Pan Tomáš

Moderátor: Jiří

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 8:27:01

Nisargadatta zdůrazňuje ve svých promluvách, že vše, co vnímáme jako pohyb nebo změnu, je součástí přechodného světa zkušeností. Tento svět je vždy v pohybu, ale je to iluze, jen se to tak jeví, podobně jako se může jevit provaz, že je hadem, i když to není skutečné.

Skutečná podstata vědomí, kterou nazýval “Já jsem”, je neměnná.

Jak zdůrazňuje Nisargadatta, pohyb nebo změna existuje pouze na úrovni iluzorního světa zkušeností. Ve skutečnosti, podstata našeho bytí, kterou označoval jako “Já jsem”, je vždy stálá a neměnná.

Z těchto důvodů nikdo z Probuzených nenapíše, že by mohlo být Absolutno v pohybu. Absolutno je absolutní pravdou, nikoliv tím, co se jen nějak jeví.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nisargadatta_Maharaj

https://www.enlightened-spirituality.or ... haraj.html

https://integralyogamagazine.org/nisargadatta-s-story/
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 8:35:26

Proto svět, který je prožívaný v nevědomosti jako projev v pohybu je jiný, než svět probuzených, který není proměnlivý, protože v něm není žádný pohyb, žádný děj. Což není nuda, ale je to pořád čerstvé, nové, svěží, dokonalé a stejné.

Maharádž: Všichni jste promočení, protože hustě prší. V mém světě je vždy pěkné počasí. Není tu noc ani den, teplo ani chladno. Netrápí mne tu žádné starosti ani výčitky svědomí. Má mysl je osvobozena od myšlenek, neboť tu nejsou žádné touhy, jichž by byla otrokem.

Tazatel: Existují dva světy?

M: Váš svět je pomíjivý a proměnlivý. Můj svět je dokonalý a neměnný. Můžete mi o svém světě říkat cokoli chcete – budu poslouchat pozorně, možná dokonce i se zájmem, ale ani na okamžik nezapomenu, že váš svět neexistuje, že sníte.

T: V čem se váš svět liší od mého?

M: Můj svět nemá žádné charakteristické vlastnosti, podle kterých by se dal rozpoznat. Nelze o něm říci nic. Já jsem svým světem. Můj svět je mnou samotným. Je úplný a dokonalý. Každý otisk je vymazán, každá zkušenost odmítnuta. Nepotřebuji nic, dokonce ani sebe ne, neboť sám sebe nemohu ztratit.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod .Petra » úte 23. dub 2024 8:49:23

Jani, proč si neotevřeš pro Nisargadattu jiné vlákno?

Tohle vlákno se jmenuje "Pan Tomáš". A E. Tomáš souhlasí s tím, co jeho žena řekla. Ještě to upřesnuje, že absolutní Bytí je živé, aby lidé mohli snáze pochopit, proč je i v pohybu. :)

:)

P.S. Jestliže nesouhlasíš s tím, Co Tomášovi na tom videu říkají, tak by sis snad mohla otevřít vlákno pro sebe s názvem: Co Jana vidí jinak než realizovaní, obdobně jako jsi to udělala pro Miroslava. Bylo by to fér.
.Petra
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod .Petra » úte 23. dub 2024 8:56:41

:)
Jinak vůbec nepochybuji, že Nisargadatta by souhlasil s tím, co Míla Tomášová o absolutním Bytí řekla - že je nejen v klidu, ale i v pohybu. Ale už nám to bohužel nemůže potvrdit.
.Petra
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod .Petra » úte 23. dub 2024 9:08:22

.Petra píše:
Jana píše:
.Petra píše:
M. Tomášová to tady jasně říká:

To absolutní Bytí se dá přirovnat k nekonečnému oceánu, nebo nekonečnému provazu. Tudleta ta tráva -si představte, že je nekonečný provaz - a to je ten klid v tom Bytí. Ale to Bytí nemuže být jenom v klidu - ono je také v pohybu. (Ono je živé totiž - E. Tomáš) V pohybu má na sobě nekonečné množství takových smyček. Z čeho je ta smyčka udělaná - no, z toho samého......


:)


Ano, je to to samé.


Ano, je to to samé absolutní Bytí. Absolutní Bytí - v klidu a v pohybu. :)


A nic tím pohybem neubyde ani nepřibyde, upozornuje M. Tomášová.

Opravdu se jí to povedlo takto jednoduše přiblížit mysterium Toho Nejvyššího. :yes:

:)
.Petra
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 9:12:04

.Petra píše:
M. Tomášová to tady jasně říká:
[size=150]
To absolutní Bytí se dá přirovnat k nekonečnému oceánu, nebo nekonečnému provazu. Tudleta ta tráva -si představte, že je nekonečný provaz - a to je ten klid v tom Bytí. Ale to Bytí nemuže být jenom v klidu - ono je také v pohybu. (Ono je živé totiž - E. Tomáš) V pohybu má na sobě nekonečné množství takových smyček. Z čeho je ta smyčka udělaná - no, z toho samého......

A nic tím pohybem neubyde ani nepřibyde, upozornuje M. Tomášová.

Opravdu se jí to povedlo takto jednoduše přiblížit mysterium Toho Nejvyššího. :yes:

:)


Ano, je to docela názorná ukázka, že nic nepřibyde a ani neubyde, až na to, že ve skutečnosti se vůbec nic neděje.

To, že by uzel na chvíli byl něčím jiným, než provazem, je jen iluze.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Tara. » úte 23. dub 2024 9:16:35

Ano, je to to samé absolutní Bytí. Absolutní Bytí - v klidu a v pohybu. :)

A to jsem si říkala, a bude (konečně) klid.

Ale není.

Díky Petro za trpělivost (tu já nemám) a za výbornou vysvětlovací schopnost, s kterou přibližuješ slova probuzených, s čímž souzním. A jak jsi včera psala, i když to Jana (zatím) není schopna pochopit, píšeš to pro případné další čtenáře, navíc na rozdíl od Miroslava laskavě a chápavě a polopaticky.
Tara.
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 9:24:32

Tara. píše:A to jsem si říkala, a bude (konečně) klid.

Ale není.



Vážně?

Nenalézáš klid v tichu srdce (o kterém se zmiňoval Jáčko) ?

Ten dokonalý nádherný věčný ničím neomezený klid, ve kterém, ať se jeví že se děje cokoliv, nic se neděje?
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Pedriito » úte 23. dub 2024 9:36:29

Jana píše:
.Petra píše:
M. Tomášová to tady jasně říká:
[size=150]
To absolutní Bytí se dá přirovnat k nekonečnému oceánu, nebo nekonečnému provazu. Tudleta ta tráva -si představte, že je nekonečný provaz - a to je ten klid v tom Bytí. Ale to Bytí nemuže být jenom v klidu - ono je také v pohybu. (Ono je živé totiž - E. Tomáš) V pohybu má na sobě nekonečné množství takových smyček. Z čeho je ta smyčka udělaná - no, z toho samého......

A nic tím pohybem neubyde ani nepřibyde, upozornuje M. Tomášová.

Opravdu se jí to povedlo takto jednoduše přiblížit mysterium Toho Nejvyššího. :yes:

:)


Ano, je to docela názorná ukázka, že nic nepřibyde a ani neubyde, až na to, že ve skutečnosti se vůbec nic neděje.

To, že by uzel na chvíli byl něčím jiným, než provazem, je jen iluze.


Věčnost má tu zajímavou vlastnost, že vše co v ní vzniká a zaniká (pohybuje se), trvá věčně.
K tomu ani není třeba nějakého "vysokého" myst. uvědomění. K tomu stačí zdravý selský rozum a cit.

Mája vzniká v hlavě duchovňáka, když si z duchovních textů začne budovat trůn.
Pak pozornost přilne k jedinému aspektu a druhý přehlíží.

Nevím o tom, že by nějaký Guru mluvil jen o absolutním klidu, a vynechal aktivní složku Bytí.
Čili tu energii tzv. Lásky...
Pedriito
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 10:01:14

Pedriito píše:
Nevím o tom, že by nějaký Guru mluvil jen o absolutním klidu, a vynechal aktivní složku Bytí.
Čili tu energii tzv. Lásky...


Pedrito, aby bylo jasno, že je jasno, o čem ti Probuzení mluví, najdi jedinou citaci Probuzeného, který mluví o Absolutnu v pohybu.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 23. dub 2024 10:04:57

Nisargadattovo tvrzení, že “pohyb ve skutečnosti neexistuje”, je součástí jeho širší filosofie non-duality, známé jako Advaita.

Podle Nisargadatty je naše vnímání reality omezené našimi smysly a myslí, které jsou omezeny časem a prostorem. To, co vnímáme jako pohyb nebo změnu, je ve skutečnosti jen série statických momentů, které naše mysl spojuje do kontinuity. Toto je podobné tomu, jak film vytváří iluzi pohybu z řady statických snímků.

Nisargadatta tvrdí, že skutečná realita, kterou nazývá “Absolutno”, je mimo čas a prostor a je proto neproměnná a neměnná. V této skutečné realitě “pohyb neexistuje”, protože neexistuje čas ani prostor, ve kterém by se mohl odehrávat.

Učení Nisargadatty o non-dualitě je široce uznáváno a respektováno v mnoha duchovních tradicích, ale může být obtížné k pochopení bez určitého duchovního nebo filosofického kontextu.
Návštěvník
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Pedriito » úte 23. dub 2024 10:06:38

Jana píše:
Pedriito píše:
Nevím o tom, že by nějaký Guru mluvil jen o absolutním klidu, a vynechal aktivní složku Bytí.
Čili tu energii tzv. Lásky...


Pedrito, aby bylo jasno, že je jasno, o čem ti Probuzení mluví, najdi jedinou citaci Probuzeného, který mluví o Absolutnu v pohybu.

Však ti ji Petra našla :D

A "kdo máš uši k slyšení, slyš."

Já ti nic z Mudrců hledat nebudu, sama hledej, nauky těch pravých nejsou jednotvárné, to leda pro monolitismem uchvácenou mysl.
Pedriito
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Návštěvník » úte 23. dub 2024 10:08:28

Iluze pohybu relativní skutečnosti je na podobném principu, jako iluze pohybu v kinematografii, která je založena na fenoménu zvaném persistence of vision (trvalost vidění).

Když se na plátně rychle střídají statické obrázky, mysl je spojuje do plynulého pohybu. Pokud se tedy obrázky mění dostatečně rychle (obvykle 24 snímků za sekundu nebo rychleji), vytvoří se iluze pohybu.
Návštěvník
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 10:20:59

Pedriito píše:
Jana píše:
Pedriito píše:
Nevím o tom, že by nějaký Guru mluvil jen o absolutním klidu, a vynechal aktivní složku Bytí.
Čili tu energii tzv. Lásky...


Pedrito, aby bylo jasno, že je jasno, o čem ti Probuzení mluví, najdi jedinou citaci Probuzeného, který mluví o Absolutnu v pohybu.

Však ti ji Petra našla :D


Pedrito, nenašla. Nikde nenašla žádnou zmínku o tom, že by Probuzení mluvili o absolutnu v pohybu..

Naopak, všichni Probuzení potvrdí, že “pohyb ve skutečnosti neexistuje”. Absolutno je skutečnost.

Míla mluví o absolutním Bytí, které je ve skutečnosti také bez pohybu, ale dál navazuje na vysvětlování relativního bytí v podobě smyčky, která je vyjádřením nevědomosti, iluze, tady se pohyb jeví jako skutečnost. Nemluví o absolutnu jako takovém, které jakoukoliv formu bytí přesahuje.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 10:22:56

.Petra píše::)
Jinak vůbec nepochybuji, že Nisargadatta by souhlasil s tím, co Míla Tomášová o absolutním Bytí řekla - že je nejen v klidu, ale i v pohybu. Ale už nám to bohužel nemůže potvrdit.


Péťo, prosím, najdi někde nějakou citaci Nisargadatty, co říká o pohybu.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 10:27:57

Nisargadatta Maharaj o pohybu

Najdeš spousty nádherných vyjádření, jak to je.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Pedriito » úte 23. dub 2024 10:34:40

Návštěvník píše:Oluze pohybu relativní skutečnosti je na podobném principu, jako iluze pohybu v kinematografii, která je založena na fenoménu zvaném persistence of vision (trvalost vidění).

Když se na plátně rychle střídají statické obrázky, mysl je spojuje do plynulého pohybu. Pokud se tedy obrázky mění dostatečně rychle (obvykle 24 snímků za sekundu nebo rychleji), vytvoří se iluze pohybu.

Jsoucno není film. A advaita.. to je vrcholek hory poznání. Jedním z jejích velkým učitelů byl Adi Šankara. Viz. jeho slavná věta. V ní je řečeno vše podstatné.
Vždy se směju, když životem pohybující se bytosti, zabředlé do advaity, vychovávající své děti, pečující o své rodiny, a vydavající se denodenně za obživou, pečující o své domovy a zahrádky, přesvědčují druhé o iluzi svého vlastního konání.
Jako by tu nebyli... tohle je tím snem přijatým do vědomí.
V samém hledání nepohybu ve svém pohybu zapomínaj na dílo boží.
Až ten "nepohyb" najdou, teprv si pohybu z něj spontánně zářícím všimnou, i svého zaslepení...
Pedriito
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 10:38:29

Hned v první nabídce:

Maharadž: Skutečnost je nepohyblivá a přesto v neustálém pohybu. Je to jako mohutná řeka – plyne a přesto je tu věčně. To, co plyne, není řeka s břehy, ale voda a stejně tak je tomu i se sattva gunou, všeobecnou harmonií, která hraje svou hru proti silám tamasu a radžasu, silám temnoty a zoufalství. V sattvě je stálý vývoj a změna, v radžas je změna a regrese, zatímco tamas je výrazem pro chaos. Tyto tři Guny věčně hrají proti sobě – to je fakt a nic proti tomu nezmůžeme.


Z tohohle výkladu se jeví, že by absolutno mohlo být neustálým pohybem.

Ale něco takového, že by to mohlo být absolutní pravdou, Nisargadatta neříká, on nežije v boji harmonie proti silám temnoty a zoufalství. Absolutní realita tento boj neobsahuje.

Tazatel: Když mluvíte o své realizaci, tak uvádíte určité datum. Znamená to, že se tehdy něco stalo?

Maharadž: Mysl přestala vytvářet události. Dávné hledání ustalo – už jsem nic nechtěl, nic neočekával – nic jsem nepovažoval za svoje vlastní. Už tu nebylo žádné „já“, o něž by bylo třeba usilovat. Dokonce i „já jsem“ zaniklo. Další věcí, kterou jsem si uvědomil, bylo to, že jsem ztratil všechny zvyky, všechny jistoty. Dříve jsem si byl jist tolika věcmi, nyní si už nejsem jistý ničím. Cítil jsem ale, že jsem nic neztratil, protože všechno moje vědění bylo falešné. Moje nevědění bylo samo v sobě znalostí skutečnosti, že všechno vědění je nevědomostí, že „já nevím“ je jediným pravdivým tvrzením, které může mysl vytvořit. Vezměte si například myšlenku „narodil jsem se“. Můžete to považovat za pravdivé. Není tomu ale tak. Nikdy jste se nenarodil a nikdy také nezemřete. Je to představa, že jste se narodil a zemřete, to nejste vy. Když se s touto představou ztotožníte, tak se stanete smrtelným. Stejně jako jev kině všechno světlem, tak se uvědomění stává světlem. Podívejte se na to pořádně a zjistíte, že všechny tvary a jména jsou jenom pomíjivými vlnami na oceánu uvědomění si, že jenom uvědomění si může BÝT, nikoliv jeho proměnné podoby.

V nezměrnosti uvědomění si se objevuje světlo, malý bod, pohybující se velmi rychle a zanechávající za sebou tvary, myšlenky, pocity, pojmy a představy, jako pero píšící na papíře. A inkoust, který zanechává stopy, to je paměť. Vy jste tím malým bodem a vaším pohybem se svět stále znovu vytváří. Přestaňte se pohybovat a nebude žádný svět. Podívejte se dovnitř a zjistíte, že onen bod světla je odrazem světla v těle, jako pocit „já jsem“. Je jenom světlo, všechno ostatní je pouhou představou.


http://boddo.cz/meditace/nisargadatta.html
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Pedriito » úte 23. dub 2024 10:51:50

Jana píše:Hned v první nabídce:

Maharadž: Skutečnost je nepohyblivá a přesto v neustálém pohybu. Je to jako mohutná řeka – plyne a přesto je tu věčně. To, co plyne, není řeka s břehy, ale voda a stejně tak je tomu i se sattva gunou, všeobecnou harmonií, která hraje svou hru proti silám tamasu a radžasu, silám temnoty a zoufalství. V sattvě je stálý vývoj a změna, v radžas je změna a regrese, zatímco tamas je výrazem pro chaos. Tyto tři Guny věčně hrají proti sobě – to je fakt a nic proti tomu nezmůžeme.


Z tohohle výkladu se jeví, že by absolutno mohlo být neustálým pohybem.

Ale něco takového, že by to mohlo být absolutní pravdou, Nisargadatta neříká, on nežije v boji harmonie proti silám temnoty a zoufalství. Absolutní realita tento boj neobsahuje.

Tazatel: Když mluvíte o své realizaci, tak uvádíte určité datum. Znamená to, že se tehdy něco stalo?

Maharadž: Mysl přestala vytvářet události. Dávné hledání ustalo – už jsem nic nechtěl, nic neočekával – nic jsem nepovažoval za svoje vlastní. Už tu nebylo žádné „já“, o něž by bylo třeba usilovat. Dokonce i „já jsem“ zaniklo. Další věcí, kterou jsem si uvědomil, bylo to, že jsem ztratil všechny zvyky, všechny jistoty. Dříve jsem si byl jist tolika věcmi, nyní si už nejsem jistý ničím. Cítil jsem ale, že jsem nic neztratil, protože všechno moje vědění bylo falešné. Moje nevědění bylo samo v sobě znalostí skutečnosti, že všechno vědění je nevědomostí, že „já nevím“ je jediným pravdivým tvrzením, které může mysl vytvořit. Vezměte si například myšlenku „narodil jsem se“. Můžete to považovat za pravdivé. Není tomu ale tak. Nikdy jste se nenarodil a nikdy také nezemřete. Je to představa, že jste se narodil a zemřete, to nejste vy. Když se s touto představou ztotožníte, tak se stanete smrtelným. Stejně jako jev kině všechno světlem, tak se uvědomění stává světlem. Podívejte se na to pořádně a zjistíte, že všechny tvary a jména jsou jenom pomíjivými vlnami na oceánu uvědomění si, že jenom uvědomění si může BÝT, nikoliv jeho proměnné podoby.

V nezměrnosti uvědomění si se objevuje světlo, malý bod, pohybující se velmi rychle a zanechávající za sebou tvary, myšlenky, pocity, pojmy a představy, jako pero píšící na papíře. A inkoust, který zanechává stopy, to je paměť. Vy jste tím malým bodem a vaším pohybem se svět stále znovu vytváří. Přestaňte se pohybovat a nebude žádný svět. Podívejte se dovnitř a zjistíte, že onen bod světla je odrazem světla v těle, jako pocit „já jsem“. Je jenom světlo, všechno ostatní je pouhou představou.


http://boddo.cz/meditace/nisargadatta.html

On to tak musel říct těm, kdož naopak jsou utkvělí jen v pohybu. Každý Mistr mluví ke stavu vědomí svých žáků. Jiným zas řek něco, co není rozporem, nýbrž doplnněním. Nelze si vzít z učení probuzených jen část a na ní si ustlat.
Pedriito
 

Re: Pan Tomáš

Nový příspěvekod Jana » úte 23. dub 2024 10:55:29

Pedriito píše:Jedním z jejích velkým učitelů byl Adi Šankara. Viz. jeho slavná věta. V ní je řečeno vše podstatné.


Mohl bys ji tady citovat, aby bylo jasno, kterou slavnou větu máš na mysli?

Je to některá z těchhle?

„ V konečnosti je smutek. Já je mimo čas, prostor a předměty. Je nekonečné, a proto má povahu absolutního štěstí. “

“ Každá věc má tendenci směřovat ke své vlastní přirozenosti. Vždy toužím po štěstí, což je moje pravá přirozenost. Moje povaha pro mě nikdy není zátěží. Štěstí pro mě není nikdy zátěží, zatímco smutek ano. “

„ Prostor se zdá rozbitý a rozmanitý kvůli mnoha formám v něm. Odstraňte formy a zůstane čistý prostor. Stejně tak s Všudypřítomným Já. “


„ Co je zkoumání Pravdy? Je to pevné přesvědčení, že Já je skutečné a všechno, kromě Toho, je neskutečné. “


"Svět, jako sen plný připoutání a odporů, se zdá být skutečný až do probuzení."

"Realitu lze zakusit pouze okem porozumění, nejen prostým učencem."

"I když je Pravda pochopena, zůstává silný, tvrdohlavý dojem, že jsem stále já - činitel a zkušený. Toto musí být pečlivě odstraněno životem v neustálé identifikaci s nejvyšším nerozděleným Já. Plné probuzení je konečné zastavení všech duševních dojmů o tom, že jsem já."

"Jako zlato očištěné v peci ztrácí své nečistoty a dosahuje své vlastní pravé podstaty, mysl se zbavuje nečistot atributů klamu, připoutání a čistoty prostřednictvím meditace a dosahuje Reality."

"Nepovažujte se za tuto hmotu masa, ani za to, co ji považuje za maso. Obojí jsou intelektuální představy. Poznejte své skutečné já jako nerozdělené uvědomění, neovlivněné časem, minulostí, přítomností nebo budoucností, a vstupte do Míru."

„ Omezte své smysly a mysl a spatřte Pána ve svém srdci. “


https://www.azquotes.com/author/24264-Adi_Shankara

https://quotefancy.com/adi-shankara-quotes
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 8743
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

PředchozíDalší

Zpět na Uskladněné

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků