armin píše:K tomu aby člověk byl bdělý, k tomu musí mít také nějaký důvod...
Jj, bývá jím většinou touha zbavit se egoismu a dosáhnout Osvícení, aby se člověk dostal natrvalo do stravu, který vnímá u svého Učitele a který popisují i další Probuzení. Jiný důvod mi zatím nenapadá.
Kdy dojde k rozpoznání téhle neuvědomované motivace po sebe-záchraně něčeho, co samo sebe vnímá jako samostatného jedince, který praktikuje bdělost, aby..., zřejmě nezávisí na rozhodnutí toho iluzorního jedince. Prostě dřív nebo později se - právě díky rozpoznání sebezáchovné motivace, která sama stačí na to, aby usilující ego pořád znovu vytvářela - objeví uvědomění, že je to slepá cesta.
To, co rozhoduje, jestli se ego zmenšuje nebo zvětšuje, je motivace: důvod, proč člověk něco dělá.
Ať je to činnost tzv. světská, nebo duchovní.
A jen motivace rozhodne, k čemu to v duši člověka povede - ne ta činnost samotná.
Ale myslím, že tohle rozpoznání a upuštění od snahy zbavit se ega vzniká až ve chvíli, kdy bdělost (možná spíš všímavost) je už běžná i v každodenním životě a rozpoznává nejen jednotlivé vyvstávající myšlenky a emoce, ale občas i příčiny, které způsobují, proč něco děláme...
... úměrně tomu, jak se bhakti stává čím dál víc součástí džnány, až nakonec začínají splývat v jedno...