Pochybnosti a myšlení

Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod irulan » sob 01. bře 2014 22:17:40

Pokud potlačujete pochybnosti, nikdy nepoznáte, co je šraddhá, důvěra, přestože nám ostatní říkají, že máme zahánět pochybnosti a věřit tomu, co slyšíme. Kdo potlačuje pochybnosti, nemůže nikdy důvěřovat, protože pochybnosti v něm setrvávají a jsou jen skryté. A pomalu se šíří jako rakovina a užírají vaši životní sílu. Důvěra nahrazuje skeptické obavy. Je třeba pochopit podstatu pochybností, musíme je prožít a vyrovnat se s nimi - a pak jednou nastane chvíle, kdy začneme pochybovat o samotných pochybnostech. Jakmile začneme pochybovat o pochybnostech, začneme zároveň i důvěřovat.

Schopnost rozlišovat nezískáme, dokud neprojdeme procesem myšlení. Jsou lidé, kteří nemyslí, a ostatní je v tom ještě podporují. Říkají jim: "Nemyslete, zbavte se myšlenek." Ten, kdo přestane myslet, uvrhuje sám sebe do nevědomosti a slepé víry. Nedokáže jasně rozlišovat. Schopnost rozlišovat získáte, pokud projdete tím nejjemnějším procesem myšlení. Jaký je význam vivéky, rozlišování? Myšlenky vždy obsahují pochybnosti, vždy je v nich nerozhodnost. Proto ti, kteří hodně přemýšlejí, nedospějí k rozhodnutí. Rozhodnout se dokážete jen tehdy, vystoupíte-li z kola myšlení.

Rozhodnutí pramení ze stavu čirosti, jenž je mimo myšlenky. Myšlenky nejsou spojeny s rozhodnutím. Ten, kdo je pohroužen do myšlenek, se nikdy nedokáže rozhodnout. Proto je zcela běžné, že lidé, kteří v životě tolik nepřemýšlejí, jsou velmi rezolutní, zatímco těm, kteří hodně přemýšlejí, chybí rozhodnost. A obojí má svá úskalí. Ti, kteří příliš nemyslí, se ženou kupředu a dělají, co je jim dáno, a to jen proto, že jejich myšlenkový proces v nich nevyvolává pochybnosti. Dogmatici a fanatici na celém světě jsou ohromně aktivní a energičtí lidé, nikdy o ničem nepochybují - nikdy nepřemýšlejí! Mají pocit, že se dostanou do nebe, když zabijí tisíc lidí, a nebudou mít klid, dokud opravdu nezabijí tisíc lidí. Nikdy se nezastaví, aby přemýšleli o tom, co dělají, a proto nejsou nikdy nerozhodní. Naproti tomu člověk, který hodně uvažuje, stále jen přemýšlí a nečiní žádná rozhodnutí.

Jestliže zavřeme dveře ze strachu z myšlení, zbude nám jen slepá víra. A to je velmi nebezpečné a představuje to velkou překážku na cestě toho, kdo medituje. Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat přímo a rozhodně, protože jen tak dospěje k rozhodnutí. Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost. Znamená to, že síla myšlení je dokonalá. Znamená to, že jsme prošli myšlenkami do takových detailů, že se všechny pochybnosti vyjasnily. A už zbyla jen podstata jasného rozhodnutí.

Výsledkem transformace pochybností je důvěra. Ale pamatujte si, že důvěra není protiklad nebo opak pochybností, důvěra je čirý a nejvyšší vrchol pochybností. Je to naprostý extrém, kdy pochybnosti mizí, protože začínají pochybovat samy o sobě a vlastně spáchají sebevraždu. A tehdy se zrodí důvěra.
Osho - O čakrách (Sedm center životní energie...tajemství jógy a tantry)
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 16:38:29

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod nop » ned 02. bře 2014 9:29:12

nop píše:"důvěra je čirý a nejvyšší vrchol pochybností..." podivná logika, kde se pochybnost sama postará o to, aby už nebyla.

k tomu Petr napsal
"" Je to stejně tak podivný, jako prohlášení : kdo svůj život ztratí, ten jej znovu nalezne...!.

Je třeba číst celou větu, ne jen prvou část.
Ten, kdo to vyslovil, byl prorok uvádějící své následovníky do správného života. V tom jde o více, než o pokračování tradice rodu, svého otce a národa. Jde o úplný převrat, jako když se ztratí navyklý život, když "ztratí duši". To co následuje po přerodu je nad to, co bylo předtím. Pro ten cíl je potřeba opustit pole, rodinu a vše, co jsem doteď byl, a naleznu lepší život. Už ne já, ale to božské ve mně žije.
Udělat se to ale má ve jménu proroka, který přerod zvěstuje.
Plnější věta zní. "kdo ztratí svůj život pro mne, ten jej nalezne", přesněji také "kdo by ztratil duši svou pro mne, nalezne ji". (duše=život).
A není tam "znovu nalezne", to by mohl znovu nalézt to staré, co už bylo předtím. Ale nalezne vyšší.
Takže nejde o jednoduché ztracení a nalezení bez podmínek.
Když ale nastalo pronásledování pro víru, mohli to někteří chápat jako obětování. Kdo bude popravený, protože věří v Ježíše (a nechce uctít císaře jako žijícího boha, což se vyžadovalo ve vojsku), ten nalezne svůj život v nebi.
Mně se výrok zdá ještě záhadnější, viz text Matouše 10, 39 "Kdo nalezne duši svou, ztratí ji; a kdo by ztratil duši svou pro mne, nalezne ji",
Tam je mi záhadné jak a proč by člověk duši nejprve ztratil po předchozím nalezení, aale po ztrátě ji zase našel. Není tím složitě popsané ego?
Poněkud více světla vysvítá, když čtu také to, co je před větou v řádku 39 a za větou.
"...37 Kdo miluje otce neb matku více nežli mne, není mne hoden; a kdož miluje syna neb dceru více nežli mne, není mne hoden.
38 A kdož nebéře kříže svého a nenásleduje mne, není mne hoden.
39 Kdo nalezne duši svou, ztratí ji; a kdo by ztratil duši svou pro mne, nalezne ji.
40 Kdo vás přijímá, mne přijímá; a kdo mne přijímá, přijímá toho, kterýž mne poslal."
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod nop » ned 02. bře 2014 19:35:14

vostalpetr píše:
"Kdo nalezne duši svou, ztratí ji; a kdo by ztratil duši svou pro mne, nalezne ji",

.....
Ten, kdo to vyslovil, byl prorok uvádějící své následovníky do správného života. V tom jde o více, než o pokračování tradice rodu, svého otce a národa. Jde o úplný převrat, jako když se ztratí navyklý život, když "ztratí duši". To co následuje po přerodu je nad to, co bylo předtím. Pro ten cíl je potřeba opustit pole, rodinu a vše, co jsem doteď byl, a naleznu lepší život. Už ne já, ale to božské ve mně žije.
Udělat se to ale má ve jménu proroka, který přerod zvěstuje.

Nepotřebuješ to dělat ve jménu nějakýho protoka,
to je jen matoucí a podsouvající nějakou vcelku zbytečnou víru v nějakého proroka a jeho boží dokonalost...

Petře, tady nejde o nějakého proroka, ale o takového, který učil dvě skutečnosti:
1) že člověk je schopný povznést se k dokonalosti a k nebeskému světu, nalézt své Átman a to, že v člověku je něco o Boha, zatímco lidé v okolí tonuli v šeru s příkazem poslušnosti a myšlením „zůstat při zemi“. Vždyť také citoval ze žalmu „Bohové jste a synové Nejvyššího“, což sousedé s ujařmenou psychikou neuměli snést a chtěli ho kamenovat a nakonec dali odsoudit,
2) že nad námi není přísný soudce, ale dobrá bytost, která slovy proroků před ním „nechce smrti hříšníka, ale by se obrátil a byl na živu“. (také proroky pronásledovala ta smečka, která se cítila dobře „při zemi“, ale měla moc).
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. bře 2014 21:08:03

armin píše:
Jana píše:Je to krásné zpochybnit i pochybnosti.

Podržet si to "nezpochybnitelné" a zpochybnit všechny pochybnosti, které by to "nezpochybnitelné" zpochybňovaly.

Hlavně aby mi to pořád někdo nezpochybňoval :'-(


:D :D :D
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. bře 2014 21:15:32

Návštěvník píše:
armin píše:
Jana píše:Je to krásné zpochybnit i pochybnosti.

Podržet si to "nezpochybnitelné" a zpochybnit všechny pochybnosti, které by to "nezpochybnitelné" zpochybňovaly.

Hlavně aby mi to pořád někdo nezpochybňoval :'-(


:D :D :D

Skvělá ironie :D
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. bře 2014 21:42:10

Ani ne

byl to pokus naznačit, že nebulí
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. bře 2014 21:56:18

Zní to sice hezky, jenže... byl to jeden z možných způsobů, jak otlouct autorovi o hlavu jeho ironii vyvoláním představy, že si stěžoval.
Někdy to projde, jindy ne, za pokus to ale stojí, co když na to někdo naváže :-P

V diskusích se podobné hrátky dějou pořád a kdo s tím nepočítá, udělá líp, když zůstane jen u čtení
V převracení smyslu toho co lidi píšou je mistrem hlavně Vostál, to tedy všechna čest, je na to taky patřičně hrdý :)
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » sob 08. bře 2014 22:19:59

:D
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Alaja » ned 09. bře 2014 0:36:42

vostalpetr píše:Tomu se říká vyhánět čerta dáblem,
jednou vírou vyženeš jinou víru...

K tomu jsou zapotřebí jen dvě věci,
mít lepší nabídkové meny nežli předchozí víra
a sehnat pár blahoslavených duchem co mně uvěří, že takto si značně pomohou a dojdou zisku (nebeského království)

Nejlepší je jednoduché menu, bez nějakých věrouk, bez Bohů a svatých, bez vnějších guru, bez kněží, bez mnichů, bez jakékoli církve nebo sanghy.

Třeba jedno jednoduché menu je - rozpoznat onen stav při probouzení se ze spánku, najít v sobě poznání, za jakých okolností vzniká, co ho podporuje a co nepodporuje, a dokázat si onen stav podržet delší dobu a pak se ho naučit kdykoli realizovat.

Další jednoduché menu je - za pomoci opravdové vizualizace přesunout centrum svého vnímání kousek vedle svého těla, nebo i o pár metrů dál, až dojde k vnímání toho TO. a postupně se naučit nalézat tento hledaný stav kdykoli.

:)
Alaja
 
Příspěvky: 321
Registrován: sob 19. říj 2013 23:50:36

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 09. bře 2014 12:34:30

Jestliže zavřeme dveře ze strachu z myšlení, zbude nám jen slepá víra.
A to je velmi nebezpečné a představuje to velkou překážku na cestě.

Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat.

Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost.


Osho
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod co jiného... » ned 09. bře 2014 13:28:03

Jana píše:
Alaja píše:
Třeba jedno jednoduché menu je - rozpoznat onen stav při probouzení se ze spánku, ...
:)

Mně připadá, že to čemu říkáme probuzení se ze spánku, je spíš probuzení se do snu.

to je možný, ale každopádně je to asi to jediný, z čeho lze vycházet, že je tu nějakej den,
nějaká noc, bdění a sen, a nějaký prostě doteky - vůní, tónů, barev, - čímž je nepozorovaně
dán vlastně i stav bez nich... :)
co jiného...
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 09. bře 2014 14:03:09


Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat.

Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost.


Osho

A jak k tomu dojde? Čeho by si měl začít všímat?
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod co jiného.. » ned 09. bře 2014 14:14:27

Návštěvník píše:

Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat.

Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost.


Osho

A jak k tomu dojde? Čeho by si měl začít všímat?

Osho to nejspíš říká těm, kteří jsou taho schopni,
těch, kteří mají jiné schopnosti, se to netýká,
a mohou to vnímat to jinak...
co jiného..
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 09. bře 2014 14:20:09

kteří jsou taho schopni

čeho?
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod co jiného... » ned 09. bře 2014 14:31:25

Osho to nejspíš říká těm, kteří jsou taho schopni,
těch, kteří mají jiné schopnosti, se to netýká,
a mohou to vnímat to jinak...


A jak k tomu dojde? Čeho by si měl začít všímat?


Návštěvník píše:
kteří jsou taho schopni

čeho?


Nejspíš tohoto:

Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat.

Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost.


Když už je o tom řeč,
nebo není?

PS. jsem tu nový, nevyznám se v zdejších mravech...
co jiného...
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 09. bře 2014 14:39:06

PS. jsem tu nový, nevyznám se v zdejších mravech...


:D na otázku

co jiného.. píše:
Návštěvník píše:

Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat.

Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost.


Osho

A jak k tomu dojde? Čeho by si měl začít všímat?

odpovídáš, že nejspíš tohohle

Člověk musí být schopen jasně rozlišovat a uvažovat.

Tohle je význam vivéky: jasnost, bdělá pozornost.


:D

Skvělý vysvětlení, kam se hrabe vostál

:D :D :D
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod co jiného... » ned 09. bře 2014 15:16:00

Aha tobě šlo o vysvětlení... Tak to se omlouvám.
Intuice je někdy potvora a zrovna mi našeptla,
že víš jak to je, tak proč nosit dříví do lesa...

Ono je ale těžké ty Oshovi výroky nějak vysvětlovat,
většinou na fóra citáty tohoto druhu dávají lidé,
kteří mají jasné pojetí ve věcech které takto ocitovávají,
chtějí jasně sdělit jak to vidí, a šup, je to tam.

Ptáš se jak k tomu dojde, ale co čekáš za odpověď?
Jak dojde k tomu že usneš, když jsi ospalý, a pak
se probudíš po potřebném čase?

Je tu schopnost usnout, a probudit se. Ale někdy to holt nejde,
a člověk se o to musí snažit, brát podpůrné prostředky, řešit to.
Mnoho lidí trpí jistými disfunkcemi daných stresem. Každému
není dáno.. málo kdo obdržel ideál bytí, takže nemusí hnout prstem,
taková je realita.
:)
co jiného...
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 09. bře 2014 15:31:08

co jiného... píše:Aha tobě šlo o vysvětlení... Tak to se omlouvám.
Intuice je někdy potvora a zrovna mi našeptla,
že víš jak to je, tak proč nosit dříví do lesa...

Ono je ale těžké ty Oshovi výroky nějak vysvětlovat,

Ptáš se jak k tomu dojde, ale co čekáš za odpověď?

Možná nějakou vlastní zkušenost s tím?

Cesty k tomu bývají různé

a někdy se v tom co druhý napsal objeví postřeh, který umožní trochu jiný pohled do oblastí příčin, spouštěčů vnímaného, než je ten vlastní

:)
Návštěvník
 

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod nop » ned 09. bře 2014 16:38:08

co jiného píše:
PS. jsem tu nový, nevyznám se v zdejších mravech...
.
já jsem také nováček, ale vyčetl jsem, že soustředění se pěstuje několika způsoby.
* jeden rádža-jódin radí všímat si svého dechu, a počítat nádechy a výdechy a "pak zapomeneš počítat", ono totiž přijde vědomí, při kterém na to zapomeneš...
* někdo radí soustředit se na jednu věc, třeba na květinu, nebo v tmavé malé místnosti zapálit vonnou tyčinku (zastrčenou dole do hrníčku s rýží nebo hrachem) a soustředit se na to oranžové tlející světélko na vršku,
* jiní (v zenu) doporučují nechat myšlenky volně plynout a jen si je nezúčastněně všímat - jinak, opačně než při fotbale v TV, kde každý gól zvedá ze židle,
* režisér Stanislavský radil vzpomenout si na prožitky ze svého života, vyhmátnout jeden a rozšířit jej v sobě,
atd.
* Můžeš se také dát se ztratit na kvetoucí louce v záplavě barev, nebo poslouchat šumění borovéholesa při táhlém větru, a poslouchat šumění splavu nebo žbluňkání bystřiny ,
* můžeš se nehat unést v pohledu někoho, koho máš rád,
* nebo i před obrazem, který tě inspiruje (zátiší s pomeranči, svatý Kryštof, matka s dítětem, Ježíš, ..),
* a také si všimnout citlivého místa v sobě a obtáčet se v pozornosti okolo něho jako břečťan nebo réva,
* a soustředění dosáhneš i při četbě, která povznáší.
Mniši znají také soustředění při nezištné práci a necílené práci (dělat to, co mu v ten den ráno opat uložil, poctivě a oddaně),
a někteří malíři říkají, že při malování se cítí jako v meditaci, uvolnění a v sobě.
=
to bylo o soustředění, čili metodě. Dále přidám citát od spisovatelky Underhillové, tam bude už o TND (temné Noci Duše).
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Re: Pochybnosti a myšlení

Nový příspěvekod nop » ned 09. bře 2014 16:46:51

Před necelými sto lety psala spisovatelka Evelyn Underhill své dílo o mystice, má 500 stran a je asi nejobsažnějším dílem o mystice.
Také James napsal tenčí dílo "Druhy náboženské zkušenosti."
Od Evelýny opisuji z Wikipedie :
Mystická cesta

Druhá část (knihy) popisuje vývoj duchovního vědomí, tj. mystickou cestu.
Underhillová přejímá tradiční trojité dělení na cestu očišťování (via purgativa), cestu osvícení (via illuminativa) a cestu sjednocení (via unitiva), věnuje však velkou pozornost ještě dalším dvěma stádiím - "mystickému probuzení" a "temné noci duše". Výsledné schéma má tedy pět fází:

Mystické probuzení - jím mystická cesta začíná. Zpravidla je to náhlá, jednorázová zkušenost; pole vědomí se přesouvá na vyšší úroveň, poprvé se vynořuje "vášeň pro Absolutno".
Očišťování - probuzené Já se zbavuje všeho, co není v souladu s poslední Skutečností: iluzí, nedokonalostí, hříchů.
Osvícení - "první mystický život", vědomý soulad s poslední Skutečností. Mysl se na ni plně soustředí, už ji nerozptylují její averze, úzkosti nebo záliby.
Temná noc duše - nevyhnutelná krize před poslední fází, velký výkyv zpět do temnoty, stav únavy a malátnosti po vytrvalé mystické činnosti. Předchozí schopnosti (kontemplace, vnitřní modlitba) jako by se ztratily. Jestliže se na osvícení mohou podílet i básníci a umělci, zde už jdou dále jen mystici.
Sjednocení - definitivní zformování celé vnitřní struktury člověka v souladu s poslední Skutečností. Mystici je často popisují jako "zbožnění" (deifikaci) nebo jako "duchovní svatbu" duše s Bohem.

Mystická cesta se tedy podobá výstupu po spirále, jejíž jedna strana je osvícena a druhá ve stínu: v první, třetí a páté fázi cesty převažují "stavy rozkoše", v druhé a čtvrté "stavy utrpení". V rámci tohoto schématu ovšem Underhillová podrobně studuje rozmanité konkrétní podoby mystického života. (konec citátu).
V pozadí mystiků stojí ale ještě jeden "soumrak", tak zvaná Noc smyslů, tehdy nám už nestačí radosti těla (pivo, zelené jehličí, tanec, melodie a mlsání). Tím se zde na poradně v diskuzích nezabývají, předpodkládá se, že nejsi závislý na pivu ani na stadionech.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Irulan

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník