Upřímné sebepoznávání

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Jana » úte 15. kvě 2018 20:10:08

Návštěvník píše:
Jana píše:
Tara píše:Proč to pořád tak striktně rozděluješ na jenom diamant a jenom slupky?

Copak jsem nepsala i o diamantu, který je dokonale uschovaný pod slupkami nečistot??????? To fakt jako neumíš číst????????? Nebo nechceš?????

Nemám na to už nervy, zdar, nazdar :-)


Já bych ty měntální slupky moc neřešila, nejsou ničím skutečným. Líbí se mi, že dzogčhen je nebere vůbec vážně a tím pádem ta cesta skrz něj je pro ty, kdo na svých představách o sobě a o druhých moc nelpěj, docela jednoduchá a rychlá.

Proč potom, ty nečistoty, slupky řešil Nisargadatta? Nemusel a řešil.


Nisargadatta přece jak sám o sobě říkal, vůbec nic neřeší.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6995
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 15. kvě 2018 20:21:18

To je to zrelativizování jen proto, aby ego (představa o tom, kdo jsem), bylo zachováno.

Řešil, ne že ne, a málem ho to stálo život.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 15. kvě 2018 20:21:44

A Ježíše to dokonce život stálo.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Jana » úte 15. kvě 2018 20:29:56

Návštěvník píše:To je to zrelativizování jen proto, aby ego (představa o tom, kdo jsem), bylo zachováno.

Řešil, ne že ne, a málem ho to stálo život.


"...Vy vidíte, jak se moje tělo chová obvyklým způsobem a vyvozujete z toho své vlastní závěry. Nepřipustíte, že vaše závěry nesvazují nikoho jiného než vás. Pochopte, že obrázek, který jste si o mně udělal, může být úplně špatný. Vaše představa o sobě samém je také špatná, ale to už je váš problém. Nemusíte však vytvářet problémy pro mě a chtít, abych je řešil. Já pro­blémy ani netvořím, ani je neřeším."
http://www.advaita.cz/26445n-57.-za-mys ... ate=2013-6
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6995
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 15. kvě 2018 22:36:03

Tara píše:Úryvek z článku Rozhovor s Alexandrem


"...Jeden den tvrdil jedno a druhý den přesný opak a následující den vše znovu překroutil tak, že už to ani víc nebylo možné...


:)
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Jana » úte 15. kvě 2018 22:56:09

Návštěvník píše:
Tara píše:Úryvek z článku Rozhovor s Alexandrem


"...Jeden den tvrdil jedno a druhý den přesný opak a následující den vše znovu překroutil tak, že už to ani víc nebylo možné...


:)




Tak, naopak a ještě i úplně jinak.

:)
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6995
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Jana » stř 16. kvě 2018 6:33:17

Návštěvník píše:A Ježíše to dokonce život stálo.


Je to tak i naopak a ještě úplně jinak.

Božství, které vstoupilo do téhle inkarnace, tím nebylo nijak dotčeno, stejně tak jako není dotčeno žádnou inkarnací.

Ten, pro koho je Ježíš živoucí láskou, nalézá spolu s ním život věčný.

Není to příslib do budoucna. Je to poznáním Boží přítomnosti, která tady je.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 6995
Registrován: pon 25. črc 2011 20:38:09

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 8:22:34

Jana píše:
Návštěvník píše:A Ježíše to dokonce život stálo.


Je to tak i naopak a ještě úplně jinak.

Božství, které vstoupilo do téhle inkarnace, tím nebylo nijak dotčeno, stejně tak jako není dotčeno žádnou inkarnací.

Ten, pro koho je Ježíš živoucí láskou, nalézá spolu s ním život věčný.

Není to příslib do budoucna. Je to poznáním Boží přítomnosti, která tady je.

Jak toto souvisí s diamantem a se slupkami, které diamant zakrývají?
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 8:56:30

Jana píše:
Návštěvník píše:A Ježíše to dokonce život stálo.


Je to tak i naopak a ještě úplně jinak.

Božství, které vstoupilo do téhle inkarnace, tím nebylo nijak dotčeno, stejně tak jako není dotčeno žádnou inkarnací.

Ten, pro koho je Ježíš živoucí láskou, nalézá spolu s ním život věčný.

Není to příslib do budoucna. Je to poznáním Boží přítomnosti, která tady je.


Ale to nemění nic na tom, že jako člověk zemře. Ježíš ovšem povstal z mrtvých - zase jako člověk (zřejmě astrální forma) aspon na krátkou chvíli.
Takže člověk si může říkat - zemřu, ale nějaká esence ze mne zbyde. A v astrálu (v nebi) se třeba setkám s nějakými starými známými.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 9:02:02

Návštěvník píše:
Jana píše:
Návštěvník píše:A Ježíše to dokonce život stálo.


Je to tak i naopak a ještě úplně jinak.

Božství, které vstoupilo do téhle inkarnace, tím nebylo nijak dotčeno, stejně tak jako není dotčeno žádnou inkarnací.

Ten, pro koho je Ježíš živoucí láskou, nalézá spolu s ním život věčný.

Není to příslib do budoucna. Je to poznáním Boží přítomnosti, která tady je.

Jak toto souvisí s diamantem a se slupkami, které diamant zakrývají?


Milarepa byl mudrc (diamant) pod slupkami. Osvícením z něho slupky spadly a mohl fungovat jako mudrc.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 9:08:19

Realizovaní se zavřením očí rozplynou v Abslolutnu (nirvikalpa) a při otevřených očích (savikalpa) vnímají svět jako manifestaci Absolutna.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 9:08:59

Návštěvník píše:
Jana píše:
Návštěvník píše:A Ježíše to dokonce život stálo.


Je to tak i naopak a ještě úplně jinak.

Božství, které vstoupilo do téhle inkarnace, tím nebylo nijak dotčeno, stejně tak jako není dotčeno žádnou inkarnací.

Ten, pro koho je Ježíš živoucí láskou, nalézá spolu s ním život věčný.

Není to příslib do budoucna. Je to poznáním Boží přítomnosti, která tady je.

Jak toto souvisí s diamantem a se slupkami, které diamant zakrývají?

Slupkami jsou představy o minulosti osoby Ježíše, představy o souvislostech s vlastní budoucností, s vlastním osobním příběhem, diamantem je vědomí Krista, který září v duchovním Srdci.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Hmla » stř 16. kvě 2018 9:26:37

miroslav píše:Ráno hmlisto, cez deň takisto, v noci tma



"Hospoda hořela hodinu. Hotovo. Hirošima hadr. Hořeniště halí hustá hmla. Hostinský Hrubeš hloubí hroby. Hyeny hodují."
Hmla
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 9:31:12

Milarepa byl mudrc (diamant) pod slupkami. Osvícením z něho slupky spadly a mohl fungovat jako mudrc.



Slupkami jsou představy o minulosti osoby Ježíše, představy o souvislostech s vlastní budoucností, s vlastním osobním příběhem, diamantem je vědomí Krista, který září v duchovním Srdci.


Slupky (nepravda, lež) je vlastně egocentrismus. Egocentrické zaměření na sebe, coby osobu a její příběh se vším, co k tomu náleží. Ten zakrývá diamant, to, co je ryzí, všudypřítomné a věčné...

Aby slupky spadly, a spadly zcela, je u většiny třeba hodně času a hodně konfrontací, a také hodně bolesti. Právě bolest, ztráta záchytných bodů, ztráta všech iluzí o tom, jak to je a hlavně iluzí o sobě, coby středobodu Vesmíru je tím nejlepším a nejrychlejším řezbářem. Bolest je průvodní esencí, jako u porodu, v bolesti se rodí nové...
Při spočívání v krajině blaženosti jako blažená osoba, blažený jedinec se nové nezrodí, nemůže...
Vše má své a vše je dobře...
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Tara » stř 16. kvě 2018 9:46:52

Trošku dlouhé, ale nedá se to sem nedat celé až do konce, i tak ve zkrácené verzi, celá kapitola Volný je zde:

viewtopic.php?f=273&t=2894&start=20

--------------------------------


Ale hledal jsem to, v čem je moje štěstí a ptal jsem se: ‚Kde je Bůh?‘

Neboť on nebyl v této zemi štěstí.

Leda – lze-li to tak říci – jako dík v jejich srdcích za jejich štěstí.

Tehdy jsem se cítil, jako bych byl ještě slepý a moje oči se měly otevřít. A pak jsem viděl do nebe, kde jsou ti, kteří uctívají Boha.

Velká milost se na ně vylévala, právě taková, kolik měli místa ve svých srdcích. Andělé je obklopovali a učili je ještě hlubšímu uctívání, takže měli místo ještě pro větší milost.

Pomyslel jsem si: ‚To je blaženost. Ale kde je Bůh?‘

Protože on nebyl v zemi blažených.

Nemohl tam být nikdo kromě nich samých, protože oni se modlili k Bohu kvůli sobě samým, aby byli plni jeho milosti.

A bylo mi znovu, jako bych byl slepý a moje oči se musely otevřít, než budu moci vidět.

Pak jsem viděl do nebe, kde jsou ti, kteří hloubají o životě, aby pochopili, odkud přichází, jaký je a kam jde.

Tam byli lidé, kteří věděli vše, co se nikdy nedovím, a co vědět ani netoužím.

Před každým byla zeměkoule, která byla živá a pohybovala se, zatímco život vznikal a rostl před jejich očima a oni ho sledovali tak přesně, že nebylo nic kromě nich a toho, co viděli. Bylo tak ticho v tomto nebi, že by jejich myšlenky musely být slyšeny tím, kdo by je dovedl pochopit.

Před každou z těchto zeměkoulí bylo malé, zlaté slunce, takřka zrcadlo, ale ze živého zlata, které neodráželo toho, kdo do něho pohlédl, nýbrž ukazovalo bezednou zlatou hlubinu.

Viděl jsem tvář přesunout se přes jedno z těchto živoucích sluncí. A ten, který seděl před ním, vstal, a já věděl, že život jeho ženy na zemi skončil.

Viděl jsem, jak čeká, viděl jsem ji přicházet, viděl jsem jak ji bere za ruku a vede do nebe, kde bylo jeho srdce.

Věděl jsem, že toto nebe není jejím nebem, ale že se jejím nebem stane, poněvadž je to nebe jeho, a myslel jsem si“ ‚taková je láska.‘

Ale ptal jsem se znovu: ‚Kde je Bůh?‘

Protože Bůh nebyl v nebi, kde se učili chápat vše – kromě něho samotného.

Tu se opět zdálo, jako bych i nadále byl slepý a moje oči se otevřely, takže jsem mohl vidět.

Viděl jsem nebe, kde jsou ti, kteří uctívají Boha kvůli němu samotnému.

Ale nemohu říci, co jsem viděl, protože – zatímco jsem hleděl – stávalo se to stále větším, to, co zářilo, nabylo paprsků, jako by to předtím bylo jen mdlé, to, co bylo mocné, vyrostlo, jako by to předtím bylo jen malé, blaženost nabyla plnosti, jako by předtím byla jen nedostatkem.

To byl lesk. To byla sláva.

Vše, co zde na zemi září před našima očima, má od toho svůj lesk – ranní slunce svůj jas, večerní slunce svou nádheru, život sám svůj život. Bez toho by byly všechny oči mdlé, zlato žluté, nikoliv však zlaté.

Ano, ano – právě tak to je.“

Zmlkl a hleděl před sebe. Jeho oči zářily, jako by dosud viděl to, o čem mluvil. Nyní se jejich výraz změnil, místo vytržení nastoupil hluboký klid, který byl větší než klid smrti. Byl to klid života a smrti současně, jako by nesmiřitelné mocnosti zde splynuly v nějakou třetí, která je mocnější než obě dohromady.

Kandidát cítil zamrazení, jež se podobalo úzkosti i úctě. Holger začal opět mluvit:

„Byla tam rozmanitost, nadbytek rozmanitosti. Ale jedna věc byla společná – všechno existovalo ve velkém povznesení, dýchalo v úlevě, nemající mezí.

Ale podivné je, že věčné povznesení se mi stalo jakoby jhem, ač nikdy nemohlo unavit, a úlevu, která byla stále větší, jsem cítil jako břímě. Zíral jsem do slávy, ale nenalézal jsem jiné, pro které by to bylo takové, a – zatímco jsem zíral – slyšel jsem hlas, ne však mimo mne, který pravil:

‚Po čem pátráš v Boží slávě?‘

Odpověděl jsem, ale nepoužil jsem slov: ‚Pátrám po Bohu.‘

Hlas řekl: ‚Toto je sláva Boží.‘

Ptal jsem se opět:

‚Kde je Bůh sám?‘

Hlas odpověděl:

‚Ty, jenž si troufáš se zde tázat, otevři oči a viz!‘

A v téže chvíli jsem byl vyloučen ze slávy. Byla tak říkajíc za mnou.

Pode mnou bylo něco – mohu to snad nazvat… prostorou.

Nebyla v ní radost, myslel jsem si, ač jsem nic neviděl: ‚Vše, co je opak radosti, je zde uvnitř.‘

Ale za touto… prostorou jsem viděl jinou.

Nemám jméno, jímž bych ji mohl nazvat. Každé jméno je příliš velké.

Mohu ji nazvat pouští, mohu říci komora čeledínova. Obě jména jsou příliš velká, neboť něco znamenají.

Zde nebylo nic, na co by člověk mohl vložit ruku a co by mohl pojmenovat a nazvat svým. Ale touha mě táhla k ní a ačkoliv jsem již neslyšel žádný hlas, ani neviděl ukazatele cesty, věděl jsem, že tam chci.

Neboť tam uvnitř byl Bůh.

Ale když jsem chtěl projít bezradostnou prostoru, která byla před Boží chudobou, zastavil jsem se a pojala mne hrůza.

Hrůza byla déšť, který do mne pršel a vnikal jako zžírající led, rozpouštějící a ničící vše, co bylo mnou. Netroufal jsem si vejít zcela dovnitř, neboť jsem si netroufal přestat být já, netroufal jsem si dále žít a nebýt já.

Ale pak jsem opět viděl prostoru, jež byla tak nepatrná, že v ní nemohl být nikdo jiný kromě Boha a touha mě táhla vpřed a já si pomyslel:

‚Když přestáváš být, jsi blíže Bohu, než když se tu zastavíš a zůstaneš sám sebou.‘

Vešel jsem a zemřel smrtí, jež se podobá smrti našeho těla jako klidný spánek noční můře.“

Oční víčka mu klesla, tvář se zavřela. Seděl nehybně jako zprvu na kamenech schodů.

Cosi dopadlo na zem s krátkým, temným zvukem. Byl to Kandidátův doutník, který uhasl a nyní mu vypadl z prstů. Nezdvihl ho, ale zíral na Holgera, jež seděl tak blízko a zdál se být tak daleko, že nebylo možné myslet na spojení s ním. Pozoroval, že sám pohybuje rty v horlivé otázce: „Co pak? Co pak?“ Ale když si to plně uvědomil, nebyl s to se ptát. Bylo to, jako by se hrůza, kterou Holger cítil před boží chudobou, postavila do cesty této poslední otázce. Hluboký klid, jenž se nepodobal ani životu, ani smrti, spočíval na Holgerově postavě a šířil se od ní. Kandidát cítil instinktivní snahu zachránit se, on, který jindy bral většinu své potravy z ticha a mlčení, cítil před tímto tichem cosi, co se podobalo strachu, že by se jeho vědomí mohlo ponořit ke dnu a již nikdy se nevynořit. Kdyby něco nepodnikl, vír nekonečnosti by se ho chopil a stáhl ho s sebou. S napětím, jako by používal vší své síly, se shýbl, zdvihl doutník, zapálil ho a začal chodit sem a tam po místnosti. Ale ani to ještě nestačilo, musel přimět Holgera, aby mluvil, slyšet jeho živý hlas, cítit pohyb jeho myšlenek, a tak se zeptal:

„Byla tam tedy různá nebe – podle různé povahy lidí?“

Holger vzhlédl a jeho hlas zněl vyrovnaně a tiše, tu a tam trochu hledavě jako jindy.

„Není snadné to vysvětlit,“ odpověděl. „Viděl jsem toho tolik, co neumím sdělit jinému. Ale to, na co se ptáte, je správné. Viděl jsem je přicházet z toho, co nazýváme smrtí, a viděl jsem je stoupat k nebi, až se zastavili, protože nemohli stoupat výše. Stalo se to samo od sebe. Zdálo se, že se to děje podle… zákona přírody, nebo jak bych to nazval.

Nejlépe pochopíte, co míním, když budete myslet na balon. Je to tak, že když vzduch v něm a vzduch kolem něho má stejnou teplotu a hustotu, pak již nestoupá, nýbrž stojí, že?“

Kandidát kývl a Holger pokračoval:

„Lidé byli vedeni vlastním nejvyšším citem. Když dospěli do nebe, které mělo přirozenost tohoto citu, zastavili se a byli doma.

Ale v každém nebi bylo mnoho… jakýchsi stupňů. Některé byly nižší a některé vyšší v témže nebi, ačkoliv konkrétní rozdíl nebyl a já mohl vše přehlédnout.

Ale mezi různými nebi byl asi rozdíl, protože mé oči se musely otevřít vždy, když jsem měl vidět nové.

Ale ve všech platil týž zákon – lidé přicházeli tam, kam je vedla jejich přirozenost.

Viděl jsem jednoho, který nepřišel tak daleko, jak ho mohla jeho přirozenost vést, třebaže došel mnohem dále než většina ostatních.

Bylo to v nebi slávy.

Viděl jsem ho přicházet. Stále rychle stoupal skrze všechna nebe. Na jeho tváři byl malý úsměv, který dokazoval, že ví, že bude stoupat vysoko.

Stoupal stále a přišel do slávy Boží a stoupal v ní a já viděl jeho přirozenost a myslel si: ‚Dospěje nejdále, kam člověk může dospět.‘

Ale v tu chvíli se zatavil a já to nechápal. V téže chvíli mi to bylo ukázáno. Nemůžu vysvětlit, jakým způsobem, ale viděl jsem to.

Viděl jsem jeho život na zemi. Bylo to daleko na jihu, kdesi tam, kde to nazýváme teplými kraji. Stromy nebyly zcela takové jako naše. Byly tmavší, mnoho z nich užších, většinou jakési borovice, a listnaté měly tenčí a šedivější listí.

Byl knězem – ne takovým jaké máme my. Byl jakýmsi mnichem, ale přece byl více než mnich. Nevím, jak se něco takového nazývá, existuje to však – kdesi na jihu.

Téměř ho zbožňovali. Byl to učený a chytrý muž a zvláště věděl, co sídlí v lidech. Ale hlavně to byla zbožná a velká duše.

Viděl jsem jeho pozemskou postavu, ač nyní byla asi mrtvá. Ale byla mi ukázána. Jeho vlasy byly bílé jako bílá vypraná vlna. Jeho oči svítily, jako by pozůstávaly ze samého slunce, ze slunce, které právě vyšlo. Byly tak čisté, že lidé, kteří ho viděli, klekali a vyznávali mu své hříchy. Mysleli si, že je světec.

Ale hle: kam pohlédl, setkal se s tou myšlenkou u všech lidí. Neviděl nic jiného než ji, protože ji měli všichni. Do té míry si na ni zvykl, že se na něj tak nějak přilepila, aniž o tom přemýšlel. Nosil ji s sebou všude jako něco, co bylo jeho. Pověsili ji na něho jako ozdobu. A on věděl, že jeho činnost je požehnáním pro lidi.

Z toho právě pocházel ten malý úsměv, který jsem viděl na jeho tváři, když stoupal.

Ale vše dobré, co podržel jako vědění o sobě, stalo se v nebi slávy závažím, jež ho táhlo dolů, zatímco jeho přirozenost se snažila stále vzhůru.

Čím výše duše stoupá, tím lehčí věci se stanou těžkými, tím menší hříchy se stanou velkými.“

Kandidát přestal chodit, stál a díval se na Holgera, jeho pozorný výraz byl vyjasněn malým úsměvem, o němž sotva věděl.

Holger to viděl a pravil:

„Že mi bylo dovoleno to ještě jednou vidět!“

„Co?“

„Že stojíte tak laskavě a trpíte si ze mne blázny.“

„Netropím si z vás blázny,“ odpověděl Kandidát.

„Ne,“ pravil Holger, „nemyslel jsem také vlastně na vás, nýbrž na hochy ve škole. Podobáte se jim. Takový úsměv mívali, když jsem náhodou uměl své otázky. Vždy jsem tvrdil, že je umím ‚uvnitř‘, ale když měly vyjít ven z úst, přicházely zpřeházeny bez souvislostí, a já byl pro smích.

Ale někdy, když jsem nemyslel na to, co mám říci, přišlo to vše doslova samo od sebe. A pak se všichni hoši pousmáli určitým způsobem, jako by mínili: vždyť on má pravdu, skutečně to umí. A já viděl na jejich úsměvu, že mi přejí, že jsem to dostal ven. Před chvílí jste se jim podobal, takže jsem sotva viděl rozdíl.“

„Dnes už podruhé mě redukujete na školáka,“ poznamenal Kandidát.

„Nebylo to zle míněno,“ odpověděl Holger, „nechtěl jsem vás… vás… redukovat.“

„Možná proto se to tak dobře daří,“ usmál se Kandidát. „Je to jako se školními úkoly: jen když nemyslíte na to, co máte říci, jde to samo.

Ale hleďte, počasí je mírné a vítr tichý – nepůjdeme si sednout do zahrady?“

Vyšli ven ke staré jabloni, kde Holger stál napůl bez vědomí, než ho Kandidát dostal dovnitř. Šli k novému plotu z jilmů a břečťanu.

V koutě ležel kámen, poslední zbytek starého plotu, který Kandidát rozbořil a odvezl.

Holger usedl na kámen, Kandidát naproti němu na lavici.

Dívali se na pole, kde sluneční svit pozvolna nabýval na měkkosti a tichosti, zatímco se schylovalo k večeru. Viděli den téměř klesat do minulosti – den, který byl, a nikdy již nebude.

Kandidát se díval na stíny, jak se stále prodlužují, a měl pocit, jako by se jeho zvláštní měřítko pro všechno krátilo.

Obrátil se k Holgerovi, aby něco řekl, ale zmlkl v hlubokém údivu, protože ve velké tváři mu život ukázal novou důstojnost, pro níž neznal míru a váhu.

Tvář byla nehybná, a přece se díval do úsměvu bez paprsků, do úsměvu bez předměty, do úsměvu samého v sobě.

V této tváři byla prostá velikost, která nedbala vlastní bytosti, příval nepatrnosti, přebytek Ničeho – paradoxní triumf sebezničení.

Kandidát se odvrátil a díval se do klesání dne a zůstal tak sedět, až se mu zdálo, že život sám mizí a táhne jeho samého i jeho činnost s sebou ve svém mizení – cosi zbytečného, co vklouzlo do hlubokého zapomenutí veškerenstva.

„Bůh je tedy… Nic,“ pravil pomalu, „podle vašeho snu.“

„To je možné říci,“ řekl Holger.

„Pak není Boha.“

„Ano,“

„Musí buďto být, nebo nebýt.“

„Ne.“

„Není nic třetího.“ Obrátil se prudce k Holgerovi a jeho tón byl slabě podrážděný.

Holger chvíli váhal.

„Chcete, abych řekl, co myslím?“ ptal se.

„Ano.“

„Dobrá. Pak si vzpomeňte na Haničku. Kdo miloval a zabil?“

„Vy.“

“Myslete na visigrödského stárka. Kdo nenáviděl a odpustil?“

„S obdivem říkám, že jste to byl také vy.“

„A kdo sedí nyní vedle vás?“

„Když se ptáte – pak jste to tedy vy.“

„Ale když nyní řeknu, že necítím vlasy na své hlavě jako své, nýbrž jen, že tu jsou, a necítím, že moje oči vidí, nýbrž jen, že je viděno, a necítím, že moje uši slyší, nýbrž jen, že je slyšeno, a necítím svůj dech jako svůj, nýbrž jen, že se to děje, a necítím, že moje nohy jdou a moje ruce pracují, nýbrž jen, že se to děje…

Kdo jsem tedy já, který vykonal věci si odporující? Který miloval a zabil, který nenáviděl a odpustil, který již ani nemiluje, ani nepropadá nenávisti. Který není přitahován ani odpuzován. Který nemá vůli nebo cíl?“

„Míníte tím, že neexistujete?“

„To je možno říci.“

„Ale vždyť tu jste.“

Pak musí být něco ‚třetího‘.“

„Pamatujete se, co jste učinil. Tedy vy, jenž tu sedíte, jste ten, který to učinil.“

„Nebyl jsem to já, kdo to učinil.“

„Nebyl jste to vy?“

„Jan Olsen mi jednou řekl: nebyl jsi sám sebou, tehdy, když jsi to udělal Haničce.

Ale stejně jsem nebyl ‚sám sebou‘, když jsem někomu prokazoval dobro. Byl jsem vždy ovládán nějakou mocí a věděl jsem sám o sobě málo. Ano, dokonce se stalo, že jsem nenáviděl z lásky, že jsem bil z něhy. Mocnosti života se mnou jednaly, jak chtěly.“

„‚Mocnosti‘ života jednaly – a co jste byl vy?“

„Já byl boj mezi nimi. V něm jsem se naučil sama sebe znát, a cítil jsem to, co mě mohlo osvobodit od tohoto boje.“

„A co to bylo?“

„Byl to Bůh.“

„A nyní?“

„Nevím o ničem jiném než o osvobození.“

„Ale to, co nazýváte Bohem, co vás hnalo k osvobození, byl asi pud ve vás samém?“

„Pak by byl ustal, když jsem přestal být ‚sebou‘.

Myslím však na to, co jsem nazval svým snem a co bylo snad pravdou. Každému citu snad odpovídá nebeská krajina nebo pekelná díra, které skutečně jsou, ačkoliv je nemůžeme vidět.

Cit také je, ačkoliv ho nevidíme.

Dobrý cit ve mně k malým dětem nebyl mnou, nýbrž mým, a byl důkazem, že jsem, a byl pokoj kolem maličkých, protože jsem ho měl.

Nebe jsou snad dobrými city Boha ke světu.

Poněvadž jsou a poněvadž my je cítíme, víme, že On je.

Ale Bůh sám dbá jen málo o svá nebe.“

„Proč si to myslíte?“

Holger pohlédl šetrně na Kandidáta a pravil:

„Nezděste se toho, co nyní řeknu:

Nepřeji si, aby se můj zločin nestal. Je mi stejně blízký a stejně drahý, je mi stejně vzdálený a stejně lhostejný jako snopy, které jsem svazoval na poli Haničce, nebo jako ochráněné dítě na školním hřišti.

Pomáhal jsem malým z lásky. Z lásky k nim jsem krutě bil velké. Miloval jsem a zabil. Kde je láska takového druhu, je i nenávist.

Dokud existuje nebe, existuje peklo.

Nepřeji si, aby se můj zločin nestal. Bez něho bych se nikdy nebyl stal volným, nikdy bych nedospěl tam, že nepřikládám svému nejlepšímu skutku větší ceny než tomu nejhanebnějšímu.“

Kandidát na něj pohlédl s nedůvěrou.

„Nečiníte to?“

„Ne. A věřím, že tak hledí Bůh na své nebe a na své peklo a praví: ‚Ani to, ani ono nejsem Já.‘ – Obojí je ale znamením, že on je.“

„Podle toho,“ řekl Kandidát, „by život byl bojem mezi protikladnými mocnostmi, z něhož vzniká vědomí, a Bůh bytostí, jež se připoutala ke světu a osvobozuje se od něho – spolu s námi lidmi.“

Holger zavrtěl hlavou:

„To, co tu říkáte jsou myšlenky, které máte o něm.

Ale každá myšlenka, kterou máme o něm, nás o kousek od něho posune.

On nemůže být myšlen, může být pouze žit.

Jsme mu blíže, když sotva věříme, že je, ale cítíme ho v sobě.

Ano, v sobě – neboť on je na nepatrném místě.

Tak nepatrném, že je to místo všude a je majetkem každého.

Ano, vpravdě: skrytý příbytek boží je u silnice, a je tak otevřený, že si ho nikdo nevšímá.

Ale nelze o něm říci nic, než že je.

Co lze říci, je: ‚Bůh existuje pro každého, kdo ho potřebuje.‘ Každou míli, kterou jsem ušel na cestě svého života – tehdy, když byl život, který jsem nazýval svým – modlil jsem se k Bohu v úzkosti a chvění, v důvěře a otevřenosti. Při každém kroku jsem si ho představoval před sebou, při každém kroku jiného a pokaždé většího. Ale po celou dobu tu bylo něco, co zůstávalo stejné.

To, co bylo stejné po celou cestu, je pravda o něm.

Nevytvářím si ho už, vím, že jsem v něm, že jsem jím.

Nemodlím se již, ale je mi, jako bych se vždy modlil.

Je to asi chvalozpěv nad tím, že můj život je skončen a že jsem volný.“

Hleděl ven do šera, kde den a noc se v sobě navzájem ztrácely.

Kandidát sklonil hlavu a tiše sám pro sebe řekl:

„A chodil Enoch stále s Bohem a nebyl více viděn, neb vzal ho Bůh.“

-------------------------------------------

Z knihy Ankera Larsena Kámen Mudrců
(Vydalo nakladatelství Avatar v edici Zlatý věk)
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 2740
Registrován: stř 20. lis 2013 9:44:22

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 9:48:03

Návštěvník píše:Aby slupky spadly, a spadly zcela, je u většiny třeba hodně času a hodně konfrontací, a také hodně bolesti.


Toto je vnímání z pohledu ega: čas, osoby, které musí trpět, aby...atd.
Mudrc vnímá svět jako manifestaci Absolutna. Nic se ve skutečnosti neděje.
(Samozřejmě i to vnímání z ega je manifestací Absolutna. )
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Tara » stř 16. kvě 2018 9:51:13

Návštěvník píše:
Návštěvník píše:Aby slupky spadly, a spadly zcela, je u většiny třeba hodně času a hodně konfrontací, a také hodně bolesti.


Toto je vnímání z pohledu ega: čas, osoby, které musí trpět, aby...atd.
Mudrc vnímá svět jako manifestaci Absolutna. Nic se ve skutečnosti neděje.
(Samozřejmě i to vnímání z ega je manifestací Absolutna. )

Budiž lehce mudrcům :-)
Kolik z nás je mudrců? Kolik z nás zná žijícího mudrce?
Uživatelský avatar
Tara
 
Příspěvky: 2740
Registrován: stř 20. lis 2013 9:44:22

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 10:38:50

Návštěvník píše:
Návštěvník píše:Aby slupky spadly, a spadly zcela, je u většiny třeba hodně času a hodně konfrontací, a také hodně bolesti.


Toto je vnímání z pohledu ega: čas, osoby, které musí trpět, aby...atd.
Mudrc vnímá svět jako manifestaci Absolutna. Nic se ve skutečnosti neděje.
(Samozřejmě i to vnímání z ega je manifestací Absolutna. )


Mudrcův život probíhá mezi moudrostí a láskou. Obojí jsou nutné, nebot láska bez moudrosti je pošetilost (každý den zde prezentováno) a moudrost bez lásky je tvrdost (taky často zde prezentováno: Však uvidíš, jak budeš trpět...)

Pro vyjasnění:

Moudrost říká: Nejsem nic.

Láska říká: Jsem všechno.
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 11:05:08

Kolik z nás je mudrců? Kolik z nás zná žijícího mudrce?

Co je to mudrc?
Návštěvník
 

Re: Upřímné sebepoznávání

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 16. kvě 2018 11:15:12

Návštěvník píše:Kolik z nás je mudrců? Kolik z nás zná žijícího mudrce?

Co je to mudrc?

Řekněme někdo, kdo je již VOLNÝ.... :-)
Návštěvník
 

PředchozíDalší

Zpět na Co mě napadá

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků