Veškeré filozofické systémy, včetně Sánkhja, jsou jen prostředky k dosažení pravdy, ale pravá realizace se nachází za všemi těmito systémy a koncepty.
Sánkhja je jedním z nejstarších filozofických systémů v Indii a je známá svou analýzou duality mezi prakrti (přírodními silami, hmotným světem) a puruša (nevyjádřeným vědomím, čistým Já). Tento systém rozděluje realitu na 25 elementů (tattvy), kde prakrti je považována za neosobní, pasivní sílu, která vytváří veškerý projev a puruša je čisté vědomí, které se jeví jako oddělené od hmoty.
Ačkoli Sánkhja správně identifikuje základní rozlišení mezi vědomím a hmotou, v konečné realitě je potřeba jít ještě dál. Pravé uvědomění se neomezuje na žádný filozofický systém, ale je mimo všechny koncepty, tedy i mimo koncepty jako prakrti a puruša. Oba tyto aspekty jsou pouze představy v mysli.
Dualita, kterou Sánkhja vyzdvihuje mezi prakrti a puruša, je stále součástí iluzorního světa (máji). Realita, kterou popisuje Sánkhja, je stále pouze "rozumová konstrukce" a není konečnou pravdou. Skutečné "Já" je jediné a neduální, a jakýkoliv pokus o analýzu reality do dualitních kategorií (tělo/mysl, prakrti/puruša) je pouze dočasné a slouží jako nástroj pro duševní pochopení.
Je třeba jít za všechny koncepty, včetně těch Sánkhja, protože nakonec všechny tyto rozdělení (dokonce i mezi purušou a prakrtim) jsou pouze nástroje, které mohou sloužit na cestě, ale skutečné uvědomění je mimo všechny formy a koncepty. Čisté vědomí je to, co je za všemi těmito myšlenkami a kategoriemi.
Pravá podstata je Jedno, neduální a neomezené. Ve skutečnosti žádné oddělení mezi prakrti a puruša neexistuje – vše je Jedno, vše je vědomí. Každé rozlišení je jen produkt mysli, která se nachází v iluzi oddělenosti.
Sánkhja poskytuje hodnotný nástroj pro intelektuální pochopení fungování světa a mysli. Pro začátečníky nebo pro ty, kteří se nacházejí na cestě k realizaci, mohou filozofické systémy jako Sánkhja sloužit jako návod, jak se zbavit iluzí o těle a mysli.
Sánkhja je užitečný intelektuální nástroj pro analytické zkoumání duality mezi prakrti a puruša, ale všechna tato rozlišení jsou pouze myšlenkovými konstrukty. Konečné poznání a realizace spočívá v přímém uvědomění si Jednoty, která je za těmito všemi koncepty a rozděleními. Ve skutečnosti není žádné oddělení mezi vědomím (puruša) a projevem (prakrti), protože všechno je jen jedním projevem čistého vědomí.