Je to zajímavé porovnávat pohled duality - iluze oddělenosti a uvědomění jednoty Bytí.
Podívejme se například na jiný citát:
Láska je jako droga. Nejdřív se dostaví pocit euforie, kterému se zcela oddáš. Ale uplyne den, a chceš ještě víc. Zatím jsi tomu nepropadl úplně, ale ten pocit se ti líbil a myslíš si, že ho dokážeš ovládat. Dvě minuty myslíš na milovanou osobu a další tři hodiny na něco jiného. Ale postupně si na toho druhého zvykáš, až jsi na něm úplně závislý. Pak tři hodiny myslíš na něj a dvě minuty na něco jiného. Když s tebou není, prožíváš stejné pocity jako lidé závislí na drogách, když je nemají. V takových chvílích bys pro lásku udělal cokoliv, stejně jako narkoman, který krade a ponižuje se, jen aby dostal svoji dávku.“ — Paulo Coelho, kniha U řeky Piedra jsem usedla a plakala
Zdroj:
https://citaty.net/citaty/261267-paulo- ... ocit-eufo/
Při ztotožnění s tělem, myslí (tvarem, jménem) sami sebe vnímáme a prožíváme jako oddělené individuality. Všechno je v téhle realitě vnímání podmiňované iluzí oddělenosti.
Láska je ve své podstatě spojením, kde iluze oddělenosti mizí. Nebýt oddělen od lásky je je ve skutečnosti tím štěstím pravého Já, o kterém mluví Ramana, trvalým štěstím, o kterém mluví Tomáš.
Dokud přistupujeme k tomuhle spojení z pozice individuality - z pohledu, že jsme tělo + náš projev, tedy osoba, ego, tak musíme pro to spojení v lásce splňovat nějaké podmínky a ten druhý je musí splňovat také. Tělo musí splňovat představu a požadavky toho druhého a projev rovněž, jinak o spojení nebude zájem.
Nejdřív se dostaví pocit euforie, kterému se zcela oddáš. Ale uplyne den, a chceš ještě víc. Zatím jsi tomu nepropadl úplně, ale ten pocit se ti líbil a myslíš si, že ho dokážeš ovládat.
Spojení na fyzické a mentální úrovni je drobečkem štěstí ve srovnání se spojením na absolutní úrovni. Jenže na té absolutní úrovni zmizelo ego, které by to mohlo jakkoliv ovládat. Jednoduše tady není zapotřebí, protože v té dokonalosti není žádný důvod to ovládat.
Dvě minuty myslíš na milovanou osobu a další tři hodiny na něco jiného. Ale postupně si na toho druhého zvykáš, až jsi na něm úplně závislý. Pak tři hodiny myslíš na něj a dvě minuty na něco jiného. Když s tebou není, prožíváš stejné pocity jako lidé závislí na drogách, když je nemají.
Na absolutní úrovni není možná jakákoliv oddělenost od lásky, protože iluze oddělenosti zmizela.
V takových chvílích bys pro lásku udělal cokoliv, stejně jako narkoman, který krade a ponižuje se, jen aby dostal svoji dávku.
To spojení je zdarma, trvale, stále čerstvé, nové, dokonalé, Boží.
Není vůbec ničím podmiňováno, protože se neuvědomuješ jako oddělená individualita - tělo se jménem, ale je tady uvědomění toho, čím jsme stále, i když tady není tělo.
Je to stejné uvědomění toho živého, o kterém říká Nisargadatta: "Nikdy jsem se nenarodil, nikdy nezemřu."
Je tou živou pravdou, kterou ve skutečnosti jsme a která je jen jedna jediná.
Můžeme být
slepí jak koťata, prožívat negativitu a temnotu jako neprůstřelnou realitu, ve které víme, co všechno je špatně, co všechno je zlé. Můžeme se vnímat jako individuality, které jsou od lásky odděleny, ale ani na okamžik ve skutečnosti od ní odděleni nejsme a ani nikdy nemůžeme být, protože to, co už jsme, tou ničím nepodmiňovanou Láskou už je.
A to, co nás může k vysvobodit z iluze oddělenosti, je pozornost zaměřená jen na tu samotnou lásku bez kladení si jakýchkoliv podmínek.
Milovat Lásku samotnou bez závislosti na těle, na mysli.
Ale když si vybavím onu vzpomínku na
duchovní slepotu, tak takový požadavek se z pohledu temnoty jeví jako nesplnitelný. Tehdy to vypadalo, jako když je všechno nadobro ztraceno.
Když zkoumám, co tenkrát z těch temnot pomohlo, bylo připuštění myšlenky, že ten, kdo zná nepodmíněnou lásku, poznává víc, než o tom vím já. Na okamžik se pustila víra v to, že vím, jak je to strašné, a objevila se otázka: "Jak to tedy je?" A pak následovala ochota, nechat se vést.