Pojmy jako osvícení, podobně stejně jako satori jsou matoucí pojmy, lákavé bludičky pro duchovní materialisty.
Tedy pro ty, kteří chtějí na duchovní cestě něco získat, něčeho dosáhnout, být zdravý, správný, šťastný atd. Ale to je chybná motivace.
Lepší označení pro cíl je pojem poznání a osvobození. Na něm je lépe vidět, že duchovní cesta je procesem postupného poznávání, odvykání a osvobozování se od závislostí a zlozvyků mysli a srdce. K tomu osvobozování napomáhá buď rutina (v klášterech a pod.), a/nebo dílčí (větší či menší) osvícení, pochopení, uvidění a na základě toho zanechání, uvolnění a zase pochopení, uvidění atd.
Smyslem, podstatou těchto cvičení je pročistit mysl od nevědomých závislostí, komplexů, zauzlenin atd, které se promítají do těla a vytvářejí jeho hutnost, neprostupnost až mrtvost.
Čili "zprázdnit" zprůhlednit tělo pro vědomí, učinit ho přirozeně vědomým. A pak se zaměřit na páteř. A to tak, že se vědomí stáhne do ústředního nervu (což se přirozeně děje, když "duše" opouští tělo). Vědomí se stáhne tak, že vše odmítne, pustí, opustí a jak říkal Ramana Mahariši "Je-li životní síla soustředěna jen v nervu ústředním, je to plamenný žár askeze".
"Každé přání po návratu do tohoto světa zdání a strachu musí zhasnout jako život ve sťatém těle", tedy nenávratně, s absolutním odhodláním, nikoliv zkusmo.
A k tomuto by člověka mohla postupně uschopnit mimo jiné cvičení z tajných nauk - např. Stezka mystické oběti a další. Důležité a zásadní je touha po Pravdě (odmítnutí, prohlédnutí všeho klamného) a odhodlání jít za Pravdou jakoukoliv cestou, ať přes nebe a nebo přes peklo.
Pro ilustraci z Minaříkem přeložené nauky "Stezka mystické oběti":
26. Vy, duchové osmi řádů sansarického a nesansarického
bytí,
vy elementální bytosti nelidské,
vy zlé škodolibé voje masožravých šotků,
kteří svádíte zbožné na falešnou stopu.
Natažená lidská kůže pokrývající všechen prostor
je naplněna masem, kostmi a krví oběti.
Slabochem bych byl, kdybych pomyslil,
že je to „moje“ a že jsem to „já“.
Nevděčníky pak vy, kdybyste si nedopřáli té oběti.
Pospěšte si a zhltněte ji syrovou,
nebo chcete-li, v klidu uvařenou a jezte ji kus po kusu
a nenechte ani drobeček.
..................
Při černé obětní hostině spatřuj,
jako by se v tobě hromadily vlastní i cizí nemoci, zlomyslnost,
hříchy a utrpení všeho druhu,
dílo zlých démonů od pradávných dob,
jako bys zlou karmu podobnou černým mračnům sál
do těla,
jež požíráno genii a démony se proměňuje v čerň jejich
těl. [/i]Poněkud opačné představy a snahy něž mají lidé ztotožňující se se svým tělem, jeho bolestmi a radostmi, není-liž pravda.
Takové cvičení je dobrá zkouška, myslíme-li to s tím rozpuštěním nevědomosti doopravdy, zda jsme opravdu ochotni obětovat - vzdát se všeho, nebo jestli bychom byli raději zdraví a tu duchovnost jen tak šolichat. "Zabývat se duchovností" , předvádět se, kritizovat a klábosit.