Manželství a rozvod

Moderátor: rafael

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod .Petra » pon 02. úno 2015 16:14:29

Musím tě opustit, protože Bůh si to přeje.

Nesmíš mě opustit, protože Bůh to zakazuje.

:confused:

Přeji si to...
Zakazuji ti to...

:)
.Petra
 

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod irulan » pon 02. úno 2015 17:11:23

Pavla píše:....
Bohu je to úplně jedno.
...

:crazy:
"Smích je afekt z náhlé proměny napjatého očekávání v nic." (I. Kant)
Uživatelský avatar
irulan
 
Příspěvky: 851
Registrován: ned 10. čer 2012 16:38:29

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod .Petra » pon 02. úno 2015 17:30:43

Ve Starém zákoně mohl mít každý manželek a konkubín, kolik chtěl, kolik jich uživil. Když se mu nějaká manželka nelíbila, tak jí dal rozlučkový lístek a poslal zpátky. Samozřejmě vše podle Božího zákona...

V Novém zákoně dal Ježíš "návrh", aby se nerozvádělo = manželka neposílala zpátky (kdo ví, jaký byl její další osud a děti samozřejmě patřily otci, takže zavržená manželka přišla o děti).
Ale kde říká Ježíš, že by muž měl mít jen jednu manželku? Kde zrušil mnohoženství?

"Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj."
Jak se pozná, co Bůh spojil? Že je spojil?
Myslel tím ten slib, co si lidé dávají před knězem - v dobrém i ve zlém, v bohatství i nedostatku, ve zdraví i v nemoci, dokud nás smrt nerozdělí?
Existoval už tenkrát takový slib?

Člověk by měl ke svým slibům stát nebo je nedávat. Nebo dávat jen takové sliby, o kterých ví, že je může splnit.

:)
.Petra
 

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod .Petra » pon 02. úno 2015 17:32:19

irulan píše:
Pavla píše:....
Bohu je to úplně jedno.
...

:crazy:


Ale Ježíši to jedno není.
:)
.Petra
 

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 02. úno 2015 21:33:21

.Petra píše:Ve Starém zákoně mohl mít každý manželek a konkubín, kolik chtěl, kolik jich uživil. Když se mu nějaká manželka nelíbila, tak jí dal rozlučkový lístek a poslal zpátky. Samozřejmě vše podle Božího zákona...

V Novém zákoně dal Ježíš "návrh", aby se nerozvádělo = manželka neposílala zpátky (kdo ví, jaký byl její další osud a děti samozřejmě patřily otci, takže zavržená manželka přišla o děti).
Ale kde říká Ježíš, že by muž měl mít jen jednu manželku? Kde zrušil mnohoženství?

"Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj."
Jak se pozná, co Bůh spojil? Že je spojil?
Myslel tím ten slib, co si lidé dávají před knězem - v dobrém i ve zlém, v bohatství i nedostatku, ve zdraví i v nemoci, dokud nás smrt nerozdělí?
Existoval už tenkrát takový slib?

Člověk by měl ke svým slibům stát nebo je nedávat. Nebo dávat jen takové sliby, o kterých ví, že je může splnit.

:)



A co mormoni?

...Mnohoženství u mormonů zpočátku existovalo pouze tajně a v nejužším okruhu kolem J. Smithe. Později bylo zjeveno, že tzv. vícenásobný sňatek má být praktikován všemi řádnými mormonskými muži, takže Smithův nástupce Brigham Young měl již 28 manželek. Příkaz polygamie (bez níž mormon nemohl dosáhnout nebe) platil po celý zbytek 19. století. Až v souvislosti s přijetím mormonského státu Utah do unie Spojených států v roce 1890 vydal prezident Wilford Woodruf na základě zjevení tzv. Manifesto, v němž mormonské učení i praxi mnohoženství odvolal....
http://www.galdici.cz/studie-o-mormonec ... ns-cz.html




:)
Návštěvník
 

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod Návštěvník » pon 02. úno 2015 21:36:31

Jana píše:
.Petra píše:
irulan píše: :crazy:


Ale Ježíši to jedno není.
:)


Tak jak ?

Ježíš Kristus je Bůh.

:)


A já jsem Balaráma, bratr Krišny, viděla jsem to ve snu.

:(
Návštěvník
 

Re: Manželství a rozvod

Nový příspěvekod nop » úte 03. úno 2015 0:46:43

.Petra píše:Ve Starém zákoně mohl mít každý manželek a konkubín, kolik chtěl, kolik jich uživil. Když se mu nějaká manželka nelíbila, tak jí dal rozlučkový lístek a poslal zpátky. Samozřejmě vše podle Božího zákona...

Nevím, ale myslím, že počet žen byl i tehdy omezený na jednu, a ty čtyři u Abraháma se vysvětlovaly složitě jako zvláštní okolnost.
Misionáři měli prý u Eskymáků potíže vysvětlil neshodu mezi teorií o "jedné ženě" a praxí u Abraháma.

Důkaz o víceženství ve staré době je v 1. Samuelově1, 1:
"1S 1:1 Byl muž nějaký z Ramataim Zofim, .....
2 A ten měl dvě ženy, jméno jedné Anna, a jméno druhé Penenna. Měla pak Penenna děti, ale Anna neměla dětí."

Dále se uplatňoval zvyk, popsaný také u Mojžíše: jestli muž zemřel bezdětný, jeho vdovu si automaticky zval za ženu jeho bratr (nebo jiný nejbližší příbuzný), splodil s ní alespoň jedno dítě a to se jmenovalo po zemřelém.
Kniha Rút popisuje takový případ vdovy Rút a Boaza, je to jemný příběh s happy- endem.
=
To co píšeš o množství žen, to odpovídá Arabům před islámem. Mohamed (pokoj s ním) omezil počet manželek na čtyři s právem dědit a nebýr propuštěná ke stáří. Konkubíny bez nároku na dědění neomezil.

Kdo měl dříve před Koránem více žen, mohl je mít nadále. Tohle právo na "nerozlučnost sňatku" nechápou křesťanští misionáři. Nově pokřtěné muže nutí, aby si ponechali jednu manželku a zbylé propustili, což znamená vyhnali.

....Ale kde říká Ježíš, že by muž měl mít jen jednu manželku? Kde zrušil mnohoženství?

Ježíš to neříká, až Pavel, ale pro někoho.
Vžijme se do ranné církve. Ještě nebyli kněží. Křesťané se setkávali na společných modlitbách a společném jídle (na Večeři Páně), z čehož se vyvinula "mše".
Společná setkání moderoval někdo nejváženější, Písmo říká "presbyter", což je doslova starší, stařešina. Z těch se postupně vyvinuli pomocníci (jáhnové), kněží a biskupové (biskup = episkopos, doslova "s vrchu přihlížející", neboli supervizor).
A Pavel sepsal ponaučení (rady, nabádání, vzor), jak má žít staršina (jáhen, kněz, biskup):
a/ list Titovi, 1: "...6 Jest-li je kdo bez úhony, jedné manželky muž, dítky maje věřící, na kteréž by nemohlo touženo býti, že by byli bůjní, aneb nepoddaní..." (pozn.: nevím, co ve staré češtině znamená "touženo", snad "vznešen nárok".)

b/ První list Pavla k Timoteovi kap. 3,2:
"Ale musí biskup býti bez úhony, jedné manželky muž, bedlivý, středmý, vážný, k hostem přívětivý, způsobný k učení,...atd.
c/ tamtéž, 3, 12: " Jahnové buďtež jedné manželky muži, kteříž by dítky dobře spravovali i své domy."
=
Toto psal na pozadí římského způsobu. Římské právo znalo tři druhy manželství: řádné, vedlejší a dočasné. Pavel neuznával pro pracovníky církve dočasné a vedlejší sňatky a požadoval, aby lidé činní v církvi měli jen jednu ženu.

Středověk byla doba s poklesem vzdělání, knihy byly vzácné a tak jedna myšlenka "jedné ženy muž" se nedopatřením vztáhla na všechny muže vůbec.
Mezi léty 500 a 1000 uměli psát spíše mniši, lépe než kněží a ti mniši na to důraz nekladli, protože mnich se nežení a tak je mu to jedno, protože je "žádné ženy muž".
Omyl, že muž smí mít jen jednu ženu, i když není jáhen, kněz nebo biskup, ten trvá dodnes, jako v době úpadku, kdy ani hradní pán často neuměl psát a měl na to písaře mnicha nebo hradního kaplana.

"
"Co Bůh spojil, člověk nerozlučuj."
Jak se pozná, co Bůh spojil? Že je spojil?
Myslel tím ten slib, co si lidé dávají před knězem - v dobrém i ve zlém, v bohatství i nedostatku, ve zdraví i v nemoci, dokud nás smrt nerozdělí?
Existoval už tenkrát takový slib?

Člověk by měl ke svým slibům stát nebo je nedávat. Nebo dávat jen takové sliby, o kterých ví, že je může splnit. :)

Ano, s tím souhlasím.
Ale beru to tak: "co Bůh spojil", znamená, že je to podstatně přítomno a hluboce zapuštěno, zakořeněno v podstatě lidského tvoření.

Ne že si to lidé vymyslí jako když si ministerstvo financí s vládou určí DPH a lidi to donucuje respektovat. Co je "od Boha", to není lidský výmysl.
Některé zvenku dané směrnce je obtížné plnit.
Ale láska a spojenectví muže a ženy nejsou zvenčí. Ale je třeba to splnit i v horší době a to se upevňuje nahlas prosloveným slibem.
V církvi řk se uznává sedm "svátostí", z toho šest člověk dostává (křest, pomazání, chleba, svěcení atd.), ale jednu "svátost" a to manželskou "si snoubenci udělují navzájem." Oddávající je moderátor obřadu, tu lásku si dají oni sami.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 1748
Registrován: ned 04. zář 2011 21:53:28
Bydliště: Praha


Zpět na Rafael

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník