Nesmysl non-duality
Napsal: pát 09. srp 2013 22:14:58
Rozhovor českého Sámanery Mantakusaly (MK) s Áyukusala Therou (AT).
Sámanera Mantakusala: Bhante, co je to non-dualita?
Áyukusala Thera: Nesmysl – tedy v představě mnoha lidí, které jsem to slyšel říkat. Kde jsi to slyšel? Co si myslíš, že to znamená?
MK: Četl jsem o tom v knize napsané dvěma americkými meditačními učiteli. A je to také zmíněno v jednom interview s tebou. Tam je to označeno jako nebuddhistický názor jednoho českého buddhistického mnicha.
AT: Tak tam se to tedy vztahuje na myšlenku vypůjčenou z hinduistické Védanty. Oni věří na dualitu velkého božského „Já“, které nazývají sanskrtsky Paramátman a malého osobního „já“, kterému říkají Átman. Když se jim tyto dvě části duality podaří sjednotit v náboženském prožitku, hovoří pak o non-dualitě, sanskrtsky Advaita. Všechna já jsou podle nich věčná a identická. Někteří Buddhisté, kteří se také tolik zabývají svým já, napodobují tento hinduistický způsob vyjadřování. Dokonce i někteří soudobí buddhističtí učitelé meditace mluví často o egu, které chtějí překonat nebo zničit. A to všechno je nesmysl podle Buddhova učení.
MK: Proč?
AT: Buddha ukázal, že ve skutečnosti žádné já neexistuje. Vyjádřeno indickými jazyky: v Páli žádné Attá, v Sanskrtu žádné Átman. Toto je jedinečná buddhistická nauka anattá. Ti, kdo věří v attá, žijí podle Buddhy v klamu, vnímají pouze slova bez schopnosti vidět realitu. Někteří lidé lpí na klamném přesvědčení, miččhá-ditthi, o tom, co je já a co já není, co je moje a co není moje a tak dále. Buddha ukázal že v běžném hovoru, vohára-vačana, používáme osobní zájmena jako výhodné zkratky, ale v hovoru o skutečných významech, paramattha-vačana, se nemůžeme vztáhnout k žádnému já, egu nebo identitě. Žádná věc v tomto světě není věčná, žádná osoba a žádná skutečná věc nemá identitu a ani ega, ani já. Všechny věci v tomto světě existují v relativitě anattá. Vytvořit první klam, že je nějaká dualita oddělených identit a tento pak překonávat druhým klamem non-duality je nesmysl.
MK: Mě se ale to čtení o non-dualitě líbilo…
AT: Nejsi sám, koho fascinují řeči o non-dualitě. A k čemu tě to dál vedlo?
MK: Pomohlo mi to pochopit mou vlastní zkušenost non-duality.
AT: Cože?!
MK: Měl jsem zážitek non-duality během meditace kráčení na intenzivním meditačním zásedu áyukusala. Najednou jsem si uvědomil, že není žádné já. Cítil jsem se nedílnou součástí světa. Nechodilo tam žádné oddělené ego, nebyly tam žádné hranice rozdělující universum na části, které bych mohl nazvat já a zbytek světa. Byl jsem si jistý, že jsem dosáhl Nibbány skrze zážitek non-duality. Šel jsem to říct meditačnímu učiteli áyukusala – a dostal jsem vynadáno.
AT: Dobře ti tak!
MK: Ale musel jsem na to myslet do teď.
AT: Tak to je dobré! A nyní jsi dospěl k té zralosti, že s tím můžeš ven a žádáš vysvětlení.
MK: Co si tedy myslíš, Bhante, že jsem ve skutečnosti zažil?
AT: Proč já bych měl vymýšlet něco o tvém zážitku? Jen ty sám můžeš vědět, co jsi zažil!
MK: Jak to teď vidím, nešlo tam o žádnou non-dualitu. Zažil jsem skutečnost, takovou jaká je. To, co jsem nazýval dualitou, byla ve skutečnosti zaslepenost. Co ty na to, Bhante?
AT: Tak to máš!
http://www.volny.cz/buddha.cz/nesmysl.htm
Sámanera Mantakusala: Bhante, co je to non-dualita?
Áyukusala Thera: Nesmysl – tedy v představě mnoha lidí, které jsem to slyšel říkat. Kde jsi to slyšel? Co si myslíš, že to znamená?
MK: Četl jsem o tom v knize napsané dvěma americkými meditačními učiteli. A je to také zmíněno v jednom interview s tebou. Tam je to označeno jako nebuddhistický názor jednoho českého buddhistického mnicha.
AT: Tak tam se to tedy vztahuje na myšlenku vypůjčenou z hinduistické Védanty. Oni věří na dualitu velkého božského „Já“, které nazývají sanskrtsky Paramátman a malého osobního „já“, kterému říkají Átman. Když se jim tyto dvě části duality podaří sjednotit v náboženském prožitku, hovoří pak o non-dualitě, sanskrtsky Advaita. Všechna já jsou podle nich věčná a identická. Někteří Buddhisté, kteří se také tolik zabývají svým já, napodobují tento hinduistický způsob vyjadřování. Dokonce i někteří soudobí buddhističtí učitelé meditace mluví často o egu, které chtějí překonat nebo zničit. A to všechno je nesmysl podle Buddhova učení.
MK: Proč?
AT: Buddha ukázal, že ve skutečnosti žádné já neexistuje. Vyjádřeno indickými jazyky: v Páli žádné Attá, v Sanskrtu žádné Átman. Toto je jedinečná buddhistická nauka anattá. Ti, kdo věří v attá, žijí podle Buddhy v klamu, vnímají pouze slova bez schopnosti vidět realitu. Někteří lidé lpí na klamném přesvědčení, miččhá-ditthi, o tom, co je já a co já není, co je moje a co není moje a tak dále. Buddha ukázal že v běžném hovoru, vohára-vačana, používáme osobní zájmena jako výhodné zkratky, ale v hovoru o skutečných významech, paramattha-vačana, se nemůžeme vztáhnout k žádnému já, egu nebo identitě. Žádná věc v tomto světě není věčná, žádná osoba a žádná skutečná věc nemá identitu a ani ega, ani já. Všechny věci v tomto světě existují v relativitě anattá. Vytvořit první klam, že je nějaká dualita oddělených identit a tento pak překonávat druhým klamem non-duality je nesmysl.
MK: Mě se ale to čtení o non-dualitě líbilo…
AT: Nejsi sám, koho fascinují řeči o non-dualitě. A k čemu tě to dál vedlo?
MK: Pomohlo mi to pochopit mou vlastní zkušenost non-duality.
AT: Cože?!
MK: Měl jsem zážitek non-duality během meditace kráčení na intenzivním meditačním zásedu áyukusala. Najednou jsem si uvědomil, že není žádné já. Cítil jsem se nedílnou součástí světa. Nechodilo tam žádné oddělené ego, nebyly tam žádné hranice rozdělující universum na části, které bych mohl nazvat já a zbytek světa. Byl jsem si jistý, že jsem dosáhl Nibbány skrze zážitek non-duality. Šel jsem to říct meditačnímu učiteli áyukusala – a dostal jsem vynadáno.
AT: Dobře ti tak!
MK: Ale musel jsem na to myslet do teď.
AT: Tak to je dobré! A nyní jsi dospěl k té zralosti, že s tím můžeš ven a žádáš vysvětlení.
MK: Co si tedy myslíš, Bhante, že jsem ve skutečnosti zažil?
AT: Proč já bych měl vymýšlet něco o tvém zážitku? Jen ty sám můžeš vědět, co jsi zažil!
MK: Jak to teď vidím, nešlo tam o žádnou non-dualitu. Zažil jsem skutečnost, takovou jaká je. To, co jsem nazýval dualitou, byla ve skutečnosti zaslepenost. Co ty na to, Bhante?
AT: Tak to máš!
http://www.volny.cz/buddha.cz/nesmysl.htm