:04 Hovory o Šrí Ramanu Maharišim 0:10 vypráví David Godman 0:16 DAVID GODMAN 0:25 Rok 1974 jsem trávil na Oxfordu 0:29 a kurz, který jsem zrovna navštěvoval, mě zrovna moc nebral. 0:32 Moc peněz jsem neměl a ty, které jsem měl, jsem utrácel 0:36 v univerzitním knihkupectví za spirituální literaturu. [fotka: Blackwell, knihkupectví Oxfordské univerzity] 0:39 Každý týden jsem se tam stavil, 0:41 koupil si novou knížku, odnesl si ji s sebou domů a přečetl. 0:43 Vždy podnítily mou zvědavost přijít tam příští týden znovu 0:48 a koupit si nějakou další. 0:51 Jednoho dne jsem v tomto obchodě zrovna brouzdal oddělením orientální literatury 0:57 a ukazováčkem jsem zrovna probíral řadu knih 1:02 a někdo z druhé strany regálu dělal úplně to samé co já. 1:06 A ten někdo musel na té své straně zrovna zasunovat nějakou knihu zpátky, 1:09 čímž na té mé straně jedna konkrétní z regálu vypadla a já ji chytil do klína. 1:15 Byla to kniha Arthura Osborna 1:17 Učení Ramany Maharišiho jeho vlastními slovy [česky dosud (2018) nevyšla]. 1:20 Pomyslel jsem si, že vypadá zajímavě a že si ji na tento týden vezmu. 1:23 Vezmu a přečtu. Zaplatil jsem tedy a šel domů. 1:27 Měl jsem ji přečtenou asi za dvě hodiny. 1:31 A ten rozdíl, který tato kniha... 1:34 Byla jiná v tom a měla na mě ten účinek, 1:38 že po jejím přečtení jsem už neměl žádnou touhu 1:41 jít pro nějakou další a vůbec další knihy číst. 1:43 Přečtení Bhagavánova učení, a to přímo jeho vlastními slovy, 1:47 mi nějak sebralo všechen zájem 1:52 o cokoli dalšího, zájem hledat 1:56 jakákoli intelektuální řešení spirituálních otázek. 2:00 Uvedl mě i do stavu ticha, do stavu, k němuž 2:05 jeho učení směřovalo a které naznačovalo, že tu je jistý typ okrajového poznání, 2:09 že kdybych měl někdy jakékoli otázky, 2:12 tak na jeho vidění světa, na jeho vysvětlení světa - 2:16 to jak funguje, co je to mysl, jak se svět jeví, jak mizí, 2:21 je něco tak dokonalého, tak úplného že na jakoukoli otázku, 2:25 která mě kdy v budoucnu třeba napadne, je v tomto systému, 2:29 v tomto souboru myšlenek něco, co na ně na všechny má uspokojivou odpověď. 2:33 V ten okamžik jsem ale odpovědi na otázky nepotřeboval. Žádné jsem neměl. 2:39 Jenom čtení Bhagavánových slov mě naprosto zbavilo nutnosti dělat cokoli, 2:45 abych našel klid, abych našel ticho, abych se k nějakému výsledku promeditoval. 2:50 Ta slova samotná mě uvedla do stavu, k němuž jeho knihy ukazovaly cestu. 2:55 Ušetřily mi tedy hodně peněz. Už jsem si nepotřeboval chodit kupovat knihy. 3:00 V kurzu jsem pokračoval, 3:02 ale s rostoucí intelektuální nespokojeností. 3:07 Neměl jsem ta správná slova, kterými bych vystihl, v čem je zakopaný pes. 3:12 S odstupem si myslím, že to bylo tím, že jsem už dál nemohl přijmout 3:17 validitu akademického přístupu, který je redukcionistický. 3:21 Celý akademický svět vychází z toho, že lze něco vzít, 3:26 rozkouskovat to na nejmenší možné částečky, 3:31 na ty se na všechny podívat, a pak je opět dát dohromady. 3:34 A tímto způsobem pochopit, jak se věci mají či jak něco funguje. 3:38 Je to velmi atomistické, velmi redukcionistické. Skutečně jsem cítil až fyzický odpor, 3:44 když jsem četl učebnice, které se tímto způsobem pokoušely vysvětlovat svět a roztřídit ho 3:49 - vše rozdělit do nejmenších možných kategorií začleněných pod větší kategorie atd. 3:54 Došlo to u mě až tak daleko, že když jsem otevřel učebnici, 3:58 musel jsem přemáhat silný pocit nevolnosti. 4:03 Skutečně se mi chtělo na obsah knihy přede mnou zvracet. 4:07 Dívat se na něco, co se snažilo tímto akademickým 4:12 způsobem vysvětlovat svět, ve mně vyvolávalo odpor. 4:14 Stačilo mi přečíst si jen dva řádky a bylo mi fyzicky zle. 4:19 Došlo mi, že už dál nemůžu v tom kurzu pokračovat. 4:22 Zašel jsem za svým tutorem. Zašel jsem za děkanem fakulty. 4:25 Vysvětlil jsem mu svou situaci. Asi jsem byl trochu idealistou 4:30 a řekl jim, že jsem našel něco lepšího a zajímavějšího. 4:33 Spakoval jsem se tedy a rozhodl se pro dlouhé období meditace o samotě, sám se sebou, 4:39 pryč od vlivu všech přátel a všemožných lákadel smyslů, 4:46 které na vás jako na studenta všude doráží. Vydal jsem se tedy na západní pobřeží Irska, 4:50 pronajal si malou chalupu s akrovým pozemkem. Pěstoval jsem si vlastní jídlo. 4:55 S sebou jsem si vzal tři knihy - tři knihy Arthura Osborna o Ramanu Maharišim. 5:00 Četl jsem je, studoval je a asi tak 5:03 sedm či osm měsíců podle nich praktikoval. 5:06 Velmi tiché, velmi klidné. Nějak jsem cítil, že jsem vystoupil ze zacyklenosti západního života. 5:11 Vrátil jsem se zpět ke svému zdroji. Vrátil jsem se zpět ke svému individuálnímu já, 5:16 jak vzrůstalo, jak se umenšovalo. Koncem roku mě vlastník chalupy 5:20 požádal, abych ji uvolnil, protože se mu stal 5:24 úraz na stavbě 5:27 v Austrálii, kde neměl zdravotní pojištění. 5:32 Potřeboval tedy svou chalupu prodat, aby měl na účty za lékařskou péči. 5:35 Rozhodl jsem se tedy odjet do Izraele 5:38 a žít šest měsíců v kibucu, protože další mrazivou evropskou zimu bych nesnesl. 5:43 Ke konci tohoto šestiměsíčního období 5:46 jsem se plánoval vrátit zpátky do Irska a dál tam meditovat. 5:49 Avšak asi po pěti měsících v Izraeli 5:53 mi vyvstala myšlenka - „Mám ještě nějaké peníze 5:58 a tenhle rok jsem se k ničemu neuvázal, 6:01 tak proč nezajet na pár týdnů do Ramanášramu? 6:04 Omrknout místa, kde žil ten Ramana Mahariši, o němž jsem toho tolik četl.“ 6:08 Jako by mě tam něco táhlo. 6:11 Chtěl jsem tam jet. Bylo to podivné rozhodnutí, 6:15 protože jsem už dřív do Ramanášramu psal a žádal o další knihy, ale oni mi neodpověděli. 6:20 V tu dobu jsem tedy seznal či předpokládal, 6:24 že Ramanášram už neexistuje. O ášramech jsem nic nevěděl. Myslel jsem si jen, 6:29 že když guru zemřel, tak se všichni odebrali domů. 6:32 Neměl jsem za mák představy, co tak asi najdu, až do Tiruvannamalai dorazím. 6:38 Neustále se mi jen vracela jakási zvrhlá představa, že si budu prosekávat cestu džunglí 6:43 a hledat náhrobní kámen, co nese jméno Ramany Maharišiho. 6:46 Nic jiného jsem si nedokázal představit, až se tam dostanu. 6:49 Nějak jsem však cítil, že tam musím jet a s tímto mužem, který přetvořil můj pohled na svět 6:54 a na to, kým jsem a co na světě dělám, navázat kontakt, vstoupit s ním do komunikace. 7:00 Neměl jsem v tu dobu moc peněz 7:04 a jet příští rok do Indie nebyla ta nejlevnější možnost. 7:08 Sesumíroval jsem si tedy výdaje a vyšlo mi, že mi na výlet do Indie schází 200 liber 7:14 - částka, o níž jsem si myslel, že ji potřebuji na cestu tam a zpátky. 7:17 Podíval jsem se tedy na svůj malý obrázek Ramany 7:20 a řekl si ‚Dobrá tedy, chceš-li, abych se do Tiruvannamalai vydal, 7:24 musíš mi poslat 200 liber.‘ Asi za dva dny 7:28 jsem dostal dopis od právníka mé babičky, 7:31 která zemřela před několika lety, - ta babička, nikoli právník! - 7:34 v němž stálo: „Právě jsme našli několik soukromých akcií. [fotka: David Godman nahoře vlevo a jeho babička dole vpravo, rok 1966] 7:37 Nevěděli jsme, že je měla. Prodali jsme je a na Vás vychází 200 liber.“ 7:42 Tak jsem si pomyslel „A je to. To je znamení. Jedu do Indie.“ 7:46 Sem jsem tedy přijel v roce 1976. Byl jsem tu už v roce 1972 jako turista, 7:51 tehdy to ale nebyla spirituální návštěva. Přijel jsem sem v roce 1976, 7:56 výlučně proto, abych vstoupil do komunikace s Bhagavánem, 8:00 s místy, kde žil. 8:02 Snad hned po příjezdu jsem si ta místa zamiloval. 8:07 Během několika týdnů mi došlo, že už tu chci zůstat. 8:11 Bez nějakého rozumování mi nějak 8:17 bylo rázem jasné jedno: „Tohle je tvůj domov, tady potřebuješ být.“ 8:21 Jakmile jsem se zbavil představy, [fotka: David Godman s funkcí v Ramanášramu, rok 1981] 8:24 že tu jsem na návštěvě, a že je to můj domov a že tu musím být, 8:28 všechno do sebe zapadlo a od té doby jsem tu. 8:33 PSANÍ O MÝCH UČITELÍCH A JEJICH UČENÍ 8:40 S rozhodnutím tu zůstat přišla otázka: 8:45 „Co si tu teď se sebou počnu, co dál?“ 8:50 Myslím, že můj první rok a půl v Tiruvannamalai 8:56 mě nejvíce přitahovala stará hala, v níž Bhagaván lidi učil 9:01 a v níž strávil více než 25 let. Chodíval jsem do ní každé ráno v 6 hodin. 9:06 Většinu dne jsem proseděl v ní [fotka: stará hala v Ramanášramu zevnitř] 9:09 a opravdu se velmi tvrdě snažil praktikovat sebezkoumání, abych dosáhl ztišení. 9:15 Byla to velmi intenzivní, kontemplativní fáze mého života. 9:21 Pak jsem se začal vydávat za dalšími učiteli, 9:27 kteří buď figurovali v Ramanově tradici, nebo za lidmi jako byl Nisargadatta Maharádž, 9:33 jenž měl velmi podobné učení, ale nebyl součástí této konkrétní linie, 9:38 když už to tak musím říct. 9:41 Vzpomínám si, jak jsem se vydal za Nisargadattou asi v roce 1978 9:47 a jak se na mě podíval. Řekl jsem mu, že jsem z Ramanášramu 9:52 a on: „Co tam děláš?“ 9:54 Tou dobou jsem se na částečný úvazek staral o jejich knihovnu. 9:59 Abych zajistil, že se nám 10:02 pro knihovnu dostává hojně knih, [fotka: David Godman u otevření nové knihovny ášramu, rok 1981] 10:05 připravoval jsem recenze všech nových knih, které tématicky zapadaly do časopisu ášramu, 10:11 čímž nám vydavatelé do naší knihovny posílali hodně výtisků zdarma. 10:17 Stručně jsem tedy Nisargadattovi nastínil, 10:21 že se právě zaobírám psaním o spiritualitě. 10:25 On otočil hlavu, zadíval se na mě a povídá mi: „Musíš o tom učení napsat.“ 10:31 Nevím o nikom jiném, komu by něco takového řekl. 10:35 Vzpomínám si, jak mi blesklo hlavou „Tak počkat! To není mým úkolem. 10:39 Tím já život netrávím. Já medituji v Tiruvannamalai 10:43 a na částečný úvazek pracuji v Ramanášramu,“ 10:46 protože pracujete-li v ášramu, dají vám místnost a jídlo, a já víc nepotřeboval. 10:50 A teď mi tento muž říká: „Musíš o učení napsat,“ 10:54 a to velmi jednoznačnými slovy. [fotka: David Godman přednáší v Bangalore, rok 1980] 10:57 Tenkrát... Chvatně jsem se nerozloučil a nezačal psát knihy, [fotka: David Godman v Bombaji, rok 1979] 11:02 ale vzpomínám si na to jako na chvíli, 11:05 při níž se na mě podíval někdo, kdo jaksi uměl zahlédnout, co bych měl v životě dělat, 11:10 a to mnohem dříve, než jsem to zpozoroval já sám, a dal mi tento příkaz. 11:15 Je to trochu zvláštní, protože byl prvním z řady učitelů, 11:21 kteří se na mě jednou podívali, 11:24 vrhli na mě svůj pohled, abych tak řekl, se slovy: „Napiš knihu!“ 11:26 Pracoval jsem tedy v Ramanášramu, 11:30 staral se o jejich knihovnu a redigoval jejich časopis. 11:33 Pak jsem se v roce 1981 [fotka: jako pracující v Ramanášramu, rok 1980] 11:36 vydal do Andhrapradéše pobýt 11:40 s mimořádně zralým žákem Ramany Maharišiho, jenž se jmenoval Lakšmana svámí. 11:46 Lakšmana svámí realizoval Já (Self) [archivní záběry: Lakšmana svámí u Arunáčaly v roce 1980] 11:49 s Ramanou Maharišim na konci 40. let. Vedl celkem samotářský život. 11:55 Jen zřídka se s někým setkal, sotva kdy s někým mluvil. 11:58 Chtěl jsem se za ním vydat a posedět s ním, neboť dle mých zkušeností 12:04 mi sezení s tímto mužem přineslo stejný pocit, o jakém jsem četl ve všech těch knihách 12:10 o žácích přicházejících za Ramanou Maharišim. 12:12 Sezení s tímto mužem bylo něčím 12:18 neklamně mocným a mysl-utišujícím a já toho chtěl jenom víc a víc. 12:22 Vydal jsem se tedy do ášramu tohoto muže v Andhrapradéši. 12:25 Neuběhly ani dva týdny a on se na mě podíval se slovy: „Napiš knihu.“ 12:30 Byl tedy druhý. 12:32 Číslo tři: Uběhlo deset let. 12:38 Psal jsem knihu o žácích Ramany Maharišiho, 12:44 o jejich zkušenostech, jak se k Ramanovi dostali, 12:48 co se dělo poté, co k němu přišli. Chtěl jsem do knihy zahrnout 12:53 i jednu kapitolu o Papadžím z Lucknow. 12:56 Věděl jsem, že o sobě nic nenapíše. [fotka: kniha, do níž jsem měl v úmyslu zahrnout Papadžího] 13:00 On na to nebyl, nijak ho to netáhlo. 13:03 Řekl jsem mu tedy: „Nahrajte jen všechny vaše 13:06 příběhy z doby, kterou jste prožil s Ramanou, na kazety - 13:11 jak jste se tam dostal, jak k tomu došlo. Já už to hodím na papír. 13:14 Pošlu Vám to ke korektuře, k úpravám, 13:17 a až budete s výsledkem spokojen, vytiskneme to.“ A tak to tedy bylo. 13:22 Shromáždil jsem všechny příběhy, vrátil se, poslal jsem mu v mých očích jakýsi první náčrt, 13:27 který potřeboval dost vypilovat. Evidentně ho celý pročetl a moc se mu zamlouval. 13:32 Napsal mi dopis, kterým mi víceméně říkal: 13:34 „Od teď jste můj autorizovaný životopisec. Vraťte se do Lucknow a přijměte pozvání do mého domu. 13:40 Chci, abyste o mně a mém učení napsal všechno.“ To bylo tedy číslo tři. 13:45 Nějak tedy, kdykoli jsem se vydal posedět s nějakým učitelem, 13:51 být prostě zticha, jen zakoušet ticho Já, 13:56 které jsem s těmito lidmi pociťoval, oni se nějak vyladili na to, 14:00 že s nimi jsem proto, abych o nich napsal. 14:04 Nic jsem proti takovému osudu nenamítal. Miloval jsem ho. 14:08 Nejšťastnější dny, okamžiky mého života 14:12 byly ty, když jsem seděl se všemi těmito učiteli, 14:15 jeden na jednoho, a povídal si s nimi o jejich životě. 14:17 Když se na mě dívali, cítil jsem to blaho, 14:20 tichost, klid, který přicházel s pobýváním v jejich společnosti. 14:23 Abych byl upřímný, je to skvělý osud. [fotka: David Godman s Papadžím v Haridwaru] 14:25 Za nic na světě bych ho nevyměnil. 14:28 Pak ale někdy začátkem 90. let [fotka: s Papadžím v jeho obýváku] 14:31 jsem mluvil s Papadžím a říkám mu: „Ať jdu kamkoli, abych se ztišil, 14:35 kamkoli jdu meditovat, vždy mi tam někdo jako vy řekne: [fotka: s Papadžím v Lucknow, rok 1992] 14:38 ‚Vy tam, ano vy, už to s tou tichostí stačí. Zapřáhněte zase své duševní schopnosti 14:43 a napište o mě knihu.‘“ 14:44 A já mu povídám: „Dobrá tedy, vím, že můžu. [fotka: s Papadžím v Haridwaru, rok 1993] 14:49 Vím, že na to mám talent. Ale měl bych toto opravdu dělat? 14:54 Neměl bych raději celý den tiše sedět 14:57 a snažit se o stav bez myšlenek, než abych zaměstnával intelekt [fotka: s Papadžím na procházce, rok 1992] 15:00 myšlením o všech těchto věcech a neustálým psaním o nich?“ 15:03 A on se na mě jen podíval a říká: „Jakékoli spojení s Bhagavánem je požehnáním. 15:08 Tvým požehnáním je, že jsi byl vybrán, 15:13 abys tyto příběhy zaznamenal, abys toto učení zachytil. 15:16 A protože soustředěně přemýšlíš o slovech svého mistra, 15:22 zesiluješ tak sílu těchto slov. [fotka: při práci na Papadžího biografii v Lucknow, rok 1995] 15:26 A ta slova se v tobě zabydlí [fotka: při práci doma v Tiruvannamalai, rok 2008] 15:29 a ve správný čas vydají ten pravý efekt. Nemysli si tedy, že marníš čas, 15:34 když zapojuješ svůj intelekt, abys tyto knihy napsal. 15:36 Ve skutečnosti se velice upřeně soustředíš [fotka: David Godman doma v Tiruvannamalai] 15:40 na slova tvého mistra, na učení tvého mistra, [fotka: doma v Tiruvannamalai, rok 2008] 15:43 a to na úrovni, na níž se většina běžných čtenářů knihy stěží může dostat. 15:47 Intenzita tvého zaměření na příběhy, 15:51 na výstavbu dějové linie, na učení, [fotka: u mě na zahradě v Tiruvannamalai, rok 2010] 15:55 na veškeré detaily argumentů tohoto učení, 15:57 tím, že jsi do tohoto konkrétního světa tak ponořen, 16:01 tím vším čerpáš sílu tvého gurua. [fotka: u mě na zahradě v Tiruvannamalai, rok 2015] 16:03 A to je právě tvým požehnáním v tomto životě.“ 16:10 vyprávěl David Godman