Bible

Bible

Nový příspěvekod Jana » pát 25. pro 2015 10:39:41

Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11259
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Bible

Nový příspěvekod Jana » pát 25. pro 2015 17:34:50

TOMÁŠOVO EVANGELIUM

patří mezi tajná učení, jsou určena jen těm, kteří poznávají pravdu skrze Ducha svatého, nikoliv skrz intelekt.

Ti, kterým není toto evangelium určeno, by toho, kdo by vyslovil pravdu o Ježíši Kristu, mohli kamenovat a utrpět tak vlastní újmu.

13. Ježíš řekl svým učedníkům: Srovnejte mne s někým a povězte mi, komu se
podobám. Šimon Petr mu řekl: Podobáš se spravedlivému andělovi. Matouš mu řekl:
Podobáš se moudrému filozofovi. Tomáš mu řekl: Mistře, má ústa nemohou vyjádřit,
komu se podobáš. Ježíš řekl: Nejsem tvůj mistr, neboť ty jsi pil z tryskajícího pramene,
který jsem já sám odměřil a opojil ses. A vzal ho, poodešel a řekl mu tři slova. Když
Tomáš přišel ke svým společníkům, ptali se ho: Co ti Ježíš řekl? Tomáš jim odpověděl:
Když vám řeknu jedno ze slov, která mi pověděl, vezmete kameny a hodíte je po mě,
oheň vyšlehne z těch kamenů a spálí vás.


9:59 "Mou snahou není přesvědčit váš intelekt,
jde o to mít milostný románek s vaším srdcem."
Osho - Srdce hovoří k srdci
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11259
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Bible

Nový příspěvekod Honzam » pát 25. pro 2015 19:02:14

55.
Ježíš řekl: Kdo nemá v nenávisti svého otce a svou
matku, nemůže se stát mým
učedníkem. A kdo nemá v nenávisti své bratry a své
sestry a nenese svůj kříž tak jako
já, nebude mne hoden.

(Mt 10,37; L 14,26)


...

101.
(Ježíš řekl:) Ten, kdo neměl tak jako já v nenávis
ti svého [otce] a svou matku,
nemůže se stát mým [učedníkem]. A kdo nemiluje svéh
o [otce] a svou matku tak jako já,
nemůže být mým [učedníkem]. Neboť má matka, která (
...
chybí 1-2 slova
...) ale moje
pravá [matka] mi dala život.

(L 14,26)


:what:
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 1649
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Bible

Nový příspěvekod Honzam » pát 25. pro 2015 19:07:51

http://www.earlychristianwritings.com/thomas/gospelthomas101.html

BLATZ

(101) <Jesus said:> He who does not hate his father and his mother like me cannot be a [disciple] to me. And he who does [not] love [his father] and his mother like me cannot be a [disciple] to me. For my mother [ . . . ], but [my] true [mother] gave me life.


LAYTON

(101) <Jesus said>, "Those who do not hate their [father] and their mother as I do cannot be [disciples] of me. And those who [do not] love their [father and] their mother as I do cannot be [disciples of] me. For my mother [. . .] But my true [mother] gave me life."


DORESSE

105 [101]. "He who has not, like me, detested his father and his mother cannot be my disciple; and he who has loved h[is father a]nd his mother as much as he loves me cannot be my disciple. My mother, indeed, has [. . .] because in truth she gave me life."


:confused: Racionálním vysvětlením jsou snad jen dvoje rodiče. :)
Chces byt strazny? Ok...ale prace za tebou musi byt videt - arikiran
Uživatelský avatar
Honzam
 
Příspěvky: 1649
Registrován: pon 19. zář 2011 22:39:51

Re: Bible ESOTERIKA

Nový příspěvekod nop » pát 25. pro 2015 19:11:02

Právě tím, že v křesťanství nebyla mystéria, se hnutí a spolek křesťanů označovalo jako učení katolické, všeobecné.
Nedělilo věřící na dvě úrovně - na exoterní učení pro nezasvěcené a na esoterní s utajenou naukou (utajenou částí) pro zasvěcené.

Řeči Krista jsou tak formulované, že podle stupně porozumění věřící získá více nebo méně,
"aby (ti nepořádní) slyšíce nerozuměli".

V Řecku byly kulty s esoterní částí. Zasvěcení se poskytovalo jen "čistým" a mohli je obdržet i otroci.
Na zasvěcence se vztahovala povinnost zachovat vždy mlčení.

Díky tomu se obsah mystérií postupem ztrácel, bylo stále méně "čistých", pro které byli kněží ochotni obsah těch tajemství poskytnout, až vymřeli,
takže se ví, že na př. v kultu zemní bohyně úrody Demétér se předávala tajemství, ale nikdo už neví jaká.

Také začal působit vliv tajemství velikonočního zmrtvýchvstání Ježíše, ale to tajemství musel každý prožít sám v průběhu tří nocí a čtyřech dní - čtvrtku, pátku, soboty, neděle.

Manuály a návody nejsou, vše se prožilo ve vlastní bytosti a navenek se slavil jarní židovský svátek Pesach, připomínka odchodu z Egypta a záchrany.
Bylo to jako maskováno židovskými velikonocemi.

Ztratilo se něco z pomůcek, metody a osvětlení věcí? Možná, že ano. Vtrhly hordy dobyvatelů, Gótů, Kymbrů, Vandalů a j., v říši vládl zmatek a bezpráví.
Je možné, že o metodický materiál, jenž provázel mysterium křesťanů, jsme postupně přišli, my, kteří podědili formu. Ale možná, že jsme ztratili hodně.

Jen mystikům se ojediněle podařilo proniknout osobně do opravdového mysteria, ze kterého zůstaly nepochybné a neodstranitelné zlomky:

ve čtvrtek "Velekněžská modlitba" Ježíše (Otče,nechci, abys je vzal ze světa....) o spojení věřícího s Bohem a tajemství "toto je moje tělo a krev".
ve čtvrtek v noci v zahradě pokora: "Otče, ne jak já chci, ale jak Ty chceš",
v pátek úplné vzdání a sebeodevzdání ,

přes sobotu transformace těla z dobitého na přeměněné, v novém, nikdy nepoužitém jeskynním hrobě, tedy zcela čistém,
v neděli ráno nachází jedna Marie Ježíše v zahradě, kde byl hrob a chce se sklonit k jeho nohám, ale on to nedopouští: "nedotýkej se mne, protože jsem ještě nevystoupil k Otci"-
tedy v neděli ráno není uskutečněný další stupeň proměny a to mnoho svědčí o tom, že zde nešlo o procitnutí po zdřímnutí v klidu skalní jeskyně, ale o věc nezbytného významu.

A tak tady máme jako na dlani něco, co nepochybně obsahuje mystérium s esoterickým významem.
Podobně je esoterický děj o letních svátcích seslání Ducha Svatého.

K ničem není esoterický manuál, pomůcky jsou ztracené.

A k dovršení zmatku se slovo "katoilický" už nepoužívá jako "uni - verza" bez rozlišení na esoterickou úroveň,
ale jako církev, která neprošla reformami okolo 1420 a 1500.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Bible

Nový příspěvekod jaosiva1 » pát 25. pro 2015 21:04:17

Rek bych, ze dokud Kristus zije--- nic neni ztraceno, nope...x...
jaosiva1
 
Příspěvky: 346
Registrován: úte 14. led 2014 22:55:05

Re: Bible

Nový příspěvekod nop » sob 26. pro 2015 3:38:05

jaosiva1 píše:Rek bych, ze dokud Kristus zije--- nic neni ztraceno, nope...x...

Máš příručku pro provádění skrz křesťanské mystérium?

Vím, že antičtí vůdci pro duše to měli snadnější.
V chrámech byli obeznalí kněží, kteří prováděli adepty individuálně mystériem - to mohlo trvat i několik dní. Byli to mystagogové. Jejich povolání zaniklo v V. století.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Bible

Nový příspěvekod Jana » sob 26. pro 2015 7:45:41

Tou nejlepší příručkou je Největší Ježíšovo přikázání.

Má dvě části:

V té první vše opouštíš, opouštíš všechny své drahé, vzdáváš se úplně všeho, co máš rád a miluješ jen Boha - celým srdcem, myslí a duší, ze vší síly. Opouštíš vztahy ke všemu pomíjivému a miluješ jen to věčné. Opouštíš i všechny připoutanosti ke svým rolím, k představám o sobě, nemáš zájem něčím být, něco mít, něčeho dosáhnout, nějak se vylepšit, duchovně zdokonalit, všechny ego-myšlenky na svou individualitu pouštíš, není pro ně v Tvé mysli, srdci a duši prostor. Nezajímáš se o nikoho, ani o sebe, sám pro sebe nejsi ničím. Jedinou hodnotou je Bůh.

Není tady místo pro nikoho jiného. Všechny Tvé myšlenky patří jen lásce k Bohu, veškerá láska, kterou si dokážeš uvědomovat, je odevzdávána Bohu, Tvá duše nežije ničím jiným, než láskou k Bohu.

Boha je možné si uvědomit například i v Ježíši Kristu (Otec i já jedno jsme).

Je možné se tou láskou zcela opít: "...ty jsi pil z tryskajícího pramene, který jsem já sám odměřil a opojil ses..."

Pak mysl přestane vytvářet iluzi oddělenosti (ego, které nás od Boha odděluje) a objevuje se to, co říká sv. Pavel:

»19. Já zajisté skrze Zákon Zákonu umřel jsem, abych živ byl Bohu.
20. S Kristem ukřižován jsem. Živť jsem pak již ne já, ale živ jest ve mně Kristus. Že pak nyní živ jsem v těle, u víře Syna Božího živ jsem, kterýžto zamiloval mne a vydal sebe samého za mne.«
[Galatským, 2. kapitola]


A co je tím Zákonem?

36„Mistře, které přikázání je v zákoně největší?“
37On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘
38To je největší a první přikázání.
39Druhé je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘
40Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci.“

Matouš


Naplněním Prvního největšího přikázáni se samovolně objevuje Druhé největší přikázání: Bůh je vším a všechno je láskou - i Ty sám. Neexistuje žádná oddělenost.

Tedy objevuje se ten paradox, který říká Maharadž slovy: "Nejsem ničím (to je moudrost) a jsem vším (to je láska)." Je tady ten paradox:
"Nikoho nemiluji, ani své rodiče a blízké", jak by mohlo nic někoho milovat?
A "Miluji všechny", jak by mohla láska někoho nemilovat?

Ta tři slova, která Ježíš Tomášovi pošeptal, jsou: "Ty jsi Já".

Představ si tu reakci, jakou by tohle vyvolalo u těch, kteří vidí v Ježíšovi spravedlivého anděla, moudrého filozofa, tedy vidí v něm popsatelnou formu, něco odlišného od sebe, protože se na něj dívají stále ještě skrz posuzující mysl, skrz intelekt.

Na rozdíl od Tomáše, u kterého jde o milostný románek v srdci, tedy o spojení v srdci.

Jak by se učedník Tomáš chtěl rovnat k jejich učiteli? Copak má stejné schopnosti? Copak může být obyčejný člověk, jeden z nich, Bohem?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11259
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Bible

Nový příspěvekod jaosiva1 » sob 26. pro 2015 9:43:15

Nemam prirucku,
ale mam Viru,
ze se s Kristem
Spojujem!
...pjks...
jaosiva1
 
Příspěvky: 346
Registrován: úte 14. led 2014 22:55:05

Re: Bible

Nový příspěvekod petr.m » sob 26. pro 2015 22:22:14

Jak by se učedník Tomáš chtěl rovnat k jejich učiteli? Copak má stejné schopnosti? Copak může být obyčejný člověk, jeden z nich, Bohem?


Pokud jde o formu, pak se Tomáš jistě s Ježíšem rovnat nemohl, každý z nich měl svou cestu, svůj úkol. Obyčejný člověk se s Bohem jistě rovnat nemůže. Myslím-věřím, že v Člověku se snoubí lidství s božstvím, práce s odpočinkem, a Ježíš i Tomáš nás vede tam, kde ve Světle již není stínů, kde Světlo je Světlem. Milovat Boha a v Bohu je nad všechno lidské odůvodnitelné milování, které staví na něčem (dojmech, rozumu,..).
Ale jaká je ochota jít cestou, zkoumat a učit se tomu, co nám radí "vidoucí" rozum a jaká je schopnost-síla bezprostředního, neuchopitelného MÍT RÁD, jaká ochota-vůle dát se cestou Lásky, učit se, co to znamená MÍT RÁD??? Myslím, že dobrá Víra a Naděje je nám v čase nejdražším průvodcem a učitelem, přivádějícím Sebe k Sobě, Ty k Já.

Nemam prirucku,
ale mam Viru,
ze se s Kristem
Spojujem!

:)

31Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré.

A přivedl to před člověka, aby viděl, jak to nazve.........................Jménem Božím, nebo až podle toho, jak to "vidí", podle svého dojmu, zdání???????
petr.m
 

Re: Bible

Nový příspěvekod Jana » ned 27. pro 2015 6:55:29

petr.m píše:...Pokud jde o formu, pak se Tomáš jistě s Ježíšem rovnat nemohl, každý z nich měl svou cestu, svůj úkol. Obyčejný člověk se s Bohem jistě rovnat nemůže. Myslím-věřím, že v Člověku se snoubí lidství s božstvím, práce s odpočinkem, a Ježíš i Tomáš nás vede tam, kde ve Světle již není stínů, kde Světlo je Světlem. Milovat Boha a v Bohu je nad všechno lidské odůvodnitelné milování, které staví na něčem (dojmech, rozumu,..).
Ale jaká je ochota jít cestou, zkoumat a učit se tomu, co nám radí "vidoucí" rozum a jaká je schopnost-síla bezprostředního, neuchopitelného MÍT RÁD, jaká ochota-vůle dát se cestou Lásky, učit se, co to znamená MÍT RÁD??? Myslím, že dobrá Víra a Naděje je nám v čase nejdražším průvodcem a učitelem, přivádějícím Sebe k Sobě, Ty k Já.

Petře, píšeš to moc pěkně. Ale můžeme se ještě jednou vrátit k oné citaci:

. Ježíš řekl svým učedníkům: Srovnejte mne s někým a povězte mi, komu se
podobám. Šimon Petr mu řekl: Podobáš se spravedlivému andělovi. Matouš mu řekl:
Podobáš se moudrému filozofovi.

Šimon a Matouš v té chvíli, když se Ježíš ptal, byli ještě stále ve světě tvarů a forem, byli v mysli. Skutečnost poznávali skrz projekci psychosomatiky, skrz intelekt.

Tomáš mu řekl: Mistře, má ústa nemohou vyjádřit,
komu se podobáš.

U Tomáše posuzování skrz intelekt mizelo, intelekt nebyl schopen uchopit skutečnost tak, aby ji mysl mohla popsat. Mizela iluze oddělenosti. Mizela připoutanost k mysli, která "ví", že jediné božské "Já", které je absolutně vším, co existuje, je něčím jiným, než já nebo Ty.

Ježíš řekl: Nejsem tvůj mistr, neboť ty jsi pil z tryskajícího pramene,
který jsem já sám odměřil a opojil ses. A vzal ho, poodešel a řekl mu tři slova.


Ježíš ho vedl do ještě větší hloubky: "Nejsem tvůj mistr." Ani tenhle rozdíl, tahle role, tahle funkce není skutečností.

" ty jsi pil z tryskajícího pramene, který jsem já sám odměřil a opojil ses."
Opil ses mou láskou a mysl klesla do svého zdroje, do srdce, kde není schopná brát iluzi oddělenosti, kterou vytváří projekce osobní mysli, jako realitu.

A vzal ho, poodešel a řekl mu tři slova.

Ježíš řekl Tomášovi tajemství Jednoty. Odešel s ním stranou, protože Šimon a Matouš ještě stále byli v zajetí mysli vytvářející iluzi dvojnosti a nebyli schopni pravdu přijmout.

Když Tomáš přišel ke svým společníkům, ptali se ho: Co ti Ježíš řekl? Tomáš jim odpověděl:
Když vám řeknu jedno ze slov, která mi pověděl, vezmete kameny a hodíte je po mě,
oheň vyšlehne z těch kamenů a spálí vás.

Tady vidíš, že i když mysl klesla do zdroje, kdy nebyla schopná nabízet iluzi dvojnosti jako něco skutečného, byl tady hluboký vhled a porozumění tomu, proč si Ježíš Tomáše vzal stranou. Tomáš si uvědomoval, že to neporozumění tajnému učení by Šimonovi a Matoušovi ublížilo. Nedokázali by přijmout něco, co je v rozporu s jejich intelektem, který "dokáže posoudit" rozdílnost mezi Tomášem a Ježíšem.

Tedy strach, že když opustíme posuzující osobní mysl, poznávání skutečnosti skrz svůj intelekt, a zůstaneme v neposuzujícím srdci otevřeni lásce, že se staneme nemyslícími hlupáky, je naprosto neoprávněný. Naopak, v tichu srdce se otevírá poznávání té nejhlubší moudrosti. Ne díky špekulování, ale díky vhledu.

"...sklon soudit je jednou z hlavních překážek rozvinutí jasného vhledu (poznání)..."

Zjednodušeně by se dalo říct, že v lásce všechno zestejní. Ve vědomí srdce, které je otevřeno lásce, je všechno Jedním.

"Mysl je hmotou – Srdce je podstatou.
Mysl je formou – Srdce je bez formy.
Mysl je časem – Srdce je věčností."

Mooji


31Bůh viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré.

A přivedl to před člověka, aby viděl, jak to nazve.........................Jménem Božím, nebo až podle toho, jak to "vidí", podle svého dojmu, zdání???????


:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 11259
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Bible

Nový příspěvekod petr.m » ned 27. pro 2015 16:10:41

Jani,
nevidím rozpor mezí tím, co píšu já a Ty. Spíše právě ty pojmy, které, jsou-li uchopeny svéhlavým intelektem, mohou postavit mezi "já a ty" bariéru, která od sebe oddělí to, co začne po svém "vidět, myslet". Nemám rád "ale". Proto nejspíš Tomáš mlčel, věděl že: "vezmete kameny a hodíte je po mě,
oheň vyšlehne z těch kamenů a spálí vás." To se Šimonovi a Matoušovi stát nemělo. Ono nové víno by se nemělo lít do starých měchů, jinak všechno přijde nazmar.
Když na něco nejsme připraveni přijmout to uvnitř, pálí nás to :D


U Tomáše posuzování skrz intelekt mizelo, intelekt nebyl schopen uchopit skutečnost tak, aby ji mysl mohla popsat. Mizela iluze oddělenosti. Mizela připoutanost k mysli, která "ví", že jediné božské "Já", které je absolutně vším, co existuje, je něčím jiným, než já nebo Ty.


Mizela iluze, mizela připoutanost.... tohle se mi líbí, jak se to děje, že mizí to, co mizí a objevuje se to, co se objevuje? Má na tom někdo vinu nebo zásluhu?
Ježíš řekl: Nejsem tvůj mistr, neboť ty jsi pil z tryskajícího pramene,
který jsem já sám odměřil a opojil ses

Věřím, že tady je odpověď,... věřím. Jako by to byla Láska sama, která odměřuje a udílí své milosti jakékoliv své "části", způsobem, jakýmkoliv sama chce a do míry, kterou sama odměří. V jejím opojení- ve vrchovaté míře je vše Láskou, v částečném opojení něco je a něco není, bez něho žádná radost ani naděje není. Je tu možnost naplnit "Svou nádobu" svým, je tu možnost se svého vzdát. Pak víra a naděje v Lásku je Láskou, co činí člověka čistým, upřímným, připraveným Opojení přijmout.

Budu rád, když o tomto napíšeš pár řádek,
ty jsi pil z tryskajícího pramene, který jsem já sám odměřil a opojil ses

jak se toto děje, dá se to popsat? Mluvíš-li o vhledu, je vhled darem, milostí, opojením nebo přichází automaticky se vzepřením se připoutanosti k mysli?

Není k tomu toto podobenství?
Když nečistý duch vyjde z člověka, bloudí po pustých místech a hledá odpočinutí, ale nenalézá.
Tu řekne: ‚Vrátím se do svého domu, odkud jsem vyšel.‘ Přijde a nalezne jej prázdný, vyčištěný a uklizený.
Tu jde a přivede s sebou sedm jiných duchů, horších, než je sám, vejdou a bydlí tam; a konce toho člověka jsou horší než začátky. Tak bude i s tímto zlým pokolením.“

:)
petr.m
 

Re: Bible

Nový příspěvekod malpan » ned 27. pro 2015 18:12:18

jaosiva1 píše:Rek bych, ze dokud Kristus zije--- nic neni ztraceno, nope...x...

nemůže nežít :)
malpan
 
Příspěvky: 718
Registrován: pon 19. zář 2011 18:10:06

Re: Bible

Nový příspěvekod nop » ned 27. pro 2015 18:24:20

Jana píše:Obrázek
....protože se konzumuje ovoce ze stromu Poznání dobrého a zlého,
...Návrat do ráje znamená ztratit schopnost dělit na dobré a zlé.
Osvobodit se od připoutanosti k mysli.

hrátky dospělého čtenáře s elektronickými pastelkami...
Přílohy
Adam_Eva_3.jpg
Adam_Eva_3.jpg (93.11 KiB) Zobrazeno 1467 krát
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Náboženství

Nový příspěvekod Zdeněk » ned 15. kvě 2016 19:12:44

Pelvan píše:někdy příště

Možná sis měl Tolleho poslechnout pozorněji :).

Utrpení je nejkratší cesta k osvícení. I např. Tolle (atpod.) velmi trpěl už od raného mládí. Ježíš říká: Jde-li kdo ke mně, a nemá-li v nenávisti otce svého, i mateře, i ženy, i dětí, i bratří, i sester, ano i té duše své, nemůže býti mým učedlníkem.

Vidíš to, jaké máš štěstí. Nebo ho potřebuješ ještě více?
Zdeněk
 

Re: Jak pozitivně podporovat tělem mysl a myslí tělo?

Nový příspěvekod nop » ned 15. kvě 2016 20:01:36

Zdeněk píše:....Utrpení je nejkratší cesta k osvícení. I např. Tolle (atpod.) velmi trpěl už od raného mládí. Ježíš říká: Jde-li kdo ke mně, a nemá-li v nenávisti otce svého, i mateře, i ženy, i dětí, i bratří, i sester, ano i té duše své, nemůže býti mým učedlníkem.

Vidíš to, jaké máš štěstí. Nebo ho potřebuješ ještě více?

Nedá mi než připojit dodatek čistě z hlediska jazyka. Používáme slova stará až 400 let (z Bible Kralické), i více, a nevšimneme si posunutí smyslu.
Na př. vše, co se pilo, bylo "pivo", tedy i voda. Mělo to smysl jako má dnes trefné slovo "pitivo".

Nenávidět je opak slova "návidět". Dnes se návidět nepoužívá, ani slovo "návist", jež je opakem ke slovu "nenávist".
Původně nenávist je k návisti opakem nebo při nejmenším je to nepřítomnost návisti.

Výraz " nemá-li v nenávisti otce svého,..." má tedy vlastně význam, že on svoji návist (oblibu, cit) nesměruje k otci, matce atd., ale znamená to, že "nemá oblibu k otci, atd." , nevztahuje se k nim v citech, dokonce ani k vlastní duši (to znamená sebezapření, že ani své nitro neoblibuje na prvním místě).

Bez porozumění starému jazyku by to svádělo k domněnce, že k tomu být učedníkem je třeba napřed někoho nenávidět.
Ale pravdivé je spíše: "nelnout citem k ...(atd.)
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Re: Jak pozitivně podporovat tělem mysl a myslí tělo?

Nový příspěvekod vostálník » ned 15. kvě 2016 23:51:31

....Utrpení je nejkratší cesta k osvícení.


A to proč ?

Když už to někdo tvrdí, měl by říci proč tomu tak je,

pak mu také možná z toho i vyplyne to, že je to možná nejkratší cesta k osvícení,

ale nikoliv nejlepší cesta k osvobození...

Je snad rozdíl mezi koncentrací a meditací (uvolněním)....

Možná z toho i pochopíte, proč se Tolle mýlí, nebot hovoří jen o přítomném okamžiku ted,

zatímco o "tady" nemá až tak moc ponětí....


On už starej blemcal Osho říkal,
že koncentrace je lidská a meditace je božská...
vostálník
 

Re: Jak pozitivně podporovat tělem mysl a myslí tělo?

Nový příspěvekod Zdeněk » pon 16. kvě 2016 0:31:39

nop píše:Nenávidět je opak slova "návidět". Dnes se návidět nepoužívá, ani slovo "návist", jež je opakem ke slovu "nenávist".
Původně nenávist je k návisti opakem nebo při nejmenším je to nepřítomnost návisti.

Výraz " nemá-li v nenávisti otce svého,..." má tedy vlastně význam, že on svoji návist (oblibu, cit) nesměruje k otci, matce atd., ale znamená to, že "nemá oblibu k otci, atd." , nevztahuje se k nim v citech, dokonce ani k vlastní duši (to znamená sebezapření, že ani své nitro neoblibuje na prvním místě).

Bez porozumění starému jazyku by to svádělo k domněnce, že k tomu být učedníkem je třeba napřed někoho nenávidět.
Ale pravdivé je spíše: "nelnout citem k ...(atd.)

I ty politiku :)
Jak se tehdy tedy nazývala nenávist, když to nebyla nenávist? Nebo v té době tento cit nebyl pojmenován, či jej lidé neznali?
Pohlédni do staročeských výkladových slovníků, které všechny svědčí proti tobě:
http://vokabular.ujc.cas.cz/hledani.asp ... %C3%A1vist

Ježíšovo vyjadřování však pochopitelně bylo poplatné danému prostředí, které nemělo charakter německého pünktlich, spíše bychom ho mohli nazvat hyperbolou. Což vzhledem k charakteru učení bylo oprávněné, mělo probudit, ze spárů smrti, k životu, nikoli naopak, jak se snaží ekumenický překlad.
Zdeněk
 

Re: Jak pozitivně podporovat tělem mysl a myslí tělo?

Nový příspěvekod Zdeněk » pon 16. kvě 2016 0:39:11

vostálník píše:
....Utrpení je nejkratší cesta k osvícení.


A to proč ?

Ze zkušenosti. Sdílené a částečně i své. Jistě to nemusí být cesta nejlepší. Ale nepochybně bez utrpení bych pořád byl tím samým hňupem, jakým jsem byl.

vostálník píše:hovoří jen o přítomném okamžiku ted,

zatímco o "tady" nemá až tak moc ponětí....
Z hlediska časoprostoru teď nemůže být bez tady. Čili se vlamuješ do dveří, které jsou dokořán otevřeny :)
Zdeněk
 

Re: Jak pozitivně podporovat tělem mysl a myslí tělo?

Nový příspěvekod nop » pon 16. kvě 2016 7:11:59

Zdeněk píše:
nop píše:Nenávidět je opak slova "návidět". Dnes se návidět nepoužívá, ani slovo "návist", jež je opakem ke slovu "nenávist".
Původně nenávist je k návisti opakem nebo při nejmenším je to nepřítomnost návisti.

Výraz " nemá-li v nenávisti otce svého,..." má tedy vlastně význam, že on svoji návist (oblibu, cit) nesměruje k otci, matce atd., ale znamená to, že "nemá oblibu k otci, atd." , nevztahuje se k nim v citech, dokonce ani k vlastní duši (to znamená sebezapření, že ani své nitro neoblibuje na prvním místě).

Bez porozumění starému jazyku by to svádělo k domněnce, že k tomu být učedníkem je třeba napřed někoho nenávidět.
Ale pravdivé je spíše: "nelnout citem k ...(atd.)

I ty politiku :)
Jak se tehdy tedy nazývala nenávist, když to nebyla nenávist? Nebo v té době tento cit nebyl pojmenován, či jej lidé neznali?
Pohlédni do staročeských výkladových slovníků, které všechny svědčí proti tobě:
http://vokabular.ujc.cas.cz/hledani.asp ... %C3%A1vist

Ježíšovo vyjadřování však pochopitelně bylo poplatné danému prostředí, které nemělo charakter německého pünktlich, spíše bychom ho mohli nazvat hyperbolou. Což vzhledem k charakteru učení bylo oprávněné, mělo probudit, ze spárů smrti, k životu, nikoli naopak, jak se snaží ekumenický překlad.

máš pravdu, výsledek je víceznačný.
Když si dosadíš naopak „návist“, ukazuje se
A/ návist, -i f. náklonnost, přízeň, láska; nevraživost, zášť, závist
B/ návist, -i f.; k náviděti
1. nevraživost, záští, závist: z hněvu k dobrým nawyſt sem jměl AlbRájB 131b (nenávist ~A); zdali jest na koho pořekl nawiſti zlý skutek bez viny neb žaloval na koho falešně HříchM 241
2. náklonnost, přízeň, láska: k svým chudým přátelóm míle bývaj jim štědrý, komu jest toho píle, věrnú nawiſti v jich núzi

a když píšeš do vyhledávacího okénka „náviděti“, vychází:
a/ náviděti, -viz’u, -vidíš ned. (koho, čeho) mít v lásce, mít rád; řevnit, žárlit, sočit, nevražit na někoho, závidět někomu; neroď náviděti jeho přestaň ho nenávidět

b/ náviděti, -zu, -díš, impftiv. — Milovati, lieb haben, oppositum (protiklad) k nenáviděti...
c/ také žárliti.
=
Ale rozhodující má být originál, a to by bylo řecky nebo aramejsky a to neovládám.
Uživatelský avatar
nop
 
Příspěvky: 2467
Registrován: ned 04. zář 2011 22:53:28
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Křesťanství

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník