Návštěvník píše:Nezrozené
„Je zde, bhikkhuové, nezrozené, nevzniklé, nestvořené a nezformované. Kdyby zde nebylo toto nezrozené, nevzniklé, nestvořené a nezformované, nebylo by možno rozeznat únik od toho, co je zrozené, vzniklé, stvořené a zformované.
Ale jelikož zde je nezrozené, nevzniklé, nestvořené a nezformované, je možno rozeznat únik od toho, co je zrozené, vzniklé, stvořené a zformované.“
Buddha
Svědectví Buddhovo je od něho.
Otázka: máme také svědectví zaznamenané v „naší“ (středozemní) literatuře?
Něco by bylo,
A/ v NZ se popisuje světlo, které v byzantské oblasti nazývají „světlo nestvořené“, o něm v hésychatském hnutí psal Gregorios Palamas. Lze je poznat po dvoutýdenním soustředění v samotě, ale nejlépe s učitelem. Je to světlo, kterým byl oblit Ježíš ve svém zjevení na hoře Tábor. Tomu se říká proměnění Páně.
U Marka 9:3: 2 „A po šesti dnech pojal Ježíš Petra a Jakuba a Jana, i uvedl je na horu vysokou v soukromí samy, a proměnil se před nimi.
3 A stali se roucho jeho skvoucí a bílé velmi jako sníh, ježto tak bílého bělič na zemi učiniti nemůže.
4 I uzřeli Eliáše s Mojžíšem, jak s Ježíšem mluví.
5 A promluviv Petr, řekl Ježíšovi: "Mistře, dobré jest nám tuto býti. Protož udělejme tři stánky, tobě jeden, Mojžíšovi jeden, a Eliášovi jeden."
6 Neboť nevěděl, co mluví; byli zajisté zmateni.
7 I povstal se oblak zastěňující je, a přišel hlas z oblaku, řkoucí: Tento jest ten Syn můj milý, jeho poslouchejte.
8 A hned obezřevše se, žádného víc neviděli než samého Ježíše se sebou.
9 A když sestupovali s hory, přikázal jim, aby toho žádnému nevypravovali, co viděli, než až Syn člověka z mrtvých vstane.
10 I zachovali tu věc u sebe, tážíce se mezi sebou, co by to bylo z mrtvých vstáti“.
Toto světlo označuje Palamas „nestvořené“.
B/ v Egyptě bůh Thovt „ je tím nestvořeným, co existuje ve vesmíru, je moudrostí, mírou všech věcí“ (Wikipedia)