Rupert Spira - diskuse

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: Rupert Spira - diskuse

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 19:45:54

:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od .Petra » pon 25. led 2016 19:26:53


M: Po vyslovení slov přijde ticho. Když odezní relativní, zůstává absolutní. Je ticho, které tu je před vyslovením slov jiné, než ticho po jejich vyslovení? Ticho je jen jedno a bez něj by slova nebylo možné vůbec slyšet. Ticho je tu stále – za slovy. Přesuňte svou pozornost od slov k tichu a uslyšíte ho. Mysl touží po zážitcích a vzpomínky na tyto zážitky považuje za poznání. Džňánin je ale za všemi zkušenostmi a jeho paměť neobsahuje žádnou minulost. Je naprosto oddělen od čehokoli konkrétního. Ale mysl prahne po formulacích a definicích a je vždy připravena sevřít skutečnost do nějaké slovní formy. O všem si chce vytvořit nějakou představu, protože bez představ mysl nemůže existovat. Skutečnost je ze své přirozenosti samostatná, ale mysl ji takovou nechce, a místo toho se zabývá neskutečným. Ale to je taky to jediné, co může mysl udělat – odhalit, že neskutečné je neskutečné.


M: Obojí. Je posledním zbytkem iluze, a zároveň prvním dotykem skutečného. Říkat "já jsem jen svědek", je nepravdivé i pravdivé zároveň. Nepravdivé kvůli "já jsem", pravdivé kvůli svědkovi. Lepší je říkat "je tu pozorování". Ve chvíli, kdy řeknete "já jsem", vznikne celý vesmír, spolu se svým tvůrcem.



:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 18:56:38

T: Existuje pravdivé poznání věcí?

M: Relativně – ano. Absolutně – žádné věci neexistují. Mít pravé poznání znamená vědět, že nic není.

T: Čím je relativní propojeno s absolutním?

M: Jsou totožné.

T: Z jakého úhlu pohledu jsou totožné?

M: Po vyslovení slov přijde ticho. Když odezní relativní, zůstává absolutní. Je ticho, které tu je před vyslovením slov jiné, než ticho po jejich vyslovení? Ticho je jen jedno a bez něj by slova nebylo možné vůbec slyšet. Ticho je tu stále – za slovy. Přesuňte svou pozornost od slov k tichu a uslyšíte ho. Mysl touží po zážitcích a vzpomínky na tyto zážitky považuje za poznání. Džňánin je ale za všemi zkušenostmi a jeho paměť neobsahuje žádnou minulost. Je naprosto oddělen od čehokoli konkrétního. Ale mysl prahne po formulacích a definicích a je vždy připravena sevřít skutečnost do nějaké slovní formy. O všem si chce vytvořit nějakou představu, protože bez představ mysl nemůže existovat. Skutečnost je ze své přirozenosti samostatná, ale mysl ji takovou nechce, a místo toho se zabývá neskutečným. Ale to je taky to jediné, co může mysl udělat – odhalit, že neskutečné je neskutečné.

T: A vidět skutečné jako skutečné?

M: Nic takového jako vidění skutečného neexistuje. Kdo by co viděl? Skutečností můžete pouze být – ale to jste tak jako tak. Je to jen mentální problém. Zbavte se falešných představ, to je vše. Nepotřebujete žádné pravdivé představy. Žádné ani neexistují.

T: Tak proč jsme vybízeni k tomu, abychom hledali skutečné?

M: Mysl musí mít nějaký cíl. Když ji chcete povzbudit, aby se osvobodila od neskutečného, musíte jí za to něco slíbit. Ve skutečnosti žádný cíl není potřeba. Být osvobozen od nepravdivého je dobré samo o sobě – za to není potřeba žádná odměna. Je to jako být čistý – to je samo o sobě odměnou.

...

T: A co svědek? Je skutečný nebo neskutečný?

M: Obojí. Je posledním zbytkem iluze, a zároveň prvním dotykem skutečného. Říkat "já jsem jen svědek", je nepravdivé i pravdivé zároveň. Nepravdivé kvůli "já jsem", pravdivé kvůli svědkovi. Lepší je říkat "je tu pozorování". Ve chvíli, kdy řeknete "já jsem", vznikne celý vesmír, spolu se svým tvůrcem.

...

T: Když jste našel svobodu, nedal byste mi jí kousek?

M: Proč jenom kousek? Vezměte si ji celou. Berte si, je tu k dispozici. Ale vy se svobody bojíte!

T: Svámí Ramdas zažil něco podobného. Někteří jeho žáci se jednou kolem něj shromáždili a začli ho prosit o osvobození. Ramdas je s úsměvem poslouchal, pak ale najednou zvážněl a řekl: "Můžete mít absolutní a trvalou svobodu teď hned. Kdo ji chce, ať si pro ni jde. Nikdo se nepohnul. Třikrát opakoval svoji nabídku. Nikdo ji nepřijal. Potom řekl: "Nabídka se ruší."

M: Připoutanost ničí odvahu. Dávající je vždy připraven dávat. Ale přijímající tu není. Svoboda znamená nechat všechno být. Lidé prostě nechtějí nechat všechno být. Nechápou, že za nekonečné se musí zaplatit konečným, tak jako je smrt cenou za nesmrtelnost. Duchovní vyspělost je v tom, že jste připraven se všeho vzdát. Vzdání se je první krok. Ale skutečné vzdání se je v tom, že si uvědomíte, že není čeho se vzdát, protože nic není vaše. Je to jako hluboký spánek – když usnete, nevzdáte se své postele – jednoduše na ni zapomenete.

(JÁ JSEM TO)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 18:49:59

arikiran píše:V mem Modelu, kdy vse prirvnavam ke Hre, bych mohl rict:
Plejstejsn je skutecny...hra neskutecna
...x...


Podobně: Televize je skutečná, děj filmu v televizi je neskutečný; filmové plátno je skutečné, figurky na filmovém plátnu jsou neskutečné.

Z mého pohledu je skutečné to, co je věčné, neměnné. Neexistuje nic skutečného, co by ve skutečnosti tím věčným nebylo.

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od arikiran » pon 25. led 2016 17:43:42

V mem Modelu, kdy vse prirvnavam ke Hre, bych mohl rict:
Plejstejsn je skutecny...hra neskutecna
...x...

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 15:49:16

Svět není ani skutečný a ani neskutečný.

Nicméně je fajn, když je Ti fajn.

:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od .Petra » pon 25. led 2016 14:18:29

Jana píše:Vše, co je viděné, je neskutečné. Pouze vidoucí (znalec) je skutečný. Ve světě jsou dvě věci: „vidoucí“ a „viděné“. To, co je viděné, je iluze. Vidoucí je Brahman. Viděné je neskutečné a pouze vidoucí je skutečný. Ten, kdo pokládá viděné za skutečné, bude zničen. Ten, kdo opomíjí Skutečné, a považuje neskutečné za skutečné, zahyne. To (Skutečné) poznáte rozpoznáním Toho, co je nejniternější. Ten, kdo medituje na jakýkoliv objekt, se tímto objektem stane. Ten, kdo uctívá To, co vše vidí, se stává Tím, co zná vše.
http://www.advaita.cz/26238n-23.-proc-j ... e-je-iluze


To je správné pro začátečníky.
Když ti to, Jani, stačí, proč ne...

:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od .Petra » pon 25. led 2016 14:15:58

Jana píše:
.Petra píše:
Ja.na píše:Být skutečně vším, znamená být i tím, čím ve skutečnosti nemůžeme být, tedy znamená to být i iluzí?


Někdy má mysl problém tohle pochopit. Hlavně proto, že si tam neustále cpe to slůvko "my". Poznáním se mysl pročistí a je jí pak jasné, že Já je vše, tedy i to, co dříve odmítala jako neskutečné.

:)


Já samotné je skutečné a vše ostatní je neskutečné




To, co mysl rozlišuje jako neskutečné, se objevuje v Já, tedy má podíl na Já. Je to tak těžké pochopit?

Ramana: ...Nakonec dosáhne hledající Já a pozná To jako Jedno/Jediné. Tím ale také pozná, že to co dříve odmítal jako neskutečné, má na Tom Jediném podíl. Vzešlý v pravé Skutečnosti, je také svět pravdivě skutečný.


Zřejmě dokud hledající nedosáhne Já, tak nemůže poznat, že to, co odmítá, je skutečné.

Proto nemá cenu se o tom s ním bavit. Zatím si zůstává u neskutečnosti, a jestli na tom ulpí, tak se připravuje o pravé Osvobození.

:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 13:56:11

Vše, co je viděné, je neskutečné. Pouze vidoucí (znalec) je skutečný. Ve světě jsou dvě věci: „vidoucí“ a „viděné“. To, co je viděné, je iluze. Vidoucí je Brahman. Viděné je neskutečné a pouze vidoucí je skutečný. Ten, kdo pokládá viděné za skutečné, bude zničen. Ten, kdo opomíjí Skutečné, a považuje neskutečné za skutečné, zahyne. To (Skutečné) poznáte rozpoznáním Toho, co je nejniternější. Ten, kdo medituje na jakýkoliv objekt, se tímto objektem stane. Ten, kdo uctívá To, co vše vidí, se stává Tím, co zná vše.
http://www.advaita.cz/26238n-23.-proc-j ... e-je-iluze

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 13:52:10

.Petra píše:
Ja.na píše:
Pavla píše:
:) být vším je být vším... :)


Být skutečně vším, znamená být i tím, čím ve skutečnosti nemůžeme být, tedy znamená to být i iluzí?


Někdy má mysl problém tohle pochopit. Hlavně proto, že si tam neustále cpe to slůvko "my". Poznáním se mysl pročistí a je jí pak jasné, že Já je vše, tedy i to, co dříve odmítala jako neskutečné.

:)


Já samotné je skutečné a vše ostatní je neskutečné


Ten, kdo přemýšlí a rozlišuje správně, se stává osvobozený a ten, kdo ne, je jenom zvíře chycené v pasti. Nejzazší Pravda (Paramartha) je oddělení (rozlišení) skutečného od neskutečného. Já samotné je skutečné a vše ostatní je neskutečné.

Šankara řekl: "Brahma samotné je skutečné. Svět je neskutečný. Brahman a džíva (individualita) jsou jedno."

Individualita (džíva) samotná není nic jiného než Brahma (Já). Je to Já ve formě Skutečnosti, ve formě "Vznešené pravdy" - to je vskutku Brahma. Ten, kdo zakouší iluzi, je "Skutečný", zatímco samotná zkušenost je neskutečná. To, co je skryté či utajené, je základ - Pravda, kdežto to, co je projevené, je neskutečné. Po zřeknutí se veškeré pýchy je To, co zůstává, Skutečností neboli základním důkazem všeho (Shesh). Samotná Nejzazší Pravda tu je stále, vzdáte-li se všech nesprávných konceptů a omezení, pak to, co je, je Samotná Nejzazší Pravda.

To, co je tajné a skryté, je esenciální (základ), a to, co je odkryté a patrné, je pitomost, nesmysl. Nejste tělem, ani smysly, ani pránou, ani myslí, ani intelektem. Toto vše je náchylné ke změně a odsouzené k zániku. Pochopte pomocí rozlišovací schopnosti fakt, že jste tu nehledě na tělo.
http://www.advaita.cz/24861-ja-samotne- ... neskutecne

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od .Petra » pon 25. led 2016 13:46:59

Jana píše:
Pavla píše:
Ja.na píše:
Fakt, který se dá snadno ověřit.

Co si představuješ pod pojmem prázdná mysl?


Nepředstavuju, uvědomuju.



Mysl si může představovat i to, že si něco uvědomuje.

:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Jana » pon 25. led 2016 13:42:58

Pavla píše:
Ja.na píše:
Fakt, který se dá snadno ověřit.

Co si představuješ pod pojmem prázdná mysl?


Nepředstavuju, uvědomuju.

Světlo ve kterém neexistuje jediná myšlenka. Jediný stín myšlenky.

A to světlo je spojením.

A to spojení je blahem.

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od .Petra » pon 25. led 2016 13:30:32

Ja.na píše:
Pavla píše:
:) být vším je být vším... :)


Být skutečně vším, znamená být i tím, čím ve skutečnosti nemůžeme být, tedy znamená to být i iluzí?


Někdy má mysl problém tohle pochopit. Hlavně proto, že si tam neustále cpe to slůvko "my". Poznáním se mysl pročistí a je jí pak jasné, že Já je vše, tedy i to, co dříve odmítala jako neskutečné.

:)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Pavla » pon 25. led 2016 12:58:08

Ja.na píše:
Pavla píše:
Jana píše:Mysl je prázdná.

:)



co si pod tím představuješ?


Fakt, který se dá snadno ověřit.

Co si představuješ pod pojmem prázdná mysl?

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Pavla » pon 25. led 2016 12:57:03

Ja.na píše:
Být skutečně vším, znamená být i tím, čím ve skutečnosti nemůžeme být, tedy znamená to být i iluzí?


Celý svět a všechno v něm je ILUZE.

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Ja.na » pon 25. led 2016 10:59:54

Pavla píše:
.Petra píše:
Jana píše:Jsi vědomí a nejsi mysl

:)


Jsem všechno, i ta mysl, kterou ty neustále odděluješ.

:)



:) být vším je být vším... :)


Být skutečně vším, znamená být i tím, čím ve skutečnosti nemůžeme být, tedy znamená to být i iluzí?

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Ja.na » pon 25. led 2016 10:57:18

Pavla píše:
Jana píše:Mysl je prázdná.

:)



co si pod tím představuješ?


Fakt, který se dá snadno ověřit.

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od .Petra » pon 25. led 2016 10:02:42

nop píše:
.Petra píše:
Jana píše:Mysl je prázdná. :)


Potom to není mysl.

Nisargadatta: Pročištěná mysl je věrným služebníkem Já. Stará se o nástroje vevnitř i venku a nechává je plnit jejich úkoly.

Používejte vaše tělo a vaší mysl moudře, ve službách Já.
:)

Zase debata o pojmech.
Asi takto:

A/ je vhod mít mysl čistou od haraburdí. Tomu se říká prázdná mysl.



Když vyčistíš pokoj od haraburdí, tak je prázdný a ne uklizený? :confused:
:D

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Pavla » pon 25. led 2016 8:28:43

.Petra píše:
Jana píše:Jsi vědomí a nejsi mysl

:)


Jsem všechno, i ta mysl, kterou ty neustále odděluješ.

:)



:) být vším je být vším... :)

Re: Rupert Spira - diskuse

Příspěvek od Pavla » pon 25. led 2016 8:28:04

Jana píše:Mysl je prázdná.

:)



co si pod tím představuješ?

Nahoru

cron