od ryunin » úte 19. bře 2013 21:46:46
samadhi v buddhismu je základní vlastnost vesmíru
takže když si sedáme třeba poprvé v životě do zazenu a nevíme nic o buddhismu a zazenu, okamžitě jsme ztraceni v samadhi vesmíru - není třeba snažit se dosáhnout stavu já nebo bez já, stačí prostě být přítomen v této pozici, okamžitě dochází k objevení buddhy na tomto světě a celý vesmír vyjadřuje stav osvícení
to je odlišné od snahy, kdy se omezená osoba snaží dosáhnout nějakého stavu, natož když rozlišuje mezi stupni osvícení nebo stupni samadhi
obyčejné sezení v této pozici už je buddha v celém nekonečném vermíru a všechno je dokonale jasné
navíc v buddhismu nejde o to pomocí tohoto sedu dosáhnout nějakého stavu, nebo poznání, nebo osvícení, rpotože ta aktivita je sama poznáním, realizací a osvícením
protože je to tak, tato aktivita je opakována znovu a znovu po celý zbytek života, protože v buddhismu sice oceňujeme aktivity jako studium a cvičení buddhismu a vyvářený život atd., ale ještě více oceňujeme aktivitu v přítomnosti a zazen je aktualizací Buddhova učení v přítomnosti - je tedy jedno, kolik let už jsme cvižili, není důvod končit - to by popíralo smysl této aktivity, která dává smysl teprve tehdy, když ji děláme bez cíle, bez pomyšlení na budoucí nebo minulý zisk
Když mistr Dogen dosáhl své realizace, spíše, než by skončil se zazenem , protože už mu posloužil k dosažení realizace, naopak pochopil, že tato realizace je něco v přítomnosti, nikoliv v minulosti nebo budoucnosti, tím spíše ještě s větší odhodlaností dál cvičil zazen každý den a učil to další žáky - pochopil, že vracet se každý den k zazenu znamená aktualizovat učení Buddhy, které je bez zazenu jako tygr bez zubů
ale bylo by chybou domnívat se, že zazen cvičíme proto, že se traduje, že buddhismus je víra v zazen nebo že k buddhismu patří zazen - tak to není, zazen sám je pravda celého vesmíru a není omezen na buddhismus nebo jednoho člověka
samadhi v buddhismu je základní vlastnost vesmíru
takže když si sedáme třeba poprvé v životě do zazenu a nevíme nic o buddhismu a zazenu, okamžitě jsme ztraceni v samadhi vesmíru - není třeba snažit se dosáhnout stavu já nebo bez já, stačí prostě být přítomen v této pozici, okamžitě dochází k objevení buddhy na tomto světě a celý vesmír vyjadřuje stav osvícení
to je odlišné od snahy, kdy se omezená osoba snaží dosáhnout nějakého stavu, natož když rozlišuje mezi stupni osvícení nebo stupni samadhi
obyčejné sezení v této pozici už je buddha v celém nekonečném vermíru a všechno je dokonale jasné
navíc v buddhismu nejde o to pomocí tohoto sedu dosáhnout nějakého stavu, nebo poznání, nebo osvícení, rpotože ta aktivita je sama poznáním, realizací a osvícením
protože je to tak, tato aktivita je opakována znovu a znovu po celý zbytek života, protože v buddhismu sice oceňujeme aktivity jako studium a cvičení buddhismu a vyvářený život atd., ale ještě více oceňujeme aktivitu v přítomnosti a zazen je aktualizací Buddhova učení v přítomnosti - je tedy jedno, kolik let už jsme cvižili, není důvod končit - to by popíralo smysl této aktivity, která dává smysl teprve tehdy, když ji děláme bez cíle, bez pomyšlení na budoucí nebo minulý zisk
Když mistr Dogen dosáhl své realizace, spíše, než by skončil se zazenem , protože už mu posloužil k dosažení realizace, naopak pochopil, že tato realizace je něco v přítomnosti, nikoliv v minulosti nebo budoucnosti, tím spíše ještě s větší odhodlaností dál cvičil zazen každý den a učil to další žáky - pochopil, že vracet se každý den k zazenu znamená aktualizovat učení Buddhy, které je bez zazenu jako tygr bez zubů
ale bylo by chybou domnívat se, že zazen cvičíme proto, že se traduje, že buddhismus je víra v zazen nebo že k buddhismu patří zazen - tak to není, zazen sám je pravda celého vesmíru a není omezen na buddhismus nebo jednoho člověka