Cesta k Pravdě

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:) :( ;) :P 8) :D :'-( :knock: :green: :sos: :confused: :yes: :phew: :crazy: :what: :yeah: :hm:
Zobrazit další smajlíky
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je zapnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Přehled tématu
   

Pokud si přejete přidat jednu nebo více příloh, vyplňte následující údaje.

Rozšířit náhled Přehled tématu: Cesta k Pravdě

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » sob 28. čer 2025 7:48:35

Obrázek

„Neexistuje ani stvoření, ani zkáza, ani osud, ani svobodná vůle, ani cesta, ani dosažení cíle. Toto je konečná pravda.“
– Ramana Maháriši

Tento citát rozpouští veškeré dualistické vnímání a odhaluje podstatu neduality. Z pohledu čistého vědomí nic nikdy nezačíná ani nekončí – existuje pouze věčná, neměnná přítomnost Boha. Pojmy jako osud a svobodná vůle existují pouze ve snu oddělenosti. Při pohledu skrze nekonečnou inteligenci je vše již celé a úplné, zorganizované s božskou přesností, bez úsilí a kontroly. Probudit se k této pravdě znamená odpočívat v míru, který nepotřebuje žádné vysvětlení. Myšlenka „dosažení cíle“ mizí, když si uvědomíme, že nikam nejdeme – už jsme tou nadčasovou, beztvarou přítomností, ve které vznikají všechny zkušenosti. Cesta je iluze ve snu; cíl zde vždy byl. Nejste člověk, který se pohybuje životem – jste život sám, předem napsaný v Božím vlastním scénáři.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » stř 28. kvě 2025 11:29:20

Kdo nehledá Pravdu, ale Boj

V krajinách mysli, kde slova pálí a názory bojují, se někdy zapomíná, že hledání Pravdy není totéž co potřeba vítězit. Mnozí přicházejí na duchovní cestu s velkou bolestí, velkým otazníkem v srdci, možná i velkým vztekem. A to je v pořádku. Život člověka není sterilní pouť bílými chodbami poznání. Je to hlučná, divoká a často bolestná cesta domů.

Ale rozdíl mezi tím, kdo hledá skutečně Pravdu, a tím, kdo hledá jen způsob, jak mít „pravdu“, se stává čím dál patrnějším.

Jeden mlčí a vnímá. Druhý křičí a srovnává.
Jeden snímá vrstvy ze svého srdce. Druhý vrství další zbroj ze slov.
Jeden zůstává ve svém středu i uprostřed chaosu. Druhý chaos šíří.

A přitom obě cesty vedou stejným směrem – domů. Jen jedna je rychlejší, jemnější, upřímnější. Druhá je spletitá, těžkopádná, a často bolí víc, než by musela.

Ano, existují i ti, kteří se tak silně ztotožnili se svou bolestí, že už nepoznají, že to není jejich skutečná tvář. Odhazují každý pokus o Lásku jako naivitu, každé pozvání do ticha jako hloupost. Brání se jemnosti, protože se bojí, že je pohltí a zničí. Přitom právě v té jemnosti je jejich pravá síla. Jemnost není slabost – je to odvaha nebýt chráněn před Životem.

A tak se někdy zdá, že místo Pravdy se hledá jen bitevní pole, kde můžeme „vyhrát“ své vlastní neštěstí.

Ale i to je součástí hry. A i tací poutníci jsou neseni silou, která je větší než všechny jejich slova.

Možná si neuvědomují, že i v nich samotných, pod všemi vrstvami sarkasmu, výsměchu a odporu, žije táž Láska, kterou se snaží popřít. Láska, která je příliš něžná, než aby na sebe křičela.

Ale je tam.

Neuhasla.

A neuhasne.

:)

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pon 21. dub 2025 10:40:06

Jaký názor je správný?

(A nebo také: Je pravdivý názor většiny lidí, nebo Pravdu může poznávat jen Probuzený?)

Nisargadatta Maharádž se ve svém učení opakovaně vyjadřuje k tomu, že běžné přesvědčení lidí o skutečnosti je mylné – a zároveň, že poznání, které sdílí on a jeho guru, je přímé, pravdivé a založené na skutečné zkušenosti, nikoliv na víře nebo představách.

V knize Já jsem To („I Am That“), což je sbírka rozhovorů s ním, opakovaně zdůrazňuje rozdíl mezi:

Relativní, iluzorní realitou – tj. tím, co většina lidí považuje za skutečné (tělo, mysl, svět, čas, prostor, příběh o „já“),

Absolutní skutečností – ne-duální přítomností, která není omezená formou, koncepty ani osobní identitou.

Nisargadatta často říká, že lidé žijí ve snu, ve kterém považují tělo a mysl za sebe sama, a svět za objektivní realitu. Ale podle něj je toto vše přechodný jev, zatímco pravé Já (čisté vědomí, Bytí) je nadčasové a neměnné. Říká například:

"Všechno, co si o sobě myslíte, že jste, je jen dočasný stav, zatímco Já jsem za tím – před vznikem všech představ."

Někdy to formuluje ostře, téměř provokativně – například:

"Svět je ve vás, ne vy ve světě. Vy jste ten, kdo si svět představuje. Váš svět je jen vaše mysl – a mysl není skutečná."

A také:

"Vaše přesvědčení jsou vaše vězení. Můj guru mi řekl pravdu – ‚ty nejsi tělo, ty nejsi mysl – ty jsi vědomí‘ – a já jsem tomu uvěřil. Ukázalo se to být pravdivé."

Nisargadatta Maharádž jasně staví poznání osvíceného (jeho, jeho gurua, a dalších probuzených) proti běžnému vnímání světa. Ale zároveň vybízí každého, aby to sám zkoumal, ne aby tomu věřil na základě autority.

Já jsem To (anglicky I Am That), kde Nisargadatta Maharádž výslovně říká, že běžné přesvědčení o tom, kým jsme, je mylné:​

„Nejsi tím, za koho se považuješ, ujišťuji tě. Obraz, který o sobě máš, je složený z paměti a je čistě náhodný. Nikdy jsi nebyl, ani nebudeš osobou. Odmítni se za ni považovat. Ale dokud ani nepochybuješ o tom, že jsi pan Ten-a-ten, je jen malá naděje.“​

Tento výrok pochází z přepracované verze I Am That, citát č. 246. ​
maharajnisargadatta.com

Další citát, který ukazuje na mylnost běžného vnímání sebe sama, je:​

„Nejsi v těle, tělo je v tobě. Mysl je v tobě. Dějí se tobě. Jsou tam, protože je považuješ za zajímavé.“​

výrok je z citátu č. 9. ​

„Objev vše, čím nejsi. Tělo, pocity, myšlenky, představy, čas, prostor, bytí a nebytí – nic konkrétního ani abstraktního, na co můžeš ukázat, nejsi ty. Pouhé verbální prohlášení nestačí – můžeš opakovat formuli donekonečna bez jakéhokoli výsledku. Musíš se neustále pozorovat – zejména svou mysl – okamžik za okamžikem, nic nevynechat. Toto svědectví je nezbytné pro oddělení já od ne-já.“​

výrok je z citátu č. 254. ​
maharajnisargadatta.com

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pát 04. dub 2025 18:52:42

Obrázek

"Vždy je falešné to, co vás nutí trpět, falešné touhy a strachy, falešné hodnoty a představy, falešné vztahy mezi lidmi. Opusťte falešné a jste bez bolesti;

pravda dělá šťastným,

pravda osvobozuje."


Šrí Nisargadatta Mahárádž

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » stř 02. dub 2025 18:40:48



Oddaný: Lze Poznání dosáhnout pouze čtením knih?

Ramana: Knihy pouze ukazují způsob, jakým lze nalézt poznání uvnitř. Stejně jako čtení knih o jídle nemůže nasytit hlad, čtení o sobě nemůže poskytnout přímé uvědomění. Musíte se obrátit dovnitř, abyste poznali pravdu.

.

Re: Co je pravda a co je iluze?

Příspěvek od Návštěvník » stř 26. bře 2025 21:28:15



Co se nikdy nemění s časem, místem a okolnostmi, je pravda a co se mění, je iluze neboli mája. Tato pravda není někde jinde, sídlí v nás. Hledání této pravdy je spiritualita.

.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » stř 12. bře 2025 18:53:59

Obrázek

Je lepší to prostě nechat být. To je šťastný způsob života.
Nech vlaky na nástupišti přijíždět a odjíždět a nastup do toho, který jede tvým směrem.
Nedělej si přátele v tranzitní hale, protože oni nejdou tam, kam jdeš ty, a jen tě rozptýlí.
Tento svět je tranzitní hala lidí a tvá mysl je tranzitní hala myšlenek.
Není to tvůj trvalý domov.
Nedělej si přátele s těmi, kteří zmizí. Spřátel se s těmi, kteří cestují s tebou.
Uzavři přátelství s tím, co nezmizí.

Poonja - Pravda je.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pon 10. úno 2025 17:33:54



Když je pozornost odhalena od objektů a zaměřena pouze na sebe, tak je odhalena Pravda.


.

Re: Pravda

Příspěvek od Návštěvník » čtv 16. led 2025 7:20:53



Omezení jazyka a podstata pravdy

Chci jasně poukázat na omezení jazyka, protože právě jazyk může být jednou z největších pastí. Jazyk je úžasnou silou, kterou jako lidé máme. Je to krásná a mocná schopnost. Přesto, pokud jde o vyjádření základní a podstatné pravdy o tom, kdo jste, žádný jazyk tomu nemůže přiblížit.

Síla jazyka spočívá také v tom, že definuje a uzavírá. Slova, která používáme, jako například „já“, „seberealizace“ nebo „srdce“, mají svůj význam. Rozumíme jim, ale rozumíme jim způsobem, který jazyk strukturuje – něco definuje, a tím zároveň odděluje od něčeho jiného. Právě tato oddělenost může přispět k vnitřním konfliktům, které se následně odrážejí i ve světě kolem nás. „My a oni“ – to už je jazyk.

Když říkám „nedělejte nic“ nebo „buďte klidní“, neříkám tím, že dělání něčeho je špatné a že nedělání je správné. Nejsem proti ničemu. Klid, o kterém mluvím, není opozicí vůči něčemu jinému – je zahrnující. Dokonce i samotné slovo „zahrnující“ nestačí. Tento klid zahrnuje i to, co je vylučující.

Když se mě někdo nedávno zeptal na učení o nedualitě (advaita), řekla jsem, že nedualita není opozicí vůči dualitě. Je to totalita, která zahrnuje i dualitu. Pokud o ní ale začneme přemýšlet nebo ji diskutovat, snadno se z ní stane něco „lepšího“, „vyššího“ nebo „svatějšího“ než dualita. Ale pokud jsme ochotni všechny tyto pojmy odložit – ne proto, že by byly špatné, ale jen pro účely zkoumání – můžeme se otevřít něčemu hlubšímu.

Jde o to na chvíli zapomenout na jakékoli pojmy nebo reference, byť je při mluvení stejně použijeme. Když se vzdáme myšlenky, že něco je „pravdivé“ a něco „nepravdivé“, nastane v mysli otevřenost. Nemusíte se snažit zjistit, co je pravda. Jen na chvíli zapomeňte na pravdu.

V momentě, kdy nevíme vůbec nic – a to není opozice vůči vědění – se otevírá prostor pro přímé prožívání. Vědění je krásné, je to součást našeho lidství. Ale co často přehlížíme, je to, co je svobodné od vědění, co zůstává nedotčené tím, co víme, co je nezávislé na vědomostech, přestože není oddělené. Tato svoboda a klid jsou zde bez ohledu na to, co víme.

Jeden z mých učitelů měl mocnou větu: „Přestaňte odkládat své probuzení.“ Mysl má nekonečnou schopnost odkládat – „Nejdřív se musím vypořádat se svým hněvem,“ „Musím překonat svou plachost,“ nebo „Musím přestat nenávidět sám sebe.“ Ale co kdybychom s tím přestali?

Pokud se plně a bez příběhů ponoříme do nenávisti vůči sobě, odhalí se láska a klid. To, co často brání klidu, je boj s tím, co cítíme. Když přestaneme hrát roli – když skončí divadlo, opona spadne – nastane mír.

Lidská psychika a kolektivní vědomí obsahují mnoho temnoty. Víme o hrůzách, kterých jsou lidé schopni – sousedé proti sousedům, po staletí, dnes i pravděpodobně v budoucnosti. Nejde o to tyto hrůzy popřít, ale otevřít se zkušenosti, že nejsme odděleni od této temnoty. A právě v této přímé zkušenosti se může odhalit něco, co nelze pojmenovat.

Toto odhalení je pravda, svoboda, klid – ale je to něco tak blízkého, že to jazyk nemůže vystihnout. Klid není něco vzdáleného, co je mimo náš dosah. Je to něco, co je tak blízko, že to naše mysl často přehlíží.

Tiché sezení, prosté bytí, je příležitostí uvědomit si, co si s sebou neseme. Není to špatné, ale máme možnost na chvíli zastavit diskuzi o „nich“, o „nás“, o minulosti nebo budoucnosti.

Když zanecháme všech definic – vysokých i nízkých – můžeme přímo objevit, co leží pod nimi. Kdo jsme, je nedefinovatelné. A právě toto nedefinovatelné není opozicí vůči definicím, ale je pod nimi, nad nimi, uvnitř i mimo ně.

Kdo jste, je vždy zde.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pon 30. pro 2024 11:45:45

To je nesmysl a polopravda,

Přítomnost je nejen prázdná ale i plná

Nejen neměnná ale i neustále se měnící

Nejen bez časová ale i časová (věčnost)

Prostě je ne dvojná

Čili paradoxní

Proto pro sebestřednou mysl nepochopitelná..

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pon 30. pro 2024 6:34:23



MOOJI – Zůstaňte mimo obrazovku

Tento krátký výňatek z Rishikeshského ústraní začíná rozjímáním, ve kterém Moojibaba ukazuje na to, co nelze vidět.

"Jak rozpoznat to, co nelze vidět?" ptá se.

Poté se odvolává na výrok svatého Františka z Assisi: "To, co hledáš, je už místem, odkud hledáš."

Moojibaba k tomu dodává: "Pokud hledáte Pravdu, dokonce již v okamžiku zrození hledání a hledače Pravdy, je Pravda už za hledačem, který ji vidí, a vydává se na cestu, aby ji hledal."

"Je třeba pochopit a rozpoznat, že neexistuje nic, co by bylo dříve než Pravda. Ve vás vše začíná až poté."

Poté dává příklad obrazovky vědomí. Vše, co se ve světě objevuje prostřednictvím mysli, paměti, obrazů a pocitů, se objevuje na obrazovce vědomí, ale Pravda je mimo obrazovku.

Vysvětluje, že "obrazovka vědomí" je trojrozměrná obrazovka. Tato obrazovka má hloubku, strukturu a pocit. Vše je v ní, ale skutečný pozorovatel je mimo obrazovku. Objevuje se na obrazovce jako osoba sama interagující se světem a lidmi, ale to je jen na obrazovce. Připomíná nám, že jsme mimo obrazovku, sledujeme dění na obrazovce jako nezúčastněný svědek.

Když se tazatel stále vracel ke své mysli a minulosti, Moojibaba vyzývá zůstat v přítomném okamžiku. A rozvine se krásné sdílení o konceptu času a o tom, co znamená "TEĎ".

Citát: "Může někdo hovořit o přítomnosti? - Ve skutečnosti je přítomnost zcela prázdná. Nic v ní není utvořeno. V okamžiku, kdy se něco utvoří, je to už minulost."

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » ned 29. pro 2024 6:54:37



Nejčistší Pravda (CZ titulky)

Student by si rád objasnil, co chtěl Nisargadatta Maharadž říct výrokem: „Má existence nemá žádný účel."

Jsme vedeni k objevu, který je zároveň i zkušeností a nelze pochopit myslí.

„Chceme prožít své sny. Chceme zažít naplnění ve světě jevů. Chceme si zachovat pocit identity, za kterou se považujeme. A přesto to, za co se považujeme, není vůbec pravda.

Především vnímáte to ‚já existuji‘. Nisargadatta Maharadž říká: „Dřív než tenhle pocit ‚já existuji', já jsem.“

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » ned 15. pro 2024 13:57:29

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » sob 14. pro 2024 17:53:18



Neduální vyučování v jedné větě

0:00 Různé cesty k pravdě
0:57 Neduální učení
2:21 Nedualita v jedné větě
4:32 Odpočinek v bytí
5:44 Respektování všech cest k pravdě


Daniela: Když jste v pondělí otevřeli prostor pro otázky, přemýšlela jsem, na co bych se mohla zeptat. A včera, když jsem přišla na Q&A, napadlo mě, že by možná stačilo jen sednout si v tichu a meditaci. A v tom jsem zaslechla, že i jiní lidé si přejí něco podobného.
Moje otázka je: Zdá se, že pro některé lidi je cesta k jasnosti mysli klíčová, zatímco pro jiné je to cesta více zaměřená na srdce. Mohli byste to trochu více rozvést?

Rupert : Máte pravdu, Danielo. Mezi námi jsou lidé s velmi odlišnými přístupy a sklony. Někteří jsou více intelektuálně zaměření, jiní více citově, další jsou oddaní nebo racionální. Někteří zase vnímají svět přes smysly, třeba umělci.
Cítím, že učení by mělo být rozděleno rovnoměrně mezi tři hlavní cesty – myšlení, cítění a vnímání. Jako lidské bytosti totiž myslíme, cítíme a vnímáme. A dobré učení by mělo být vyvážené, aby zahrnovalo všechny tyto tři přístupy.
Jak říkáte, někteří lidé mají mnoho otázek. Někdo se kdysi zeptal Francise, proč musí být učení tak složité. A on odpověděl, že je to proto, aby uspokojilo lidi s myslí stejně složitou, jako je Rupertova. Ale pravdou je, že to nemusí být složité.

Daniela: Takže není nutné rozumět všem těm konceptům a modelům?

Rupert : Přesně tak. Není nezbytné chápat model nekonečného vědomí, které se lokalizuje jako mysl a vnímá samo sebe skrze různé formy. Pro někoho může být učení shrnuto do jedné jediné věty.

Daniela: A jak by ta věta zněla?

Rupert : "Mír a štěstí jsou přirozenou podstatou vaší bytosti a tuto bytost sdílíte se všemi a vším." To je vše, co potřebujete vědět. Všechno ostatní, co říkám, je jen komentář k této větě.
Pokud bychom vzali 3 000 let duchovních a náboženských učení ze všech tradic a zadali je do ChatGPT, aby je shrnul do jedné věty, zněla by podobně: "Mír a štěstí jsou přirozenou podstatou vaší bytosti a tuto bytost sdílíte se všemi a vším."

Daniela: Takže pokud mi stačí ta jednoduchá pravda, co mám dělat během těch ostatních komplikovaných diskusí?

Rupert : Pokud patříte mezi ty, kterým stačí čistá, jednoduchá pravda, můžete si jednoduše "ztišit zvuk". Nemusíte všechno poslouchat, jen to vnímejte jako šum na pozadí, jako zvuk ptáků nebo dopravy. Prostě spočiňte ve své bytosti. To je vše, co je potřeba.
A zároveň, a to je důležité, mějte lásku a respekt ke všem ostatním cestám. Každý má svou vlastní cestu k pravdě – ať už je intelektuální, citová, jasná nebo zmatená, krátká nebo dlouhá. Prostě to všechno přijímejte s radostí a bez soudů.

Daniela: Děkuji, chápu.
Rupert : To je skvělé. Stačí jen spočívat ve své bytosti a mít radost z toho, jak rozmanité cesty k pravdě mohou být.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pát 25. říj 2024 14:48:29



Nekonečný úhel pohledu

Nic nevyčnívá z Božího nekonečného Bytí se svou vlastní nezávislou existencí. Myslím, že většina, ne-li všichni z nás chápou, že to není popření vzhledů (tvaru, formy). Všechno je to zdání, ale čeho zdání? Nekonečného Vědomí nebo Boží nekonečné bytosti. Myslím, že s tím jsme v pohodě. Ale pak naznačit, že nic se ani nejeví? No, co teď zažíváme? Jak může někdo říci, že z nejvyššího pohledu nic neexistuje, když to očividně odporuje našemu současnému zážitku?

Máme tedy říci, že Gaudapada, autor Mandukya Upanišad, Ramana Maharši a Buddha se mýlili? Ne. Jak tedy můžeme tuto myšlenku pochopit? Proto jsem se pokusil naznačit, že z nekonečného pohledu, a pokud je nekonečno všechno, co skutečně existuje, pak jeho pohled musí být jediným skutečným pohledem. Z jeho pohledu nemůže nekonečno oddělit sebe od sebe a poznat sebe nebo cokoli jiného jako objekt. Nemůže se oddělit od sebe a poznat cokoli, protože jakmile rozdělíme do vztahu subjekt-objekt, oba subjekty a objekty musí být omezené. Subjekt je omezený a objekt, který poznává, je omezený. Ale nekonečno nemůže přestat být nekonečným a stát se něčím konečným.

Takže z jeho pohledu nemůže existovat nic jiného než ono samo a nemůže zažívat ani zdání čehokoli jiného, protože zažít zdání vyžaduje konečný pohled. V čistém zážitku sebe sama není žádná manifestace ani zdání jakékoli manifestace. Z našich konečných omezených lokalizovaných pohledů však rozhodně existuje zdání světa, i když pak zpochybňujeme realitu tohoto zdání, jak to děláme zde a teď.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » stř 23. říj 2024 11:14:20



Chci, abyste věděli, že si velmi vážím našeho setkání zde. Zdravím vás a beru vás jako někoho, kdo je zvědavý na to, co znamená žít skutečný život, život v pravdě. Když jsem se poprvé začala zajímat o duchovní záležitosti, bylo to v raných letech a byla to pro mě volba životního stylu. Zdálo se, že to byla hlubší než jiné volby, ale stále to zahrnovalo určité způsoby oblékání, chování a myšlení. Když jsem potkal svého učitele Papajiho, ukázal mi, že jsem zjednodušovala a zlehčovala svou hlubokou touhu po poznání pravdy. Znala jsem celou teorii, ale snaha přizpůsobit jí svou touhu bylo povrchní a nesmyslné.

Řekl mi, abych se zastavila tam, kde jsem, a jen byla tichá a uznala to, co je vždy zde. Říkal také, abych přestala přizpůsobovat svůj život představě o tom, jaký by měl být, nebo představám někoho druhého. Když mě požádal, abych přišla a promluvila k vám, nechtěl, abych vás něco učila nebo vám něco nabídla. Chtěl, abych jen potvrzovala to, co je ve vás živé a významné.

Můžete se přestat snažit přizpůsobit svůj život nějakému životnímu stylu nebo systému víry. Můžete se přestat snažit kopírovat život někoho jiného. A jediný způsob, jak je to možné, je být ochoten být tichý a nevědět, co byste měli myslet nebo cítit. Můžete zastavit ten tlak na hromadění životního stylu a věnovat svůj život objevování toho, co je život.

Otázka "Kdo jsem?" nikdy nemůže být uspokojivě zodpovězena tím, že řeknete, že jste muž nebo žena, osvícená nebo neosvícená osoba. Odpovědi jsou věci, které jsou nám dány, ale nemají žádnou podstatu. Vaše ochota skutečně se ptát na tuto otázku a věnovat jí plnou pozornost je tam, kde je vaše svoboda a pravda.

Ramana říkal, že otázka je "Kdo jsem?", Papaji říkal, abychom se zastavili. A já vás zvu k tomu, abychom společně objevovali, jak je otázka "Kdo jsem?" relevantní pro to, kdo jsem v tomto životě. Jak to znamená žít vědomě, svobodně a otevřeně v objevování? To samozřejmě nikdy nemůže být vyučováno, protože pokud existuje učení, jsou zde věci, které byste měli a neměli dělat.

Neexistuje žádný závěrečný stupeň, je zde jen neustálé prohlubování, osvěžení a poznávání toho, co znamená být skutečně sebou samým. Nemluvím o vašem pohlaví ani o vaší historii. Nemluvím ani o vašich problémech, protože to může být zajímavé jen pro vás. Mluvím o pravdě toho, kým jste, a o vaší schopnosti to objevit a být tím uchváceni.

Zvu vás k tomu, abychom si navzájem věnovali plnou pozornost a zapojili se do rozhovoru, který má možnost prolomit závoj osobní identity a zbytečného utrpení. Nečiním žádné sliby ohledně bolesti ve vašem životě; všechny životy mají někdy bolest. Utrpení je ale to, co přidáváme k této bolesti vyprávěním o tom, co by mělo nebo nemělo být. Toto je zbytečné.

Ve své ochotě zastavit tento příběh, být tichý a ptát se "Kdo jsem?" jste ochotni odložit vše a objevit to přímo. Říkám, že je to velmi jednoduché, ale není to snadné. Je to výzva na celý život a jediný způsob, jak víte, že jste na tuto výzvu připraveni, je, pokud cítíte nějaké vnitřní volání.

Zvu vás být sami sebou.

A pokud najdete možnost být sami sebou, zvu vás k tomu, abyste odhalili, co si myslíte, že vám v tom brání.

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » čtv 19. zář 2024 21:01:24



„Ať uctíváme jakékoliv jméno či formu, vede nás to k poznání bezejmenného, beztvarého Absolutna. Avšak vidět své pravé Já v Absolutnu, ponořit se do něj a být s ním jedno – to je skutečné Poznání Pravdy.“

– Bhagavan Sri Ramana Maharši

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pát 26. črc 2024 8:01:29



"Něco, co dnes fenomenálním způsobem vnímáš jako Pravdu, v příštím okamžiku to zpochybníš. Může být Pravda něco, co je pravdivé jednoho dne a ne jindy? Nemůže. A pravda, o které mluvím, nemá žádný opak. Pravda je jen bytí. Je tu již předtím, než ve vás povstal svět."

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » sob 25. kvě 2024 7:55:51



„Člověk pak přijímá skok do prázdna. Většina lidí na to připravena není, i když pak by se jim žilo úplně úžasně. Život se totiž stává obrovským dobrodružstvím a zároveň je o každého postaráno vyšší vůlí. Lidé se však zatím rádi drží toho, co mají jisté, a vše chtějí zadržet a udržet, a proto trpí, protože některým změnám stejně nezabrání. Kdyby vše, co přichází, přijímali, pocítili by obrovskou vnitřní svobodu, radost a vděčnost. Když se člověk nechá vést, raduje se dvacet čtyři hodin denně, ale chce to zkusit. O ničem nemá předem žádnou představu, a tak ani nemůže být zklamný. A ještě něco: vše se mu pak ukazuje takové, jako to doopravdy je. Proto přesně ví, kdy má na co kývnout, a co má odmítnout. Je to, jako by mu někdo zametal cestičku.“

Re: Cesta k Pravdě

Příspěvek od Návštěvník » pát 24. kvě 2024 18:43:02

Obrázek

Když se podíváme na věc zvanou pravda a nezaměřujeme se na ni příliš abstraktním způsobem nebo z dálky, ani neztotožňujeme pravdu s myšlenkou pravdy, pravdivými pojmy, filozofií pravdy nebo skutečnými přesvědčeními, zjistíme, že v ničem z toho pravdu nenajdeme. Vše, co objevíme, jsou různé nápady, víry a pojmy. Když se ale podíváme na to, co je pravda z velmi blízkého, intimního pohledu, zjistíme, co je skutečně pravda teď a tady.

Z mé zkušenosti je pravda něco, co znám ze své vlastní zkušenosti právě teď. Když se ptáme, kde je pravda v mé zkušenosti, často se ani nezastavíme a nezamyslíme se nad tím. Jsme zaneprázdněni honbou za konkrétním stavem mysli nebo pocitem, který chceme mít, že si málokdy dáme tu práci zastavit se a zamyslet se: co je skutečně pravda v mé zkušenosti právě teď?

Když se na to začneme ptát velmi intimně a tiše, zjistíme, co je a co není pravda. Tato otázka nám pomáhá vidět, co v naší víře a přesvědčení není skutečné. Často jsme měli jistoty, které se později ukázaly jako nepravdivé. Člověk může mít emocionální nebo intelektuální jistotu o tom, co považuje za pravdu, ale to ještě neznamená, že je to skutečně pravda.

Například lidé, kteří jsou přesvědčeni o své pravdě natolik, že jsou ochotni položit za ni život, nám ukazují, že jistota ještě neznamená pravdu. Lidé mohou mít intelektuální nebo emocionální jistotu, která je velmi pomíjivá.

Když se začneme dívat dovnitř a zkoumat, co skutečně víme a co považujeme za pravdu, často narazíme na nejistotu. Tato nejistota není tajemná nebo mystická, ale velmi intimní a reálná. Je to stav, kdy si uvědomujeme, že mnoho věcí, které jsme považovali za jisté, nemusí být skutečně pravdivé.

Historie je plná velkých myslitelů, kteří hledali pravdu, a přesto mnoho z nich nedosáhlo konečné pravdy. I když měli velké intelektuální schopnosti, pravda jim stále unikal. To nám ukazuje, že hledání pravdy prostřednictvím intelektu nebo emocí má své limity.

V každé bytosti je touha po probuzení a sebepoznání. Pravdu a svobodu nenajdeme v mysli nebo pocitech, ale v hlubokém a upřímném zkoumání naší vlastní zkušenosti právě teď.

A právě zde leží krása tohoto hledání, které je v každé bytosti existence. Je to touha probudit se a uvědomit si sebe sama. Součástí tohoto uvědomění je pochopení omezení, ve kterých jsme obvykle hledali pravdu. Toto uvědomění nás vede k svobodě.

Nahoru