Návštěvník píše:Je mnoho způsobů, jak cvičit Buddhismus. Proč říkáš, že zazen je jediná cesta k pravdě?
to je úžasná otázka, jako přes kopírák z Bendowa, spisu mistra Dogena,
tak já to sem překopíruju,otázku i odpověď mistra Dogena
Je mnoho způsobů, jak cvičit Buddhismus. Proč říkáte, že zazen je jediná
cesta k pravdě?
Já (mistr Dogen) říkám: Je to autentická brána k pravdě – jde o Cestu Buddhy.
Někdo se ptá: Proč říkáte, že zazen je autentická brána?
Já říkám: Je to ta jediná metoda, kterou učil Gautama Buddha.
Všichni buddhové minulosti, přítomnosti a budoucnosti používají
právě tuto metodu - učí se jí od skutečného člověka a pak ji učí
skutečného člověka. A právě to teď já sám učím.
Někdo se ptá: Pomocí této metody přece obyčejní lidé nemohou získat
přesnou transmisi pravdy, kterou učil Gautama Buddha! Chápu, že když
budeme číst sútry a recitovat jména všech minulých buddhů, může nás to
přivést k osvícení. Ale jenom sedět a nic nedělat?! Jak bychom mohli
dosáhnout osvícení jen tím, že budeme sedět a nic nedělat?
Já říkám: Jestli si myslíte, že způsob, který všichni buddhové učí -
uvedení těla do pořádku - je pouhé sezení a nicnedělání, pak
urážíte samotný buddhismus. Mluvit takto znamená být stejně
oklamaný, jako bychom byli uprostřed oceánu, a volali, že chceme
vodu. Když cvičíme zazen, jsme ve stavu, kdy uvádíme tělo-mysl
do pořádku. To má jistě obrovskou cenu. Jak můžete být tak
obluzený, že nevidíte, v čem tento stav spočívá? Stav buddhy si v
mysli nemůžeme jasně představit. Chytrost nám v tom nepomůže.
Pokud nevěříte, že takový stav existuje, nebo nejste ani moudrý,
jak potom o tomto stavu můžete vůbec něco vědět? Nejprve
musíte být někdo, kdo věří ve správné věci a také někdo, kdo má
potenciál vidět, co je správné. Je obtížné učit lidi, kteří nemají
schopnost věřit v něco, co je pravdivé – je obtížné učit lidi, pro
které je zatěžko přijmout to, co je někdo učí. Když měl Gautama
Buddha řeč na Supím vrchu, mnoho lidí tehdy odešlo - a Buddha
potvrdil, že tak je to pro ně nejlepší. Obvykle sotva můžeme
pokračovat ve cvičení něčeho, když tomu, co cvičíme, nevěříme.
Pokud tedy nevěříme v sílu zazenu, je lepší dát si nějakou dobu
přestávku. Bohužel je to tak, že učit se pravdu a cvičit pravdu
vždycky byla nekompromisní, přesná práce.
Znáte vy sám vůbec někoho, kdo něco získal čtením súter nebo
recitací jmen minulých buddhů? Je na pováženou, když někdo věří
tomu, že plácat jazykem a zvyšovat hlas je cennou činností
buddhů. Taková cvičení opravdu blednou ve srovnání s cestou
buddhů. Sútry čteme proto, abychom vyjasnili Buddhova kritéria,
co se týká okamžitého a postupného cvičení, které nás přivádí do
stavu, kdy máme zkušenost reality. Pokud se budeme snažit
takového stavu nějak dosáhnout, akorát se zbytečně duševně
vyčerpáme. Tisíckrát zpívat jméno buddhy jen proto, abychom
dosáhli pravdy, je stejně hloupé, jako jít na sever, když chceme na
jih. Nebo jako snažit se vtlačit hranatý kolík do kulatého otvoru.
Číst věty, aniž bychom věděli, jak máme cvičit, je stejné, jako když
lékař neví, jak předepsat léky. Takové cvičení je marné! Lidé, kteří
donekonečna zpívají chvalozpěvy, jsou jako žáby, které na jaře celé
dny a noci kvákají v rýžovém poli. Naprosto nesmyslné. A nejvíc
na takových cvičení lpějí lidé, kteří se nemohou zbavit touhy
získat něco hmotného nebo slávu. Onen psychický tlak, který nám
velí něco získat, má hluboké kořeny a dalekosáhlé následky. Jak
politováníhodní jsou lidé, kteří takovému tlaku podléhají.
Pamatujte si, že člověk by měl následovat učitele, který dosáhl
stavu pravdy a má jasný pohled na skutečnost. A když takový
student také cvičí stav pravdy a má stejně jasný pohled, pak jde o
transmisi učení o skutečnosti, kterou předalo sedm legendárních
buddhů. Pak se tato přesná učení vyjasní v těle a mysli. Učitelé,
kteří pouze učí slova, tomu nemůžou porozumět. Proto odhoďte
tyto iluze, odhoďte pochybnosti a následujte učení skutečného
učitele. Učitele, který toto učení získal prostřednictvím své vlastní
zkušenosti zazenu - a tím, že následoval pravdu.
[quote="Návštěvník"]Je mnoho způsobů, jak cvičit Buddhismus. Proč říkáš, že zazen je jediná cesta k pravdě?[/quote]
to je úžasná otázka, jako přes kopírák z Bendowa, spisu mistra Dogena,
tak já to sem překopíruju,otázku i odpověď mistra Dogena
Je mnoho způsobů, jak cvičit Buddhismus. Proč říkáte, že zazen je jediná
cesta k pravdě?
Já (mistr Dogen) říkám: Je to autentická brána k pravdě – jde o Cestu Buddhy.
Někdo se ptá: Proč říkáte, že zazen je autentická brána?
Já říkám: Je to ta jediná metoda, kterou učil Gautama Buddha.
Všichni buddhové minulosti, přítomnosti a budoucnosti používají
právě tuto metodu - učí se jí od skutečného člověka a pak ji učí
skutečného člověka. A právě to teď já sám učím.
Někdo se ptá: Pomocí této metody přece obyčejní lidé nemohou získat
přesnou transmisi pravdy, kterou učil Gautama Buddha! Chápu, že když
budeme číst sútry a recitovat jména všech minulých buddhů, může nás to
přivést k osvícení. Ale jenom sedět a nic nedělat?! Jak bychom mohli
dosáhnout osvícení jen tím, že budeme sedět a nic nedělat?
Já říkám: Jestli si myslíte, že způsob, který všichni buddhové učí -
uvedení těla do pořádku - je pouhé sezení a nicnedělání, pak
urážíte samotný buddhismus. Mluvit takto znamená být stejně
oklamaný, jako bychom byli uprostřed oceánu, a volali, že chceme
vodu. Když cvičíme zazen, jsme ve stavu, kdy uvádíme tělo-mysl
do pořádku. To má jistě obrovskou cenu. Jak můžete být tak
obluzený, že nevidíte, v čem tento stav spočívá? Stav buddhy si v
mysli nemůžeme jasně představit. Chytrost nám v tom nepomůže.
Pokud nevěříte, že takový stav existuje, nebo nejste ani moudrý,
jak potom o tomto stavu můžete vůbec něco vědět? Nejprve
musíte být někdo, kdo věří ve správné věci a také někdo, kdo má
potenciál vidět, co je správné. Je obtížné učit lidi, kteří nemají
schopnost věřit v něco, co je pravdivé – je obtížné učit lidi, pro
které je zatěžko přijmout to, co je někdo učí. Když měl Gautama
Buddha řeč na Supím vrchu, mnoho lidí tehdy odešlo - a Buddha
potvrdil, že tak je to pro ně nejlepší. Obvykle sotva můžeme
pokračovat ve cvičení něčeho, když tomu, co cvičíme, nevěříme.
Pokud tedy nevěříme v sílu zazenu, je lepší dát si nějakou dobu
přestávku. Bohužel je to tak, že učit se pravdu a cvičit pravdu
vždycky byla nekompromisní, přesná práce.
Znáte vy sám vůbec někoho, kdo něco získal čtením súter nebo
recitací jmen minulých buddhů? Je na pováženou, když někdo věří
tomu, že plácat jazykem a zvyšovat hlas je cennou činností
buddhů. Taková cvičení opravdu blednou ve srovnání s cestou
buddhů. Sútry čteme proto, abychom vyjasnili Buddhova kritéria,
co se týká okamžitého a postupného cvičení, které nás přivádí do
stavu, kdy máme zkušenost reality. Pokud se budeme snažit
takového stavu nějak dosáhnout, akorát se zbytečně duševně
vyčerpáme. Tisíckrát zpívat jméno buddhy jen proto, abychom
dosáhli pravdy, je stejně hloupé, jako jít na sever, když chceme na
jih. Nebo jako snažit se vtlačit hranatý kolík do kulatého otvoru.
Číst věty, aniž bychom věděli, jak máme cvičit, je stejné, jako když
lékař neví, jak předepsat léky. Takové cvičení je marné! Lidé, kteří
donekonečna zpívají chvalozpěvy, jsou jako žáby, které na jaře celé
dny a noci kvákají v rýžovém poli. Naprosto nesmyslné. A nejvíc
na takových cvičení lpějí lidé, kteří se nemohou zbavit touhy
získat něco hmotného nebo slávu. Onen psychický tlak, který nám
velí něco získat, má hluboké kořeny a dalekosáhlé následky. Jak
politováníhodní jsou lidé, kteří takovému tlaku podléhají.
Pamatujte si, že člověk by měl následovat učitele, který dosáhl
stavu pravdy a má jasný pohled na skutečnost. A když takový
student také cvičí stav pravdy a má stejně jasný pohled, pak jde o
transmisi učení o skutečnosti, kterou předalo sedm legendárních
buddhů. Pak se tato přesná učení vyjasní v těle a mysli. Učitelé,
kteří pouze učí slova, tomu nemůžou porozumět. Proto odhoďte
tyto iluze, odhoďte pochybnosti a následujte učení skutečného
učitele. Učitele, který toto učení získal prostřednictvím své vlastní
zkušenosti zazenu - a tím, že následoval pravdu.