Turiya není žádný čtvrtý, ale základ těch tří. To nebývá správně pochopeno, proto se často tvrdi, že jako čtvrtý stav je jedinou skutečností. Není skutečně od ničeho oddělen:, je to ta jediná pravda, je to vaše pravá podstata. Ty tři jiné stavy se z něho objevují jako pomíjející jevy a zase se s ním spojují. Proto jsou neskutečné
Označení "Čtvrtý" pochází z nejstarších indických textů. Jedním z nich je Mándúkja Upanišáda. Začíná následovně:
"Klaním se onomu Brahmanu, který proživ celek proniknutím všeho existujícího svými paprsky, je zcela neproměnným vědomím, vždy přítomným v rozmanitosti pohyblivého i nepohyblivého univerza; a potom, co v sobě opětovně mentálně promítl všechny výtvory vnitřního mechanismu vědění, poháněného karmou a nevědomostí, spočívá v trvalém naplnění, avšak přece působí nám radost iluzí; je Čtvrtým, v němž ono trojí - hrubé, jemné a příčinné - je udržováno pospolu, ačkoli vždy jediné, celé jsoucí v uspokojivé míruplnosti bez počátku.
Nechť ten, který je Čtvrtý a který zakusiv coby
virat mocné výsledky nevědomosti a upoutání, a pak také ty jemné, vyvolané vnitřním chápáním a osvětlené jeho vlastním světlem, a posléze vtáhnuv tyto všechny do sebe - nechť tento, který jest jeden, neomezený, nerozlišitelný a bez vlastností, nás ochraňuje."
Šankara v komentáři k Mándúkja Upanišádě říká: "Jelikož klam duality je výsledkem nevědomosti, bude zapuzen skutečným poznáním. To zároveň vysvětluje důvod tohoto pojednání. Neboť dobře praví Šrutti:"Tam jedině člověk vidí nepoznává jiného, kde je něco jako dualita nebo smysl odloučenosti. Kde ale vše je átmá, kde by měl koho vidět, kde koho znát?""