AHAM NIRVIKALPÓ NIRÁKÁRA RÚPO
Jsem nedvojný a bezforemný ahaṁ nirvikalpo nirākārarūpo VIBHUR VJÁPJA SARVATRA SARVÉNDRIJÁNI
Jsem všudypřítomný a pronikám všemi smysly िवभा ु
र्
सवऽ
र्
सवियाणाम ।् SADÁ MÉ SAMATVAM NA MUKTIR NA BANDAHA
Jsem stále stejný, nejsem osvobozený ani spoutaný vibhurvyāpya sarvatra sarvendriyāṇām |
ČIDÁNANDA RÚPAHA ŠIVÓHAM ŠIVÓHAM
सदा मेसमंन मिन ु र्
बः Mou podstatou je Čiré Vědomí-Blaženost-Absolutno, jsem Šiva, jsem Šiva
http://www.advaita.cz/wcd/bhajans/4_zak ... m_cz_3.pdf4. Nebudeš-li se ztotožňovat s tělem a nalezneš-li v duchu svůj pokojný stav, budeš oblažen, naplněn mírem, prost pout.
5. Nepatříš k žádné kastě - ani ke kastě bráhmanů ani k jiné - a do žádného životního stadia. Nevstupuješ do zorného pole žádného oka, nejsi vázán k světským věcem, jsi bez tvaru - bez účasti všemu přihlížeje, buď blažen!
6. Právo a bezpráví, slast a strast jsou vlastní pouze mysli, nikoli tobě, ó všudypřítomný! Nic nekonáš, ničeho nepožíváš - jsi navždycky svoboden.
7. Jsi samojediný zřec veškerenstva, jsi vpravdě navždycky svoboden. Neboť jenom toto je tvým poutem: pokládáš toho, kdo zří, za něco, čím není.
8. ,,Já konám" - tento blud tě otravuje jako uštknutí velkého černého hada. ,,Nejsem to já, kdo koná" - pij božský nápoj této víry a buď blažen!
9. ,,Jsem samojediný, jsem dokonale, čistě probuzený" - ohněm tohoto přesvědčení spal prales nevědomosti - a prost starosti, buď blažen!
10. Jsi pravé poznání, jemuž se celý vesmír jeví jenom jako klamný obraz - podoben hadu, který je ve skutečnosti jenom provazem. Jsi nejvyšší blaženství veškerého blaženství: proto putuj šťastně dále!
11. Je v poutech, kdo věří, že je upoután; je osvobozen, kdo věří, že je osvobozen. Odtud pravdivost přísloví: ,,Jaký sklon, takový směr osudu."
12. Átman jen přihlíží - všudypřítomný a dokonalý, samojediný a svobodný - jako čistý duch bez činnosti. Nedotčen světskými věcmi, je prost všech žádostí a vášní - a je jen zdánlivě podroben bídě životního koloběhu.
13. Hle, tvůj átman: je povznesen nade vše, jsa probuzen k pravdě. Není ničeho druhého mimo něj. ,,Já je jenom zdání": tak se osvoboď z víru - vnějšího i vnitřního.
14. Dlouho jsi byl, můj synu, spoután hadem: klamem těla. Mečem poznání: ,,Jsem probuzen k pravdě" jej rozetni a buď blažen!
15. Nejsi dotčen ničím, jsi bez činů, jsi světlo, které osvětluje sebe samo, prosto všeho zakalení. Neboť jen to je tvým poutem, že se oddáváš pohroužení.
16. Tebou je vše toto naplněno, v tebe vpravdě ponořeno. Jsi čistý a osvícený ve své podstatě - neupadej proto v malicherné myšlení!
17. Lhostejný ke světu a povznesen nad změnu, prost břemen, se srdcem plným chladivého balzámu a nezbadatelně moudrý, buď nepohnut - buď pouze nádobou ducha!
18. Věz, že vše co má tvar, je klamné; jenom to, co jej nemá, je neměnné. Není nových životů pro toho, kdo byl poučen o této pravdě.
19. Viz obraz v zrcadle: stejně jako se tatáž osoba objevuje v něm i mimo ně, tak je i nejvyšší ,,Pán" v tomto tvém těle i mimo ně.
20. Vzduch nebeský je jediný a přítomný všude - uvnitř nádoby i mimo ni: stejně tak je věčné brahma bez trhliny jedno v zástupu všech bytostí.
http://osviceni.unas.cz/texty/astavakra.htmlKdyž spící po ničem netouží a nevidí žádný sen, je to hluboký spánek. Prádžňa, jejímž místem je hluboký spánek, v němž vše splývá v jedno, která je vpravdě masou vnímání, blažená a požívající blaženost a je dveřmi k vnímání, je pak třetí čtvrtinou.
Komentář: Šankara: „,Blažený‘: plný blaženosti, neboť jeho blaženost spočívá v nepřítomnosti strasti, způsobené vířením mysli mezi objekty a jejich vnímatelem; není však samotnou blažeností, protože radost tu není absolutní.“ Rádhakrišnan: „Ačkoli ve stavu snění pojímáme příjemné i nepříjemné snové obrazy jako skutečné, vytváříme je ze sebe samých. V bezesném spánku je já osvobozeno od empirického světa, ba dokonce od jedince jako samostatné jednotky.“ Slovo čétómukhah, které jsme podle Rádhakrišnana přeložili jako „dveře k vnímání“ (Rádhakrišnan ještě připojuje „stavu bdění a snění“), ponechávají Hume, Olivelle i T. E. Wood v doslovnějším významu „jehož ústy je myšlení“.
http://global21.cz/vyhybka.php?str=ctyristavy&obor=clovO čtvrté se domnívají, že si není vědoma vnitřního, že si není vědoma vnějšího, že si není vědoma obojího, že není shlukem vědomí, že není vědomím ani nevědomím; že je nespatřená, že se o ní nedá hovořit, že je neuchopitelná, bez znaků, nemyslitelná, nepopsatelná, že jejím jediným důkazem je víra v átmana, že v ní ustává jevový svět, že je pokojná, milostivá a nemá sobě rovného. To je átman, to je třeba poznat.
Komentář: Šankara: „Protože (čtvrtá část) turíja je bez všech znaků umožňujících použití slov, je slovy nepojmenovatelná, a proto se ji [upanišada] snaží vyjádřit negujícími přívlastky... Větou ,že si není vědoma vnitřního‘ je vyloučena taidžasa. Větou ,že si není vědoma vnějšího‘ je vyloučena višva, větou ,že si není vědoma obojího‘ je vyloučen mezistav mezi sněním a bděním. Větou ,že není shlukem vědomí‘ je vyloučen stav hlubokého spánku.“ Větu, kterou jsme ve shodě se Šankarovým komentářem přeložili „že jejím jediným důkazem je víra v átmana“, interpretuje Rádhakrišnan „podstatou jejíhož poznání je jediné já“ a Olivelle „jejíž podstatou je vnímání jedině sebe sama“. Rádhakrišnan dodává: „Dostáváme se tu k realitě, která je mimo rozlišování subjektu a objektu, a přece je nad, a ne pod tímto rozlišováním. Je to superteismus, ne ateismus nebo antiteismus.“ Hume poznamenává, že užBrhadáranjakópanišad používá pro tento „čtvrtý stav“ termínu turíja.
(přeložil Dušan Zbavitel in: Upanišady, DharmaGaia 2004, str. 344-5)
http://global21.cz/vyhybka.php?str=ctyristavy&obor=clovRychlá cesta – E.Tomáš:
Maharši tvrdí: „Ani na okamžik neztrácejte Já z dohledu,“ radí. Přejdete tak z iluze do skutečnosti.
Realizace se udává jemnou myslí (subtle mind). Je to vlastně stav nad zkušeností, a to stav transcendentální. „Já nejsem tělo, já jsem čistý, ryzí Duch“ – je výsledkem tohoto cvičení. To není konec, protože, jak říká Maharši: „Žák nerealizoval nepřetržitou, věčnou blaženost, jelikož jeho mysl nebyla zcela vyhlazena. Blaženost osvobození v životě je možná jedině pro mysl zaostřenou a uklidněnou dlouhými, opětovnými meditacemi.“
A dále říká:
„Životní problémy vám způsobují starosti, dokud neshledáte, že jakési hlubší Já řídí všechny vaše pohyby uvnitř i zevně. Když toto poznáte, uzříte, že něco jiného tu po celou dobu vykonávalo a že nemáte žádného osobního břemena, které byste nesli.“ „Nadjá je zde připraveno, aby se stalo vámi, jsouc samo pozadím božského pohybu.“
Absolutno jest! Ono fakticky existuje.
(Já- neměla,bych-li oči, viděla bych slunce? Neměla bych-li uši, slyšela bych zpěv ptáků? Nemám-li sedmý smysl, mohu vědět o bohu?)
Žák jako pozorovatel musí zůstat uvolněný a bez tísně, je téměř apatickým pozorovatelem, zatímco jeho tělo a intelekt vykonávají ve světě svou práci a svou přidělenou úlohu.
http://duchovniporadna.cz/2012/01/26/zk ... ard-tomas/