od Návštěvník » pát 10. led 2025 13:14:41
Můžete znát velmi starou ilustraci nebo příklad, jak něco vysvětlit. Myslím, že pochází z Indie. Používá se v ní med, ale mohlo by se použít cokoliv jiného. Med můžete poznat tak, že zkoumáte jeho strukturu, odkud pochází, jak ho včely vyrábějí, jeho molekulární složení a chemické vlastnosti. Můžete napsat několik dizertačních prací o medu, poznat vše, co o něm jde poznat – i když to asi nikdy nebude úplně vše, protože vždy je co objevovat. Ale takto byste mohli vědět opravdu hodně o medu. Mohli byste se stát doktorem věd o medu, poté co úspěšně obhájíte svou práci.
A pak by se vás někdo mohl zeptat: „Ochutnal(a) jste někdy med?“ A vy byste mohli odpovědět: „Ne, to nebylo součástí mé dizertační práce.“ Pokud ochutnáte med, nutně se o něm nic nedozvíte, alespoň ne v konceptuálním smyslu. Ale existuje jiný druh poznání, který je bezprostřednější, přímější. Nemá nic společného s koncepty, ale přesto poznáte med na hlubší úrovni, možná hlubší než člověk, který ho zná jen prostřednictvím konceptů.
Tento příklad můžeme aplikovat nejprve na sebe samé a poté také na ostatní. Jak poznáte sami sebe? A jak poznáte někoho jiného? Musíte začít u sebe. Kromě toho, že se znáte jako historická osoba – což ve skutečnosti znamená vědět o sobě – můžete o sobě znát spoustu věcí. Můžete o sobě dlouze mluvit, napsat autobiografii, a možná by to některé lidi zajímalo. Každý má svou vlastní „autobiografii“ ve své hlavě, která se skládá z věcí, o kterých dokáže mluvit – příběhů o tom, co se vám stalo, co jste udělali, co jste zažili, čím jste trpěli.
Ale znáte sami sebe na hlubší úrovni? Dokážete se, když si to zvolíte, vzdát veškerého konceptuálního poznání o sobě, všech příběhů a informací, které o sobě máte? Dokážete žít bez toho, aniž byste se identifikovali s těmito příběhy, i když si je můžete vybavit, když je potřebujete? Jste schopni poznat hlubší podstatu, která umožňuje těmto příběhům existovat? Pro vnímání příběhů, emocí nebo smyslových zážitků potřebujete být vědomí. Tyto věci se objevují jako objekty ve vědomí.
Váš život – nebo spíše to, co nazývám vaší „životní situací“ – se skládá z objevování objektů v prostoru vědomí. Tyto objekty se objeví, chvíli zůstanou, a poté zmizí. Myšlenky mohou téměř úplně pohltit vaše vědomí, až se zcela identifikujete s nimi. Bez přítomnosti si možná ani neuvědomíte sami sebe jako vědomí – místo toho se ztotožníte pouze s myšlenkami a emocemi, které neustále generují další a další myšlenky.
Lidé se často identifikují s proudem svých myšlenek a zaměňují je za to, kým jsou. To může vést ke konfliktům – například když někdo jiný nesouhlasí s vaším proudem myšlenek, vznikají nepřátelství, která mohou přerůst až do konfliktů mezi skupinami. To vše pramení z toho, že neznáte, kým skutečně jste – znáte se jen jako objekt ve vědomí.
Skutečné poznání sebe sama je však poznání mimo koncepty. Nejste objektem ve vědomí, ale vědomím samotným, tím věčným subjektem. Když toto poznání nastane, mysl ustoupí a zůstane stav klidné, bdělé přítomnosti – čistého bytí. „Jsem.“ A k tomu není třeba nic dodávat. Prostě jen víte, že jste.
Pokud tento stav přítomnosti dokážete udržet v pozadí, můžete vést diskuze s ostatními, vyjadřovat své názory, aniž byste z nich činili součást své identity. Můžete si vyměňovat názory bez toho, abyste museli z ostatních dělat nepřátele, i když mají opačný nebo protichůdný pohled. Tak můžete zůstat prostorní uvnitř, zatímco si zachováte jasnost svého postoje, protože víte, že to, co říkáte, jsou jen myšlenky – a ne vy samotní.
[youtube]edAU5UwoeF8[/youtube]
Můžete znát velmi starou ilustraci nebo příklad, jak něco vysvětlit. Myslím, že pochází z Indie. Používá se v ní med, ale mohlo by se použít cokoliv jiného. Med můžete poznat tak, že zkoumáte jeho strukturu, odkud pochází, jak ho včely vyrábějí, jeho molekulární složení a chemické vlastnosti. Můžete napsat několik dizertačních prací o medu, poznat vše, co o něm jde poznat – i když to asi nikdy nebude úplně vše, protože vždy je co objevovat. Ale takto byste mohli vědět opravdu hodně o medu. Mohli byste se stát doktorem věd o medu, poté co úspěšně obhájíte svou práci.
A pak by se vás někdo mohl zeptat: „Ochutnal(a) jste někdy med?“ A vy byste mohli odpovědět: „Ne, to nebylo součástí mé dizertační práce.“ Pokud ochutnáte med, nutně se o něm nic nedozvíte, alespoň ne v konceptuálním smyslu. Ale existuje jiný druh poznání, který je bezprostřednější, přímější. Nemá nic společného s koncepty, ale přesto poznáte med na hlubší úrovni, možná hlubší než člověk, který ho zná jen prostřednictvím konceptů.
Tento příklad můžeme aplikovat nejprve na sebe samé a poté také na ostatní. Jak poznáte sami sebe? A jak poznáte někoho jiného? Musíte začít u sebe. Kromě toho, že se znáte jako historická osoba – což ve skutečnosti znamená vědět o sobě – můžete o sobě znát spoustu věcí. Můžete o sobě dlouze mluvit, napsat autobiografii, a možná by to některé lidi zajímalo. Každý má svou vlastní „autobiografii“ ve své hlavě, která se skládá z věcí, o kterých dokáže mluvit – příběhů o tom, co se vám stalo, co jste udělali, co jste zažili, čím jste trpěli.
Ale znáte sami sebe na hlubší úrovni? Dokážete se, když si to zvolíte, vzdát veškerého konceptuálního poznání o sobě, všech příběhů a informací, které o sobě máte? Dokážete žít bez toho, aniž byste se identifikovali s těmito příběhy, i když si je můžete vybavit, když je potřebujete? Jste schopni poznat hlubší podstatu, která umožňuje těmto příběhům existovat? Pro vnímání příběhů, emocí nebo smyslových zážitků potřebujete být vědomí. Tyto věci se objevují jako objekty ve vědomí.
Váš život – nebo spíše to, co nazývám vaší „životní situací“ – se skládá z objevování objektů v prostoru vědomí. Tyto objekty se objeví, chvíli zůstanou, a poté zmizí. Myšlenky mohou téměř úplně pohltit vaše vědomí, až se zcela identifikujete s nimi. Bez přítomnosti si možná ani neuvědomíte sami sebe jako vědomí – místo toho se ztotožníte pouze s myšlenkami a emocemi, které neustále generují další a další myšlenky.
Lidé se často identifikují s proudem svých myšlenek a zaměňují je za to, kým jsou. To může vést ke konfliktům – například když někdo jiný nesouhlasí s vaším proudem myšlenek, vznikají nepřátelství, která mohou přerůst až do konfliktů mezi skupinami. To vše pramení z toho, že neznáte, kým skutečně jste – znáte se jen jako objekt ve vědomí.
Skutečné poznání sebe sama je však poznání mimo koncepty. Nejste objektem ve vědomí, ale vědomím samotným, tím věčným subjektem. Když toto poznání nastane, mysl ustoupí a zůstane stav klidné, bdělé přítomnosti – čistého bytí. „Jsem.“ A k tomu není třeba nic dodávat. Prostě jen víte, že jste.
Pokud tento stav přítomnosti dokážete udržet v pozadí, můžete vést diskuze s ostatními, vyjadřovat své názory, aniž byste z nich činili součást své identity. Můžete si vyměňovat názory bez toho, abyste museli z ostatních dělat nepřátele, i když mají opačný nebo protichůdný pohled. Tak můžete zůstat prostorní uvnitř, zatímco si zachováte jasnost svého postoje, protože víte, že to, co říkáte, jsou jen myšlenky – a ne vy samotní.