.Petra píše:Ramana Mahariši: Co je mája? - Je jen Skutečností.
Aby nedošlo k mýlce, je dobré se na tohle podívat detailněji.
Q: Sri Bhagavan often says that maya [illusion] and reality are the same. How can that be?
A: Sankara was criticised for his views on maya without being understood. He said that
(1) Brahman is real,
(2) the universe is unreal, and
(3) The universe is Brahman.
He did not stop at the second, because the third explains the other two. It signifies that the universe is real if perceived as the Self, and unreal if perceived apart from the Self. Hence maya and reality are one and the same.
Q: So the world is not really illusory?
A: At the level of the spiritual seeker you have got to say that the world is an illusion. There is no other way. When a man forgets that he is Brahman, who is real, permanent and omnipresent, and deludes himself into thinking that he is a body in the universe which is filled with bodies that are transitory, and labours under that delusion, you have got to remind him that the world is unreal and a delusion. Why ? Because his vision which has forgotten its own Self is dwelling in the external, material universe. It will not turn inwards into introspection unless you impress on him that all this external, material universe is unreal. When once he realizes his own Self he will know that there is nothing other than his own Self and he will come to look upon the whole universe as Brahman. There is no universe without the Self. So long as a man does not see the Self which is the origin of all, but looks only at the external world as real and permanent, you have to tell him that all this external universe is an illusion. You cannot help it. Take a paper. We see only the script, and nobody notices the paper on which the script is written. The paper is there whether the script on it is there or not. To those who look upon the script as real, you have to say that it is unreal, an illusion, since it rests upon the paper. The wise man looks upon both the Paper and script as one. So also with Brahman and the universe.
Q: So the world is real when it is experienced as the Self and unreal when it is seen as separate names and forms?
A: Just as fire is obscured by smoke, the shining light of consciousness is obscured by the assemblage of names and forms, the world. When by compassionate divine grace the mind becomes clear, the nature of the world will be known to be not the illusory forms but only the reality.
Only those people whose minds are devoid of the evil power of maya, having given up the knowledge of the world and being unattached to it, and having thereby attained the knowledge of the self-shining supreme reality, can correctly know the meaning of the statement `The world is real.' If one's outlook has been transformed to the nature of real knowledge, the world of the five elements beginning with ether [akasa] will be real, being the supreme reality, which is the nature of knowledge.
The original state of this empty world, which is bewildering and crowded with many names and forms, is bliss, which is one, just as the egg-yolk of a multi-coloured peacock is only one. Know this truth by abiding in the state of Self.
Otázka: Srí Bhagavan často říká, že máya [iluze] a realita jsou stejné. Jak je to možné?
A: Sankara byl kritizován za své názory na Mayu, aniž by byl pochopen. Řekl to
(1) Brahman je skutečný,
(2) vesmír je neskutečný a
(3) Vesmír je Brahman.
Nezastavil se u druhého, protože třetí vysvětluje další dva. To znamená, že vesmír je skutečný, pokud je vnímán jako Já, a nereálný, pokud je vnímán mimo Já. Proto máya a realita jsou jedno a to samé.
Otázka: Takže svět není opravdu iluzorní?
A: Na úrovni duchovního hledače musíte říct, že svět je iluze. Není jiná cesta. Když člověk zapomene, že je Brahman, který je skutečný, trvalý a všudypřítomný, a klame sám sebe, aby si myslel, že je tělo ve vesmíru, které je naplněno těly, která jsou pomíjivá a práce pod tímto bludem, musíte mu připomenout, že svět je neskutečný a blud. Proč ? Protože jeho vize, která zapomněla na své vlastní Já, přebývá ve vnějším, hmotném vesmíru. Nepromění se to uvnitř v introspekci, pokud na něj nezaujmete, že všechen tento vnější, hmotný vesmír je neskutečný. Až si jednou uvědomí své vlastní Já, pozná, že neexistuje nic jiného než jeho vlastní Já, a přijde se dívat na celý vesmír jako na Brahmana. Není vesmír bez Já. Dokud člověk nevidí Já, které je původem všeho, ale dívá se pouze na vnější svět jako skutečný a trvalý, musíte mu říct, že celý tento vnější vesmír je iluze. Nemůžeš si pomoct. Vezmi si papír. Vidíme jen scénář a nikdo si nevšimne papíru, na kterém je scénář napsaný. Papír tam je, ať je tam scénář nebo ne. Těm, kteří se dívají na scénář jako na skutečný, musíte říct, že je to neskutečné, iluze, protože spočívá na papíře. Moudrý muž se dívá na papír i scénář jako na jeden. Tak taky s Brahmanem a vesmírem.
Otázka: Takže svět je skutečný, když je prožívaný jako Já a nereálný, když je vnímán jako samostatná jména a formy?
Odpověď: Stejně jako oheň zahaluje kouř, zářící světlo vědomí je zatemněno shromážděním jmen a forem světa. Když se soucitnou božskou milostí mysl vyjasní, podstata světa bude známa, že nejsou iluzorní formy, ale pouze realita.
Pouze ti, jejichž mysl postrádá zlou síla Mayy, kteří se vzdali poznání světa a byli k němu nespoutaní a tím dosáhli poznání samozářící nejvyšší reality, mohou správně poznat význam prohlášení „Svět je skutečný. ' Pokud se něčí pohled proměnil v podstatu skutečného poznání, svět pěti elementů začínajících éterem [akasa] bude skutečný, bude nejvyšší realitou, což je podstata poznání.
Původní stav tohoto prázdného světa, který je matoucí a přeplněný mnoha jmény a podobami, je blaženost, která je jedno, stejně jako vaječný žloutek vícebarevného páva je jediný. Poznejte tuto pravdu tím, že budete trvat ve stavu Já.