K citaci D. R. Hawkinse

K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod .petra » čtv 17. led 2019 15:24:07

Základní konstatování v duchovním světě je: "Neexistuje žádná oprávněná zlost." Tohoto tvrzení se ego hrozí. "Ale jdete," řekne, "a co s tím mizerou?" Pak začne probírat svůj seznam špinavého prádla a litanie hororů, porušování ´práv´, nespravedlností, předpokládanou ´etickou´ a ´morální´ argumentaci, atd. Tyto monology zná dobře každý poradce, sponzor nebo profesionál.


Poznáním, že zlost/hněv je projev, manifestace Bytí - stejně jako kterýkoliv jiný projev, přestane se řešit její oprávněnost nebo neoprávněnost. Manifestací je samozřejmě i to, že mnohá ega, obzvláště ta, která se zabývají duchovností, zlost nesnášejí a přejí si, aby se neprojevovala - u sebe, ani u ostatních. Posuzují ji jako neduchovní. Ego vidí sebe a ostaní jako konatele, tedy jako zodpovědné za to, když se u nich zlost projevuje. Samozřejmě i to je projev Bytí a ego nemá na vybranou - i když mu to tak může připadat. (Zřejmě se podle ega v manifestaci stala někde chyba. :D)

S tak zvaným "spravedlivým" hněvem se už setkáváme v Bibli - Bůh, Hospodin je rozhněván na člověka, kterého stvořil, a pošle na něj potopu, aby ho zahubil.
Bůh stvořil člověka k obrazu svému - a tak člověk prožívá - obdobně jako Bůh - zlost/hněv.

Děje se holt, co se děje. Zlost se děje, stejně jako se děje její odmítání - s odůvodněním, že není oprávněná. Ego si vždycky najde nějaké odůvodnění a někdy to prohlásí za konstatování (aby bylo už úplně z obliga. 8) )

Není to lehké být egem. :D
:)
.petra
 

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Linda » čtv 17. led 2019 19:37:22

Není to lehké být egem.
:)

Opravdu není :)

Vždyť přece děláme jen to, co nám vyhovuje, a pochopit jaké to může mít důsledky někdy není snadné.

Základní konstatování v duchovním světě je: "Neexistuje žádná oprávněná zlost." Tohoto tvrzení se ego hrozí. "Ale jdete," řekne, "a co s tím mizerou?" Pak začne probírat svůj seznam špinavého prádla a litanie hororů, porušování ´práv´, nespravedlností, předpokládanou ´etickou´ a ´morální´ argumentaci, atd. Tyto monology zná dobře každý poradce, sponzor nebo profesionál.

Chce-li se člověk uzdravit, pak stojí před otázkou, jestli si přeje dál na tom lpět (a vychutnávat si šťavnatost´ svého ulpívání), nebo od toho upustit. To je okamžik rozhodnutí, bez kterého nemůže dojít k vyléčení.


K tomu mi napadá snad jen že zlost je emoce, reakce ega na situaci, která mu nevyhovuje. A že dokud trvá neochota a odpor ega vzdát se svého přesvědčení, že ten druhý si jeho zlost plně zaslouží, není možné upustit od sebeztotožnění s hněvem, protože svůj hněv vnímáme jako naprosto oprávněný.

Přitom existuje možnost pochopit, že neustálé ztotožnování s emocemi vede leckdy k důsledkům, kterých pak dodatečně litujeme. A především - že i když vyvstání hněvu nastane naprosto automaticky, pokud se na něm neulpí, nedojde k dalšímu ztotožňování s ním.

Znovu a znovu tím udivoval své návštěvníky Mistr Nisargadatta Maharadž. Když odpovídal některému návštěvníkovi, který stále znovu nedokázal něco pochopit, stávalo se, že ve své další odpovědi tomu nechápavci se Maharadž na něj rozkřikl. Když se ale někdo Maharadže zeptal „Proč jste se rozhněval?“, bez sebemenšího hněvu pokojně odpověděl: "Kdo se rozhněval?"

Začátkem možnosti dojít jednou až k tak naprostému, automatickému upuštění od vyvstalého hněvu je pochopení, že prvním krůčkem na této cestě je zřejmě upuštění od přesvědčení, že někdo nebo něco si naši zlost plně zaslouží.
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 960
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Petra » čtv 17. led 2019 19:57:27

Linda píše:K tomu mi napadá snad jen že zlost je emoce, reakce ega na situaci, která mu nevyhovuje.


Ano, a proto např. změní druhému název jeho vlákna, protože mu prostě nevyhovuje. :D Kdepak ten název přijmout...Pro ego zcela nemožné.
Petra
 
Příspěvky: 1667
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Linda » čtv 17. led 2019 20:21:55

PS. K

že prvním krůčkem na této cestě je zřejmě upuštění od přesvědčení, že někdo nebo něco si naši zlost plně zaslouží.


Proč asi je ten první krůček tak těžký? Možná s tím souvisí i fakt, že není snadné zjistit, co tuhle možnost blokuje.

Zřejmě proto Probuzení často upozorňují, že člověk bez sebereflexe si neuvědomuje a nerozpoznává své motivace, které jsou příčinou jeho momentálního přesvědčení - jelikož jsou důsledkem všech jeho dosavadních zkušeností.
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 960
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Petra » čtv 17. led 2019 20:23:07

Linda píše:
Není to lehké být egem.
:)

Opravdu není :)

Vždyť přece děláme jen to, co nám vyhovuje, a pochopit jaké to může mít důsledky někdy není snadné.



To je pohled z pozice ega, které samozřejmě sebe vidí jako konatele se svobodnou vůlí. Ega si předpisují, co by se mělo nebo nemělo nebo co je nebo není oprávněné (např. ego D.R. Hawkinsa).

S pohledem probuzeného to - naštěstí :D - nemá nic společného.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1667
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Návštěvník » čtv 17. led 2019 20:47:31

Petra píše:S pohledem probuzeného to - naštěstí :D - nemá nic společného.
:)


Ulpět na věčném řešení zlosti a hněvu se nevyplácí. Brání to v Probuzení.
Naopak - k Probuzení dochází, i když se v příslušné osobě mohou projevovat zlost a hněv. Např. u M. Dostálové. Duchovní ega ale mají problém to pochopit.
:)
Návštěvník
 

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Linda » čtv 17. led 2019 20:48:56

Jelikož děláme jen to, co nám vyhovuje, a není snadné si uvědomit, jaké to může mít důsledky, je celkem pochopitelné, proč Probuzení upozorňují, že člověk bez sebereflexe si neuvědomuje a nerozpoznává své motivace, které jsou příčinou jeho momentálního přesvědčení a z něho vyplývajícího jednání.

Pozoruhodně se to shoduje i s poznatky psychologů.

Motiv je pohnutka zaměřená na uspokojování určitých potřeb, je to jistá psychologická tendence narovnat určitý stav, který může pramenit z:

a) z pocitu nedostatku

b) z přetlaku (tenze) - organismus se chce z něčeho vydat, něčeho zbavit - například vybít vztek, vydovádět se, odreagovat se ze stresu ...
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 960
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Linda » čtv 17. led 2019 20:52:43

Návštěvník píše:
k Probuzení dochází, i když se v příslušné osobě mohou projevovat zlost a hněv.

jj, dokonce i po Probuzení:

Když vyvstání hněvu nastane naprosto automaticky, pokud se na něm neulpí, nedojde k dalšímu ztotožňování s ním.

Znovu a znovu tím udivoval své návštěvníky Mistr Nisargadatta Maharadž. Když odpovídal některému návštěvníkovi, který stále znovu nedokázal něco pochopit, stávalo se, že ve své další odpovědi tomu nechápavci se Maharadž na něj rozkřikl. Když se ale někdo Maharadže zeptal „Proč jste se rozhněval?“, bez sebemenšího hněvu pokojně odpověděl: "Kdo se rozhněval?"



:)
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 960
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod armin » čtv 17. led 2019 21:42:13

Linda píše:
Přitom existuje možnost pochopit, že neustálé ztotožnování s emocemi vede leckdy k důsledkům, kterých pak dodatečně litujeme. A především - že i když vyvstání hněvu nastane naprosto automaticky, pokud se na něm neulpí, nedojde k dalšímu ztotožňování s ním.



Platí to stejně jak pro negativní tak i pozitivní emoce. S těmi máme tendenci se ztotožňovat více, než s těmi negativními.
Nebo je to jinak?
Uživatelský avatar
armin
 
Příspěvky: 477
Registrován: pát 16. srp 2013 22:49:42

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Linda » čtv 17. led 2019 22:22:30

armin píše:
Linda píše:
Přitom existuje možnost pochopit, že neustálé ztotožnování s emocemi vede leckdy k důsledkům, kterých pak dodatečně litujeme. A především - že i když vyvstání hněvu nastane naprosto automaticky, pokud se na něm neulpí, nedojde k dalšímu ztotožňování s ním.



Platí to stejně jak pro negativní tak i pozitivní emoce.

Zřejmě ano. Že s těmi pozitivními máme tendenci se ztotožňovat víc než s těmi negativními je dost pochopitelné - je to lákavé, protože ztotožňování se s těmi pozitivními může kromě základního uspokojení a pocitu bezpečí navozovat i další neuvědomované pocity na nejrůznějších úrovních, včetně sebeujišťování "jsem lepší než ti ostatní ..."

Naštěstí se člověk může po nějaké době začít tiše divit a v duchu se sám sebe ptát, proč na jeho tak láskyplné chování lidi reagují agresivně, když přece...

Velkou pomocí můžou být v dnešní době i informace hlubinných psychologů, veřejně dostupné nejen knižně, ale i na internetu. Tam se můžeme dozvědět o všech možných příčinách (skrytých motivacích) našich reakcí, které by nás jinak vůbec nenapadly, a je možné si ověřit, nakolik, v čem a hlavně proč reagujeme na některé podněty způsobem, který jsme si doteď vůbec neuvědomovali.

Jo, žádná nuda :D
Uživatelský avatar
Linda
 
Příspěvky: 960
Registrován: pát 23. zář 2011 11:43:47

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Jana » pát 18. led 2019 5:59:51

Linda píše:Naštěstí se člověk může po nějaké době začít tiše divit a v duchu se sám sebe ptát, proč na jeho tak láskyplné chování lidi reagují agresivně, když přece...


Ježíš řekl: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí.“
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10767
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Jana » pát 18. led 2019 6:22:51

Platí to stejně jak pro negativní tak i pozitivní emoce. S těmi máme tendenci se ztotožňovat více, než s těmi negativními.
Nebo je to jinak?


Možná se shodneme na tom, že emoce je určitý vzruch mysli. Možná by se kladné emoce daly definovat jako pocit: "Má osoba je na tom dobře, je tady to, co chci" a negativní emoce: "Zájmy mé osoby jsou ohroženy."

E. Tomáš říká:

Kdo je to Džívanmukta?

Džívanmukta je dobrodiním lidstva, ať tomu chce nebo nechce.

Jeho vibrace jdou celým vesmírem. Tato energie je nepopsatelná. Pokud však je vůbec možno něco o ní říct, pak že její frekvence je téměř nekonečná a její amplituda téměř nulová. Je však zřejmě mocnější než jakákoliv energie jakéhokoliv stroje nebo živé bytosti v jakémkoliv projevu - v pohybu, řeči nebo myšlení.


viewtopic.php?f=165&t=8555#p145928


Tedy jinými slovy řečeno, charakteristickým rysem Probuzeného je klid mysli, bez vzruchů mysli, tedy bez emocí.

Jak známo Nisargadatta Maharadž se uměl pěkně vztekat a nijak to na jeho osvícenosti neubíralo.

Projev tady byl, ale to, kým Nisargadatta Maharadž je, bylo a je v klidu.

Tenhle klid je možné nalézat v meditaci, v tichu srdce.

Láska je dobrodiním tehdy, když je tady meditace, tehdy není láska emocí, ale čistým stavem Bytí.
Jana
moderátor
 
Příspěvky: 10767
Registrován: pon 25. črc 2011 19:38:09

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod dodo » pát 18. led 2019 8:39:52

Niečo o pôsobení guruov „hnevom,“ ako ho vysvetľuje Marpa v knihe Milarepa, kde guru Marpa privádzal Milarepu svojho najlepšieho žiaka a neskôr tiež gurua a pokračovateľa, do zúfalstva. Marpa tu hovorí:

„I když se můj vztek rychle utišil jako vlna na vodě, nebyl to obyčejný světský vztek. Náboženský hněv je něco jiného. Ať se objeví v jakékoli formě, má stejný cíl: probudit lítost a tím podporovat něčí duchovní vývoj.
Kdyby kdokoli z vás zde nerozuměl náboženským motivům a pohoršoval se nad tím, napomínám ho, aby svou důvěrou a vírou nedal otřást..."

Inde zas, Ramakršna hovorí o rôznom pôsobení guruov toto:

Jsou tři kategorie lékařů. Lékař jedné kategorie ohmatá pacientův puls a odejde, pouze předepíše lék. Jak odejdou z místnosti, jednoduše požádají pacienta, aby vzal lék. To je nejnižší kategorie lékařů.
Existují rovněž učitelé, kteří pouze dají poučení, ale nezůstanou, aby viděli, zda jejich učení vyvolalo dobrý nebo špatný účinek.

Pak jsou lékaři další kategorie, kteří předepíšou lék a požádají pacienta, aby ho užíval. Váhá-li pacient uposlechnout jejich pokyny, přesvědčují ho a zdůvodní to. To jsou průměrní lékaři.
Existují taktéž průměrní učitelé. Dají studentovi poučení a dále se pokouší ho různými způsoby přesvědčit, aby pokyny dodržoval.

Nakonec existují lékaři nejvyšší kategorie. Pokud pacient nereaguje na jejich jemné přesvědčování, použijí na něho dokonce i sílu. Pokud je to nutné, přitisknou koleno na jeho hrudník a vtlačí lék do jeho krku.
Jsou rovněž učitelé nejvyšší kategorie, kteří dokonce použijí sílu, aby usměrnili mysl žáka k Bohu.

Pandit: Pane, existují-li tito prvotřídní učitelé, jak jste je popsal, tak proč jste říkal, že člověk nezíská poznání Boha, dokud nenastane správný čas?

Mistr: Máte pravdu. Ale, co lékař udělá, když lék nedostane do úst a do žaludku pacienta? V takovém případě nic nedokáže ani nejlepší lékař.

Takéto počínanie "silou", je možné výlučne iba u duchovných majstrov. Nie je dovolené nikomu, kto nedosiahol najvyššie osvietenie.
dodo
 
Příspěvky: 494
Registrován: stř 01. črc 2015 0:01:01

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Petra » pát 18. led 2019 10:05:37

Linda píše:Znovu a znovu tím udivoval své návštěvníky Mistr Nisargadatta Maharadž. Když odpovídal některému návštěvníkovi, který stále znovu nedokázal něco pochopit, stávalo se, že ve své další odpovědi tomu nechápavci se Maharadž na něj rozkřikl. Když se ale někdo Maharadže zeptal „Proč jste se rozhněval?“, bez sebemenšího hněvu pokojně odpověděl: "Kdo se rozhněval?"



Probuzení nechávají emoce volně proudit. Nezabývají se tím, jestli jsou oprávněné nebo ne. Vždyt není konatele.
Všechno, co je, má oprávněnost být. Jinak by to přece nebylo.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1667
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Re: K citaci D. R. Hawkinse

Nový příspěvekod Petra » pát 18. led 2019 10:12:25

Jana píše:

Jak známo Nisargadatta Maharadž se uměl pěkně vztekat a nijak to na jeho osvícenosti neubíralo.



Podle Nisargadatty nejsou žádná pravidla, podle kterých se porobuzený chová. To je pro někoho, pro koho jsou pravidla a zákonitosti to nejpodstatnější, těžké přijmout.
:)
Petra
 
Příspěvky: 1667
Registrován: čtv 15. zář 2011 8:22:09

Další

Zpět na Co mě napadá

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků