Maharadž o motivaci

Maharadž o motivaci

Nový příspěvekod Návštěvník » stř 30. pro 2015 9:16:01

Mysl je ztělesněný neklid (z knihy Já Jsem To)


Tazatel: Jsem původem Švéd. Teď vyučuji hathajógu v Mexiku a USA.

Maharádž: Kde jste se ji naučil?

T: Měl jsem v USA učitele, indického svámího.

M: Co vám to dalo?

T: Dalo mi to pevné zdraví a obživu.

M: Výborně. To je všechno, co chcete?

T: Hledám klid mysli. Byl jsem znechucen všemi krutostmi, kterých se ve jménu Krista dopouštěli takzvaní křesťané. Po určitou dobu jsem byl bez víry. Pak mne přitáhla jóga.

M: A čeho jste dosáhl?

T: Studoval jsem filosofii jógy a to mi pomohlo.

M: V jakém směru vám to pomohlo? Podle čeho soudíte, že se vám dostalo pomoci?

T: Pevné zdraví je něco naprosto hmatatelného.

M: Cítit se zdráv je nepochybně velmi potěšující. Je potěšení vším, co od jógy očekáváte?

T: Odměnou hathajógy je radost z toho, že se cítíte dobře. Ale všeobecně toho jóga poskytuje mnohem víc. Dává odpověď na spoustu otázek.

M: Co chápete pod pojmem jóga?

T: Celé učení Indie – postupný vývoj, reinkarnaci, karmu a tak dále.

M: Dobrá, získal jste vědomosti, po kterých jste toužil. Ale jak vám to prospělo?

T: Přineslo mi to klid mysli.

M: Skutečně? Opravdu je vaše mysl v klidu a vaše hledání u konce?

T: Ne, to ještě ne.

M: Přirozeně. A nikdy u konce ani nebude, protože nic takového jako klid mysli neexistuje. Mysl znamená rozruch, je ztělesněním neklidu. Jóga není ani atributem mysli, ani jejím stavem.

T: Určitý klid jsem však z jógy vytěžil.

M: Když to důkladně prozkoumáte, uvidíte, že mysl přímo překypuje myšlenkami. Může se příležitostně vyprázdnit, ale jen načas a pak se zas vrátí k obvyklému neklidu. Utišená mysl neznamená klidnou mysl.

Říkáte, že chcete utišit svou mysl. Je ten, kdo chce utišit mysl, sám klidný?

T: Ne. Nejsem v klidu, pomáhá mi jóga.