Návštěvník píše:Slovo bódhisattva...se vztahuje na osobu, která se snaží dosáhnout osvícení (bódhi) ve prospěch všech živých bytostí. Osvícení je stav mysli buddhy,toho, kdo se probudil ke svému konečnému potenciálu. Je to ten nejpozitivnější možný stav mysli – stav dokonalého, nezvratného štěstí a dokonalého, nezvratné svobody od utrpení. Je to konečný stav klidného srdce, ze kterého neustále a bez překážek proudí láska. Motivací bódhisattvy není jen dosáhnout tohoto stavu pro sebe, aby mohl přebývat na ostrově individuální blaženosti, ale využít mocných kvalit osvícení k maximálnímu prospěchu všech bytostí.
Tato vznešená aspirace je nejvyšším vyjádřením. Naplňuje život bódhisattvy hlubokým štěstím a smyslem. To je důvod, proč se říká, že bódhisattvové „jdou od radosti k radosti“, přestože jsou plně vědomi obrovského utrpení v tomto světě a jsou s ním spojeni.
https://www.encyclopediaofbuddhism.org/wiki/Bodhisattva
Pedriito píše:Jestli si dobře pamatuju, tak s tim termínem přišel sám Buddha (Gautama), když se mu vyjevily jeho minulé životy.. tak se v nich zval bodhisattvou. Přeložit, vyložit, se to dá zřejmě různě...
dodo píše:Zbavením sa všetkých psychologických potrieb myslíš niečo na spôsob byť potom ako balvan u mňa na záhrade ?
Ten zaručene nemá ani najmenšiu psychologickú potrebu.
Návštěvník píše:
Samozřejmě jsou i jiné výklady.
Např. od Tsenshapa Serkong Rinpoche II, který popisuje bodhisatvu trochu jinak, klade důraz na jeho velký soucit a moudrost. O nějakém ostrově individuální blaženosti, na kterém by chtěl bodhisatva podle Dzigara Kongtrula přebývat, nic neříká. Kongtrul ale mluví o osobě, která chce dosáhnout osvícení a která zřejmě touží po tom ostrově individuální blaženosti.
Eduard Tomáš to popisuje zase jinak - jako dvojí stupen buddhovství: Buddha a Boddhisatva. Rozdíly jsou v jejich působení.
V životě nemůžete získat nic bez překonávání překážek. Překážkami pro jasné vnímání našeho pravého bytí jsou touha po radosti a strach z bolesti. V cestě vám stojí to, že jste motivováni radostí a strachem. Dokonalé osvobození od jakékoli motivace, stav, v němž nevznikají žádné touhy, to je váš přirozený stav.
Návštěvník píše:Pedriito píše:Jestli si dobře pamatuju, tak s tim termínem přišel sám Buddha (Gautama), když se mu vyjevily jeho minulé životy.. tak se v nich zval bodhisattvou. Přeložit, vyložit, se to dá zřejmě různě...
Ano, v prvotních buddhistických spisech to prý tak stálo.
Nedávají bodhisattvové nějaký slib, že neodejdou, dokud nebude poslední bytost osvícena nebo tak nějak?
Jana píše:Návštěvník píše:
Samozřejmě jsou i jiné výklady.
Např. od Tsenshapa Serkong Rinpoche II, který popisuje bodhisatvu trochu jinak, klade důraz na jeho velký soucit a moudrost. O nějakém ostrově individuální blaženosti, na kterém by chtěl bodhisatva podle Dzigara Kongtrula přebývat, nic neříká. Kongtrul ale mluví o osobě, která chce dosáhnout osvícení a která zřejmě touží po tom ostrově individuální blaženosti.
Eduard Tomáš to popisuje zase jinak - jako dvojí stupen buddhovství: Buddha a Boddhisatva. Rozdíly jsou v jejich působení.
V každém případě Boddhisatvova mysl musí být osvícená. Jinak by vedl slepý slepé.
Slovo bódhisattva...se vztahuje na osobu, která se snaží dosáhnout osvícení (bódhi)
Pedriito píše:Návštěvník píše:Pedriito píše:Jestli si dobře pamatuju, tak s tim termínem přišel sám Buddha (Gautama), když se mu vyjevily jeho minulé životy.. tak se v nich zval bodhisattvou. Přeložit, vyložit, se to dá zřejmě různě...
Ano, v prvotních buddhistických spisech to prý tak stálo.
Nedávají bodhisattvové nějaký slib, že neodejdou, dokud nebude poslední bytost osvícena nebo tak nějak?
Proto se prapůvodní Buddha neustále znovuzrozuje v podobě duchovních mistrů, bodhisattvů.. :-)
Eduard Tomáš: Milarepa
VII.
Osvobozen
Je dvojí stupen buddhovství, ač se zdá nerozdílné. V obou je člověk osvobozen od neskutečnosti světa, v obou zažívá jednotu v síle ducha se vším a se všemi, vše je mu stejně blízké, stejně dokonalé. Není různosti, kde není ani poznávána různost, kde je jen dobro, jež není dobrem v běžném slova smyslu, ale Osvícením samým. A přece zaznamenává historie světa rozdíly mezi nimi, rozdíly v působení těchto dvou zvláštních stupnů světla. Proto jim dala i rozličná jména: Buddha a Boddhisatva.
Buddha svou Pravdou objímá celý Vesmír, neosobně, všude stejně mocně. Pod jeho živým světlem bytosti světa vydechnou svobodněji, at znají či neznají pramen tohoto štěstí. I kdyby o něm vůbec nevěděly, pojednou vzhlédnou jasněji k pravdě, zdá se jim, že Pravda sama k nim náhle promluvila.
Jsou to veliké dny Milosti v období vývoje lidstva, dny zrození světců a mudrců všech stupnů.
Boddhisatvovo světlo působí soustředěně. Také ono směřuje mocně k osvícení světa, je však zapotřebí přímého styku se světem, spojení s veškerenstvem. Tu stává se Boddhisatva prostřédníkem světu známým a bytosti podle stupnů svého prozření odpovídají na působení jeho světla bud láskou, lhostejností nebo nenávistí k jeho osobě. Bouřlivě probíhají reakce u lidí, na které dopadla přímá Milost Boddhisatvova. Někdy jen pouhý odlesk její svaté záře. Ta záře je působením dobra i dobrem samým, možno o ní říci, že je poslední nitkou, posledním spojením mezi absolutním božstvím a relativním světem.
Po této niti, po niti soustředění, vycházejí Veliké Duše Mahasatvů - Boddhisatvů k Arhatům buddhovství, k Avatarům světů.
Tak to jsem pochopila jinak. Než se stal buddhou, tak prožil mnoho životů jako bodhisattva. Potom už ne. :what
Jana píše:
Takže sám správně vnímáš, že Tvé odpovědi jsou, slušně řečeno, úplně mimo.
miroslav píše:Jana píše:
Takže sám správně vnímáš, že Tvé odpovědi jsou, slušně řečeno, úplně mimo.
Ano, přes veškerou moji snahu je to, co píšu, podle tvých reakcí evidentně mimo oblast tvého pochopení a duchovních přestav a zkušenosti.
miroslav píše:To je tvoje představa Království nebeského? Asi toužíš po štěstí a klidu, tak si myslíš, že v Království nebeském to bude, bezpodmínečně a věčně.
Nic proti štěstí a klidu, ale Ježíš tím myslel nejspíš něco trochu jiného.
miroslav píše:...evidentně mimo oblast tvého pochopení a duchovních přestav...
Návštěvník píše:.
Jani, kdyby to mělo a mohlo být vysvětleno, tak by to Ježíš určitě vysvětlil.
22 Ježíš viděl malé děti, které pijí mléko. Řekl svým učedníkům: Ty děti, co pijí mléko, se podobají těm, kteří vcházejí do království.
Jana píše:miroslav píše:...evidentně mimo oblast tvého pochopení a duchovních přestav...
Zkusím to tedy s těmi představami, Miroslave.
Ve Velkém sále Lucerny sedí 452 začátečníků + pokročilý Miroslav. Nepochybuji, že by sis jako slibný žák Tomášových nechal něco takového ujít.
JUDr. Eduard Tomáš se ptá: "Co je to jiného, Království nebeské, než štěstí a klid?"
Tu se Miroslav vztyčí a skromně podotkne, že pro pokročilého je Boží království opravdu něco jiného.
A teď všem vysvětlíš, co Boží království opravdu je. Tedy řekneš jim to, co budeš o Božím království psát erudovaně za chvíli tady.
Pan doktor Tě pochválí a řekne: "Z tohoto hocha si berte příklad, přátelé. Takhle máte chápat to, co vám říkám."
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků