Papadži: Konec utrpení je začátkem štěstí!V jediném okamžiku času vědomí prožívá nekonečná období stvoření, nikdy nekončící.
Jako ve snu, kdy se vidíš jako dítě, mladík, starý muž – a někdo tam prožívá i smrt. Když se však probudíš, toto všechno se ve skutečnosti nestalo, a zároveň se to stalo.
Ten, kdo prožívá, to prožil uvnitř vědomí, ale přesto se to nikdy nestalo. Stalo se to, i nestalo – a vědomí tím není nijak ovlivněno.
Proto to není ani prožívající, ani prožitek sám. Vědomí v jediném okamžiku času prožívá nesmírně dlouhá, nekonečná období stvoření, a přece žádné stvoření neexistuje – stejně jako ve snu. A neexistuje ani žádný pozorovatel.
Ve vědomí tedy není ani ten, kdo prožívá, ani žádné prožívání. A přesto tam jsou zkušenosti – ale ty se také dějí jen ve vědomí.
Uvnitř vědomí není rozdíl mezi subjektem a objektem, stejně jako ve snu. Není rozdíl mezi tím, kdo prožívá, a tím, co je prožíváno – mezi chlapcem, mladíkem, starcem, který zemře.
Když se probudíš, pozorovatel není tím vším ovlivněn. Takže vztah subjektu a objektu ve vědomí neexistuje – a přece existuje.
Tohle si musíš sám prožít – právě teď, v tomto okamžiku. Všechna tato stvoření se dějí v jediném okamžiku času. V tomto okamžiku vznikají a zanikají miliony a miliardy světů, a přece uvidíš, že nikdy nic nebylo stvořeno a že jsi vždy byl svobodný.
V tomto okamžiku se musíš ptát:
„Kdo jsem já – mimo vědomí?“ Tato otázka otevře tajemství a vědomí se samo sobě odhalí.
Pokud se nezeptáš, tento okamžik se bude zdát nekonečně dlouhý, dokud se nezeptáš:
„Kdo jsem já?“ Tím vše končí.
Nikdy žádné stvoření nebylo – vše bylo jen projekcí tvé mysli. Všechny objekty jsou promítnuté subjektem. A pokud se jich nedotkneš, bude to pokračovat navždy.
Neptání se je základem všeho stvoření.
Otázka přináší svobodu.Ale jak to, že mezi šesti miliardami lidí dnes v noci jen velmi málo z nich položí tuto otázku? Konec celého jevu je v jednoduchém dotazu.
Neptání se je příčinou utrpení, zármutku, smrti a znovuzrození.Jenom ti šťastní, ti opravdu požehnaní, se ptají – a v jediném okamžiku jsou svobodní. Kdo se však nezeptá, pro toho se tento okamžik změní v nekonečný čas.
Ale většina se neptá kvůli své aroganci, hlouposti. Chtějí trpět. Milují utrpení. Nechtějí být šťastní.
Viděl jsem mnoho lidí na Západě, kteří trpí. Jednou se mě někdo zeptal, zda mohu pomoci člověku v Paříži. Tak jsme tam šli. Ten člověk otevřel dveře, předal nám klíč a zmizel do zadní části bytu. Řekl našemu příteli:
„Tento člověk mě jistě zbaví utrpení – ale já nebudu šťastný, když už nebudu trpět.“Pro něj utrpení znamenalo život. Myslel si: „Pokud netrpím, jak poznám, že existuji?“ Takto se na to dívají na Západě.
Když netrpí, říkají: „Staneme se hloupými. Jak bych mohl pracovat, kdybych netrpěl?“ Mnohokrát jsem to slyšel – lidé chtějí trpět. Jeden muž ve Švýcarsku řekl: „Musíme trpět, narodili jsme se, abychom trpěli. I Syn Boží trpěl na kříži.“
Řekl jsem: „Možná to platí pro někoho jiného, ale my v tuto filozofii nevěříme. Ty jsi blaženost sama – vědomí, blaženost a bytí.“
Utrpení se v této části světa neučí. A ty, který jsi tady, jsi velmi šťastný, že se můžeš naučit filozofii, která učí být šťastný – protože štěstí je tvá přirozenost. Ti, kdo chtějí následovat filozofii utrpení, ať ji následují – ale já si nemyslím, že je to dobrá filozofie.
Utrpení se dá překonat. A i to utrpení, které cítíš, není skutečné. Pokud by bylo skutečné, muselo by trvat navždy. Ale trpíš jen v bdělém nebo snovém stavu.
Skutečné utrpení by nikdy nezmizelo. Co se objevuje a mizí, není skutečné. Kdo trpí ve spánku? Kam utrpení mizí? Když něco zmizí, není to skutečné.
Ve spánku jsi šťastný. Nikdo netrpí, protože tam není mysl, tělo, smysly, ani vztahy. Kde je vztah, tam je utrpení. Každý vztah mezi dvěma lidmi nakonec vede k utrpení.
Řekni mi, jestli to není pravda. Kde se kdy dva lidé setkali, aniž by nakonec trpěli? Já sám neznám žádný příklad. Kde jsou dva, tam je utrpení.
Tuto dvojnost zanecháváš ve spánku. A kdybys skutečně miloval druhého, proč sis ho nevzal s sebou do spánku?
Takže to nebyla pravá láska. Jen sis ho vybral pro svůj zisk a pak jsi ho zanechal, když jsi odešel spát – dokonce jsi si s sebou nevzal ani své tělo, natož tělo druhého.
A to platí i teď – jsi vždy sám. I když se přátelíš se svým vlastním tělem, nakonec trpíš.
Všechny nemoci jsou buď mentální, nebo tělesné. Ale ty nejsi ani mysl, ani tělo. Můžeš je používat, ale nejsi jimi.
To, co není mysl a není tělo – nejsi si toho vědom? Když spíš, víš, že jsi spal hluboce, že jsi si odpočinul a že jsi byl šťastný. Kdo byl tím, kdo si toho byl vědom?
Když se probudíš, říkáš: „Nesnil jsem, nic jsem nevěděl, byl jsem šťastný.“ Kdo byl svědkem tohoto štěstí, když jsi byl sám? Najdi, kdo to byl.
Ten, kdo byl přítomen i ve spánku, musí být přítomen i ve snu – protože říkáš: „Zdálo se mi to a to.“ A je přítomen i v bdělém stavu.
Pokud si to neuvědomuješ, stále spíš. Protože když vidíš objekty, sníš. Ve spánku nic nevidíš a jsi šťastný. Když vidíš druhé, sníš. I teď sníš.
Ve snu vidíš druhé, ve spánku ne. A když na okamžik „usneš“ – na zlomek sekundy, na mrknutí oka, na lusk prsty – a probudíš se, uvidíš, kdo jsi.
To znamená – nedotýkej se myšlenky „jsem tělo“. Nepřemýšlej. Tvůj myšlenkový svět a tvé utrpení jsou totéž.
Abych trpěl, musím mít myšlenku. A pokud ani na sekundu nemyslíš – řekni mi, kam se dostaneš? Dostaneš se do své vlastní, nejvyšší, blažené přirozenosti.
Stačí jediná sekunda, abys byl šťastný. A v té jediné sekundě zakusíš nesmírnou blaženost bezčasí. Čas a mysl jsou totéž. Když povstává mysl, povstává čas.
Mysl není nic jiného než myšlenka – a myšlenky nejsou nic jiného než „já“. Pokud se tohoto „já“ zbavíš, byť jen na chvíli, zjistíš, že jsi svobodný.
Toto „já“ tě trápí nekonečně. A toto trápení neskončí, dokud nevyslovíš: „Já jsem Já.“
Ve spánku nemáš žádné „já“. Takže je to tak jednoduché – být svobodný, poznat své pravé Já, je to nejjednodušší ze všeho na světě.
Cokoli jiného může vyžadovat úsilí, myšlení – ale zde nemusíš ani myslet, ani se snažit. Uvidíš svou pravou tvář poprvé – a zamiluješ se do sebe samého.
A to se nazývá svoboda, moudrost, osvícení – nebo jakékoli jiné slovo.
Takže – buď zticha. Nemysli. Nesnaž se. Zde je svoboda – právě teď.
[url=http://www.poradnazdarma.cz/viewtopic.php?f=373&t=1861&p=215116#p215116][b][size=200][color=#0040BF]Papadži: Konec utrpení je začátkem štěstí![/color][/size][/b][/url]
[youtube]JGzWGFeRZm4[/youtube]
V jediném okamžiku času vědomí prožívá nekonečná období stvoření, nikdy nekončící.
Jako ve snu, kdy se vidíš jako dítě, mladík, starý muž – a někdo tam prožívá i smrt. Když se však probudíš, toto všechno se ve skutečnosti nestalo, a zároveň se to stalo.
Ten, kdo prožívá, to prožil uvnitř vědomí, ale přesto se to nikdy nestalo. Stalo se to, i nestalo – a vědomí tím není nijak ovlivněno.
Proto to není ani prožívající, ani prožitek sám. Vědomí v jediném okamžiku času prožívá nesmírně dlouhá, nekonečná období stvoření, a přece žádné stvoření neexistuje – stejně jako ve snu. A neexistuje ani žádný pozorovatel.
Ve vědomí tedy není ani ten, kdo prožívá, ani žádné prožívání. A přesto tam jsou zkušenosti – ale ty se také dějí jen ve vědomí.
Uvnitř vědomí není rozdíl mezi subjektem a objektem, stejně jako ve snu. Není rozdíl mezi tím, kdo prožívá, a tím, co je prožíváno – mezi chlapcem, mladíkem, starcem, který zemře.
Když se probudíš, pozorovatel není tím vším ovlivněn. Takže vztah subjektu a objektu ve vědomí neexistuje – a přece existuje.
Tohle si musíš sám prožít – právě teď, v tomto okamžiku. Všechna tato stvoření se dějí v jediném okamžiku času. V tomto okamžiku vznikají a zanikají miliony a miliardy světů, a přece uvidíš, že nikdy nic nebylo stvořeno a že jsi vždy byl svobodný.
V tomto okamžiku se musíš ptát: [b][i]„Kdo jsem já – mimo vědomí?“[/i][/b] Tato otázka otevře tajemství a vědomí se samo sobě odhalí.
Pokud se nezeptáš, tento okamžik se bude zdát nekonečně dlouhý, dokud se nezeptáš: [b][i]„Kdo jsem já?“[/i][/b] Tím vše končí.
Nikdy žádné stvoření nebylo – vše bylo jen projekcí tvé mysli. Všechny objekty jsou promítnuté subjektem. A pokud se jich nedotkneš, bude to pokračovat navždy.
Neptání se je základem všeho stvoření. [b]Otázka přináší svobodu.[/b]
Ale jak to, že mezi šesti miliardami lidí dnes v noci jen velmi málo z nich položí tuto otázku? Konec celého jevu je v jednoduchém dotazu. [b]Neptání se je příčinou utrpení, zármutku, smrti a znovuzrození.[/b]
[b][u]Jenom ti šťastní, ti opravdu požehnaní, se ptají – a v jediném okamžiku jsou svobodní. [/u][/b] Kdo se však nezeptá, pro toho se tento okamžik změní v nekonečný čas.
Ale většina se neptá kvůli své aroganci, hlouposti. Chtějí trpět. Milují utrpení. Nechtějí být šťastní.
Viděl jsem mnoho lidí na Západě, kteří trpí. Jednou se mě někdo zeptal, zda mohu pomoci člověku v Paříži. Tak jsme tam šli. Ten člověk otevřel dveře, předal nám klíč a zmizel do zadní části bytu. Řekl našemu příteli: [b]„Tento člověk mě jistě zbaví utrpení – ale já nebudu šťastný, když už nebudu trpět.“[/b]
Pro něj utrpení znamenalo život. Myslel si: „Pokud netrpím, jak poznám, že existuji?“ Takto se na to dívají na Západě.
Když netrpí, říkají: „Staneme se hloupými. Jak bych mohl pracovat, kdybych netrpěl?“ Mnohokrát jsem to slyšel – lidé chtějí trpět. Jeden muž ve Švýcarsku řekl: „Musíme trpět, narodili jsme se, abychom trpěli. I Syn Boží trpěl na kříži.“
Řekl jsem: „Možná to platí pro někoho jiného, ale my v tuto filozofii nevěříme. Ty jsi blaženost sama – vědomí, blaženost a bytí.“
Utrpení se v této části světa neučí. A ty, který jsi tady, jsi velmi šťastný, že se můžeš naučit filozofii, která učí být šťastný – protože štěstí je tvá přirozenost. Ti, kdo chtějí následovat filozofii utrpení, ať ji následují – ale já si nemyslím, že je to dobrá filozofie.
Utrpení se dá překonat. A i to utrpení, které cítíš, není skutečné. Pokud by bylo skutečné, muselo by trvat navždy. Ale trpíš jen v bdělém nebo snovém stavu.
Skutečné utrpení by nikdy nezmizelo. Co se objevuje a mizí, není skutečné. Kdo trpí ve spánku? Kam utrpení mizí? Když něco zmizí, není to skutečné.
Ve spánku jsi šťastný. Nikdo netrpí, protože tam není mysl, tělo, smysly, ani vztahy. Kde je vztah, tam je utrpení. Každý vztah mezi dvěma lidmi nakonec vede k utrpení.
Řekni mi, jestli to není pravda. Kde se kdy dva lidé setkali, aniž by nakonec trpěli? Já sám neznám žádný příklad. Kde jsou dva, tam je utrpení.
Tuto dvojnost zanecháváš ve spánku. A kdybys skutečně miloval druhého, proč sis ho nevzal s sebou do spánku?
Takže to nebyla pravá láska. Jen sis ho vybral pro svůj zisk a pak jsi ho zanechal, když jsi odešel spát – dokonce jsi si s sebou nevzal ani své tělo, natož tělo druhého.
A to platí i teď – jsi vždy sám. I když se přátelíš se svým vlastním tělem, nakonec trpíš.
Všechny nemoci jsou buď mentální, nebo tělesné. Ale ty nejsi ani mysl, ani tělo. Můžeš je používat, ale nejsi jimi.
To, co není mysl a není tělo – nejsi si toho vědom? Když spíš, víš, že jsi spal hluboce, že jsi si odpočinul a že jsi byl šťastný. Kdo byl tím, kdo si toho byl vědom?
Když se probudíš, říkáš: „Nesnil jsem, nic jsem nevěděl, byl jsem šťastný.“ Kdo byl svědkem tohoto štěstí, když jsi byl sám? Najdi, kdo to byl.
Ten, kdo byl přítomen i ve spánku, musí být přítomen i ve snu – protože říkáš: „Zdálo se mi to a to.“ A je přítomen i v bdělém stavu.
Pokud si to neuvědomuješ, stále spíš. Protože když vidíš objekty, sníš. Ve spánku nic nevidíš a jsi šťastný. Když vidíš druhé, sníš. I teď sníš.
Ve snu vidíš druhé, ve spánku ne. A když na okamžik „usneš“ – na zlomek sekundy, na mrknutí oka, na lusk prsty – a probudíš se, uvidíš, kdo jsi.
To znamená – nedotýkej se myšlenky „jsem tělo“. Nepřemýšlej. Tvůj myšlenkový svět a tvé utrpení jsou totéž.
Abych trpěl, musím mít myšlenku. A pokud ani na sekundu nemyslíš – řekni mi, kam se dostaneš? Dostaneš se do své vlastní, nejvyšší, blažené přirozenosti.
Stačí jediná sekunda, abys byl šťastný. A v té jediné sekundě zakusíš nesmírnou blaženost bezčasí. Čas a mysl jsou totéž. Když povstává mysl, povstává čas.
Mysl není nic jiného než myšlenka – a myšlenky nejsou nic jiného než „já“. Pokud se tohoto „já“ zbavíš, byť jen na chvíli, zjistíš, že jsi svobodný.
Toto „já“ tě trápí nekonečně. A toto trápení neskončí, dokud nevyslovíš: „Já jsem Já.“
Ve spánku nemáš žádné „já“. Takže je to tak jednoduché – být svobodný, poznat své pravé Já, je to nejjednodušší ze všeho na světě.
Cokoli jiného může vyžadovat úsilí, myšlení – ale zde nemusíš ani myslet, ani se snažit. Uvidíš svou pravou tvář poprvé – a zamiluješ se do sebe samého.
A to se nazývá svoboda, moudrost, osvícení – nebo jakékoli jiné slovo.
[b]Takže – buď zticha. Nemysli. Nesnaž se. Zde je svoboda – právě teď.[/b]