V každé osobě je paprsek Nadjá a když přijde čas, tak vyvolá v osobě duchovní touhu.
Jana píše:Může to být i jinak. V každém případě, jestli taková zenová moudrost existuje, tak nebude problém sem dát odkaz, uvést zdroj. Díky.
Návštěvník píše:Jana píše:Péťo, mám dotaz. Když už jsi takové nádherné vlákno založila, zasloužilo by si, aby bylo jen s těmi citacemi rozhovorů Eduarda Tomáše. Jestli bys o to stála, tak bych všechno, co tady není přímo citace E. Tomáše, přesunula na jiné vlákno, co Ty na to?
Díky, Jani, za návrh.
Nečekala jsem, že tady bude někdo psát a už vůbec ne, že z toho bude taková až vášnivá diskuze. Zpočátku mi to připadalo rušivé, ale ted už ne.
Většinou co se tady rozebírá, jsou duchovní pojmy. Ale Eduard Tomáš v těch rozhovorech dává opravdu praktické konkrétní rady, co se má dělat v různých fázích duchovního vývoje, při všelijakých vzniklých překážkách a i vysvětluje duchovní pojmy na různých úrovních. Pochybuji, že by tady někdo dokázal hledajícím takhle radit a pomáhat. Proto ty rozhovory považuji za zcela vyjímečné.
Takže jak chceš, Jani. Nevadí mi, že to zůstane, jak to je. Budu ještě nějaké rozhovory přidávat.
Jana píše:Miroslave, připouštíš, že znění věty "Největší štěstí není štěstí" není nejšťastnější vyjádření pravdy o štěstí?
Že to mělo znít nejspíš: "Největším štěstím je zbavit se touhy po štěstí?"
miroslav píše:Jana píše:Miroslave, připouštíš, že znění věty "Největší štěstí není štěstí" není nejšťastnější vyjádření pravdy o štěstí?
Že to mělo znít nejspíš: "Největším štěstím je zbavit se touhy po štěstí?"
Ne, nemělo.
Největší štěstí není štěstí.
Má to totiž širší záběr, nejen zbavit se touhy po štěstí. To bylo moje přiblížení pro ty obtížněji chápající, pro zvědavé "osvícené" začátečníky. A jako každé přiblížení je i tohle silně zkreslující a vede k chybnému pochopení, k "aha". Proto jsem to odmítal vysvětlovat.
To je jako bys poezii chtěla překládat do prózy. Nebo motýly si napichovat do sbírky.
Jana píše:Tak jo, ať je po Tvém, Miroslave.
Největší blbec není blbec.
Spokojenej?
A vidíš to, vlastně máš pravdu. V tom, v kom nevědomý, vidí blbce, osvícený poznává nejvyšší pravdu a největší štěstí.
miroslav píše:Jana píše:Tak jo, ať je po Tvém, Miroslave.
Největší blbec není blbec.
Spokojenej?
A vidíš to, vlastně máš pravdu. V tom, v kom nevědomý, vidí blbce, osvícený poznává nejvyšší pravdu a největší štěstí.
Já v tobě nevidím ani blbce ani nejvyšší pravdu a největší štěstí.
Já vůbec nepotřebuji aby bylo po mém. Jen se ti snažím odpovědět na to, na co se ptáš. Nic jiného v tom není.
Návštěvník píše:
Když si řekneš, at jsou všechny bytosti štastné, tak už žádné děti hlady neumírají a jejich matky netrpí? Nebo to podle tebe "správného" duchovnáka nemá zajímat, tomu má jít jen o štěstí a blaženost vlastní osoby?
miroslav píše:dodo píše:Miroslave, ty sa do vysvetľovania nie len že nehrnieš, ty sa mu vyhýbaš. Nedokázal si odpovedať na jedinú moju otázku a schoval si sa pod sukňu ("mlčanlivosti") zenu.
Tak dobře, jestli jsi ještě nepochopil odpověď z toho, co jsem tu psal na tu jedinů tvoju otázku, co je nevyšším štěstím, když štěstí to není, tak tady máš odpověď:
Nejvyšším štěstím je, když se zbavíš potřeby být šťastný.
To je totiž nedílnou součástí osvobození - osvobození od všech psychologických potřeb (mít pravdu, být milován, mít jistotu, být osvícený, atd).
Spokojen?
dodo píše:Návštěvník píše:
Když si řekneš, at jsou všechny bytosti štastné, tak už žádné děti hlady neumírají a jejich matky netrpí? Nebo to podle tebe "správného" duchovnáka nemá zajímat, tomu má jít jen o štěstí a blaženost vlastní osoby?
Prečítaj si niečo o bodhisattvoch. Motiváciou bodhisattvu, je dosiahnuť prebudenie pre úžitok všetkých cítiacich bytostí.
Z perspektívy trochu vyššej ako len prízemnej, by si teda mohol tiež potom pochopiť, že pre dobro všetkých bytostí, urobiť ešte niečo viac, je nemožné.
dodo píše:Návštěvník píše:
Když si řekneš, at jsou všechny bytosti štastné, tak už žádné děti hlady neumírají a jejich matky netrpí? Nebo to podle tebe "správného" duchovnáka nemá zajímat, tomu má jít jen o štěstí a blaženost vlastní osoby?
Prečítaj si niečo o bodhisattvoch.
Je-li váš úmysl dosáhnout realizace pevný, měli byste jej realizovat bódhistattvovskými skutky. Hlavní z nich je šest dokonalostí:
1. dávání zahrnuje darovat hmotné věci jako peníze, šatstvo a potravu, dávat lásku, dávat poučení o duchovních naukách a cvičení, poskytovat úlevu od strašných situací všem bytostem včetně zvířat
2. mravnost znamená hlavně altruistický postoj a bódhisattvovské chování
3. trpělivost, která se projevuje v náročných situacích nebo se používá na podporu obtížného snažení
4. snaha, která udržuje nadšení pro cnost a napomáhá ke všem ostatním dokonalostem
5. soustředěnost, která je prováděním pevné a intenzivní meditace
6. moudrost, které je zapotřebí k pochopení povahy cyklické existence a pomíjivosti i podmíněného vznikání a prázdnoty
Návštěvník píše:dodo píše:Návštěvník píše:
Když si řekneš, at jsou všechny bytosti štastné, tak už žádné děti hlady neumírají a jejich matky netrpí? Nebo to podle tebe "správného" duchovnáka nemá zajímat, tomu má jít jen o štěstí a blaženost vlastní osoby?
Prečítaj si niečo o bodhisattvoch.
Tohle?
http://www.buddhismus.cz/bodhisattva.html
Je-li váš úmysl dosáhnout realizace pevný, měli byste jej realizovat bódhistattvovskými skutky. Hlavní z nich je šest dokonalostí:
1. dávání zahrnuje darovat hmotné věci jako peníze, šatstvo a potravu, dávat lásku, dávat poučení o duchovních naukách a cvičení, poskytovat úlevu od strašných situací všem bytostem včetně zvířat
2. mravnost znamená hlavně altruistický postoj a bódhisattvovské chování
3. trpělivost, která se projevuje v náročných situacích nebo se používá na podporu obtížného snažení
4. snaha, která udržuje nadšení pro cnost a napomáhá ke všem ostatním dokonalostem
5. soustředěnost, která je prováděním pevné a intenzivní meditace
6. moudrost, které je zapotřebí k pochopení povahy cyklické existence a pomíjivosti i podmíněného vznikání a prázdnoty
Nic tam nestojí o tom, že by šlo hlavně o štěstí a blaženost.
bódhisattva
Bódhisattva si nirvánu vysloužil, ale vzdal se jí, aby setrval ve světě v cyklu znovuzrozování a všem bytostem pomáhal na cestě ke spáse. Významu slova bódhisattva lze porozumět takto:
bódhi - pochopení či moudrý úsudek o konečném charakteru reálné existence
sattva - bytost, jejíž konání je vedeno soucítěním
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků