Nirvána

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: Nirvána

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » čtv 21. bře 2024 16:58:27

Malá a velká nirvána

Petr Pavlík

Obvyklá otázka bývá, když tedy všechno vyhoří a není už nic dalšího, zda to člověku nebrání jednat. Zda to nevede k pasivitě: nechám toho, prohlédl jsem hru, dál už nic nemá cenu. Vždyť i za Buddhových časů, když některý z jeho žáků došel probuzení, tak vítězně prohlásil „Skončeno putování, svatý život dokonán“. Znamenalo to tedy skutečně, že dál se už o nic nemusel starat?

Znamenalo a neznamenalo. Onen ctihodný mnich dosáhl za svého života toho, co Buddha nazýval nirvána se zbytkem. Ještě stále mu však zbývalo tělo a s ním naučené zvyky, různé vztahy, city a pocity. Jenom lpění na tom všem ustalo. Oheň v něm sice stále ještě hořel, ale nebyl tu už nikdo, aby přikládal do plamenů. Buddha k tomu dodává, že konečná nirvána beze zbytku přijde teprve až všechno palivo vyhoří, až všechno dočista utichne, a to že je možné až po smrti. Ne ale po smrti každého, pouze po smrti člověka plně osvobozeného.

Je zde tedy nirvána se zbytkem, ta je za života, a pak nirvána beze zbytku, a ta je až po smrti. Můžeme tomu říkat třeba malá a velká nirvána. Kupodivu ta malá nirvána není o nic menší než ta velká, naopak je to úžasný zázrak, že taková věc je možná už za života. Právě tahle malá nirvána je tím, o čem máme ta krásná a přesvědčivá svědectví, protože o té velké už nikdo svědčit nemůže.

Jenže protože v té malé nirváně život stále ještě zbývá, tak člověk docela normálně jedná, vždyť je tady stále ještě cosi, co dál hoří. To by z něj byla jinak chodící mrtvola, a ne probuzený člověk. Žije tedy dál svatým životem. Z toho, že „svatý“ dneska není příliš populární slovo, vidíte, že přece jen něco znamená (směje se). U mnoha Buddhových žáků byl tento svatý život po probuzení dokonce dlouhý a pestrý, a ostatní jim byli za něj vděční. Jenže jak se jejich život lišil od toho obyčejného, v čem byl vlastně svatý?

Zkusíme se ještě vrátit k tomu ohni. Ten brahmín se tam tenkrát ptal zvědavě: tak jak je to vlastně? Samozřejmě, že se neptal obecně, ale zajímalo ho, co se stane s ním. Tamto jen tak říkal, aby to pěkně vypadalo. Ve skutečnosti ho ale zajímalo: kdybych se stal mnichem a dosáhl probuzení, budu pak po smrti nebo nebudu? To každého z nás zajímá nejvíc. Nejlepší by přece bylo mít se pořád dobře, ne? A kdyby to nešlo, tak aspoň netrpět, souhlasíte? A pokud ani to nejde, tak raději nebýt vůbec, co říkáte? (směje se)

Kdepak, právě tohle mu Buddha začne bourat, a napadne samotnou jeho otázku. Dneska by řekl: „Říkej si, že oheň tu není nebo si říkej, že tu stále je, případně si říkej cokoli jiného, a budeš si to pořád jenom říkat, nic víc! Takhle se nikam nedostaneš. Nirvána to všechno překračuje, nirvána znamená víc.“

Tak co myslíte, jak je to s tím svatým životem po probuzení? Co kdybychom zkusili napodobit Buddhův styl: Že pak mnich nic nedělá, to se nehodí. Že něco zvláštního dělá, to se také nehodí. Ale pozor, že žije obyčejným životem neprobuzeného člověka, to se také nehodí! Je to zkrátka všecko jinak…

Co se dá dělat, ona je to pak skutečně nirvána, sice malá, ale dočista pravá, a s nirvánou si neporadíme nějakým receptem. A to je na tom to krásné a hluboké, a proto to stojí za to.

Tak se mějte moc hezky a příště na shledanou.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » ned 20. srp 2023 9:48:22



Co je Nirvána?

Nirvana spočívá v "Já jsem".

Mohli bychom také říci, že Nirvána je to, co krátce prožíváme při naplnění touhy. Když po něčem toužíme, tak je naše mysl ve stavu napětí a rozrušení. Proč? Protože nemáme to, co chceme. Stav utrpení je stav nespokojenosti, je to stav smutku.

Když získáme to, co chceme, aktivita hledání v mysli skončí.

V tu chvíli mysli vyvane.

Když mysl dostane předmět, který chce, činnost myšlení a cítění skončí.

To je vyvanutí mysli.

Co se děje pak? Překvapení je, že zažijete štěstí ne, že jste dostali předmět, který chcete, ale proto, že hledající mysl zmizela, a naše skutečná podstata štěstí zářila. To je Nirvána.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » úte 15. srp 2023 10:52:37

Obrázek

A „ani se nenadáš", přijde poznání, to veliké Poznání, že jsi byl stále v Nirváně, že jsi nikdy z ní nevyšel, že jsi nikdy z ní ani nemohl vyjít, protože jsi sám Nirvána.
František Drtikol

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » úte 02. kvě 2023 20:19:44

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » pát 31. bře 2023 10:44:57

Obrázek

Přijměte to, co přichází.
Pusťte, co odchází.
Pokud existuje oceán, musí být vlny.
Tyto vlny jsou samsára.
Oceán je nirvána.
Tohle všechno je tanec.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » úte 01. lis 2022 21:50:21

Oceán nemůže zůstat sám a tak vzniká pojem vlny.
Když vlny stoupají, oceán nic neztratí a když vlny klesají, oceán nic nezíská.
Samsara, iluze, mája, hra, jsou vlny na oceánu nirvány.

Obrázek

Nirvana

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 18:50:24

Nirvana :yes:

Re: Nirvána

Příspěvek od Pedro » stř 31. srp 2022 18:37:42

Svatá makrelo!

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:33:04

„NIRVANA“ v jiných slovnících:

- (ind.: mír, blaženost). V buddhismu: posvátné sebezapomnění ponořením ducha do nicoty; odstranění ze všeho marného; nirvána nebo nirvána: splynutí Buddhy s nejvyšší bytostí. Slovník cizích slov zahrnutých v ruském jazyce. Chudinov... Slovník cizích slov ruského jazyka

Nirvána- (sanskrt, páli - nibbana - sozbe soz (doslova) "tіrshіlіk etudі toқtatu", "оshu", "sonu") - үndі dіni philosophialyқ oyynyn negіzgі bіr categorialaryny Kundelikti azap kasiretke toly baқytsyz bolmystan arylyp, karma zaңynyn negіzіnde kaita… … Filosofický terminderdin sozdigі

- (Skt. nirvâna, Pali nibbâna, dosl. „zánik“), jeden z hlavních pojmů v buddhistickém náboženském mytologickém systému, označuje nejvyšší stav vědomí, na rozdíl od samsáry, kdy nedochází k žádným znovuzrozením a přechodům z jedné sféry. .. Encyklopedie mytologie

- (inosk.) Naprostý klid. St Moderní člověk, pokud není ve své duši buddhista a nestanoví si Nirvánu jako ideál existence, může o stabilní rovnováze... misce utrpení a radostí, bodu štěstí... Sergovi jen snít. Pečorin. Milovat a… … Michelsonův velký vysvětlující frazeologický slovník (původní pravopis)

Blaženost, neexistence Slovník ruských synonym. nirvána viz neexistence Slovník synonym ruského jazyka. Praktický průvodce. M.: Ruský jazyk. Z. E. Alexandrova. 2011... Slovník synonym

Nirvána- Nirvána ♦ Nirvána V buddhismu název absolutna nebo spásy; je to samotná relativita (samsára), sama pomíjivost (anicca), kdy mizí bariéry vztyčené nespokojeností, myslí a očekáváním čehokoli. Ego mizí (na ... ... Filosofický slovník Sponville

Nirvána- Nirvána. Smrt Buddhy. Neznámý indický umělec. NIRVANA (sanskrt – zánik), ústřední pojem buddhismu a džinismu, znamenající nejvyšší stav, cíl lidských aspirací. V buddhismu - psychologický stav úplnosti ... ... Ilustrovaný encyklopedický slovník

- (Skt. - zánik) - ústřední pojem buddhismu, znamenající nejvyšší stav, cíl lidských aspirací. Nirvána je zvláštní psychologický stav plnosti vnitřního bytí, absence tužeb, dokonalé uspokojení, absolutní ... ... Encyklopedie kulturních studií

- (vyblednutí sanskrtu), ústřední pojem buddhismu a džinismu, znamenající nejvyšší stav, cíl lidských aspirací. V buddhismu psychologický stav plnosti vnitřního bytí, absence tužeb, dokonalé uspokojení a ... ... Moderní encyklopedie

Sanskrt - zastavení) - stav odloučení, dosažený během života kvůli odmítnutí pozemských aspirací. Tento stav znemožňuje znovuzrození po smrti. Podle učení bráhmanů znamená nirvána společenství individuálního ducha s absolutnem (bráhmanem).

Nirvána
Skt. nirvána – zánik), v buddhistické kulturní tradici – stav vědomí nejvyšší úrovně rozvoje. Chelo-P.GS, když dosáhl stavu nirvány, stává se tím Buddhou - osvíceným. Stav nirvány nelze popsat z hlediska lidské kultury. Je opakem „samsáry“ – takového rozvoje vědomí, který zahrnuje pokračování utrpení a další inkarnace duše. Správná samsára vede k nirváně. Pozitivně nirvána znamená dosažení stavu absolutní svobody, míru a blaženosti. V nirváně se zlepšující samsára vytrácí, řetězec znovuzrození - inkarnací se zastaví, člověk se dotýká věčné existence. Nirvány lze dosáhnout během života, ale ve své dokonalé podobě je dosaženo po smrti. Buddhové, kteří dosáhli nirvány, se nemohou vrátit do stavu samsáry. Zároveň jsou známy myšlenky „živých inkarnací“ – buddhů, kteří ve zlomových okamžicích dějin přicházejí k lidem, aby působili jako duchovní vůdci. Takové inkarnace (bódhisattvové) přispívají k pokroku kultury, který obyčejní lidé nemohou poskytnout, protože nemají úplný obraz o tom, co se děje, neznají skutečný účel historických událostí. V různých kulturách existují představy o duchovní domovině neviditelné pro obyčejné lidi – zemi Šambala, kterou obývají duchovní bytosti úrovně nirvány. Ve slovanské kultuře je to země "Belovodie". V některých učeních (mahayana) existuje několik úrovní nirvány podle stupně dokonalosti. V mahájánové tradici tedy nejvyšší úroveň rozvoje mají bódhisattvové, kteří nejen dosahují nejvyšší úrovně osvícení a svobody, ale jsou také schopni „cestovat v dimenzích“. Mohou například přímo přejít z duchovní formy do fyzické (při zachování vědomí minulých inkarnací a astrálně-duchovního světa).

V Buddhově postoji k nirváně je vidět určité přizpůsobení se úrovni publika. Snažil se zajistit, aby nirvána nesloužila pouze jako kontrast k obvyklé praxi jeho posluchačů, ale také jim připadala jako atraktivní cíl. Je nepravděpodobné, že by se většina stoupenců Buddhy nechala inspirovat ideálem nicoty (takto interpretovalo nirvánu mnoho evropských myslitelů, kteří považují buddhismus za formu nihilismu), proto pro ně mluví o blaženosti. "pokročilejší" - o zastavení vědomí. Nirvána nemusí nutně znamenat fyzickou smrt. Smrt arhata, který již zažil nirvánu, se nazývá parinirvana (vyšší nirvána). Věří se, že ti, kteří ho dosáhli, úplně zmizí ze všech existencí, světů a časů, a proto bódhisattvové, kteří se starají o blaho ostatních bytostí, odkládají svůj konečný odchod, aby jim pomohli zmírnit jejich osud.

V mahájáně je nirvána ztotožňována se sunjatou (prázdnota), dharma-kája (neměnná Buddhova esence) a dharma-dhatu (konečná realita). Nirvána zde není výsledkem procesu (jinak by to byl další přechodný stav), ale nejvyšší věčnou pravdou, která je implicitně obsažena v empirické existenci (myšlenka identity nirvány a samsáry).


Nirvána(Skt. - zánik, zánik, zánik) - in dharmická náboženství: konečný cíl náboženské praxe, osvobození od utrpení; osvobození od tužeb a jiných omezení těla, stav kontemplace, stav dokonalého duchovního poznání. Stav nejvyšší blaženosti, konečný cíl lidských aspirací. Nekonečný mír, plnost nadosobního života, splývající s životem Vesmíru, chápaný skrze sebe s nepopiratelným zachováním jednotlivosti. Po dosažení nirvány si člověk začíná uvědomovat sám sebe ve všem, co existuje a ve všem, co existuje v něm samotném.

V bráhmanismus a hinduismus Nirvána je chápána jako splynutí s Brahmou.

V buddhismu nirvána :

nepoznatelný stav nehynoucího míru a spokojenosti;
přerušení řetězu znovuzrození (samsára), zastavení reinkarnací, absolutní, nedotknutelný mír;
nepodléhají žádným definicím;
mezi buddhistickými buddhistickými učenci a učenci buddhismu vždy byla a stále probíhá debata o tom, jak přesně by člověk měl realizovat nirvánu.
V zásadě je obvyklé rozlišovat 3 typy nirvány:

okamžitá nirvána – krátkodobý stav klidu a osvícení, známý každému člověku;
skutečná nirvána — stav Toho, kdo během života dosáhl nirvány v tomto těle;
nikdy nekončící nirvána – stav toho, kdo dosáhl nirvány po zničení fyzického těla.
Podle Buddhova učení navzdory utrpení, které prostupuje všemi úrovněmi samsárické existence, existuje stav, ve kterém již není utrpení, a tento stav je dosažitelný. Toto je stav nirvány. Prožívání stavu nirvány v buddhismu je často označováno pojmem amata, absolutní duchovní zásluha, taková jakost, která ničí kauzální vztah karmické existence.

Sútra-pitaka charakterizuje nirvánu jako „osvobozenou mysl (čitta), která již nemá připoutanosti“. Mysl již není ztotožňována s paradoxy bytí, stává se nehynoucí, nikdy nekončící, čímž se osvobozuje. Nirvána označuje konec nevědomosti (avidya), vrhající mysl do nekonečného řetězce znovuzrození, závislé existence (samsára). Ve vážném smyslu nirvána není žádné místo nebo stav, je to realizace nesporné pravdy.

Přední buddhistické školy interpretují tento důležitý koncept pro první světové náboženství různými způsoby. V théraváda(hinajána) nirvána – výstup z kruhu znovuzrození (samsára) a přechod k úplné neexistenci. Buddha Šákjamuni byl jen první z lidí, kteří našli nirvánu. Na základě théravádových vír je nirvána uvedení do stavu odpočinku dharmy, jejíž „vzrušení“ tvoří to, co je vnímáno jako živá bytost na úrovni běžného („neosvíceného“) vědomí. Toho je dosaženo, podle čtvrté „ušlechtilé pravdy“, následováním „ušlechtilé osmidílné cesty“.

Theraváda rozlišuje dva typy nirvány:

nirvána "se zbytkem" - v ní sídlí buddhistický světec (arhat) před konečným výstupem z kruhu znovuzrození ("zbytek" je jeho tělo, kterému se říká "poslední");
nirvána „beze stopy“, kdy se pro arhata „uklidní“ celý soubor dharmy a on na dlouhou dobu přestane existovat.
Théraváda postavila protiklad nirvány a samsáry do kategorie hlavních potíží při získávání osvobození. Tato opozice je považována za určující konečný cíl existence, který spočívá ve vyhýbání se utrpení samsáry a dosažení osvobození prostřednictvím nirvány. Na rozdíl od mahájánových škol však théraváda nepovažuje dualitu nirvány a samsáry za překonatelnou, tyto dva protipóly jsou vždy účinné pro každého, včetně Buddhy a arhatů.

Jako názorný příklad této duality se často uvádí příběh Buddhy před jeho přechodem do parinirvány, když byl ještě na Zemi: již dosáhl nirvány, ale byl také v samsáře, protože byl vnímán emocionálními orgány lidí kolem něj.

Koncept nirvány (stejně jako mnoho jiných a nejprve myšlenka Buddhy) byl radikálně přepracován v r. mahájána. V souladu s doktrínami mahájány byla nirvána nejprve považována za protějšek samsáry, tvořící s ní jedinou realitu. Později, od dob Nágárdžuny, se objevila učení, která prohlašovala nirvánu za totožnou se samsárou. Nirvána zde již není neexistence, ale naopak nejdokonalejší bytost, stav, ve kterém sídlí Buddha (Buddha). Buddha je ve své vlastní základní metodě bytí – „tělo Dharmy“ – věčný, všudypřítomný, všezahrnující a zdá se, že svými vlastnostmi prostupuje vším, co existuje. Z toho bylo vyvozeno, že každý člověk je zpočátku obdařen „přirozeností“ Buddhy, a jak má být, může zůstat v nirváně. Tato důležitá pozice mahájánové doktríny osvobození je formulována jako „samsára je nirvána“.

Náboženská praxe v mahájánských školách je zaměřena na pochopení a uvědomění si vlastní původní podstaty člověka, což také znamená dosažení nirvány. Pravda, ne všechny školy připouštěly možnost takového osvícení všemi bez výjimek ze strany lidí, jmenovitě se v tom zříkaly různé druhy hříšníků.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:31:28

NIRVANA

NIRVANA (Skt. nirvana, Pali nibbāna - zánik, zánik) - v indickém náboženství (Ajivika, Jainismus atd.) nejvyšší cíl všech živých bytostí; jeden z klíčových konceptů buddhismu, označující stav dosažený Buddhou jako výsledek znalosti čtyř ušlechtilých pravd a průchodu osmi stupňů dhjány (meditace). Stav nirvány zahrnuje úplné vymýcení afektů a egocentrických připoutaností (kleshas, ​​​​ashaya), které „vyživují“ znovuzrození (samsára, karma), takže její nástup je často přirovnáván k vyhasnutí ohně v důsledku vyčerpání zásob paliva. . V textech je nirvána často popisována čistě negativními termíny jako absence některých základních vlastností samsárické existence – především duhkha.

V Buddhově postoji k nirváně lze vidět něco specifického pro úroveň publika. Snažil se zajistit, aby nirvána nesloužila pouze jako kontrast k obvyklé praxi jeho posluchačů, ale také jim připadala jako atraktivní cíl. Je nepravděpodobné, že by se většina stoupenců Buddhy nechala inspirovat ideálem nicoty (takto interpretovalo nirvánu mnoho evropských myslitelů, kteří považují buddhismus za formu nihilismu), proto pro ně mluví o blaženosti. „pokročilejší“ – o zastavení vědomí. Nirvána nemusí nutně znamenat fyzickou. Smrt arhata, který již zažil nirvánu, se nazývá parinirvana (vyšší nirvána). Věří se, že ti, kteří ho dosáhli, úplně zmizí ze všech existencí, světů a časů, a proto bódhisattvové, kteří se starají o blaho ostatních bytostí, odkládají svůj konečný odchod, aby jim pomohli zmírnit jejich osud.

V mahájáně je nirvána ztotožňována se sunjatou (prázdnota), dharma-kája (neměnná Buddhova esence) a dharma-dhatu (konečná realita). Nirvána zde není výsledkem procesu (jinak by to byl další přechodný stav), ale nejvyšší věčnou pravdou, která je implicitně obsažena v empirické existenci (identity nirvány a samsáry).

V. G. Lysenko

Nová filozofická encyklopedie: Ve 4 sv. M.: Myšlenka. Editoval V. S. Stepin. 2001 .

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:31:05

NIRVANA

(Skt. – nirvāna, Pali – nibbāna, doslova – zánik) – jedna z hlavních. koncepty buddhistického a džinistického náboženství, znamená cíl „cesty osvobození“ a dokončení náboženství. život, nějaká vyšší svatost. Buddhistické kánony. díla popisují N. takto: "Je tam, kde není ani země, ani voda, ani oheň, ani vzduch, ani místo v prostoru, a není ani vnímání, ani nevnímání, ani tento svět, ani onen svět." ani obojí dohromady, ani slunce Neexistuje žádný pohyb, žádný odpočinek, žádný vznik, žádné zničení. Nehýbe se ani nestojí, na ničem není založeno. Je to ve skutečnosti konec utrpení.“ Spolu s pojmy utrpení, cesta osvobození od utrpení, karma, tvoří nauka N. základ buddhistického náboženství. V tomto ohledu je v nauce N. důležité poznamenat rysy charakteristické pro jakékoli náboženství. reprezentace: rozdělení na „pozemský svět“ a „nepozemský“, „tento svět“ a „ten svět“, „podmíněný svět“ a „nepodmíněný“. Existence „nepodmíněného“ světa není nikde prokázána. Jedno z označení pro „ten svět“ je N. Buddhisté rozlišují dva druhy lidí: obyčejné a „svaté“, patřící do dvou zcela odlišných rovin existence – „světské“ a „nadpozemské“. Člověk se stává "svatým" vstupem na "cestu", tzn. když se odpoutá od všeho „pozemského“, přetrhne vazby s „podmíněnými“ věcmi a usiluje pouze o N.

N. se zdá „nepředstavitelná“, „nepochopitelná“, ve světě se jí ani vzdáleně nepodobá a žádná úvaha ji nepřibližuje. Všechny představy o N. jsou falešné představy. „Svatý“ to v sobě chápe, ostatní mu musí věřit. N. je popsán pouze v protikladu ke třem znamením všech podmíněných věcí. N. je nesmrtelnost ve věcech proměnlivých, nestálých. N. - ustání utrpení v protikladu ke světu plnému vzrušení a utrpení. N. je útočiště, vysvobození, vysvobození, konec světa. N. dosáhne světec po zdlouhavém. rozvoj pěti ctností (víra, odvaha, pozornost, soustředění a moudrost) a prostřednictvím „tří dveří osvobození“: prázdnota (šúnyáta), nepřítomnost znamení (animitta), nepřítomnost tužeb (apranihita). Jakmile pochopíme tyto „tři dveře osvobození“, vyšší učení již nepředstavuje žádné obtíže a vše se stává samozřejmým.

Různé školy dávají těmto třem termínům různé významy. Theravadinské a sarvastivadinské školy se pokoušejí vysvětlit prázdnotu, N., a celé Buddhovo učení. Zdá se, že celý svět se skládá z oddělených dharm, které se navzájem nahrazují a „podmiňují“. N. na rozdíl od nich odkazuje na „nepodmíněné“ dharmy. Mahájánové školy odmítají všechny pokusy o racionální vysvětlení N. Prázdnota, bez rysů a bez tužeb nejsou předmětem diskuse, ale tři objekty koncentrace (samádhi), a teprve potom jsou to „dveře osvobození“. N. je transcendentní, nesrozumitelné logické. myslel. Možná jednota. pozitivní epiteton N. je "", proto je logické, že v pozdním buddhismu se N. stává nerozeznatelným od nebeského ráje.

lit.: Vallée Poussin L. de la, Nirvana, P., 1925; Stcherbatsky Th., Pojetí buddhistické nirvány, Leningrad, 1927; Sangharakshita B., Přehled buddhismu, Bangalore, ; Conze E., buddhistické myšlení v Indii. Tři fáze buddhistické filozofie, L., .

I. Kutašová. Moskva.

Filosofická encyklopedie. V 5 svazcích - M .: Sovětská encyklopedie. Redakce F. V. Konstantinova. 1960-1970 .

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:30:39

NIRVANA

(Skt. - ukončení, v páli - nibbana)

stav odpoutanosti dosažený během života díky zřeknutí se pozemských aspirací. Tento stav znemožňuje narodit se po smrti. Podle učení bráhmanů znamená nirvána společenství individuálního ducha s absolutnem (bráhmanem). V buddhistické filozofii je nirvána chápána jako onen nepochopitelný stav blaženosti, ve kterém jsou nakonec odstraněny všechny faktory bytí, které určují jednotlivce. Zastánci pozdější mahájány nirvánou nechápou úplné ukončení existence, ale stav svatosti, ve kterém byla vykořeněna zloba a přestala fungovat. karma a která se navždy stala požehnáním pro všechny bytosti. viz také indická filozofie.

Filosofický encyklopedický slovník. 2010 .

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:30:17

NIRVANA

(Sanskrt, lit. - chladnutí, blednutí, blednutí), jeden z Centrum. koncepty ind. náboženství a filozofie. Zvláštní přijetí v buddhismu, kde to znamená nejvyšší obecně, nejvyšší člověk. aspirace, mluvení na jedné straně jako etické a praktické. , s jak Centrum. koncept hraní rolí. filozofie.

Buddhistické texty nedefinují N., nahrazují jej četnými. popisy a epiteta, v kryh N. je zobrazován jako opak všeho, co může být, a proto jako nesrozumitelný a nevyjádřitelný. N., mluvící především jako etický. ideál se jeví jako psychologický. stav dokončení vnitřní bytí tváří v tvář vnějšímu bytí, absolutní odtržení od něj. Tento stav značí negativně absenci tužeb, pozitivně jakési neoddělitelné splynutí intelektu a citů. vůle, která se jeví z intelektuální stránky jako pravdivá, z morálně-emocionální stránky - jako morálka. dokonalost, se silnou vůlí - jako břišní svaly. nepropojenost, a obecně ji lze charakterizovat jako vnitřní harmonie, soudržnost všech dostupných schopností, které ji činí zbytečnou ext. aktivita. Neznamená to přitom „já“, ale naopak odhalení jeho skutečné neexistence, protože harmonie znamená nepřítomnost konfliktu s ostatními, nastolení shun yi (zejména absence konfrontace mezi subjektem a objektem). N. je určující. uniknout od obyčejných lidí. hodnoty (dobře dobře), z cíle vůbec a stanovení jejich hodnot: s vnitřní strany jsou mír (blaženost - na rozdíl od štěstí jako pocitu pohybu), s vnějším - stav břišní svaly. nezávislost, svoboda, což v buddhismu znamená nepřekonat svět, ale nad ním. Protože „život“ a „smrt“ samotné jsou odstraněny, spory o tom, zda je N. věčným životem nebo zkázou, se zdají být nesmyslné.

V průběhu vývoje buddhismu se představy o N. jako a břišní svaly. Ve skutečnosti se objevují pokusy o ontologizaci psychologického. státy. V tomto ohledu se hi-najána vyznačuje vibe-hashiki, podle níž N. v roli břišní svaly. realita se jeví jako druh nehybného, ​​neměnného, ​​jedinečného prvku – dharmadhatu; v mahájáně se N. ztotožňuje s dharmakájou – kosmickou. tělo Buddhy. Přestože pojem N. v buddhismu vychází ze všech náboženství v podmíněném i nepodmíněném světě, a navíc, ačkoli je pojem N. v souladu s mystickým. představy o dosažení dokonalého stavu duše, budování „království, které není z tohoto světa v nás“, což je rys buddhistické myšlenky N., který ji odlišuje od bráhmansko-hinduistického konceptu mókša, a od myšlenky manicheismu, súfismu, Kristus. mystika, je břišní svaly. jeho nepropojenost s představou transcendentního boha, prosazování postulátu imanence absolutna vůči světu.

Vallee Poussin L. de la, Nirvana, P., 1925; Steherbatskу T h., Pojetí buddhistické nirvány, Leningrad, 1927; Welbon G. R., Buddhistická nirvána a její západní interpreti, Chi.-L., 1908; Joliansson E., The Psychology of Nirvana, N.Y., 1970 ;

Filosofický encyklopedický slovník. - M.: Sovětská encyklopedie. Ch. redakce: L. F. Iljičev, P. N. Fedosejev, S. M. Kovalev, V. G. Panov. 1983 .

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:29:55

NIRVANA

(skt. nirvána, pálijská nibbána - útlum, zánik, vysychání, klid) - podle všech škol buddhismu lidská existence, jejíž realizace se rovná konečnému zničení utrpení, vyčerpání přílivů postiženého vědomí. , zastavení transmigrace (samsára) a působení mechanismů „zákona karmy“. V buddhistických textech se rozlišuje N. a parinirvana - úplná N., prováděná až s posledním odtělesněním. Jestliže v původním a ortodoxním buddhismu může N. dosáhnout pouze mnich, který dosáhl toho nejvyššího a musí k němu dojít celou dlouhou cestu sám, pak v mahájáně (kde N. získává Absolutno) - každý člověk, který čerpá sílu, aby toho dosáhl prostřednictvím hromadění zásluh a přímé pomoci buddhům a bódhisattvům.

Filosofie: Encyklopedický slovník. - M.: Gardariki. Editoval A.A. Ivina. 2004 .

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:29:31

Kdo dosáhne osvícení a nirvány?

Neexistuje nic takového jako „já“ nebo duše dosahující osvícení. Je mnohem důležitější zbavit se iluze „já“, než se osvobodit od utrpení. Poutem koloběhu zrození a smrti je oheň přeskakující z jednoho knotu na druhý. Osvícení je jako uhašení ohně. Oheň tu byl, ale kde je teď, nemůžeme říct.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:28:06

Nirvána je nepopiratelně konečným cílem lidské existence.

Nier je popření wana znamená spojení nebo žízeň a je to síla, která zajišťuje náš přechod z jednoho života do druhého. Proto, Nirvána je existence osvobozená od pout koloběhu života a smrti v důsledku vyblednutí touhy.

Existují tři cesty k Nirváně:

1.Samma-Sambuddha: cesta světového učitele.
2.Nezávislý rozvoj dokonalostí (paramita) bódhisattvy v sobě samém, který se snaží rozvinout potenciál k dosažení osvícení bez pomoci druhých, ve prospěch všech bytostí. Nikdy neexistuje více než jeden Samma-Sambuddha současně.
3.Pratyeka Buddha: Cesta tichého Buddhy.

Nirvána musí být dosaženo během života, není to stav dosažený po smrti. Nirvána, která je dokonalá, radostná a požehnaná, má dva aspekty:

1.Osvícený stav v tomto životě, kdy procesy, které formují naši existenci, jsou stále přítomné.
2.Nirvána po smrti (Mahaparinirvana), kde se ztrácejí vazby pěti skupin připoutanosti.

Nirvána není absence všeho, jen proto, že to nejsme schopni vnímat. Existuje dobrý příběh, který to ilustruje. Byla jednou jedna želva, která se kamarádila s rybami, a po jejím návratu ze země se rybí kamarádka zeptala, kde byla. Když odpověděla, že je na souši, ryba chtěla vědět, co je to země, ale nechápala, jak může být něco pevné, na čem může stát, protože nikdy nepoznala nic jiného než vodu, která ji obklopovala.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:24:29

Vědomé odmítnutí nirvány

Odmítněte to z vlastní svobodné vůle lidé - bódhisattvové. Dosáhnou osvobození, ale přesto raději zůstanou v kole Samsary. Ale zároveň může bódhisattva změnit názor a přejít do nirvány. Například Šákjamuni byl během svého života bódhisattvou. A poté, co zemřel, se stal Buddhou a přešel do nirvány.

Z větší části je myšlenkou takového odmítnutí touha pomoci každé živé bytosti dosáhnout osvobození. Někomu se ale toto vysvětlení zdá pochybné. V tomto případě vyvstává jedna otázka – pokud bódhisattva ještě nebyl v nirváně (protože je naživu a je pro něj nepřístupná), jak může vědět, co se tam děje?

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:23:47

Nirvána – cíl nebo nevyhnutelnost?

Z celé buddhistické teorie o nirváně můžeme usoudit, že poté, co člověk opustí Samsáru, už prostě nemá kam jít. Proto po osvobození z Velkého kola existuje jen jedna cesta – do nirvány. Proto nemá smysl se do toho jako takového chtít pouštět. Koneckonců, dříve nebo později by měl být každý v nirváně. A to i přesto, že některým bude trvat poměrně dlouho, než budou moci opustit Samsaru.

Také nemá smysl chtít pochopit, co je nirvána. Všechno totiž bude možné cítit, když už se do toho dostanete. A touha vědět o tom co nejvíce je projevem zmatku a brání příchodu osvícení.

Obrázek

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:22:47

Je možné navázat kontakt s obyvateli nirvány?

Případně by se dalo (teoreticky) využít služeb média a zkusit komunikovat s někým, kdo je v nirváně. Ale jeho obyvatelé by ve skutečnosti neměli mít ani touhu, natož žádný důvod odpovídat na otázky, i když je pokládá bódhisattva. Jejich touhy a mysl měly být na dlouhou dobu klidné. I kdyby bylo možné dostat se do nirvány, pak položit otázku těm, kteří jsou v ní, je problematický úkol. Existuje zákon rezonance – abyste jich dosáhli, musíte zcela uklidnit své touhy a mysl. V souladu s tím je také potlačován sklon klást otázku. Obecně je to nemožné.

Obrázek

A přesto se většina buddhistů touží naučit, jak dosáhnout nirvány. To je účel jejich praktik. Je jasné, že nirvána je nesrovnatelná a nemá nic společného s rájem, který je vlastní náboženství křesťanů, ani s jiným druhem odměňující existence po smrti. Toto není část Samsary.

Re: Nirvána

Příspěvek od Návštěvník » stř 31. srp 2022 16:21:31

Hledání odpovědí

Takový přístup Buddhy k sútrám by pravděpodobně mohl přimět buddhisty k samostatnému hledání odpovědi na otázku: "Nirvana - co to je?", k racionálnímu, skeptickému vnímání myšlenek v buddhismu. Následně je lze opakovaně kontrolovat. Ale přeci jen je takový přístup pro nirvánu nepřijatelný – člověk není schopen proniknout za hranice možného pochopení a vidět, co se tam děje. Musíte buď fantazírovat, nebo toto zbytečné cvičení dokončit úplně.

Když se podíváte, pro buddhistu je nirvána jakýmsi filtrem, překážkou. Ti, kteří se do toho chtějí dostat, to nemohou udělat, protože skutečnost, že o to usilují, je podstatou projevu neklidných tužeb a mysli. V tomto případě je člověk v Samsáře, ale ne v nirváně. Vstup do ní je pro něj uzavřen. Stejně tak touha vymanit se ze Samsáry je známkou zmatku a uzavírá bránu do nirvány.

Nahoru