Aha, už to vidím.
Omlouvám se za svou poangličtenou češtinu (neříká se tomu "barbarství"?).
"Kontrolou" jsem měl na mysli nadvládu/ovládnutí. Vůbec mě ten původní
český význam nenapadl.
Děkuji za upozornění, snad teď bude jasnější, co jsem měl
tenkrát na mysli.
Když (ve Vinaya Pitaka - Párádžika Páli - Véraňdžakanda) Buddha popisuje, jak se stal Buddhou, zmiňuje se o tom, jak byla jeho mysl - po dosažení čtvrté džhány na dech - snadno pod kontrolou (tj. mohl se rozhodnout co mysl bude dělat, a to dělala). Tohle ale není jediné místo, kde Buddha zmiňuje, jak dosáhl nadvlády nad svou myslí, a díky tomu dosáhl Osvícení.
Ovládnutí mysli je možné skrze "samatha" (koncentraci). Ctihodný Buddhaghósa se zmiňuje o čtyřiceti předmětech vhodných k praxi samatha, a tudíž k ovládnutí své mysli.
V Komentářích se dozvídáme, že Buddha ukázal světu svou schopnost ovládnout svou mysl svým "Divem Dojitosti" (jamaka pátihára). Při něm se Buddha vznesl do vzduchu a střídavě na element ohně a vody dosáhl čtvrté džhány, díky čemuž mu z těla šlehaly plameny a tekla voda zároveň. K tomu bylo třeba vejít do čtvrté džhány na oheň, vyjít ven, vejít do čtvrté džhány na vodu, vyjít ven, a pak znovu oheň, a znovu vodu, takhle několikrát za vteřinu. (Schopnému meditujícímu může vchod byť i jenom do první džhány trvat i tři dny.)
A pro ty, kdo nečetli předchozí konverzaci, připomínám ještě jednou -
"Ovládnutí své mysli" se děje pouze v konvenční rovině. Protože jsem vysvětloval, co má vliv na pokrok k Osvícení, bylo třeba mluvit v konvenční rovně - poněvadž i ten "člověk" který dosahuje pokroku je pojem konvenční roviny.
V ultimátní rovině samozřejmě není nikdo, kdo by ovládal, ani nic, co by se ovládalo. Všechno jsou pouze příčiny a následky, které diktují neustálé proudění hmoty a vyvstávání-zanikání momentů vědomí.