ad Dogen: všichni jsme buddhové

Pravidla fóra
POLEMICKÉ FÓRUM

ad Dogen: všichni jsme buddhové

Nový příspěvekod rosada » sob 13. srp 2016 19:51:26

K okomentování vlákna Byl Dogen fanatik? se dohrabávám se zpožděním, už má několik stran ... tak zakládám diskuzi tady.


ryunin píše:
ale málokdo už pochopí, že už jsme buddhové a není co hledat, ale přesto i to je možné chápat i na intelektuální úrovni, cennější je samozřejmě to chápat celým tělem


no to je právě to a málo, kdo to pochopí a pokud to pochopí intelektem, je to něco jiného než když to přirozeně žije. A proto cvičí zazem nebo jógu, zpívá mantry, praktikuje sebedotazování, objíždí semináře ...
Dokud nedojde k prozření... no a on pak třeba dál praktikuje zazen ... kdo to kdy pochopí, kdo to kdy póchopíííí.


(Dogen) ...- nevidí rozdíl mezi někým, kdo cvičí zazen poprvé a mistrem, který už dosáhl pravdy, zazen obou je zazen buddhů a není mezi nimi rozdíl

To podle toho, z jakého úhlu se díváš, z pohledu mistra všichni cvičí zazen jako buddhové, protože mistr ví, že všichni jsou buddhové. (btw oni také všichni kráčí jako buddhové, jí jako buddhové, spí jako buddhové). Jenže začátečník tohle neví. Možná že to někde četl, možná mu to mistr řekl, možná se mu to snažil vysvětlit, přiblížit. Začáteční se však rozhlédne a nevidí samé buddhy. Možná ani nevěří svému mistru, že všichni jsou buddhové (a on mistr) je tak vidí.
A tak mu nezbývá než spekulovat. A třeba cvičit zazen.
Problém všech mistrů je, hledají slova pro to nevyjádřitelné. Sahají po termínech, které byli zvyklí používat, avšak pro popis něčeho nezvyklého. Používají příklady toho, co je běžné v jejich tradici. Aby byli aspoň trochu srozumitelní, tak to musí dělat. Jsou i tací, co jen mlčí. Ale to není předmětem lidské volby, sama skutečnost mistry vede, by učili a vkládá jim slova do úst. No a jejich žáci si, pak nad jejich význame lámou hlavy.

Na to úryvku, který byl v úvodu vlákna, není nic fanatického.
Pro mě není až tak o zazen, ale snahou o vyjádření skutečnosti. V tomto duchu také reaguji výše.

Pak se na o můžeš dívat z pohledu proměnlivosti, jednotlivosti.
Všichni jsou sice buddhové, ale je málokdo se tak prožívá. A tak je tu stezka, která pohled "ne-buddhů" mění na pohled "buddhů". No a v tomto případě je zazen technika a jako každá technika má svá pravidla použití. Paradoxně, i když člověka proměňuje, má se k ní přistupovat bez záměru (např. stát se buddhou nebo aspoň přívětivějším člověkem). Setření rozdílu mezi začátečníkem a pokročilým či buddhou, může sloužit k větší pokoře "pokročilých" a k povzbuzení začátečníků.
A jistě jsou i jiné pohledy.
Uživatelský avatar
rosada
 
Příspěvky: 1090
Registrován: úte 20. zář 2011 9:22:05

Zpět na Cokoliv je libo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 21 návštevníků

cron