho - to ve světle jeho přítomnosti se odehrávají obrázky na něm samotném, respektive světlo jeho přítomnosti je činnou sílou - energií, je jeho esencí, plátno to nedělá, ono je pouze zdrojem toho dění, aniž by v tom bylo nějak zaangažováno

a ten příměr s plátnem se používá také hlavně k tomu, aby se pomocí něho vyjádřilo, že ani to světlo, ani ty obrázky nejsou od něho odděleny, i když to plátno není ani tím světlem, ani těmi obrázky

jednou tu Lída velmi výstižně napsala toto:

"Dokud je totiž Existence-Vědomí neprojevené, dokud nenastane to, co fyzikové nazývají Velký třesk, neuvědomuje si Absolutno ani Sebe Samo. Indové to nazývají Brahmovou nocí (Brahma je jejich pojmenování pro neosobní všetvořící Bytí.) Brahmova noc trvá eony let, neexistuje v ní čas ani prostor. Pak (bůhvíproč) dojde k tomu, že Absolutno Si začne promítat v Sobě tvary a Velkým třeskem tak započne Brahmův den.

Brahmova noc a Brahmův den se neustále střídají. Pozoruhodné je, že současní fyzikové došli ke stejnému závěru, i když pro to používají jiné pojmy.

Tvary, které Absolutno začne okamžikem Velkého třesku v Sobě promítat, jsou zprvu jen nepatrné subatoatomické částice, postupně se během věků vytvářejí stále složitější, pak začnou vznikat jednoduché živé organismy,... a tak to pokračuje, až se nakonec vyvinou lidské tvary, skrze které Absolutno může začít vnímat Sebe Samo a uvědomit si tak Svou Existenci. To je docela zajímavé. Skoro to vypadá, jako by celý ten dlouhý přírodní vývoj, kterým se organismy neustále biologicky zdokonalují, vedl nakonec k závěrečné fázi, ve které se vytvoří takové biologické podmínky, za nichž může dojít k přirozenému Sebe-uvědomování Absolutna v projevu. Staří Indové tak zdůvodňují, proč vůbec vesmír střídavě vzniká a zaniká."


takže k tvojí otázce co je vlastně to Já ???


jestli ti není jasné kdo jsi ty, tedy ve smyslu toho, že se nemůžeš nijak identifikovat, jako nějaké konkrétní pevné Já, tak to je velmi výborný postřeh :yes: ;)

pokud máš za to, že jsi pouze promítáním (což iru, zulu, Mireček je), tak to zkoumej dál ? otázkou Kdo si to promítání uvědomuje ? přijde-li odpověď já ... ptej se dál Kdo je to já ? tak jak to radí pokračovatel ... Šrí Brahmám

chodila jsi k němu, tak ti nejspíš bude způsob jeho vysvětlení a pojetí átmavičáry nejbližší :) :) :)
Návštěvník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 22. kvě 2015 12:37:15

iru píše:Asi jsem hodne natvrdla, zajímají me poznatky jinych, ale chci si je vyzkoušet vira mi nestaci. "


to rozhodně není natvrdlost, naopak je to velmi moudré ...

včera jsi mne svými otázkami přivedla k tomu, že jsem přemýšlela co mi nejvíce pomohlo a pomáhá, teda ve smyslu nějaké metody :what: v tom, že celoživotně prahnu po spočinutí v míru, který nemůže být narušen ničím co se děje

a jediný co k tomu můžu říct, že to bylo všechno, ale opravdu všechno co jsem kdy dělala, zažila, včetně těch nejbolestnějších záležitostí a možná hlavně ty nejbolestivější záležitosti tomu napomáhaly nejvíc :) :what:

a vybavuji si, že když mi bylo nejhůř, takže jsem hodiny a hodiny trávila díváním se do očí Maharišimu :what:

Obrázek
Návštěvník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod vostálník » pát 22. kvě 2015 12:45:02

To já mu koukám na nos,

nebot podle nosa, poznáš kosa...
vostálník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod vostálník » pát 22. kvě 2015 12:49:51

to rozhodně není natvrdlost, naopak je to velmi moudré ...


Zas tak moudrý to není,

nebot funguje všechno,

moudré je se zamyslet nad tím, jak to funguje...


Nař.

žárovka, zářivka i dioda fungují všechny,

ovšem účinnost je různá...

Tedy účinnost přeměny el. enrgie na světelnou energii
vostálník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod .Petra » pát 22. kvě 2015 13:11:23

Návštěvník píše:
a vybavuji si, že když mi bylo nejhůř, takže jsem hodiny a hodiny trávila díváním se do očí Maharišimu :what:



:)
.Petra
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 22. kvě 2015 13:20:05

a tak mi jednoho dne, ani nevím kdy došlo a fakt ani nevím jak ani díky čemu došlo, hledám klid jen proto, že moje mysl vytváří neustálou rezistenci vůči tomu co je a jak je ...

takže cesta vede skrze zklidnění mysli, ve smyslu ustání neustálých spekulací o tom co by mělo být, jak to mělo být, jak by to nemělo být, proč to není tak jak by to mělo být, proč je mák makový a ne ořechový, co by se mohlo stát a co budu dělat až se to stane, jak to dostat pod kontrolu aby se stalo to co chci a nestalo se to co nechci atd a furt dokola ...


a že to není nějaký zvláštní stav blaženosti, nebo vševědoucnosti nebo nějakých zvláštních schopností, vizí atd. :D ale v mém vyrovnání se se životem, následovník a vysvětlovatel Balskekar použil slovo životaběhem ...

takže to je asi tak všechno iru, co ti k tomu můžu říct :)
Návštěvník
 

co není probuzení ???

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 22. kvě 2015 13:49:34

iru píše:

"Asi jsem hodne natvrdla, zajímají me poznatky jinych, ale chci si je vyzkoušet vira mi nestaci. "



"Co podle mého není duchovní probuzení:

1. Není to náboženství a nemá to co dočinění s „Bohem“. Bůh, jako myšlenka, je výtvorem ega. Po probuzení je tohle zcela patrné. A co se týče nenáboženského náboženství buddhismu, jeho sútry měli sloužit jako trn k vyjmutí jiného trnu z chodidla. Jakmile se zbavíš problematického trnu, oba je zahodíš.

Nemá to co dočinění ani s „vírou“, což je jen další, lépe znějící slovo, pro vyjádření slova „důvěřivost“. Buddha sám (Buddha znamená „probuzený“) radil, abychom nic nepřijímali na základě víry, či proto, že o tom hovořil někdo vážený.

2. Nemá to co dočinění s kouzly, pavědou nebo odmítáním racionální logiky. Jestliže se ti jeví astrologie, agrosymboly, léčitelství, rok 2012, inteligentní plán, atd. jako něco „hlubokého“, jsi tak omámen, jak jen člověk může být a k dispozici máš dostatek materiálu, který tě v tomto stavu může udržovat tak dlouho, jak se ti jen zlíbí.

3. Nemá to co dočinění s mystickými zážitky, jako třeba, když jsi v meditační hale „splynul v jedno se vším“. Mystické zážitky jsou lehce vyvolatelné pomocí nespočtu metod. Týden strávený v tichosti a o hladu zplodí různé stavy změněného vědomí, stejně tak jako točení se dokola, požití psychedelické houby či pobyt v deprivační nádrži. Ale nic z toho nemá co dočinění s vnímáním věcí tak, jak jsou.

4. Probuzení není produktem nějakého „cvičení“. Praktiky jako modlitba, chvalozpěvy, meditace, atd. jenom zaměstnávají ego a oddalují duchovní probuzení – oddalují vnímání iluzí vytvořených egem. Nějaká tradiční meditace tě snad uklidní natolik, že budeš schopen vnímat své myšlenky, ale jakmile k tomu dojde, jakékoli další „sezení“ se podle mého stává dalším projektem posilující ego, neumožňující ho prohlídnout.

Žák se snaží zapůsobit na svého učitele hodinami nehybného sezení v dokonalé pozici.

Učitel tuto podívanou již nemůže déle vydržet, zvedne uvolněnou dlaždici a začne ji leštit.

„Co děláte, Mistře?“ zeptá se student.

„Inu,“ odpoví učitel, „vyrábím zrcadlo.“

„Ale leštěním té dlaždice přeci zrcadlo nikdy nezískáte,“ řekne student.

„Pravda,“ odvětil učitel, „a ani ty se nikdy nestaneš Buddhou tím, že budeš sedět na podlaze.“

Co bych doporučil – a to se dá jen stěží považovat za metodu – je vnitřně se zklidnit. Nemusíš meditovat v ašramu, ztišit se můžeš i uprostřed hlavního nádraží. Přestaň lpět na svých obvyklých názorech, úsudcích, touhách, libostech a nelibostech, přáních a obavách. Umožni tomuto hluku ustoupit do pozadí a pak si všimni jak prázdné a beztvaré „já“ je. Když tohle skutečně uvidíš, jsi probuzen.

5. Probuzení neznamená, že najednou budeš znát odpovědi na všechny otázky, získáš mimosmyslové vnímání nebo schopnost zhmotnit své touhy pouhou silou vůle. To jsou jen pohádky, takové, kterým buddhisté říkají „nabízení dítěti žluté listí, aby přestalo plakat po zlatu.“ Probuzený člověk není „bohem“ a už vůbec ne všemocný a vševědoucí. Skvělé je, že probuzený člověk dokonce ani nechce znát otázky na odpovědi a netouží po nadpřirozených schopnostech. Když se při mé práci řeč skloní k tomuto tématu, rád povídám následující historku:

K císařovi se dostaly zvěsti o zenovém mistru žijícím daleko od hlavního města. Tento muž byl znám široko daleko pro svou hlubokou moudrost a rozsáhlé vědomosti. Toužíce po odpovědi na svou nejpalčivější esoterickou otázku, dal císař starce předvolat. Když muž dorazil ke dvoru, císař se začal vyptávat:

„Říká se, že jsi velký učitel Zenu, zenový mistr,“ začal císař. Stařec se pouze uklonil. „Nuže, pokud jsi tak velký zenový mistr, pověz mi tohle,“ poručil císař. „Jaké to bude po smrti?“ „Omluvám se Pane,“ odvětil stařec, „ale nemohu vám říct, jaké to bude po smrti. Třebaže jsem zenový mistr, nejsem mrtvý zenový mistr.“

6. Probuzení nemá co dočinění s místem, kde žiješ. To možná nepotěší ty, kteří se přestěhovaly do dolní (Baja) Kalifornie a teď mají pocit, že žijí v „ráji“, ale dolní Kalifornie není nirvána. Nechápej mě špatně; Todos Santos je mým domovem už víc než dvacet let a moc se mi tu líbí. San Ignacio, Cataviňa, nádhera! Jen říkám...

7. Probuzení není, co si myslíš. Jako mnozí, i já jsem slyšel a četl o osvícení a měl mnoho představ o tom, jaké to bude. Některé z těchto představ pramenily z bizarního fantazírování různých knih a jiné byly plodem mé vlastní divoké a romantické představivosti. Všechny se mýlily. Byly dokonce tak mimo, že když jsem procitl, myslel jsem, že si ze mě někdo dělá legraci. Je to tak jednoduché! Bylo to přímo tady, celou tu dobu, ale já jsem to prostě neviděl! Neexistuje žádné vysvětlení ani návod. Jen když sami procitnete, porozumíte slovům těch, kteří se již probudili. Je to tak trošku paradox, že jo? Tyto slova pochopíme, až když je k ničemu nepotřebujeme.

Pravda je územím bez cest.

--Krišnamurti

8. Probuzení není o tom, co děláš či neděláš. Není to o tom, co si oblékáš, co jíš, čím se živíš, zda upřednostňuješ fotbal nebo operu. Nic z toho. Dokonce to není ani o činění dobrých skutků, zachraňování planety nebo o snaze být dobrým člověkem. To neznamená, že po probuzení se již nebudeš snažit zachraňovat velryby, nebo cokoli jiného – možná budeš, a možná také ne. Znamená to, že dělání nebo nedělání se děje, protože to je to, co se děje, ne proto, že „ty“ to děláš.

Pro mnohé lidi, včetně některých mých studentů, se tohle jeví jako ta největší překážka na cestě k probuzení. Svým způsobem se každý chce probudit. Něco v nás skutečně touží po svobodě, zdravém rozumu a bezpodmínečné lásce. Ale obáváme se, že když zmizí mé „já“, vše, čeho si nejvíc ceníme, zmizí s ním: mé vztahy, mé cíle, mé zájmy, můj intelekt, mé dobré jméno, má práce, mé peníze, mé sebeovládání, atd. Je pravda, že něco z toho ztratit můžeme. Ale jakákoli skutečná láska v životě člověka – nemám na mysli lpění, nebo zvyk, ale skutečnou lásku, ať už k druhému člověku nebo k čemukoli jinému – nezmizí po probuzení, ale je naopak o to lépe vyjádřena, neboť teď už má volnost, v podstatě poprvé, milovat bez zábran.

9. K duchovnímu probuzení nedojde po přečtení další knihy nebo při dalším satsangu. Můžete se probudit TEĎ, a ne díky tomu, že něco přidáte nebo změníte, ale kdykoli si uvědomíte iluzornost ega. Je to stejné, jako když teď vnímáte tato patrná písmena na obrazovce jako shluk pixelů, které podvědomě přetváříte do slov ze zvyku a také proto, že rádi čtete. Pokusme se ještě držet této analogie a pokračovat ve čtení slov s vědomím a připomínajíce si, že tato obrazovka je ve skutečnosti jen spleť bodů. Díky tomu si vlastně uvědomíme realitu monitoru.

10. Probuzení není o moudrosti, dokonce ani o „trvalé moudrosti“. Moudrost nám zajisté může pomoci překonat útrapy všedního života, vypořádat se s bolestí či ztrátou – všechno tohle – a prostřednictvím slov mistra můžeme dokonce i zakusit hlubší vědomí, ale stejně jako dobro je nepřítelem dokonalého, nadbytek vědomostí může samo o sobě působit jako hypnotikum a člověk pak stráví celý život studováním morálních zásad. Je lepší si uvědomit, že to, co víte, za moc nestojí, a že vaše egoistické já není ve skutečnosti moudré, ale naopak zatraceně pošetilé. Gurdžijev svým žákům neustále opakoval: „Ty jsi ale skutečně tupec! Jen výjimečně se setkám s tupcem tupějším, než jsi ty, ty tupče!“

10. Tento seznam není ani zdaleka úplný, ale přidám ještě poslední větu. Probuzením nic nezískáte. Kdybyste probuzením něco získali, nejednalo by se o probuzení, ale jen pokračování toho starého snu, ve kterém něco dostáváte nebo se něčím stáváte. Po duchovním probuzení nebudete mít pocit, že jste něčeho dosáhli nebo něco získali. Život půjde dál jako předtím.

Před osvícením, sekáš dřevo, nosíš vodu

Po osvícení, sekáš dřevo, nosíš vodu

Život se zkrátka odvíjí tak jak má. Krišnamurti tomu říkal „vědomí bez volby“. Trefná slova. Zatímco se okolní svět jeví jako předtím, ty začínáš vnímat věci tak, jak jsou, ne tak, jak by si ego přálo, aby byly.

Pravděpodobně budeš prožívat pocity prázdnoty a samoty a zároveň vnímat, že jsi jedno se vším ostatním, což se kupodivu nebude jevit jako paradox, ale jednoduše pravda.

-------------

Pokud jsi jeden z těch, kteří hledají osvícení kvůli touze po nějakém téměř nesnesitelném uspokojení – jako třeba po trvalém orgasmu, nebo životu s anděly v nebesích, po moci uspokojit veškeré své touhy, po poznaní tajemství vesmíru – asi budeš má slova brát jako blábolení nějakého chlapíka z Todos Santos, což je v pořádku. Jestli si ale myslíš, že by na tom všem přeci jen mohlo něco být, dovol mně ještě přidat pár slov pronesených samotným Buddhou, tím nejznámějším z osvícených. Ještě před tím, než budu citovat Siddhárthu Gautamu, bych rád přidal několik slov na závěr. Gautamu necituji, protože ho považuji za autoritu, ale protože ty ano – a jestli ne, tak jsi okamžitě pochopil vše, co jsem napsal a vlastně jsi to ani vůbec nemusel číst. Po duchovním probuzení ti bude nad slunce jasné, že ty a Buddha jste jedno. Ty a Dalajláma jste jedno bez jakéhokoli podstatného rozdílu. A není ani žádný podstatný rozdíl mezi tebou a opilým bezdomovcem válejícím se ve škarpě. Vnímání rozdílů, kde žádné nejsou je přesně to, co vytváří mříže žaláře, který nazýváme „já“.

Subhuti se znovu otázal, "Vznešený, když jsi dosáhl nejvyššího, dokonalého osvícení, uvědomil sis ve své mysli, že jsi ničeho nedosáhl?

Buddha odvětil: „Přesně tak. Když jsem dosáhl nejvyššího, dokonalého osvícení, neuchopoval jsem ve své mysli žádné představy o dharmě, ani ty nejjemnější. Dokonce i označení nejvyšší, dokonalé osvícení jsou pouhá slova.“

-- Diamantová sútra""

http://www.zivotvpritomnosti.cz/clanky/ ... -saltzman/
Návštěvník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod vostálník » pát 22. kvě 2015 14:51:09

Umožni tomuto hluku ustoupit do pozadí a pak si všimni jak prázdné a beztvaré „já“ je. Když tohle skutečně uvidíš, jsi probuzen.


To mě poser záda,

to psal Goro ???
vostálník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod irulan » pát 22. kvě 2015 15:24:19

Návštěvník píše:a tak mi jednoho dne, ani nevím kdy došlo a fakt ani nevím jak ani díky čemu došlo, hledám klid jen proto, že moje mysl vytváří neustálou rezistenci vůči tomu co je a jak je.......

:) jo, to je jsem taky docela v poho, většinu odporu si clovek vytvari zbytecne a uměle sam. Je to na každým, za jak dlouho "zmekne" a je spokojenej s tim jak je to ted.
A treba se i spokojí s tou omezenosti, kterou ma a nesnaží se porozumět všemu. Ja jak starnu, čím dal min veci ohledne techhle duchovnich plků je mi jasna, driv jsem si myslela, jak logicky a jasny to je - napr to s tim bytim, ktere tady urcite je současně i kdyz si ho zrovna neuvedomuju a jsem mimo nebo spím - no a uz mi to tak jasny nepřijde. Ony jsou zákony zachování logické a rozum je pobírá, tak proc je neaplikovat do vseho, ze...jenze treba je logika jen omezeni, aplikace pro rychle vyhodnocování praktických potřeb těl.
Jako s tim LSD ci jinymi metodami, co kdyz jde o uvolnění "praktické " pojistky? (Vnímáni jednoho času, jednoho prostoru).

No abych pravdu řekla, nepotrebuju konkretne nic řešit, jen me udivuje dnešní nejasnost toho, co mi driv bylo jaksi jasne. Protože jak do toho zamotam hypotézu (což je vlastne vira), začnu vnímat a myslet v omezeni te hypotézy.
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 16:38:29

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod vostálník » pát 22. kvě 2015 15:52:08

No abych pravdu řekla, nepotrebuju konkretne nic řešit, jen me udivuje dnešní nejasnost toho, co mi driv bylo jaksi jasne. Protože jak do toho zamotam hypotézu (což je vlastne vira), začnu vnímat a myslet v omezeni te hypotézy.


Není to až tak složitý jak to vypadá,

to když se podíváš nikoliv na nějaký hypotézy či učení,

ale když se podíváš na spontánní zážitky,

který sice většinou nebývají nějak hluboké,

ale jsou tam vcelku dobře vidět ty výchozí podmínky...


Bud to je to šoková situace, jenž tě přivede do stavu bez vůle,

nebo stav hluboké spokojenosti, tedy opět stav bez vůle...

A pokud nějaký učení popisuje tuto situaci docela přesně,

tak je to dzogčhen,

tam je přesně popsaný jak ty věci spontánně fungují..


Ale není třeba to znát a dělat...

Vždycky jsem říkal, že dzogčhen se nemá praktikovat...
vostálník
 

Re: uvědomovat si sebe

Nový příspěvekod Návštěvník » pát 22. kvě 2015 16:03:38

irulan píše:. Protože jak do toho zamotam hypotézu (což je vlastne vira), začnu vnímat a myslet v omezeni te hypotézy.


:yes:

no proto je potřeba se na všechny hypotézy ohledně toho co jsme vytento ...

intelekt je výborná a praktická věc, protože bez něj bychom se nemohli pohybovat prakticky ve světě, k tomu je taky určen :) ale zúžit si takhle vnímání sebe a života ... :confused:

když se zeptali dalajlámy co ho nejvíce udivuje na lidstvu ?

tak svou odpovědí popsal jak vypadá život v zajetí mysli ...

"Člověk. Neboť obětuje své zdraví, aby vydělal peníze. Pak obětuje peníze, aby získal zpět své zdraví. A dále, že je tak úzkostlivý ohledně budoucnosti, že si neužívá přítomnost; následkem čehož nežije v přítomnosti, ani v budoucnosti; žije, jako by neměl nikdy umřít a pak umírá, aniž kdy skutečně žil.“
Návštěvník
 

PředchozíDalší

Zpět na Irulan

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků