Bylo to krásné cvičení zabíjení hloupého já...
Myslíte, že všichni budhisti se snaží zabíjet hloupé já? Dá se žít v přítomném okamžiku, když se něco odmítá a hodnotí jako hloupé?
Bylo to krásné cvičení zabíjení hloupého já...
Pavel píše:Něco odmítat a hodnotit jako hloupé je v pořádku, pokud jsem si vědom toho, kdo odmítá a hodnotí. (Mysl)
Pokud bychom hloupé nehodnotili a neodmítali, byli bychom na cestě stát se hlupáky. Je to věc rozlišení. Pokud toto rozlišení přijmu jako činnost mysli, která dle svých dispozic označila něco jako hloupé, například hašteřivost, je to naprosto v pořádku.
Přítomný okamžik se přijímá jako celek, včetně hodnotících procesů mysli.
Přítomný okamžik se přijímá jako celek, včetně hodnotících procesů mysli.
Bobina píše:samotné zhodnocení není totéž co odsouzení.
Něco odmítat a hodnotit jako hloupé je v pořádku...
orog píše:Pavel píše:Něco odmítat a hodnotit jako hloupé je v pořádku, pokud jsem si vědom toho, kdo odmítá a hodnotí. (Mysl)
Pokud bychom hloupé nehodnotili a neodmítali, byli bychom na cestě stát se hlupáky. Je to věc rozlišení. Pokud toto rozlišení přijmu jako činnost mysli, která dle svých dispozic označila něco jako hloupé, například hašteřivost, je to naprosto v pořádku.
Přítomný okamžik se přijímá jako celek, včetně hodnotících procesů mysli.
Pro mě existuje dost podstatný rozdíl mezi ohodnocením něčeho, že je to hloupé, a mezi rozpoznáním, kam co vede, případně proč se ta navyklá reakce objevila.
Samotné rozlišení ještě neobsahuje odmítání, obsahuje rozpoznání příčin a důsledků. Díky jemu "nespásné" ustane samo, aniž bych ho musel odmítat a dodávat mu tím zdání reálnosti - vymezovat se proti němu odmítnutím a tím vytvářet moudré odmítající já.
Uvědomováním si bez hodnoceníPřítomný okamžik se přijímá jako celek, včetně hodnotících procesů mysli.
Jít na pivo, nebo si jít zaběhat? Co má pro mě v danou chvíli větší hodnotu? Jedno zvolím, druhé odmítnu.
orog píše:Jít na pivo, nebo si jít zaběhat? Co má pro mě v danou chvíli větší hodnotu? Jedno zvolím, druhé odmítnu.
Moje volba nemusí obsahovat odmítnutí. Když zvážím všechna pro a proti, rozhodnu se pro jedno a tím momentem to zbývající ztratilo pro mě význam, aniž bych to musel odmítat.
Odmítnutí má v sobě něco jako negativní náboj, vymezení se proti něčemu. Abych mohl něco odmítnout, moje pozornost se musí napřed zaměřit na důvody, "proč ne". Mně je bližší objevovat, "co ano a proč ano". Něco jako optimalizace.
Volba sama je odmítnutím jednoho a přijetím druhého. Když zvažuješ pro a proti pak ta pro jsou přijetím a proti odmítnutím.
Když zvážím všechna pro a proti, rozhodnu se pro jedno a tím momentem to zbývající ztratilo pro mě význam, aniž bych to musel odmítat.
Bobina píše:samotné zhodnocení není totéž co odsouzení.
praktik píše:Není. Když ale něco zhodnotím jako hloupé, pak jsem to posoudil a odsoudil.
Myslíte, že všichni budhisti se snaží zabíjet hloupé já?
Dá se žít v přítomném okamžiku, když se něco odmítá a hodnotí jako hloupé?
Bobina:
samotné zhodnocení není totéž co odsouzení.
Návštěvník:
Není.
Když ale něco zhodnotím jako hloupé, pak jsem to posoudil a odsoudil.
Možná by určitým vodítkem mohlo být, jestli pro mě "hloupé" znamená
"nepříhodné, nevyhovující, již nehodící se pro tu kterou situaci" (=aktivita operující mysli),
nebo
"je to špatné, tudíž odsouzeníhodné" (=aktivita přemítající mysli).
Posuzováním se obvykle rozumí "je to dobře" nebo "je to špatně" - a tudíž "tohle chci a tamto odmítám".
PS: v hovorové řeči se často používá slovo "hodnocení" ve stejném smyslu jako "posuzování", ačkoliv hodnocení znamená podle slovníku cizích slov "klasifikace".
Negativní i pozitivní emoce jsou součástí jednoho energetického komplexu, ať se nazývá jakkoliv. Má svou autonomii i primitivní inteligenci. Posiluje se jakoukoliv emocionální reakcí osobního já na to, co se děje, jakmile se jí necháme ovládnout.
praktik píše:Volba sama je odmítnutím jednoho a přijetím druhého. Když zvažuješ pro a proti pak ta pro jsou přijetím a proti odmítnutím.
Jen teoreticky, z pohledu intelektu: pro něj kladná volba je volbou proti tomu, co zvoleno nebylo.
Když ale budeš pozorně u sebe sledovat, jak to doopravdy probíhá při prožívání, v reálu, zjistíš, žeKdyž zvážím všechna pro a proti, rozhodnu se pro jedno a tím momentem to zbývající ztratilo pro mě význam, aniž bych to musel odmítat.
Nezbylo tam už nic, co by se muselo odstrčit, odmítnout, co by se muselo negovat jako nežádoucí.
V okamžiku rozhodnutí/volby to zmizelo samo od sebe.
Taky je mi Tolle blízký. Je moc dobře, že se tady objevují citace z něho
Jen malá poznámka k volným interpretacím toho, co Tolle říká:
On nepoužívá výraz "nevšímat si myšlenek" - možná proto, že to přesně nevystihuje nezaujatý přístup k myšlenkám: "dobrá, jsi tu, OK, beru to na vědomí" - bez emocionální reakce i bez dalšího špekulování a rozvíjení mysli.
Pojem "nevšímat si" má totiž v sobě náznak odmítnutí: "Nevšímal si dotyčného, i když ten se ho pokoušel zastavit, a šel klidně dál." V takovém jednání je zřejmé odmítání toho, kdo se pokoušel upoutat jeho pozornost. „Nevšímej si toho, co říká, vždyť tomu nerozumí.“
A Tolle nemá na mysli odmítnutí – naopak. V knize „Ticho promlouvá“ na příklad říká:
„Když bezvýhradně přijímáte přítomný okamžik, když nemáte žádné výhrady proti tomu, co je, vaši nutkavou potřebu myslit nahradí stav bdělého vnitřního klidu. I nadále jste při plném vědomí, ale vaše mysl nic nehodnotí… Proto když se zbavíte své vnitřní rezistence, vnější okolnosti vašeho života se často zlepší.“
Slovo „přijmout“ se v jeho knihách objevuje velmi velmi často, a ne náhodou.
Vím, je to jen maličkost, ale slova jsou nositeli významu.
Linda píše:
Rozhoduju se neustále, co teď, život je opakující se volba z většího množství možností. Když si vyberu na pultě v bufetu chlebíček, neznamená to ještě, že odmítám sladké zákusky. Prostě mám chuť na chleba se sýrem. Volbu nevnímám jako odmítnutí toho, co jsem si nevybrala.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků