Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Pravidla fóra
více: http://cz.srichinmoylibrary.com/

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 22. lis 2017 10:43:33

Návštěvník píše:"Pokud lidská mysl naplno pracuje, Boží Vůle nemůže pracovat. Boží Vůle pracuje jen tehdy, když lidská mysl nepracuje. Když se mysl stane čistou nádobou, Nejvyšší do ní může vlít svůj nekonečný Mír, Světlo a Blaženost."
Nemyslet? Být blažený dement?


Nemyslet, být blažený mudrc.
Návštěvník
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 23. lis 2017 8:51:03

Jak si kupříkladu nemyslící mudrc jde koupit do krámu rohlíky, když nemyslí? Nebo nemyslící mudrc nemusí jíst? Nemusí chodit do práce?
Návštěvník
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 23. lis 2017 16:45:18

Návštěvník
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 23. lis 2017 18:45:15

Návštěvník píše:Jak si kupříkladu nemyslící mudrc jde koupit do krámu rohlíky, když nemyslí? Nebo nemyslící mudrc nemusí jíst? Nemusí chodit do práce?

A opět jsme u jednání "aby" a "protože" :)
Návštěvník
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 29. lis 2017 8:58:47

Návštěvník píše:
Návštěvník píše:Jak si kupříkladu nemyslící mudrc jde koupit do krámu rohlíky, když nemyslí? Nebo nemyslící mudrc nemusí jíst? Nemusí chodit do práce?

A opět jsme u jednání "aby" a "protože" :)


"Aby" a "protože" je špatně?
Návštěvník
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 29. lis 2017 19:23:59

Návštěvník píše:"Aby" a "protože" je špatně?

Nic z toho není "špatně". Jenom jednáme-li aby, má to podstatně jiné důsledky, než když jednáme protože.

Ochota udělat to, co je momentálně optimální, je jednání bez ulpění = něco děláme, protože. Znamená to žít v přítomném okamžiku.
viewtopic.php?f=329&t=7594&start=120#p124808

Na rozdíl od účelového jednání, kdy se člověk upnul na něco, co chce, aby to bylo (takové nebo makové), nebo naopak aby to nebylo.

Když něco děláme s motivací, aby, tak kdykoliv není úplně po našem, vyvolá to v nás podrážděnou reakci. Automaticky jsme ulpěli na svém rozhodnutí - a trváme na něm.... Na to okolí zareaguje odpovídajícím způsobem, což většinou taky není nic příjemného.

Když jednáme, protože, jsme ochotní a schopní přijmout jako fakt i něco, co jsme předtím buď nevěděli, nebo nebrali v úvahu, podle toho svoje původní jednání - trochu nebo víc - modifikovat, a zůstáváme přitom v pohodě.
Návštěvník
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » pát 01. pro 2017 19:20:46

aby, má to podstatně jiné důsledky, než když jednáme protože.


Že by jako brácha a ségra, čili jako budoucnost a minulost ???

Tak to ja...


;)
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod ... » sob 23. pro 2017 14:28:19

Když něco děláme s motivací, aby, tak kdykoliv není úplně po našem, vyvolá to v nás podrážděnou reakci. Automaticky jsme ulpěli na svém rozhodnutí - a trváme na něm.... Na to okolí zareaguje odpovídajícím způsobem, což většinou taky není nic příjemného.

Naše ego holt ze samé své podstaty potřebuje prosazovat to, co považuje za OK, a proti všemu ostatnímu se stavět do opozice. A tak ho baví argumentovat a dokazovat, proč to nebo ono není OK. Kdykoliv se tahle možnost objeví, znovu a znovu o tom druhé různým způsobem (přátelsky nebo drsně) přesvědčuje, aby konečně pochopili... Aktivuje se tím bytostná tendence ega vyčleňovat se, oddělovat, no a to je pro něj něco jako voda živá.

Jinak by se totiž pocit oddělenosti mohl začít rozpouštět a to by pro ego byla katastrofa. Využije proto všechnu svou vynalézavost, aby k tomu nedošlo.

Má na to výborně vyškolenou mysl, která sežene všechnu potřebnou argumentaci, je totiž přebornicí v nacházení rozdílů, chyb. Cílem je dokázat, že a v čem se ten druhý mýlí, nějaký důvod se vždycky najde.

Nemáme to snadné, tyhle hrátky dovede člověčí ego provádět i celkem nenápadně a docela šikovně

:D
...
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » sob 23. pro 2017 15:33:10

aby konečně pochopili...


protože nepochopili a vězí v temnotě mysli....
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod ... » sob 23. pro 2017 17:24:34

vostal petr píše:nepochopili a vězí v temnotě mysli....

jj, a to, že z nějakého důvodu nepochopili a vězí dál v temnotě mysli je pro mě určité upozornění: ty důvody nepochopení totiž můžou být u každého z nás trochu jiné. Nemůžu vědět, proč ten druhý nepochopil, co všechno mu v tom brání. Ty příčiny totiž můžou být různé, může jich být i několik, to záleží na jeho dosavadních zkušenostech. Jasné je jen jedno, že když komukoliv z nás něco nedojde, zřejmě nás čeká ještě řada životních zkušeností, které nakonec povedou k tomu kýženému "aha!!!" Bohužel i proto, že do té doby, než člověka začne něco zajímat, na každou snahu mu o tom něco říct automaticky zareaguje odmítáním a hledáním důvodů, proč ne, místo aby se zajímal, proč ano.

Bez toho pokračujícího vnitřního postupného "aha" procesu zřejmě dotyčný nemá vůbec žádnou šanci pochopit, o čem to je, a tak se dá docela v pohodě přijmout, že každému z nás může něco dojít teprve až když k tomu dozrál cestou zkouška-omyl. Když si na tohle vzpomenu, přejde mě nutkání přidávat v pokračujícím rozhovoru k tomu "protože" další a další vysvětlování, v bohulibém chtění, "aby" mu to konečně došlo.

No, trvalo mi pořádně dlouho, než mi došlo, že to "protože" se dá prostě uvidět, přijmout a vzít na vědomí, že to tak je. Ale přesto, že mě moc nebaví dělat dál a dál něco, co nemůže fungovat, stejně mi ještě občas uvnitř automaticky naskočí to "aby", zvyk je holt železná košile
:D

Naštěstí se dá dost snadno dodatečně poznat, jestli v tom co druhému říkám byla i nějaká moje nenápadná snaha "aby" to pochopil. V jaké míře tam tahle snaha byla, ve stejné míře se po jeho nepochopení (odmítnutí, nepřijetí) ve mně objeví znechucení, odpor, pohrdání, lítost atd. Kdežto když reaguju jen "protože", žádná taková reakce se mi vůbec neobjeví, spíš mě mile překvapí, že ten druhý něco z těch mých info přijal.
...
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » sob 23. pro 2017 18:41:46

jj, a to, že z nějakého důvodu nepochopili a vězí dál v temnotě mysli je pro mě určité upozornění: ty důvody nepochopení totiž můžou být u každého z nás trochu jiné. Nemůžu vědět, proč ten druhý nepochopil, co všechno mu v tom brání. Ty příčiny totiž můžou být různé, může jich být i několik, to záleží na jeho dosavadních zkušenostech. Jasné je jen jedno, že když komukoliv z nás něco nedojde, zřejmě nás čeká ještě řada životních zkušeností, které nakonec povedou k tomu kýženému "aha!!!"


No jasně,

proto vždycky zásadně tlačím proti tomu, co kdo tlačí,

vždyt je úplně jedno na jakou pilu kdo tlačí, důležitý je aby tlačil ještě více...

Nejde o nějaký duchovní pindy, to je vedlejší, důležitý je aby tlačil...

Na pilu taky musíš tlačit, dokud nepřijdeš na to, že se na ni nemá tlačit,

příčemž tou pilou může být jakákoliv činnost...třeba diskutování...
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » sob 23. pro 2017 19:08:49

Bez toho pokračujícího vnitřního postupného "aha" procesu zřejmě dotyčný nemá vůbec žádnou šanci pochopit, o čem to je,


To ovšem není aha proces, ten není postupnej,
to co popisuješ je sbírání životních zkušeností

Definice Aha efektu

Podle teoretické studie Saschy Topolinského a Rolfa Rebera lze Aha efekt definovat čtyřmi základními atributy:

přichází náhle,
po prožití Aha efektu je proces řešení problému snadný a plynulý,
působí pozitivně a má potěšující výsledek,
osoba zažívající Aha efekt je přesvědčena o správnosti řešení.

Vhled

Vhledem či intuicí se rozumí poznání na základě vnuknutí, protiklad postupného poznávání pomocí úsudkového myšlení. Pojem intuice nahrazuje moderní psychologie označením vhled. Vhled (anglicky insight, německy Einsicht) je náhlé, nečekané a bezprostřední vyřešení problému, zdánlivě bez předchozího přemýšlení.[4]
Intuici s vhledem ztotožňoval také americký psycholog Joy Paul Guilford. Tyto pojmy chápal jako neuvědomované myšlení a označil je za moment osvícení. Rovněž vyzdvihoval vliv dřívějších zkušeností. Dále zdůrazňoval, že proces intuitivního myšlení není kontrolován, objevují se volné asociace připomínající denní snění a stav relaxace vytváří lepší podmínky pro vybavování informací
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod ... » sob 23. pro 2017 19:22:54

vostal petr píše:
jj, a to, že z nějakého důvodu nepochopili a vězí dál v temnotě mysli je pro mě určité upozornění: ty důvody nepochopení totiž můžou být u každého z nás trochu jiné. Nemůžu vědět, proč ten druhý nepochopil, co všechno mu v tom brání. Ty příčiny totiž můžou být různé, může jich být i několik, to záleží na jeho dosavadních zkušenostech. Jasné je jen jedno, že když komukoliv z nás něco nedojde, zřejmě nás čeká ještě řada životních zkušeností, které nakonec povedou k tomu kýženému "aha!!!"


No jasně,

proto vždycky zásadně tlačím proti tomu, co kdo tlačí,

vždyt je úplně jedno na jakou pilu kdo tlačí, důležitý je aby tlačil ještě více...

Nejde o nějaký duchovní pindy, to je vedlejší, důležitý je aby tlačil...

Na pilu taky musíš tlačit, dokud nepřijdeš na to, že se na ni nemá tlačit,

příčemž tou pilou může být jakákoliv činnost...třeba diskutování...

Aha.

Mně přijde praktické přestat hned tlačit, protože to od nás nikdo neočekává. Někdy se pak stane, že se ten druhý zarazí, začne mu to asi vrtat hlavou. Po nějaké době pak na to sám zavede řeč a začne se zajímat o to, o čem jsme mluvili. Někdy mi to musí připomenout, protože už si nevzpomenu, o čem jsme to vlastně mluvili...

Pak následuje něco jako výslech z jeho strany :D Jako proč si to myslím, jaké s tím mám zkušenosti
Zní to trochu nepochopitelně, vím, ale možná, že když tam nebylo to tlačení na pilu, tak se nespustil ani odpor proti tomu :what:
...
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » sob 23. pro 2017 19:29:20

Mně přijde praktické přestat hned tlačit, protože to od nás nikdo neočekává.


Extrémy jsou vždy překvapivé...

Pak následuje něco jako výslech z jeho strany :D Jako proč si to myslím, jaké s tím mám zkušenosti


Dávám přednost vlastní zkušenosti, proto protitlak - boj....
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » sob 23. pro 2017 19:34:40

Zní to trochu nepochopitelně, vím, ale možná, že když tam nebylo to tlačení na pilu, tak se nespustil ani odpor proti tomu


To je naprosto pochopitelný,

já taky přece netlačím každýmu, jen tomu kdo tlačí,

nemohu tlačit proti někomu, kdo netlačí...

To je prostě karma, nemohu ti udělat to, co ty neděláš...

(ale mohu ti udělat to, co si myslíš, že neděláš, jen si to neuvědomuješ)
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod ... » sob 23. pro 2017 19:37:14

vostal petr píše:
Bez toho pokračujícího vnitřního postupného "aha" procesu zřejmě dotyčný nemá vůbec žádnou šanci pochopit, o čem to je,


To ovšem není aha proces, ten není postupnej,
to co popisuješ je sbírání životních zkušeností

To je fakt, vnitřní postupné "aha" není přesná formulace. Jde o to, že během toho procesu sbírání životních zkušeností člověku tu a tam dojde nějaká souvislost, kterou si předtím neuvědomoval. Může tak postupně docházet k řadě jednotlivých malých "aháčků", což má pokaždé za následek určitý posun v jeho pochopení, i když k tomu potřebnému "aha", o které jde, to zdaleka ještě nestačí.
...
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » sob 23. pro 2017 20:09:39

OK...
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » ned 24. pro 2017 10:23:54

K tomu AHA ovšem ještě patří :

Štípání dřeva a nošení vody,

jako to podivuhodná činnost..
..
vostal petr
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod ... » ned 24. pro 2017 17:04:29

vostal petr píše:K tomu AHA ovšem ještě patří :

Štípání dřeva a nošení vody,

jako to podivuhodná činnost..

Z knihy "Rychlé meditace pro zklidnění těla a mysli":

"Štípání dřeva a nošení vody – zázračné činnosti,“ říká jedno zenové úsloví. Zametání dvorku je námětem mnoha zenových básní. Vaření rýže, čištění zeleniny a spravování oblečení za světla svíčky, to vše jsou příležitosti k dosažení stavu hlubokého klidu."

První část knihy je ke stažení na
http://docplayer.cz/38074110-Eric-harri ... mysli.html
...
 

Re: Jak poznáme, zda netěšíme naše ego?

Nový příspěvekod vostal petr » pon 25. pro 2017 16:57:24

Já nemám na mysli nějaký duchovní techniky,

prostě jen děláš to co tě baví, čím je ta činnost jednodušší, tím lépe, proto je řeč o prostoduchých činnostech..

Nic, žádná technika, prostě to děláš tak, jak se to dělá ouplně normálně, to že tě to baví, to tě vede....
vostal petr
 

Další

Zpět na Sri Chinmoy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník