od nop » stř 14. kvě 2014 0:31:35
Tvrdit, že dětem záměrně říkáme lži je provokující, a podbízivé. O něco lepší by bylo slovo "nepravda", a slovo "nepřesnost" by bylo ještě lepší. Výraz "postupné dokreslování podrobností" ještě lepší.
Jako kdyby malíř začal tahy širokého štětce malovat plakát. Pak, až by se žák orientoval "nahrubo", by přidal jemnější tahy středním štětcem, a po osvojení přesnějšího pohledu by na nejmenší podrobnosti použil nejjemnější štětec.
Je to také otázka vyjadřování a ustálených rčení. I nejpokročilejší astronom používá výraz "Slunce vychází v 5:00", ale tehdy nelže, i když víme, že jde jen o vynořování pohledu na kotouč, ne o východ tělesa.
Další případ nepřesnosti výrazu je pojem "zakázaná oblast elektronu". Jde o toto: v teorii máme nějaké vysvětlení, proč a jak se vyskytuje elektron v určité hladině energie (i ta hladina by se spíše měla nazvat úroveň, nic tam nežbluňká).
Ale jsou případy, kdy se vyskytuje ve stavu, kdy by tam normálně neměl být- a nyní pozor, tehdy, jestliže naše teorie pasuje. Naproti tomu tam kde je, ale neměl by podle našich teorií být, to je "restricted area", čili nedovolená, omezená, popřená, nepatřičná, nemožná.
Jsou také cesty v lese se zakázaným vjezdem (kromě vozidel lesníků). V podobnosti s lidským chováním se říká "zakázaná oblast" i u elektronu. Jemu ale nelze nic zakázat, jen my používáme lidské pojmy, jako když se řekne " Slunce zlatí vrcholky hor "".
Když si ztuha utáhnu pásek okolo boku, jsem také restricted, to je utáhnutý, zaškrcený. Pro elektrony se nepoužívá výraz "přiškrcená oblast", ani zabráněná, ale zakázaná. Ale ve skutečnosti je to oblast pro elektron za obvyklých okolností nemožná.
Pak je otázka jak se do toho dostal. Používá se analogie s údolími, mezi kterými jsou horské hřebeny, které by neměl překročit. Jak se tam dostal? to jakoby se provrtal horstvem, skrz nějaký tunel. A máme tu další výraz "tunelový jev" a konkrétní výrobek, tunelovou diodu, ve které může elektron projít tudy, kudy by se sám nedostal. Nikde v té součástce ale nejsou žádné dírky pro průnik elektronu, ten „tunel" je jen pojem jako "červí díra" v astronomii, i když tam červi nejsou.
A to nepíši ani o pojmu „špička“ v dopravě nebo v odběru elektřiny. Je to přenesené do řeči z grafů. V dopravě jdou dva vrcholy – špičky na grafu, ráno a večer. Mezitím je „sedlo grafu“.
Už jsem to snad někde psal: učitel řekne dětem: na školní výlet máme autobus a pojedeme v sedle, abychom nezatěžovali silnici. Doma pak budou děti motat hlavu rodičům, když oznámí, že se pojede na výlet v sedle v autobusu.
- Přílohy
-
- mezi špičkami grafu
- graf_dopravy_Louny.jpg (16.14 KiB) Zobrazeno 5755 krát
Tvrdit, že dětem záměrně říkáme lži je provokující, a podbízivé. O něco lepší by bylo slovo "nepravda", a slovo "nepřesnost" by bylo ještě lepší. Výraz "postupné dokreslování podrobností" ještě lepší.
Jako kdyby malíř začal tahy širokého štětce malovat plakát. Pak, až by se žák orientoval "nahrubo", by přidal jemnější tahy středním štětcem, a po osvojení přesnějšího pohledu by na nejmenší podrobnosti použil nejjemnější štětec.
Je to také otázka vyjadřování a ustálených rčení. I nejpokročilejší astronom používá výraz "Slunce vychází v 5:00", ale tehdy nelže, i když víme, že jde jen o vynořování pohledu na kotouč, ne o východ tělesa.
Další případ nepřesnosti výrazu je pojem "zakázaná oblast elektronu". Jde o toto: v teorii máme nějaké vysvětlení, proč a jak se vyskytuje elektron v určité hladině energie (i ta hladina by se spíše měla nazvat úroveň, nic tam nežbluňká).
Ale jsou případy, kdy se vyskytuje ve stavu, kdy by tam normálně neměl být- a nyní pozor, tehdy, jestliže naše teorie pasuje. Naproti tomu tam kde je, ale neměl by podle našich teorií být, to je "restricted area", čili nedovolená, omezená, popřená, nepatřičná, nemožná.
Jsou také cesty v lese se zakázaným vjezdem (kromě vozidel lesníků). V podobnosti s lidským chováním se říká "zakázaná oblast" i u elektronu. Jemu ale nelze nic zakázat, jen my používáme lidské pojmy, jako když se řekne " Slunce zlatí vrcholky hor "".
Když si ztuha utáhnu pásek okolo boku, jsem také restricted, to je utáhnutý, zaškrcený. Pro elektrony se nepoužívá výraz "přiškrcená oblast", ani zabráněná, ale zakázaná. Ale ve skutečnosti je to oblast pro elektron za obvyklých okolností nemožná.
Pak je otázka jak se do toho dostal. Používá se analogie s údolími, mezi kterými jsou horské hřebeny, které by neměl překročit. Jak se tam dostal? to jakoby se provrtal horstvem, skrz nějaký tunel. A máme tu další výraz "tunelový jev" a konkrétní výrobek, tunelovou diodu, ve které může elektron projít tudy, kudy by se sám nedostal. Nikde v té součástce ale nejsou žádné dírky pro průnik elektronu, ten „tunel" je jen pojem jako "červí díra" v astronomii, i když tam červi nejsou.
A to nepíši ani o pojmu „špička“ v dopravě nebo v odběru elektřiny. Je to přenesené do řeči z grafů. V dopravě jdou dva vrcholy – špičky na grafu, ráno a večer. Mezitím je „sedlo grafu“.
Už jsem to snad někde psal: učitel řekne dětem: na školní výlet máme autobus a pojedeme v sedle, abychom nezatěžovali silnici. Doma pak budou děti motat hlavu rodičům, když oznámí, že se pojede na výlet v sedle v autobusu.