Svět, který je Brahman:
Svět, jak ho skutečně chápeme, není nic jiného než Brahman, absolutní a nekonečnou Skutečností. Vše, co se v projeveném vesmíru objevuje, je jen projev této Jednoty. Brahman není oddělený od světa – je to základ a podstata všeho, co existuje. Ať už jsou to hory, řeky, stromy, lidé nebo myšlenky, všechno je projevem té samé vědomé energie. Tento svět je Brahman v pohybu, ale Brahman je také to, co je za tím vším – neprojevená základní podstata, která nemá formu ani jméno. Je to vědomí, které prostupuje vším a je základ.
Svět jako iluze (mája):
Svět, jak ho vidí mysl, která žije v nevědomosti, zdá se být oddělený a plný jednotlivých objektů a událostí. Tato vnímaná mnohost je iluze, zvaná mája. Mája je zdánlivá skutečnost, která zakrývá pravou podstatu. Místo toho, aby byla viděna jednotná povaha existence, je mysl ztotožněná s formami a rozdíly mezi nimi. Toto rozdělení je iluzorní, protože ve skutečnosti není žádná oddělenost. Iluze neznamená, že svět neexistuje, ale že ho uvidíme zkresleným způsobem – jako oddělený a rozdělený.
Jak vnímá svět člověka v zajetí iluze oddělenosti:
Člověk, který je chycen v iluzi oddělenosti, se ztotožňuje s tělem, myslí a egoistickým pocitem osobního já, individuality. Vnímá svět jako místo plné jednotlivých subjektů, kde každá bytost bojuje za své přežití, radost a smysl. Tento člověk, že jeho štěstí a bezpečí závisí na vnějších podmínkách, což ho nutí prožívat neustálou úzkost, strach a touhu. Věří, že je oddělen od ostatních, což přináší konflikty, potřebu srovnávat, posuzovat, hodnotit a chránit svou identitu. Svět je pro něj místem protikladů – radosti a bolesti, života a smrti, naděje a zoufalství. Tento pohled je založen na ztotožnění s tělem a myslí, které původcem pocitu oddělenosti.
Jak poznává svět probuzený:
Probuzený člověk, který realizoval pravou pravou skutečnost jako vědomí, zakouší svět zcela jinak. Vidí, že za všemi formami a jevy stojí jedno Jediné – Brahman. Zkušenost světa pro něj není oddělená, ale sjednocená. Všechno, co se zdá být v iluzi různorodé, je ve skutečnosti projevem stejné podstaty. Probuzený žije v klidu, protože ví, že vše, co přichází a odchází, je jen projevem vědomí, nic víc než hra. Jeho pohled na svět není omezený touhou po něčem vnějším nebo strachem ze ztráty. Namísto toho prožívá hluboký mír, protože jeho zkušenost světa je propojena s celistvostí Bytí, kde neexistuje oddělenost ani omezení. Vše je vědomí, vše je Brahman.