Usilování a dělání

Moderátor: konec zvonec

Usilování a dělání

Nový příspěvekod konec zvonec » stř 04. zář 2013 9:26:15

Hlavním bludem je domněnka, že člověk může něco DĚLAT.

Všichni lidé si myslí, že mohou něco dělat, a všichni chtějí něco dělat.

První otázka, na kterou se lidé ptají je, co by měli dělat.

Jenže ve skutečnosti nikdo nic nedělá a nikdo ani nic dělat nemůže.

To je ze všeho nejdříve potřeba pochopit. Veškeré události se DĚJÍ.

- Gurdžijev -
konec zvonec
 
Příspěvky: 588
Registrován: úte 31. črc 2012 11:42:28

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 04. zář 2013 14:36:05

„ I stříbrné zrcadlo, kdyby mělo cit, by při leštění trpělo bolestmi. Když je pak hladké a lesklé, odráží všechny obrazy, které na ně padnou, bez utrpení a vzrušení.“

„Blaze člověku,“, připojil tiše,“jenž o sobě může říci: jsem vybroušen.“

Gustav Meyrink, Golem
Návštěvník
 

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 04. zář 2013 15:37:02

Josef píše:Hlavním bludem je domněnka, že člověk může něco DĚLAT.

Všichni lidé si myslí, že mohou něco dělat, a všichni chtějí něco dělat.

První otázka, na kterou se lidé ptají je, co by měli dělat.

Jenže ve skutečnosti nikdo nic nedělá a nikdo ani nic dělat nemůže.

To je ze všeho nejdříve potřeba pochopit. Veškeré události se DĚJÍ.

- Gurdžijev -


Po letech strávených hledáním staré moudrosti na cestách po Asii Gurdžijev vyvinul systém esoterického učení nazvaný Čtvrtá cesta; jde o způsob duchovního probuzení na základě sebepozorování, nazývaný též Práce... :what:
:D :D :D

http://cs.wikipedia.org/wiki/Georgij_Iv ... %C5%BEijev
Návštěvník
 

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod Linda » stř 04. zář 2013 21:41:55

Josef píše:Hlavním bludem je domněnka, že člověk může něco DĚLAT.

Všichni lidé si myslí, že mohou něco dělat, a všichni chtějí něco dělat.

První otázka, na kterou se lidé ptají je, co by měli dělat.

Jenže ve skutečnosti nikdo nic nedělá a nikdo ani nic dělat nemůže.

To je ze všeho nejdříve potřeba pochopit. Veškeré události se DĚJÍ.

- Gurdžijev -


Raméš Balsekar odpovídá na dotazy, jak se přestat zaplétat do usilování:

http://www.samhita.cz/books/hlavavtygritlame_0.html

"Očekávání trvá, ale potom přijde náhlé nazření vyvolané pochopením, které říká: "Moje očekávání nemá žádný smysl. Můžu něco očekávat, když pro to můžu něco udělat, ale pokud nelze dělat nic, jaký smysl má očekávání či chtění? Pro své očekávání nemohu nic udělat!" Tak proč pořád něco chtít? V tom spočívá pochopení.

U normálních lidí zapletenost do nějaké věci trvá tak dlouho, dokud není vystřídána zapleteností do něčeho jiného. To jenom hledající se zabývá svojí zapleteností. U každého hledajícího je určité pochopení a v závislosti na tomto pochopení je tu náhlé nazření: "Zaplétám se do toho zcela zbytečně. Proč se jen do toho nechám zatáhnout?" Toto náhlé nazření nepochází z vaší paměti, jak se možná domníváte. Náhlé nazření: "Zbytečně jsem se do toho zaplétal", je vyvoláno pochopením.

Pochopení tedy vyvolá náhlé nazření.

Mějme pomyslnou stupnici od jedné do deseti. Je-li pochopení mělké, pouze povrchní a rozumové, nedojde k přerušení vaší zapletenosti dřív než na devítce. Nejde to přerušit. Jak se ale pochopení prohlubuje, vypíná se tato zapletenost už na sedmičce, pak na šestce, na pětce... a je-li pochopení opravdu hluboké, pak k zapletenosti sice může dojít, ale vypnutí nastane téměř okamžitě.

Záleží to na intenzitě neboli stupni pochopení. A to je zcela mimo vaši kontrolu."
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 855
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod konec zvonec » stř 04. zář 2013 22:24:22

Mnoho lidí se bojí a nepřejde tuto hranici najednou, vrací se,
vrací se třeba mockrát - kdoví kolik životů - až si jednou dodá odvahy a přejde.
Proč?
Protože se do těch dob neodevzdal úplně.
Sebeodevzdání - to je to kouzlo!
(Míla Tomášová)
konec zvonec
 
Příspěvky: 588
Registrován: úte 31. črc 2012 11:42:28

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod konec zvonec » čtv 05. zář 2013 12:09:50

to mi pripomnelo ...

holka lapla rakovinu a tak skoncila na chemoterapii.
rodice to nevzdali a tak k tomu pridali spoustu alternativ.
holka se uzdravila ... uplne.
doktor krouti hlavou a rika ... to sem jeste nezazil.
rodice se pochlubi jak byli pilni.
doktor znovu krouti hlavou ...
a do zpravy napise ... chemo bylo stopro uspesny.

iluzorniho usili se drzime a drzime protoze to lepi dohromady nasi bezpecnou predstavu o svete.
konec zvonec
 
Příspěvky: 588
Registrován: úte 31. črc 2012 11:42:28

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod Návštěvník » ned 08. zář 2013 11:35:08

Ramesh Balsekar: Co v životě děláte, Phillipe?

Phillipe: Dřív jsem jezdil se závodními auty.

R.B: Ach, opravdu!

Phillipe: Skončil jsem s tím v roce 1991. Je to velmi dobré cvičení.

R.B: Hluboká koncentrace, že?

Phillipe: Ano. Víte, špičkoví závodníci vědí, že když se jede, není tu žádný závodník ...

R.B: Zcela správně!

Phillipe: Takový musí být postoj toho, kdo chce vyhrát. Mnoho věcí, o kterých zde mluvíme, je tam zcela běžných. Všichni závodníci mají velmi blízko k tomu, o čem zde hovoříme, ale jenom dokud sedí v autě.

R.B: Je to tak! Žijí v Přítomném Okamžiku, ale pouze omezenou dobu.

Phillipe: Ano. Jejich životy přitom mohou být katastrofální.

R.B: Ano. V autě tedy zakoušejí stejný klid a mír, jaký prožívají v hlubokém spánku...

Phillipe: Ano.

R.B: Není tam žádné "já".

Phillipe: A víte, tělo v závodních autech velmi trpí. Je to fyzicky opravdu hodně náročné.

R.B: Někdy jsem se na to díval v televizi. Je to velmi těžký život.

Phillipe: A všechna ta příšerná muka podstupujete jenom pro ten stav....

R.B: Jak dlouho jste to dělal, Phillipe?

Phillipe: Deset, dvanáct let.

R.B: Ó, skutečně? A neměl jste žádnou nehodu?

Phillipe: Ale ano, spoustu! (Ramesh se směje.) Ale víte, i tady jde o přijímání. Když vidíte, že má dojít k bouračce, učíte se přijímat. Pokud jste uvolněný a nehodu přijímáte, zraníte se méně, než když jste v napětí.

R.B: Slyšel jsem, že taková je i základní poučka v bojových uměních. Když padáte, padejte uvolněně. Víte, můj přítel míval špatné oči a byl velmi slabý, proto ho jeho žena všude doprovázela a držela ho za ruku. Měl úžasný smysl pro humor. Jednou šli do kina a jak stoupali po schodech nahoru, ztratil sílu v nohách a zapotácel se. Spadl ze schodů dolů a jeho žena s ním. A on jenom řekl: "Co tady, prosím tě, děláš ty?" (Všeobecný smích.)

Phillipe: Na závodění je zajímavé, že je tu velmi vysoká úroveň dokonalosti. Je to velmi privilegovaná činnost, neboť pracujete s profesionály, kteří mají velkou odpovědnost. Nic není nedotažené. Jelikož tělo může zemřít nebo být těžce zraněné, leží odpovědnost opravdu na všech, od nejposlednějšího mechanika až k vrchnímu inženýrovi. Je tu silný pocit existence, bdělost. Ve chvíli, kdy člověk nasedne do vozidla, aby se připravil na závod, vstupuje do zcela odlišného světa odpovědnosti a bytí v Přítomném Okamžiku.

R.B: Asi jen málo lidí z těch, kdo pracují v této závodnické profesi, se dostane až na vrchol, je to tak? Velmi málo. Nebo se pletu?

Phillipe: Ne, opravdu velmi málo. Je tu mnoho těch, kteří se snaží, ale jejich psychosomatická soustava nemá potřebné vlastnosti.

R.B: Naprogramování nestačí k tomu, aby byli dobří závodníci...

Phillipe: Ano. Touha tady je, ale není podpořená správným naprogramováním.

R.B: A co vaše duchovní hledání, Phillipe? Jak je tu dlouho?

Phillipe: Už dlouho. Aktivně jsem se tím začal zabývat asi v šestnácti letech. Začalo to tak, že jsem nepřijímal, co se kolem mě vydávalo za pravdu. Cítil jsem, že za tím musí existovat něco jiného...


http://www.samhita.cz/books/hlavavtygritlame_08.html
Návštěvník
 

Re: Usilování a dělání

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 09. zář 2013 21:28:30

R.Balsekar: Jakékoliv jednání, k němuž prostřednictvím této psychosomatické soustavy dojde, považuje Hans za "své" jednání. Je to tak?

Hans: Ano.

R.B: Právě proto, že jakékoliv jednání, k němuž prostřednictvím dané psychosomatické soustavy dojde, považuje Hans za "své" jednání, existuje "Hans". Proč je tu Hansova existence? Protože se Hans domnívá, že dělá věci, které se prostřednictvím dané psychosomatické soustavy dějí. Hans je tedy ve skutečnosti ztotožněním s psychosomatickou soustavou. Hans může zmizet jedině tak, že dojde k pochopení, že Hans není ten, kdo něco dělá. A jak můžete pochopit, že Hans není tím, kdo jedná? Jenom skrze pochopení, že jednání, které probíhá prostřednictvím psychosomatické soustavy zvané Hans, způsobuje nějaká jiná síla. Co je ve skutečnosti to, co Hans považuje za "svoje" jednání? Víte Hansi, co to vlastně je? Je to pouhá reakce mozku na vnější událost. Přijde myšlenka a mozek zareaguje. A tuto reakci nazvete "svým" jednáním! Je tady pouze reakce mozku na vnější událost, nad kterou "vy" nemáte žádnou moc. Ve "vaší" moci není, jaká přijde myšlenka, ve "vaší" moci není, co uslyšíte nebo uvidíte. Mozek reaguje a tuto reakci "vy" nazvete "svým" jednáním.

Jim: U osvícené bytosti je tomu také tak? Také nemá moc nad přicházejícími myšlenkami?

R.B: Říkáte, že i osvícená bytost, tedy psychosomatická soustava, u níž došlo k osvícení, nemá moc nad tím, jaké přicházejí myšlenky? To máte pravdu. Je to přesně tak, jak říkáte.

Jim: Myšlenka neznamená ego?

R.B: Myšlenka neznamená ego! Přijdou myšlenky, mozek na ně reaguje, a to vede k horizontálnímu myšlení. Ani mudrc nemá moc nad tím, jaké myšlenky se objeví.

Jim: Myšlení ale vytváří nové myšlenky?

R.B: Rozlišuji mezi pojmy myšlenka, který znamená původní myšlenku, nezávislou na psychosomatické soustavě, a následné horizontální myšlení. Přijde myšlenka, anebo něco uvidíte, a v tu chvíli vyvstane zlost. Reakcí mozku na to, co viděl nebo slyšel, bude zlost. Ale zlost je přirozená reakce mozku. Zlost může vzniknout v každé psychosomatické soustavě, ať jde o mudrce, nebo o obyčejného člověka. Mudrc si neřekne: "´Já´ mám zlost, měl bych kontrolovat svoje chování." Není tu ´já´, které by se zaplétalo do myšlení! Zlost vznikne, Mudrc zlost pouze pozoruje a ona proběhne. U obyčejného člověka se do toho zaplete ego, a to pak vede k myšlení, k horizontálnímu uvažování: "´Já´ mám zlost. Neměl bych být zlostný. Musím se snažit mít ´své´ chování pod kontrolou. Jak se to chovám? Musím se přece ovládat!"

Jim: U mudrce není ´já´, které pociťuje zlost jako svou?

R.B: Správně. Přijde zlost a člověk buďto ten balík zlosti převezme a řekne: "´Já´ mám zlost", nebo to neudělá. A v tom je právě rozdíl mezi mudrcem a obyčejným člověkem. Přijde zlost, a rozdíl mezi obyčejným člověkem a mudrcem je teď v tom, jestli dojde k převzetí balíku zlosti egem, "já", nebo ne. Mudrc neřekne: "´Já´ se zlobím." Mudrc nezúčastněně pozoruje, jak zlost vzniká, jak nějakým způsobem probíhá, a jak potom odchází.

Jim: A v čem nebo v kom vzniká zlost?

R.B: V psychosomatické soustavě. Mozek zareaguje a reakcí je zlost. Ve skutečnosti tu "nikdo" není. Mozek reaguje na vnější událost, jakou může být myšlenka nebo smyslový podnět, ale daná reakce mozku není reakcí "někoho", není reakcí ega. Teprve když "někdo" na tuto reakci mozku zareaguje, jde o zapletenost: objeví se "já", které do toho vstoupilo s horizontálním myšlením. Když tedy mozek zareaguje na myšlenku a vznikne nějaký pocit, pak v případě mudrce tu není "nikdo", u "koho" myšlenka či pocit vznikají. Reakcí mozku může být zlost, soucítění, strach...

Jim: Ale nezmění se myšlenky a pocity, když se jedná o osvícenou bytost? Nejsou pak ty myšlenky a pocity jiné?

R.B: Ne. Myšlenka je stejná, pocit je stejný, jen reakce je odlišná.

Normální člověk si řekne: "´Já´ se zlobím." U mudrce je reakce jiná: zlost je jen nezúčastněně pozorována. Není tu žádné "já", které by se do toho zaplétalo.

Jim: Ztotožňování tedy vytváří další myšlenky...

R.B: Ano! Ztotožňování je příčinou myšlení.

Allen: Je příčinou toho, že se nám zdá, že myšlenky jsou něco jiného než Vědomí. Když vznikne myšlenka, není to nic jiného než Vědomí.

R.B: Odkud vlastně myšlenka pochází? Můžete říci, že ji pošle Bůh, nebo že přijde z Vědomí. Mozek je netečná hmota. Nemůže myšlenky vytvářet. Je to jen reagující mechanismus. Mozek pouze reaguje na myšlenku, která přichází z Vědomí nebo od Boha, jak řekl Allen. Je mi jedno, jestli říkáte, že myšlenku pošle Bůh, nebo že myšlenka přijde z Vědomí. A rozdíl mezi mudrcem a obyčejným člověkem spočívá právě v tom, co následuje potom.

Jock: Takže mudrc zůstává nezúčastněným pozorovatelem i tehdy, když má velkou zlost?

R.B: Ano.


http://www.samhita.cz/books/hlavavtygritlame_08.html
Návštěvník
 


Zpět na Josef

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků