Stránka 1 z 2

Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: pát 19. pro 2014 22:47:21
od ryu.nin
Blíží se konec roku, tak jsem si říkal, že sem přihodím něco. Poslední kapku, můžete to brát jako poslední kapku, po které už nikdy nebudete chtít číst vůbec nic, co jsem napsal, nebo to bude poslední kapka, kdy už to nevydržíte a řeknete si - tak jo, jdu do toho, ryu.nin je ten, koho hledám... a nebo to můžete brát jako poslední kapku v tomto roce, poslední kapičku - příspěvek k tématu Pravda, osvícení a podobně.

Tak tedy, uvědomil jsem si, že nekonečné spory tady, jak jsem to tu dřív víc pročítával, se týkají samozřejmě definice pravdy, lásky, buddhy, osvícení, atd.

Ega, definice ega. Takže tu máme spory ohledně toho, co je to ego, co je to pravé já, co je to láska, co je to Buddha a podobně.

Možná mi někdo dal nálepku buddhista, nebo nálepku špatný buddhista, nebo nálepku dogmatik, atd. Ale, co je pod těmi nálepkami?

Co je to ego? Právě přesně to neudělám, co jsem dělal dřív - snažit se druhé přesvědčit o něčem. Jeden definuje ego jako ---- říkejme tomu A. Jiný tvrdí, ne, ego není A, ego je B, jiný tvrdí, ne ego není ani A ani B ale to, co tu předvádíte. A jiný zase, ne, ne, je to X. A já na to dřív, ne , ego je z hlediska buddhismu něco jako P, ale může to být i Q nebo V. A co to je Pravda, někdo se ptá? A hned tu je spousta zajímavých reakcí, pár lidí se shodne, že to je J, ale jinému se nelíbí, že to tvrdí B. Kdyby to tvrdil C, tak by D připustil, že Pravda je J, ale protože to říká špatná osoba, tak to je jinak.

A co se týká Buddhy, tak to je taky jen řada sporů.

Samozřejmě, jako buddhista vám může definovat Pravdu, Buddhu, osvícení... ale proč?

Pravda tu je - nebudu říkat, co to je, ale že tu je, na tom se možná shodneme. Kdo nevěří, že tu je pravda, to je většinou skeptik, který nevěří v nějaké zásadní poznání a tihle lidé sem nechodí, ale i takoví tu jsou, to je jisté. Baví je zpochybňovat.

Je tu taky Buddha, na tom se taky většina lidí tady shodne, ale kde je BUddha, jak vypadá, na tom se už neshodne skoro nikdo s nikým. Mohl bych vám říkat, co to je Buddha, kdo to je Buddha, ale - víte
co, přijďte si na to sami.

A co to je osvícení? Musím být osvícený, abych mohl říkat, co to je osvícení? Je to paradoxní, tohle osvícení, ale přít se o tom nebudu, proč taky - osvícení tu je taky, ale tomu už víc lidí věřit nebude.

A mé oblíbené téma a praxe - zazen. To je samozřejmě něco, co je trnem v oku mnohým, když slyší, že bez zazenu, bez dhjány není buddhismus. Ale přít se o tom nemá smysl. Zazen je nakonec něco, co není zazen, není to něco, co je v rozporu s něčím jiným, je to stav vesmíru, původní stav vesmíru. Ne nějaký oddělená věc, nebo koncept. A na to samozřejmě dostanu stovky reakcí v tom smyslu, že to není třeba cvičit. Samozřejmě že to není třeba cvičit! Kdo kdy tvrdil, že to je třeba cvičit? Buddha nemusí cvičit zazen, ale je fakt , že mnoho lidí, co si říkají buddhisté, cvičí zazen. Proč to dělají? Opět - nechám na vás. Cvičit zazen není ani dobré, ani špatné. ALe pokud to někomu vadí, že někdo cvičí zazen a říká tomu buddhismus, mohlo by mu taky vadit, že někdo řídí auto a říká tomu řízení auta. Ano, řízení auta je něco jiného než " řízení auta". TO je fakt. Zazen není názor, je to fakt, je to skutečnost a o skutečnosti není sporu. Buddha není názor, ale skutečnost. Kdo se může přít o skutečnosti? Chcete popírat to, co je? Můžete storkát tvrdit, že úpřed vámi není zeď, ale zkuste tou zdí projít, aniž byste udělali větší povyk než udělá víla, která si uprostžed spánku povzdychne.

Takže veškerý spor o buddhismu, o osvícení, o Pravdě, není spor o buddhismu, o osvícení a o Pravdě, ale je to spor o slovech. Je to lingvistický problém, ne skutečný problém, není to otýázka skutečnosti, ale otázka myšlení, otázka zacházení s pojmy, otázka komunikace.

Jde o to, že když si zvolíte někoho, za svého učitele, musíte mu věřit, že má nějakou autentickou způsob komunikace Pravdy, komunikace osvícení. Falešný způsob komunikace osvícení zanmená, že ten člověk buď říký, co ho napadne, a nebo říká to, co si někde přečetl. Ani jedno nemůže autenticky komunikovat osvícení. Takže jak vzniká schopnost komunikovat Pravdu autenticky, jedině tak, že máme zkušenost Pravdy. Ale musíte věřit někomu, že tu zkušenost má, jinak ta komunikace nebude dávat smysl. A když mu věříte, může vám říct, že to vy máte zkušenost Pravdy. Pokud je vaše mysl zakalená, budete zmatení, ale budete tomu učiteli věřit, že je osvícený a že vám naznačuje , co je Pravda. Když je vaše mysl čistá, žádná slova vaši Pravdu , vaši zkušenost nezkalí, nezpochybní, nezviklají.

Jana říká o Pravdě, že to je Láska. Když věříže, že Jana má zkušenost PRavdy, pak akceptujete její způsob komunikace, mluvíte pak taky o Lásce. ALe když jí nevěříte, pak její slovo Láska vám zní jako jinému Hořkost, nebo Zmatek nebo POchybnost. Já jsme tu nedávno napsal něco , co může znít nepříjemně, dysharmonicky. ALe když řeknu je Buddha je volovina, a vy věříže, že mám zkušenost PRavdy, pak s tou volovinou budte pracovat. Když mi nevěříte, tak i kdybych z úst vyplivl tisíc perel, tak pro vás ty perly budou jen nepořádek, na kterém uklouznete a zlomíte si nohu.

Kdo vám tedy něco říká o osvícení? Musíte si uvědomit, jestli tomu člověku věříte. Když mu věříte, pak může dělat chyby v komunikaci, ale směr je pro vás jasný. Může to být směr do pekla. A když mu nevěříte, může být stokrát osvícený, ale jeho slova jsou pro vás jen polovičaté, pochybné názory.

Nakonec není důležité tooik, co říkáme, ale co děláme, protože slova vždycky pouze nahrazují skutečnost, ale nikdy ji nemůžou plně zastoupit. Jsou jen dočasnou nálepkou, dokud se neprobudíme. Pak jsou slova opět jen nálepkou, ale my už víme, že slova nikdy nebyly, nikdy nebyly Pravda samotná. Takže se můžeme vesele smát a vesele milovat a vesele se zlobit. Je to jedno. Ale - pokud máje potenciál druhé probouzet, nemůžeme podceňvoat sílu slov a už vůbec ne sílu našich skutků. Lidé, nepodceňujte nikdy svou pravou podstatu, protože je bez hranic a v ní je zdroj pravdy nejen pro vás, ale pro všechno dění ve vesmíru a za hranicemi vesmíru. Vánoce jsou svátky , které oslavují narození Ježíše Krista, který byl ve spojení s podstatou vesmíru, tak jako my všihni. Ale Ježíš měl určitou cennou zkušenost, můžete tomu říkat osvícení. Takže Vánoce jsou oslavou nalezení pravdy, protože bez jeho nalezení pravdy bychom Ježíše neznali, natož ho oslavovali. Vánoce jsou tedy oslavou nalezení pravdy. Která je v nás. Ticho vánoční - které je k nalezení snad jen u vás doma večer, při lampičce a v tichém rozjímání, je oslavou nekonečné moudrosti. Vánoce jsou tedy svátky, které nám připomínají hlubokou moudrost, která je naší vlastní podstatou. Bez utišení tuto moudrost nevidíme, nechápeme. Proto přeju všem, aby v krásných momentech ticha a rozjímání našli svůj zdroj a nezapoměli ho bez váhání rozdat do všech stran. Všiczni dokážeme v tichosti sáhnout po zdroji Lásky. A všichni v tom okamžiku dokážeme tuto Lásku vrátit. Vrátit je špatný výraz - odrazit - aniž bychom ji popřeli. Vyzařovat, protože jsme ji našli. Děkuju za vaši moudrost, vaší podstatnou tichost, vaši pravou lásku. Není lehké ji vydolovat přes vrstvy zlosti, negace, zbytečných hádek, ale je tam. Je tam. Stačí být chvíli zticha. A už mlčím.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: pát 19. pro 2014 23:05:09
od Jarda Malej
Nakonec není důležité tolik, co říkáme, ale co děláme,..

Což se koneckonců projeví i v tom co, kdy, kde a jak ...říkáme.



:D

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 1:39:06
od ryu.nin
Ano, je to takový začarovaný kruh. Slovo nás může povzbudit k určité akci. Ta pak změní způsob našeho myšlení a mluvení. Je tu karma slov a karma akcí, obojí je důležité, ale obecně lidé, kteří se zajímají o filozofii spíš než o náboženství, přeceňují slova a podceňují akce. A naopak, příliš zbožní lidé přeceňují chování a pravidelné návštěvy kostelů a meditací, a podceňují intelektuální stránku věci, porozumění svému náboženství nebo své filozofii. V buddhismu je to tak, že praxe musí být podložena správným přístupem, chápáním, ale chápání nemůže nahradit praxi, natož kažodenní akce. A současně, zbožnost, přeceňování každodenního cvičení, jako by to bylo něco, co nemusí mít žádnou filozofickou hodnotu, je prostě jen zbožnost, prázdný obal. Dharma je praxe podložená správným nahlížením a správné nahlížení podložené praxí. Tedy rovnováha cvičení a chápání, rovnováha každodenního života a filozofie. Rostliny a zvířata mají tuto rovnováhu vrozenou - jejich chápání je dokonalé od začátku do konce, takže nemusí studovat knihy, ale u lidí je přirozené chápání světa už v dětství silně narušeno, takže pokud chtějí nalézt znovu tuto rovnováhu, objevit v sobě buddhu, musí si opravit nahlížení světa a podložit toto nahlížení skutky.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 8:34:41
od .Petra
Jana píše:
Nejde o to, dokázat, že někdo má nebo nemá pravdu, ale jde o to tu pravdu rozkrývat.



Ramana by na to zřejmě řekl:" Kdo ji chce rozkrývat? Najděte ho a potom uvidíte, jestli budete chtít ještě něco rozkrývat." :D
Ego a jeho starosti s pravdou a rozkrýváním...
:)

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 9:48:48
od malpan
ryu.nin píše:Ano, je to takový začarovaný kruh.

Ano vnímání světa s sebou nese i reakce na to, jak jej vnímáme. Čím krmíme mysl, tím se zabýváme a opět ji tak krmíme...
ryu.nin píše:Slovo nás může povzbudit k určité akci..

není to slovo, ale naše vnímání tohoto slova. Slovo samotné je jen komunikační nálepkou. Jakákoliv situace je nepřenositelnou informací, dokud ji jedinec sám neprožije... a když už je otevřený pochopení, tak se ptá - nejprve slovy, následně jen otevřeností bez otázek...

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 9:51:30
od ryu.nin
Petro, ta otázka Kdo ji chce rozkrývat, to není argument, to je učení. A vostalpetře, kdy tu je stav, kdy je něčeho přespříliš? Opět - to není můj argument. Jen něco k zamyšlení.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 10:58:48
od Jarda Malej
ryu.nin píše:... ta otázka Kdo ji chce rozkrývat, to není argument, to je učení.

To je sice pravda, ale může to působit vyzrále.

Podobně jako upozornění: "není to slovo, ale naše vnímání tohoto slova."
coby reakce na:
ryu.nin píše:
Slovo nás může povzbudit k určité akci..


:)

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 17:25:03
od ryu.nin
V absolutním smyslu je všechno v pořádku. Ničeho nepřebývá, ničeho neubývá, nikdo nic nemusí chtít nebo hledat. Všechno je jasné.

Ale v relativním smyslu jsou tu slova, učení, směr, snaha - ano ta snaha, která z absolutního hlediska postrádá smysl, je z relativního hlediska nutná. Vše je hra - tím je myšleno, že vše, ač je vše absolutní, je taky vždy relativní, tedy jen hra pojmů, hledisek, situací, atd. Nemůžeme popřít ani absolutní, ani relativní. Nelze přesně, slovy, zachytit, vyjádřit konečnou pravdu. Takže je možné na ni různě ukazovat. Pokud víme, kde ji najít. Pokud nevíme, kde ji najít, pak nám nezbývá než důvěřovat někomu, kdo ji našel. Ale ten může pouze naznačovat, nebo nás povzbuzovat, abychom se vzdali hledání - a jindy, abychom neustálvali v hledání. Ani jedno nemůže vyjádřit přesně, co máme dělat. Ale když se pořád nechytáme různých slovíček a argumentů, máme dobrou šanci uvolnit prostor pro intuici, která najde pravdu okamžitě. Druhá věc je, jestli to náš relativně, pojmově naladěný stav mysli přijme - jestli to přijme ta naše relativní, pojmově svázaná část.

Guru nás může nezajímat, nebo nás může ohromit, učarovat nám, ale důležité je, jestli nás skutečně oslovil, jestli otevřel naši mysl pravdě. Není to jeho zodpovědnost, ale je tu možnost být osloven. Být pouze učarován slovy, mít zalíbení v krásných myšlenkách je jako chodit před divadlem a nejít dovnitř, nenavštívit to představení.

Všichni jsme si rovni v tom smyslu, že jsme stvořeni z absolutna, žijeme v absolutnu - teď je na nás, jestli se tomu otevřeme nebo jestli se budeme chytat za slovíčka. To neznamená, že moudrý učitel nemůže argumentovat - ale je si vědom toho, že slouží vyššímu principu, než je pouze argument. Je to jeho služba pravdě, ne služba svému rozumu.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 20:49:14
od ryu.nin
vostalpetře, to jsou zajímavý postřehy.

Vyházet ten zbytek. Co tím zbytkem máš na mysli? Jinak ono zase - v zenu - je to opravdu zen? Čemu říkáme zen? To je zase lingvistickej problém, ne skutečně duchovní problém. Ale řekněme, že praxe a literatura, které se věnuju, řekněme, že od té doby, co Bodhidharma přišel do Číny a sednul si čelem ke skále a cvičil zazen - dhjánu - a zdůrazňoval tuto praxi a pak to po něm opakovaly generace "zenových " mistrů, až po mého učitele, řekněme, že to je "zen". Tihle všichni učitelé, kteří zdůrazňovali praxi zazenu tvrdili, že učí buddhismus, ale to jsme přeložili do češtiny něco, co oni nazývali Buddha Dharma nebo tak nějak, čínsky nevím jak a japonsky taky nevím jak. Abych byl upřímný.

Takže k tomu zbytku: byly by to knihy, byl by to zazen? Pokud uznáme, že buddhistická literatura je pouze návod, ne něco definitivního, pak musíme rozhodně buddhistickou literaturu "vyhazovat". Vidíš, že píšu uvozovky, protože chci upozornit, že Vyhazovat nemusí být totéž co vyhazovat. Tedy co to je vyhazovat, odhodit? To je duchovní, nebo filozofický problém. Co to je skutečně? To je úkol každého, kdo se chce dopátrat pravdy. Nebo osvícení, chceš-li. Tedy v naší tradici je třeba odhazovat intelektuální poznání, ale ne v tom smyslu, že nemůžeme nic říkat, nebo si pamatovat nějaké principy buddhistické filozofie. Jen bychom měli vědět, že bez odhození jakýchkoliv principů tu není realizace Buddhy. Není tu probuzení.

Pokud tím zbytkem myslíš cvičení zazenu - to je velmi zajímavý problém. Protože cvičení zazenu by mělo být naprostým odhozením všeho. Pokud někdo cvičí zazen a ponechá si k tomu své ego a své názory a buddhistickou filozofii, není to zazen. Není to dhjána. Dhjána je odhození všeho a naplnění všeho. S tímhle má problém hodně lidí - cvičí zazen ve smyslu lpění na něčem. Já cvičím, ty necvičíš. Musíme cvičit, vy necvičíte, cvičte s námi, dosáhnete toho a toho, ale takhle nedosáhne nikdo ničeho. Mistr Kodo Sawaki učil, že dharma je ne-já. Lidi na tomhle foru hodně obecně kritizujou cokoliv, co je produktem ega, co vychází z ega. Kodo Sawaki - "zenový" mistr kritizoval stav, kdy Já má názor, Já cvičí, Já si myslí, Já je důležitější než ostatní.

Ale většina lidí tady má možná za to, že je třeba jakási definitivní smrt já. To Kodo Sawaki neměl na mysli, taky mluvil o sobě, o své vlastní omezené existenci. Jen si on, jako jedinec, uvědomoval, že jeho "já" je omezené a jeho pravé já, Buddha, je neomezené. Takže se zase vracíme k tomu prolínání relativního a absolutního. Bez relativního, tedy bez "já" není ne-já, neboli pravé já. Je to prolínání, ne postupný nebo náhlý zánik relativního ve prospěch absolutního. Proto realizace není poznání absolutního a současně konec relativního, ale poznání, že relativní je vždy zároveň absolutní a obráceně. Mnoho lidí ulpí na odhalení absolutního - ale zaseknou se v tom. Jak říkal jeden učitel - poznání absolutního není realizace pravdy. A intelektuální pochopení, že relativní je vždy zároveň i absolutním a obráceně, taky není realizace, protože realizace nemůže být omezena, určena naším myšlením, logickým uvažováním.

Na realizaci se můžeme dívat jako na událost v čase - to je relativní pohled - ten a ten dosáhl rpavdy tehdy a tehdy, v tom okamžiku, když třeba zakopl o kamínek. To je často , časo se to nazývá satori, ale je to prostě japonský název pro realizaci. Jak víme, to není intelektuální poznání, ale odhození veškerého intelektuálního hodnocení věcí a nahrazení intelektuálního poznání přímým zážitkem skutečnosti. A na realizaci se můžeme dívat z hlediska absolutního - vše je vždy a neustále realizováno. Nic nemůže uniknout tomuto principu osvícení - proto Buddha v okamžiku svého "satori" řekl, že spolu s ním dosáhly pravdy všechny bytosti. Jak může být cokoliv, nejen bytosti, neosvícené, nerealizované? Vesmír je zásadně vždy realizován. Proto tu - absolutně - není co dosahovat, co nalézat. A současně v každém okamžiku tu je Buddha.
I když s tím můžeme souhlasit, je třeba to vyjádřit.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 20:59:39
od ryu.nin
Ještě k té intuici.

Když slyšíme slovo, nějak na nás působí nebo ho ignorujeme, ale když ho nevnímáme pouze logicky, může dojít k intuitivnímu poznání.

Kdysi dávno jsem narazil na větu, že buddhismus je oči vodorovně, nos svisle. Logicky to nedává smysl. Kdybych to vnímal pouze logicky, tak bych si řekl, že to je nesmysl. ALe nechal jsem svou intuici - můžu se mýlit, možná to bylo něco jiného, ale já bych tomu říkal intuice - aby mi "řekla" pravý význam věty "Buddhismus je oči vodorovně, nos svisle." Neumím si představit studium buddhismu nebo jakékoliv filozofie, která se snaží probudit skutečnou moudrost, prádžňa, která je za slovy, zaintelektuálním poznáním, bez toho, že bychom zapojili intuici.

Když jsem četl knihu, která skoro na každém druhém řádku zmiňovala satori, ale já nevěděl, co to je, tak jsem musel nechat působit svou intuici. Nechápal jsem, co to je satori, ale moje intuice mi říkala, že ty příběhy o čínských mniších, kteří dosahovali satori při mluvení o kachnách a miskách a kopancích, ukazují na nějakou hlubokou podstatu světa. Tak jsem šel za tímhle intuitivním poznáním.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 21:13:40
od .Petra
Jana píše:
.Petra píše:
Jana píše:
Nejde o to, dokázat, že někdo má nebo nemá pravdu, ale jde o to tu pravdu rozkrývat.



Ramana by na to zřejmě řekl:" Kdo ji chce rozkrývat? Najděte ho a potom uvidíte, jestli budete chtít ještě něco rozkrývat." :D
Ego a jeho starosti s pravdou a rozkrýváním...
:)


Ramana se té hry na rozkrývání pravdy účastnil stejně jako kdokoliv z nás,.


To je opravdu hloupá představa.
:)

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 21:15:17
od ryu.nin
Jo, pustit všechno.

Ale jak to vypadá v praxi, pustit všechno?

Třeba takhle:

http://www.exoticindiaart.com/artimages ... e/zq62.jpg

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 21:17:16
od .Petra
ryu.nin píše:Petro, ta otázka Kdo ji chce rozkrývat, to není argument, to je učení.


Učení to není. Je to upozornění, že si ego dělá zbytečné starosti, když chce rozkrývat pravdu. Nemůže ji nikdy rozkrýt.
:)

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: sob 20. pro 2014 21:18:29
od ryu.nin
.Petra píše:
ryu.nin píše:Petro, ta otázka Kdo ji chce rozkrývat, to není argument, to je učení.


Učení to není. Je to upozornění, že si ego dělá zbytečné starosti, když chce rozkrývat pravdu. Nemůže ji nikdy rozkrýt.
:)


Co je podle tebe učení?

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: ned 21. pro 2014 0:27:50
od ryu.nin
Dhjána - meditace. Padmasana - lotosová pozice.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: ned 21. pro 2014 2:28:37
od ryu.nin
No to není "můžeš pustit", to "musíš pustit", jinak tu nemá smysl o něčem debatovat.

Buddhova praxe a filozofie je jen brána, kterou procházíš, ale nebereš ji s sebou. Je to jako miska, kterou nevypiješ spolu s čajem. Ale jak lze pít čaj bez misky?

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: ned 21. pro 2014 9:14:14
od .Petra
ryu.nin píše:
.Petra píše:
ryu.nin píše:Petro, ta otázka Kdo ji chce rozkrývat, to není argument, to je učení.


Učení to není. Je to upozornění, že si ego dělá zbytečné starosti, když chce rozkrývat pravdu. Nemůže ji nikdy rozkrýt.
:)


Co je podle tebe učení?


Duchovno se nedá naučit ani učit.
:)

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: ned 21. pro 2014 12:33:59
od ryu.nin
Podle toho čemu říkáš duchovno.

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: ned 21. pro 2014 13:08:58
od Jarda Malej
Ryunine asi jsi tady asi delší dobu nebyl
a tak jsi možná pozapomněl na některá specifika zdejšího prostředí.



;)

Re: Poslední kapka

Nový příspěvekNapsal: ned 21. pro 2014 15:06:29
od ryu.nin
Jardo, bezapomněl, jen zkouším komunikovat s větším nadhledem.

Co se týká učení, je to klišé, ale je to tak. Na konci cesty je to, co tam bylo na začátku. Takže je to učení a současně neučení. Není tu nic k naučení. A to je třdba se naučit.
Skrz naskrz.

Vostalpetře, relaxuj a Buddhu neřeš. On se řeší sám.