"Jediný způsob, jak Boha "chytit", je láska." Paramahansa Yogananda
Není špatné říkat Pánu, že si něco přejeme,
ale větší víru ukazujeme, když jednoduše řekneme:
„Nebeský Otče, vím, že předjímáš každou mou potřebu. Udržuj mě podle své vůle.“
Řekněte Bohu: „Nebudu tě o nic prosit, udržuj mě podle své vůle.“
Na začátku je v pořádku říkat: „Chci toto, chci tamto.“
Ale jak rosteme, musíme rozvíjet čím dál větší odevzdanost.
Láska a odevzdanost Bohu – Paramahansa Jogananda
V Indii je příběh, který to ilustruje.
Jednoduchý vesničan žil podle filozofie:
„Bůh je ve všem. Proto ať se stane cokoli, já se jen odevzdám.“
Jednoho dne vběhl do vesnice rozzuřený slon.
Poháněč slona křičel: „Uhněte z cesty! Je v amoku – zničí vše, co mu přijde do cesty!“
Malý muž řekl: „Ale Bůh je ve všem.
Je i v tom slonovi, proto budu mít víru.“
Slon se rozběhl, zvedl vesničana na kly a odhodil ho stranou; byl těžce zraněn.
„Jak je to možné?“ ptal se. „Bůh je v něm, Bůh je i ve mně.
Proč bych měl takto trpět?“
Šel ke svému guruovi, který ho učil těmto pravdám.
Moudrý muž mu odpověděl: „Ano, ale zapomněl jsi, že Bůh je i v poháněči!
Proč jsi ho neposlechl, když ti říkal, abys uhnul?“
Kde je tvá mysl, tam trávíš čas.
Co kdyby ti Bůh nedal schopnost hrát, číst nebo pracovat?
Nemohl bys nic dělat.
Proto musí být On na prvním místě v tvém životě.
Bůh ví, co je v tvém srdci; dej Mu tam první místo.
Jediný způsob, jak „chytit“ Boha, je láska.
Medituj na Něj a pak vroucně modli:
„Pane, nemohu bez Tebe žít.
Ty jsi Síla za mým vědomím.
Miluji Tě.
Zjev se mi.“
Když se vzdáš spánku, abys na Něj meditoval,
když opustíš sobectví a pláčeš nad Jeho utrpením v tvých bratrech, On k tobě přijde.
Když skutečně obětuješ pro Něho, je polapen sítí tvé lásky.
Nic jiného Ho nemůže získat.
Poznání připravuje cestu k lásce.
Nemůžeš milovat to, co neznáš.
Poznání Boha tedy musí předcházet lásce k Němu.
To poznání přichází skrze praxi krijajógy, techniky, kterou dal Lahiri Mahasaya.
Když poznáš Boha, budeš Ho milovat; a když Ho miluješ, odevzdáš se Mu.
Dokud tvá oddanost a uvědomění Boha nejsou úplné, neodpočívej;
nepodléhej spánku, když máš meditovat.
Nikdy nedávej nic před Boha!
Jeho láska je ta největší.
Dokud dáváš jiné věci na první místo, On čeká.
Ale tvé otálení může být příliš dlouhé a tvé utrpení velké.
Neodkládej.
Buď si jistý ve svém svědomí, že ses snažil o spojení s Ním.
Neodpočívej, nevzdávej to, dokud Ho neuvidíš vlastníma očima nebo nepocítíš ve svém srdci.
Zrození, hry, manželství, děti, stáří – a život je pryč.
To není život!
Život je mnohem hlubší a krásnější, jak jsem zjistil.
Když poznáš Boha, smutek zmizí.
Ti, které jsi miloval a ztratil ve smrti, jsou s tebou znovu v životě věčném.
Už nevíš, koho považovat za „svého“, protože všichni jsou tvoji.
Krása Boha je nesmírná.
Těšit se z květin je dobré,
ale mnohem větší je vidět za jejich krásou tvář Boha.
Hudba pro hudbu samotnou se nemůže srovnat s nasloucháním Božímu tvůrčímu Hlasu v ní.
Ačkoli je Bůh přítomen v omezených krásách stvoření,
moudrostí je poznat své věčné Já, přesahující formu a konečnost.
Nemá smysl připoutávat se k čemukoli na tomto světě.
Tolika věcí přichází a odchází v Pánově kosmickém dramatu.
Jeden velký světec řekl: „Nezáleží mi, kde budu, Pane,
jen mě nepotrestej zapomněním na Tebe.“
To je největší trest.
Veškeré utrpení lze odstranit dotykem Boha.
Tento nesmírný svět byl stvořen proto, abys použil svou inteligenci k získání poznání Ducha, poznání o sobě samém.
Jediná myšlenka tě může vykoupit.
Neuvědomuješ si, jak mocně působí tvé myšlenky v éteru.
Jak bys poznal lidskou lásku, kdyby ti ji Bůh nedal tím, že ji vložil do srdce každého tvora?
A protože je Bůh tak laskavý a milující, On by měl být předmětem tvého hledání.
Nechce se ti vnucovat.
Ale tajemné fungování tvého těla, inteligence, kterou ti dal, a každý jiný div života
by ti měly být dostatečným podnětem, abys Ho chtěl najít.
Každý člověk by byl vykoupen, kdyby se snažil.
Musíš se snažit!
Když jsem začínal na této cestě, můj život byl zpočátku chaotický;
ale když jsem vytrval, věci se začaly jasně a nádherně vyjasňovat.
Vše, co se dělo, mi ukazovalo, že Bůh je a že může být poznán už v tomto životě.
Když najdeš Boha, získáš jistotu a nebojácnost!
Pak už na ničem jiném nezáleží, nic tě už nevyděsí.
Takto povzbuzoval Krišna Ardžunu, aby beze strachu čelil bitvě života a dosáhl duchovního vítězství:
„Nepoddávej se malomyslnosti; nesluší se to na tebe.
Ó spalovateli nepřátel, zanech této slabosti! Povstaň!“ (Bhagavadgíta II:3).
Každý z nás je Božím dítětem.
Jsme zrozeni z Jeho ducha, v celé jeho čistotě, slávě a radosti.
To dědictví je nedotknutelné.
Odsuzovat sebe jako hříšníka, odsouzeného na cestu bludu, je největší ze všech hříchů.
Bible říká: „Nevíte, že jste chrámem Božím a že Duch Boží ve vás přebývá?“ (Korintským 3:16).
Vždy pamatuj: tvůj Otec tě miluje bezpodmínečně.
Ale protože ti dal svobodu vzdálit se od Něho nebo se k Němu přiblížit,
čeká, až vyjádříš touhu po Jeho lásce, než k tobě přijde.
Jednou, když jsem meditoval, slyšel jsem Jeho hlas, který šeptal:
„Říkáš, že jsem pryč, ale ty jsi nevešel dovnitř.
Proto říkáš, že jsem pryč.
Já jsem vždy uvnitř.
Vejdi a uvidíš Mě.
Jsem vždy zde, připraven tě přivítat.“
Na duchovní cestě je nutná hluboká upřímnost.
V bezelstnosti se rodí Duch.
Ježíš řekl: „Tyto věci jsi skryl před moudrými a rozumnými, a zjevil jsi je maličkým.“ (Matouš 11:25).
Před Bohem je naše lidská moudrost nicotná.
Jediný způsob, jak Ho přimět, aby se nám zjevil, je nabídnout Mu stejnou bezpodmínečnou lásku, jakou On dává nám.
Každý nakonec najde spásu,
ale ti, kdo se zdržují na cestě, upadají do příkopu lhostejnosti.
Lhostejnost brání člověku uvědomit si, jak důležité je najít Boha právě teď, v tomto okamžiku.
Naše velká kroužící planeta, naše lidská individualita
nám nebyly dány jen proto, abychom chvíli existovali a pak zmizeli v nicotě,
ale abychom se ptali, o čem to všechno je.
Žít bez pochopení smyslu života je pošetilé, ztráta času.
Tajemství života nás obklopuje; dostali jsme inteligenci, abychom je vyřešili.
Tvoje radost musí proudit z pramene tvé poznané duše.
Tvůj úsměv se musí šířit na všechny duše, které potkáš, i na celý vesmír.
Každý tvůj pohled musí odrážet radostnou duši a šířit svou nákazu do myslí ponořených v pochmurnosti.
Přestaň snít, že jsi jen obyčejný smrtelník,
neustále procházející duševními vzestupy a pády.
Ať se stane cokoli, vždy si pamatuj, že jsi stvořen k obrazu Ducha.
Živá radost ve všem – Pramen kosmické blaženosti –
tě musí skrápět svým proudem a nechat radost proudit tvými myšlenkami, každou buňkou a tkání tvého bytí.
Pamatuj, že po mnoho hodin ve stavu hlubokého beze-snového spánku,
což je nevědomé vnímání duše, jsi šťastný celou dobu.
Proto během dne, bez ohledu na to, jak moc jsi znepokojen nočními můrami duševních zkoušek a otřesů,
se musíš stále snažit být vnitřně vždy nově radostný,
jako stále čerstvé zurčící vody potůčku.
Když budeš neustále cítit blažený stav po meditaci,
budeš žít v extázi; budeš jedno s novou Radostí své duše,
a kdokoli bude kolem tebe, bude jako ty –
tak jako stálý dotek santalového dřeva činí ruku voňavou.
„Jejich myšlenky zcela na Mě, jejich bytí Mi odevzdané,
osvětlujíce se navzájem, stále Mě oslavují,
Moji oddaní jsou spokojení a radostní.“ (Bhagavadgíta X:9)
[url=https://www.youtube.com/watch?v=DTdWcNyBmlc][img]https://yt3.ggpht.com/s5c6-NQBIZLfmeVvpm2cYBMAHaK-aLEzXLDVhoYEHRcCGpvViRnypr7SMYlxTIKyNnvEM4c6Bos9gA=s800-rw-nd-v1[/img][/url]
[b][size=150]"Jediný způsob, jak Boha "chytit", je láska."[/size][/b]
Paramahansa Yogananda
Není špatné říkat Pánu, že si něco přejeme,
ale větší víru ukazujeme, když jednoduše řekneme:
„Nebeský Otče, vím, že předjímáš každou mou potřebu. Udržuj mě podle své vůle.“
Řekněte Bohu: „Nebudu tě o nic prosit, udržuj mě podle své vůle.“
Na začátku je v pořádku říkat: „Chci toto, chci tamto.“
Ale jak rosteme, musíme rozvíjet čím dál větší odevzdanost.
Láska a odevzdanost Bohu – Paramahansa Jogananda
V Indii je příběh, který to ilustruje.
Jednoduchý vesničan žil podle filozofie:
„Bůh je ve všem. Proto ať se stane cokoli, já se jen odevzdám.“
Jednoho dne vběhl do vesnice rozzuřený slon.
Poháněč slona křičel: „Uhněte z cesty! Je v amoku – zničí vše, co mu přijde do cesty!“
Malý muž řekl: „Ale Bůh je ve všem.
Je i v tom slonovi, proto budu mít víru.“
Slon se rozběhl, zvedl vesničana na kly a odhodil ho stranou; byl těžce zraněn.
„Jak je to možné?“ ptal se. „Bůh je v něm, Bůh je i ve mně.
Proč bych měl takto trpět?“
Šel ke svému guruovi, který ho učil těmto pravdám.
Moudrý muž mu odpověděl: „Ano, ale zapomněl jsi, že Bůh je i v poháněči!
Proč jsi ho neposlechl, když ti říkal, abys uhnul?“
Kde je tvá mysl, tam trávíš čas.
Co kdyby ti Bůh nedal schopnost hrát, číst nebo pracovat?
Nemohl bys nic dělat.
Proto musí být On na prvním místě v tvém životě.
Bůh ví, co je v tvém srdci; dej Mu tam první místo.
Jediný způsob, jak „chytit“ Boha, je láska.
Medituj na Něj a pak vroucně modli:
„Pane, nemohu bez Tebe žít.
Ty jsi Síla za mým vědomím.
Miluji Tě.
Zjev se mi.“
Když se vzdáš spánku, abys na Něj meditoval,
když opustíš sobectví a pláčeš nad Jeho utrpením v tvých bratrech, On k tobě přijde.
Když skutečně obětuješ pro Něho, je polapen sítí tvé lásky.
Nic jiného Ho nemůže získat.
Poznání připravuje cestu k lásce.
Nemůžeš milovat to, co neznáš.
Poznání Boha tedy musí předcházet lásce k Němu.
To poznání přichází skrze praxi krijajógy, techniky, kterou dal Lahiri Mahasaya.
Když poznáš Boha, budeš Ho milovat; a když Ho miluješ, odevzdáš se Mu.
Dokud tvá oddanost a uvědomění Boha nejsou úplné, neodpočívej;
nepodléhej spánku, když máš meditovat.
Nikdy nedávej nic před Boha!
Jeho láska je ta největší.
Dokud dáváš jiné věci na první místo, On čeká.
Ale tvé otálení může být příliš dlouhé a tvé utrpení velké.
Neodkládej.
Buď si jistý ve svém svědomí, že ses snažil o spojení s Ním.
Neodpočívej, nevzdávej to, dokud Ho neuvidíš vlastníma očima nebo nepocítíš ve svém srdci.
Zrození, hry, manželství, děti, stáří – a život je pryč.
To není život!
Život je mnohem hlubší a krásnější, jak jsem zjistil.
Když poznáš Boha, smutek zmizí.
Ti, které jsi miloval a ztratil ve smrti, jsou s tebou znovu v životě věčném.
Už nevíš, koho považovat za „svého“, protože všichni jsou tvoji.
Krása Boha je nesmírná.
Těšit se z květin je dobré,
ale mnohem větší je vidět za jejich krásou tvář Boha.
Hudba pro hudbu samotnou se nemůže srovnat s nasloucháním Božímu tvůrčímu Hlasu v ní.
Ačkoli je Bůh přítomen v omezených krásách stvoření,
moudrostí je poznat své věčné Já, přesahující formu a konečnost.
Nemá smysl připoutávat se k čemukoli na tomto světě.
Tolika věcí přichází a odchází v Pánově kosmickém dramatu.
Jeden velký světec řekl: „Nezáleží mi, kde budu, Pane,
jen mě nepotrestej zapomněním na Tebe.“
To je největší trest.
Veškeré utrpení lze odstranit dotykem Boha.
Tento nesmírný svět byl stvořen proto, abys použil svou inteligenci k získání poznání Ducha, poznání o sobě samém.
Jediná myšlenka tě může vykoupit.
Neuvědomuješ si, jak mocně působí tvé myšlenky v éteru.
Jak bys poznal lidskou lásku, kdyby ti ji Bůh nedal tím, že ji vložil do srdce každého tvora?
A protože je Bůh tak laskavý a milující, On by měl být předmětem tvého hledání.
Nechce se ti vnucovat.
Ale tajemné fungování tvého těla, inteligence, kterou ti dal, a každý jiný div života
by ti měly být dostatečným podnětem, abys Ho chtěl najít.
Každý člověk by byl vykoupen, kdyby se snažil.
Musíš se snažit!
Když jsem začínal na této cestě, můj život byl zpočátku chaotický;
ale když jsem vytrval, věci se začaly jasně a nádherně vyjasňovat.
Vše, co se dělo, mi ukazovalo, že Bůh je a že může být poznán už v tomto životě.
Když najdeš Boha, získáš jistotu a nebojácnost!
Pak už na ničem jiném nezáleží, nic tě už nevyděsí.
Takto povzbuzoval Krišna Ardžunu, aby beze strachu čelil bitvě života a dosáhl duchovního vítězství:
„Nepoddávej se malomyslnosti; nesluší se to na tebe.
Ó spalovateli nepřátel, zanech této slabosti! Povstaň!“ (Bhagavadgíta II:3).
Každý z nás je Božím dítětem.
Jsme zrozeni z Jeho ducha, v celé jeho čistotě, slávě a radosti.
To dědictví je nedotknutelné.
Odsuzovat sebe jako hříšníka, odsouzeného na cestu bludu, je největší ze všech hříchů.
Bible říká: „Nevíte, že jste chrámem Božím a že Duch Boží ve vás přebývá?“ (Korintským 3:16).
Vždy pamatuj: tvůj Otec tě miluje bezpodmínečně.
Ale protože ti dal svobodu vzdálit se od Něho nebo se k Němu přiblížit,
čeká, až vyjádříš touhu po Jeho lásce, než k tobě přijde.
Jednou, když jsem meditoval, slyšel jsem Jeho hlas, který šeptal:
„Říkáš, že jsem pryč, ale ty jsi nevešel dovnitř.
Proto říkáš, že jsem pryč.
Já jsem vždy uvnitř.
Vejdi a uvidíš Mě.
Jsem vždy zde, připraven tě přivítat.“
Na duchovní cestě je nutná hluboká upřímnost.
V bezelstnosti se rodí Duch.
Ježíš řekl: „Tyto věci jsi skryl před moudrými a rozumnými, a zjevil jsi je maličkým.“ (Matouš 11:25).
Před Bohem je naše lidská moudrost nicotná.
Jediný způsob, jak Ho přimět, aby se nám zjevil, je nabídnout Mu stejnou bezpodmínečnou lásku, jakou On dává nám.
Každý nakonec najde spásu,
ale ti, kdo se zdržují na cestě, upadají do příkopu lhostejnosti.
Lhostejnost brání člověku uvědomit si, jak důležité je najít Boha právě teď, v tomto okamžiku.
Naše velká kroužící planeta, naše lidská individualita
nám nebyly dány jen proto, abychom chvíli existovali a pak zmizeli v nicotě,
ale abychom se ptali, o čem to všechno je.
Žít bez pochopení smyslu života je pošetilé, ztráta času.
Tajemství života nás obklopuje; dostali jsme inteligenci, abychom je vyřešili.
Tvoje radost musí proudit z pramene tvé poznané duše.
Tvůj úsměv se musí šířit na všechny duše, které potkáš, i na celý vesmír.
Každý tvůj pohled musí odrážet radostnou duši a šířit svou nákazu do myslí ponořených v pochmurnosti.
Přestaň snít, že jsi jen obyčejný smrtelník,
neustále procházející duševními vzestupy a pády.
Ať se stane cokoli, vždy si pamatuj, že jsi stvořen k obrazu Ducha.
Živá radost ve všem – Pramen kosmické blaženosti –
tě musí skrápět svým proudem a nechat radost proudit tvými myšlenkami, každou buňkou a tkání tvého bytí.
Pamatuj, že po mnoho hodin ve stavu hlubokého beze-snového spánku,
což je nevědomé vnímání duše, jsi šťastný celou dobu.
Proto během dne, bez ohledu na to, jak moc jsi znepokojen nočními můrami duševních zkoušek a otřesů,
se musíš stále snažit být vnitřně vždy nově radostný,
jako stále čerstvé zurčící vody potůčku.
Když budeš neustále cítit blažený stav po meditaci,
budeš žít v extázi; budeš jedno s novou Radostí své duše,
a kdokoli bude kolem tebe, bude jako ty –
tak jako stálý dotek santalového dřeva činí ruku voňavou.
„Jejich myšlenky zcela na Mě, jejich bytí Mi odevzdané,
osvětlujíce se navzájem, stále Mě oslavují,
Moji oddaní jsou spokojení a radostní.“ (Bhagavadgíta X:9)